Puolisoni kuoli , kuka ilmoittaa hänen lapsilleen?
Menemättä sen enempää yksityiskohtiin, en aio ilmoittaa edesmenneen puolisoni kahdelle aikuiselle tyttärelle isänsä poismenosta. Tyttäret ovat vihanneet minua aina ja useita vuosia sitten estäneet puheluni jne. Syy tähän on, että olen tullut heidän äitinsä paikalle. Puolisoni oli ollut leski 7 vuotta kun tapasimme. En ole koskaan saanut aitoa mahdollisuutta edes tutustua näihin lapsiin, minua ei ole koskaan kutsuttu esim häihin, heidän lastensa ristiäisiin tms. Kaikki nämä vuodet minua ei ole ollut olemassa.
Kuka näihin tyttäriin on yhteydessä? Perunkirjoittaja? Saavatko he tietää kuolinsyyn jostakin? En itse tule kommentoimaan asiaa sanallakaan. Voinko järjestää muistotