Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Helsinkiläinen Irina toimii lapsensa omaishoitajana viikon jokaisena päivänä kellon ympäri Nyt hallitus haluaa hänet töihin

Vierailija
18.09.2023 |

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009851508.html

On kyllä surullista ja käsittämätöntä. Ei hoidettavan avun tarve mihinkään poistu vaikka äiti menisi töihin, sitten pitäisi joku muu (tuettu) hoitaja saada siihen tilalle ja hänen resurssejaan kuuluisi hoitoon yhtä lailla sekä rahaa tämän palkkaamiseen + äidin kasvaneet työssäkäyntimenot.

Ei kauheasti kannusta lasten hankkimiseen, jos erityislapsen sattuessa kohdalle on täysin oman onnen nojassa? Kannattaako riskeerata..

Kommentit (283)

Vierailija
201/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei voida mennä ooyhteiskunnassa siihen, että kaikki erityislasten vanhemmat on työn ulkopuolella. Nykyisin jo lähes 30 % lapsista on jollain tavalla erityisiä.

Omaishoitajuus tulee suunnata oikeasti korkeaa hoidollisuutta vaativille hoidettaville.

Mä en ymmärrä tätä "lapsi ei jaksa koulussa". Omakaan lapseni ei jaksaisi ilman erityisjärjestelyjä. Hänelle on esim. järjestetty koulussa oma tila, johon voi hakeutua lepäämään avustajansa kanssa.

Moni omaishoitaja joutuu käymään töissä vaativankin hoidettavan kanssa. Tiedän omaishoitajan, joka hoitaa neljää omaishoidettavaa ja käy töissä. En kyllä ymmärrä , miten jaksaa.

Jos omaishoitaja on yksinhuoltaja tai siihen verrattava, mikä on vaihtoehto? Sijoitus? Sepä vasta halpaa onkin!

Vierailija
202/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tää kyseinen lapsi ollut vaikeasti kehityshäiriöinen, eikä pelkkä nepsy? Vähän eri juttu.

Lapsella on monimuotoinen kehityshäiriö.

"Kun lapsella on vaikeuksia useammalla kehityksen osa-alueella siten, etteivät ne ole erotettavissa toisistaan, on kyseessä monimuotoinen kehityshäiriö. Lapsen toimintakyky saattaa olla alentunut ja suoriutuminen jää selvästi ikätasoa heikommaksi. Jos lapsella on suuria vaikeuksia ymmärtää ja oppia uusia asioita ja kognitiiviset taidot jäävät laaja-alaisesti erittäin heikoiksi, eikä tilannetta epäillä tilapäiseksi (esim. virikkeiden puutteesta tai psyykkisestä huonokuntoisuudesta johtuen), puhutaan kehitysvammaisuudesta." https://www.hus.fi/potilaalle/hoidot-ja-tutkimukset/kehityshairiot-ja-o…

Vertaistukipalvelusta puolestaan lainaus:

"Monimuotoisista kehityshäiriöistä puhutaan silloin, kun lapsen kehityksessä on monia huolta herättäviä piirteitä. Lapsi ei oikein osaa keskittyä puuhiinsa, hän voi olla motoriikaltaan jotenkin kömpelö ja vuorovaikutus niin aikuisten kuin muiden lasten kanssa voi olla välillä vaikeata." https://www.verneri.net/yleis/monimuotoinen-kehityshairio

Olipas jotenkin sekavasti selostettu. Eli monimuotoinen kehityshäiriö on vähän lievempi kuin laaja-alainen kehityshäiriö (kehitysvammaisuus)?

Kyllä. Rauhattomuutta ja levottomuutta, vaikeutta toimia ikätasoisesti tavalla, jota on kuitenkin hankala diagnosoida yhteen laatikkoon, mutta ei älyllistä tai ruumiillista kehitysvammaisuutta.

Siis silkkaa ilkeyttään nakkoo kamat ikkunasta ja paskoo lattialle?

Penska on v..ajaa

Jutussa oli monta esimerkkiä, että ilmeisesti impulssikontrolli ei oikein toimi (ryntäilee kadulle, ei voi jättää vessan tai syömään hetkeksikään). Siinä mielessä ajattelisi, että ehkä tässä hyödyttäisiin nyt muiden kuin vain sen äidin seura 21 tuntia päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Petteri Orpo Riikka Purra ja Ek haluavat että äiti menee töihin ja tekee lapselle viimeisen ratkaisun. Aivan kuten nämä ajavat köyhät kaduille ja itsemurhiin.

Vuoden päästä Orpo on yllättynyt että miten tässä näin kävi. "Surullisia yksittäistapauksia" varmaan on sitten selitys.

Vierailija
204/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ei voida mennä ooyhteiskunnassa siihen, että kaikki erityislasten vanhemmat on työn ulkopuolella. Nykyisin jo lähes 30 % lapsista on jollain tavalla erityisiä.

Omaishoitajuus tulee suunnata oikeasti korkeaa hoidollisuutta vaativille hoidettaville.

Mä en ymmärrä tätä "lapsi ei jaksa koulussa". Omakaan lapseni ei jaksaisi ilman erityisjärjestelyjä. Hänelle on esim. järjestetty koulussa oma tila, johon voi hakeutua lepäämään avustajansa kanssa.

Moni omaishoitaja joutuu käymään töissä vaativankin hoidettavan kanssa. Tiedän omaishoitajan, joka hoitaa neljää omaishoidettavaa ja käy töissä. En kyllä ymmärrä , miten jaksaa.

Jos omaishoitaja on yksinhuoltaja tai siihen verrattava, mikä on vaihtoehto? Sijoitus? Sepä vasta halpaa onkin!

Laitossijoitus maksaa normilastenkin kohdalla yhteiskunnalle 300-400 euroa vuorokaudessa. Erityislapsen kohdalla paljon enemmän. Kuka tosiaan haluaa eroon omaishoidosta?

Vierailija
205/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaishoitajuus on Irinan oma valinta, hän saisi lapsensa myös 8 tunniksi hoitoon, mutta silloin omaishoidontuki pienenisi. Vastaavia perheitä on muitakin, mutta näissä vanhemmat kummallisesti voivat käydä edes osa-aikatöissä ja lapsi on silloin ohjatussa hoidossa eli alan ammattilaiset auttavat häntä. Miksi ihmeessä normilapsen tulee mennä päiväkotiin, jotta oppisi asioita, joita vanhemmat ei opeta, jos Irinan lapselle riittää pelkkä äiti?

Kyllä, on hienoa, että äiti huolehtii lapsestaan, mutta se maksaa tälle yhteiskunnalle todella paljon. En minä tavallisen lapsen äitinä saa noin 1500 e/kk siitä, että olen kanssaan kotona, joten miksi meillä yhteiskunta suhtautuu hyvin eriarvoistavasti erilaisiin perheisiin. Kyllä minäkin voisin olla sitä mieltä, että lapsi tarvitsee kokoaikaista valvontaa enkä hyväksy tarjottuja tukitoimia.

Vaikutat olevan täysin kujalla siitä mitä se alan ammattilaisten auttaminen maksaa.

Olen todella kujalla, koska olen vastaavanlaisessa tilanteessa, lapsi on koulussa 4 tuntia päivässä ja sen jälkeen hoidossa 4 tuntia ja minä olen töissä. Omaishoidontukea sain 2 vuoden ajan, sitten katsoin, että tämä oli tässä, sekä minulle että lapselle on parempi, että hän saa kaiken mahdollisen tuen eikä pelkkää paapovaa äitiä. En ole kieltäytynyt tuesta Irinan tavoin, vaan olen pyrkinyt siihen, että sekä minulla että lapsella on hyvä elämä. Myönnän, että Kelan tuet antaisivat helpomman arjen kuin nykytyöni, mutta silti arvostan sitä, että lapselle on tarjolla muutakin maailmaa kuin minä.

Voi hyvä ihme! Oletko todella noin yksinkertainen? Että jos minä pärjään näin oman erityislapseni kanssa, niin kyllä kaikkien muidenkin tulisi pärjätä samoilla ratkaisuilla? Että juuri minun ratkaisuni sopii aivan kaikille. Jotenkin tuntuu todella oudolta että erityislapsen vanhempi, joka on vielä hakenut ja saanut omaishoidon tukea, ei ole sen vertaa nähnyt muita erityislapsia ja heidän perheitään, että tajuaisi lasten ja heidän tarpeidensa olevan hyvin erilaisia, joku tarvitsee enemmän, joku pärjää vähemmällä avulla. Joku sietää ryhmässä oloa, joku ei.

T. ohis

En ole vielä koskaan kuullut yhdenkään lääkärin sanovan, että älkää ottako ammattilaisten apua vastaan, älkää salliko erityislapsen oppia uusia asioita, koska lapselle riittää se, että hän on vanhemman kanssa. Ei sillä ole merkitystä, että lapsi taantuu eikä saa ikätasoistaan apua. Hän on erityislapsi, sellaiset ovat tarpeiltaan erilaisia ja tälle lapselle riittää se, että vanhempi ei mene töihin.

Meille vammaispalvelu ehdotti, että jäisin kotiin lapsen kanssa. Itse yritän pitää työnsyrjästä kiinni edes osa-aikaisena. Lääkäri on monesti ehdottanut lasta otettavaksi useinmiten kotiin, pitämään sairaslomaa päiväkodista/eskarista/koulusta.  Se ei tarkoita, että erityislapsi ei saisi oppia uusia asioita. Tietenkin saa ja pitää. Koulukäyntiä pitää tukea jne, mutta ei avustajan osamaminen koulussa tai päiväkodissa ole samaa tasoa kuin omaishoitajan toimivan vanhemman, joka on väkisinkin usein joutunut kouluttautumaan lapsen haasteisiin (käymään ihan kursseja, tai opastusta sairaalassa jne). 

ASiat eivät ole mustavalkoisia ja siksi tähän ei voi suhtautua mustavalkoisesti. Vamman tuomat haasteet ovat erilaisia ja ne vaikuttavat koko perheeseen eritavoin. Moni vammaisen lapsen omaishoitaja ei kykene valitettvasti käymään kokopäivätyössä vaikka haluaisi.

Itselläni on myös haastava ADHD-lapsi ja minullekin on ehdotettu työteon lopettamista. Olen kokopäivätyössä, vaativa asiantuntijatyö.

MUTTA hoitotaholle, koululle, lasulle jne olisi helpompaa, jos olisin kotona, koska hoitaisin itse lasta. Myös palaverit, terapiat jne olisi helpompi sovittaa, koska työ ei toisi tähän rajoitteita. Olisin valmiudessa hakemassa lasta eri paikoista ja voisin kuskailla häntä minne tarve.

Itselleni kuitenkin työssä käyminen on paitsi tapa turvata perheemme toimeentulo (olen eronnut / yh, kuten suurin osa erityislasten vanhemmista) sekä saada elämääni jotain muuta kuin vain erityislapsiarjen pyörittämistä.

Omaishoidontukea en saa, vaikka sitäkin on mahdollista saada jopa 100% työaikaa tekevänä. Toki vastaavasti maksan tuhansia euroa veroja palkastani.

Ottaako miehesi palliensa hedelmän hoitoon vuoroviikoin?

Lapsen isällä on uusi perhe, jossa normaalit lapset.

Maksaa minimi elarit.

Minä hoidan rakasta lastani ja kerron sille miten ihana ja eeityinen se on.

Vierailija
206/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä poika osaa? Siis muuta kuin tehdä outoja asioita? Syödä ei osaa itse, vessassa ei osaa käydä itse.

"Lasta ei voi jättää valvomatta hetkeksikään muutenkaan, ei sisällä eikä varsinkaan ulkona."

"Hän tarvitsee vahvaa aikuisen läsnäoloa ja tukea koko ajan. Häneltä puuttuu vaaran taju, hän saattaa juoksennella punaisia [liikennevaloja] päin, ja ruokailu- ja vessatilanteetkin ovat sellaisia, ettei häntä voi jättää yksin, äiti kertoo."

Minkälainen lapsukainen on viiden vuoden päästä? Tai kymmenen vuoden päästä lähes aikuisena? Kykeneekö hän jo käymään yksin vessassa?

Sanoisin aika toivottomaksi tapaukseksi.

"Lapsella on monimuotoinen kehityshäiriö, adhd ja aistiyliherkkyyksiä. Tourette-oireyhtymän tutkimukset ovat kesken."

Maailmassa on aina ollut kehitysvammaisia ja tulee olemaankin. Kyllä heidät pitää pystyä hoitamaan ja kasvattamaan vaikka sitten yhteiskunnan varoilla. Tässä ei ole mitään mussutettavaa.

Yhteiskunnan rahoilla niitä on hoidettu hyvin vähän aikaa. Perheet hoitivat, miten hyväksi näkivät. Aika pitkään oli käytössä se lapsi suolle vietäköön, puulla päähän lyötäköön -metodi.

Tässäkin jutussa pistää silmään se, että taas on menty tekemään isätön mukula ja sitten itketään kun yhteiskunta ei vastaa riittävän hyvin omien huonojen valintojen seurauksista. Itse ei tarvitse vastata mistään.

Vierailija
207/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tää kyseinen lapsi ollut vaikeasti kehityshäiriöinen, eikä pelkkä nepsy? Vähän eri juttu.

Lapsella on monimuotoinen kehityshäiriö.

"Kun lapsella on vaikeuksia useammalla kehityksen osa-alueella siten, etteivät ne ole erotettavissa toisistaan, on kyseessä monimuotoinen kehityshäiriö. Lapsen toimintakyky saattaa olla alentunut ja suoriutuminen jää selvästi ikätasoa heikommaksi. Jos lapsella on suuria vaikeuksia ymmärtää ja oppia uusia asioita ja kognitiiviset taidot jäävät laaja-alaisesti erittäin heikoiksi, eikä tilannetta epäillä tilapäiseksi (esim. virikkeiden puutteesta tai psyykkisestä huonokuntoisuudesta johtuen), puhutaan kehitysvammaisuudesta." https://www.hus.fi/potilaalle/hoidot-ja-tutkimukset/kehityshairiot-ja-o…

Vertaistukipalvelusta puolestaan lainaus:

"Monimuotoisista kehityshäiriöistä puhutaan silloin, kun lapsen kehityksessä on monia huolta herättäviä piirteitä. Lapsi ei oikein osaa keskittyä puuhiinsa, hän voi olla motoriikaltaan jotenkin kömpelö ja vuorovaikutus niin aikuisten kuin muiden lasten kanssa voi olla välillä vaikeata." https://www.verneri.net/yleis/monimuotoinen-kehityshairio

Olipas jotenkin sekavasti selostettu. Eli monimuotoinen kehityshäiriö on vähän lievempi kuin laaja-alainen kehityshäiriö (kehitysvammaisuus)?

Kyllä. Rauhattomuutta ja levottomuutta, vaikeutta toimia ikätasoisesti tavalla, jota on kuitenkin hankala diagnosoida yhteen laatikkoon, mutta ei älyllistä tai ruumiillista kehitysvammaisuutta.

Siis silkkaa ilkeyttään nakkoo kamat ikkunasta ja paskoo lattialle?

Penska on v..ajaa

Jutussa oli monta esimerkkiä, että ilmeisesti impulssikontrolli ei oikein toimi (ryntäilee kadulle, ei voi jättää vessan tai syömään hetkeksikään). Siinä mielessä ajattelisi, että ehkä tässä hyödyttäisiin nyt muiden kuin vain sen äidin seura 21 tuntia päivässä.

Ketä se hyödyttää? Ei ainakaan veronmaksajaa. Luuletko, että se ryntäily ja vaarallinen käytös loppuu, kun lasta hoitaa joku muu?

Vierailija
208/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä poika osaa? Siis muuta kuin tehdä outoja asioita? Syödä ei osaa itse, vessassa ei osaa käydä itse.

"Lasta ei voi jättää valvomatta hetkeksikään muutenkaan, ei sisällä eikä varsinkaan ulkona."

"Hän tarvitsee vahvaa aikuisen läsnäoloa ja tukea koko ajan. Häneltä puuttuu vaaran taju, hän saattaa juoksennella punaisia [liikennevaloja] päin, ja ruokailu- ja vessatilanteetkin ovat sellaisia, ettei häntä voi jättää yksin, äiti kertoo."

Minkälainen lapsukainen on viiden vuoden päästä? Tai kymmenen vuoden päästä lähes aikuisena? Kykeneekö hän jo käymään yksin vessassa?

"Lapsella on monimuotoinen kehityshäiriö, adhd ja aistiyliherkkyyksiä. Tourette-oireyhtymän tutkimukset ovat kesken."

Maailmassa on aina ollut kehitysvammaisia ja tulee olemaankin. Kyllä heidät pitää pystyä hoitamaan ja kasvattamaan vaikka sitten yhteiskunnan varoilla. Tässä ei ole mitään mussutettavaa.

Yhteiskunnan rahoilla niitä on hoidettu hyvin vähän aikaa. Perheet hoitivat, miten hyväksi näkivät. Aika pitkään oli käytössä se lapsi suolle vietäköön, puulla päähän lyötäköön -metodi.

Tässäkin jutussa pistää silmään se, että taas on menty tekemään isätön mukula ja sitten itketään kun yhteiskunta ei vastaa riittävän hyvin omien huonojen valintojen seurauksista. Itse ei tarvitse vastata mistään.

Haluatko tosiaan, että sinut viedään suolle, kun olet vanha, vammaudut tai sairastut? Entä lapsesi?

Vierailija
209/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini oiti nälässä ja löi.

Olin kuitenkinn kaunis ja älykäs tyttö.

Muutin asumaan toiselle paikkakunnalle 16 vuotiaana.

Sukulaiset laittoivat puenen summan rahaa tilille joka kuukausi, että sain käytyä lukion.

Jatko opinnot rahoitin itse.

irina, anna lapsi pois.

Kukaan ei pidä sinua huonona äitinä.

Lapsesi ei saa perhettä, töitä, eikä olw kiitollinen saamstaan hoivasta.

Vierailija
210/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatko tosiaan, että sinut viedään suolle, kun olet vanha, vammaudut tai sairastut? Entä lapsesi?

Minut saa viedä suolle , jos liikuntakyky menee.

Olen terve ja älykäs ateisti.

Toivon kuitenkin vaikka niskalaukausta, en halua kitua.

Vierailija
211/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kuvittelet tosiaan, että kehityshäiriö on vanhemman valinta? Oletko käynyt peruskoulua?

Vierailija
212/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hakee työttömyyskorvausta?

Vierailija
213/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut saa viedä suolle , jos liikuntakyky menee.

Olen terve ja älykäs ateisti.

Toivon kuitenkin vaikka niskalaukausta, en halua kitua.

Voit itsellesi valita mitä haluat. Useimmat kuitenkin haluavat itselleen ja läheisilleen hoitoa jos tarve vaatii.

Vierailija
214/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin oikeistohallitus tulee saamaan aikaan monia itsemurhia. Sininen hallitus muuttuukin punaiseksi? Kuinkas tässä nyt näin kävi?

Vierailija
215/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko tuossakaan mitään järkeä, että yksi ihminen hoitaa yhtä avuntarvitsijaa? Eikö tuon lapsen paikka olisi jossain laitoksessa? Se toki olisi liian rankkaa että äiti päivät työssä ja illat ja yötkin hoitaisi lasta. Onko laitospaikkoja kuitenkaan olemassa?

Laitoshoito tulee maksamaan yhteiskunnalle paljon enemmän, joten jos äiti haluaa hoitaa lapsen itse, niin kaikkien kannalta se on paras ratkaisu.

Vierailija
216/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lauluja laulat, keltä lahjukset saat, Orpo ja Purra haluavat irinoiden lapset Mehiläiselle ja muille bisneslaitoksille. Ja mitä niissä tapahtuu: https://yle.fi/a/3-12175567?utm_source=social-media-share&utm_medium=so…

Vierailija
217/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hänelle kuulu maksaa työttömyysrahaa ollenkaan, kun ei kerran voi vastaanottaa työtä. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?

Vierailija
218/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei joku muu, vaan jotkut muut. Ympärivuorokautiseen hoitamiseen tarvitaan 3:n ihmisen työpanos, sen sijaan, että nyt maksavat 1:lle.

Meinaatko, että äiti ei sit hoitaisi ollenkaan? Jäähän äidille n 16 h, jos työpäivä n 8 h

Vierailija
219/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei joku muu, vaan jotkut muut. Ympärivuorokautiseen hoitamiseen tarvitaan 3:n ihmisen työpanos, sen sijaan, että nyt maksavat 1:lle.

Meinaatko, että äiti ei sit hoitaisi ollenkaan? Jäähän äidille n 16 h, jos työpäivä n 8 h

Kuinka pitkä ja kallis sairasloma on edessä, jos äiti ei saa lepoa?

Vierailija
220/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei voida mennä yhteiskunnassa siihen, että kaikki erityislasten vanhemmat on työn ulkopuolella. Nykyisin jo lähes 30 % lapsista on jollain tavalla erityisiä.

Ei tietenkään voida mennä siihen, mutta eihän siitä ole kyse. On hieman eri asia onko lapsella lukiohäiriö vai ADHD (vai jopa molemmat) kuin autisminkirjon häiriö tai muu kehityshäiriö. Silti ADHD liitännäissairauksien kanssa voi olla aikamoinen kombo.

Autisminkirjo, muut kehityshäiriöt, ADHD höystettynä Touretella, tai oppimiskyvynhäiriöillä ja ehkä epilepsialla ei ole mitään helppoja tapauksia eivätkä ole kevyitä hoidettavuuden suhteen.

Miten niin joutuu käymään töissä? Moni omaishoitajaa SAA käydä töissä jos se on lapsen hoidollisuuden ja yhteiskunnan resurssien myötä mahdollista EIKÄ joudu käymään töissä. a. Lain pitäisi taata tietyt resurssit, mutta ei takaa kun tyhjästä ei voi nyhjästä eikä kyse ole silloin edes välttämättä rahasta.

Itsekin taiteilen omaishoitajuuden ja työn välillä eikä hyvältä näytä kun tyhjästä ei voi nyhjästä. Lasta kun ei voi laittaa hoitoon ns. tavalliseen hoitoon ja erityisjärjestelyihin ei ole tarpeeksi hoitajia saatu, niin ei tämä oman työelämän osalta hyvältä näytä.  Olen jopa selvittänyt, että itse maksaisimme hoitajan kotiin, mutta ei kannata - koko palkka uppoaa alta aikayksikön kun erityistarpeisen lapsen hoitaminen on vielä kalliimpaa kuin yleensä.

Vaikka aikusuuteen on piiitkä matka, niin silti mietin, että mihin asumisyksikköön, tuettuun asumiseen lapsi aikuisena pääsee ja pääseekö ja saako tarvittavan avun vai jääkö kuinka moneksi vuodeksi vielä meille kotiin asumaan. Kuka häntä hoitaa kun meistä aika jättää? Sisarus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi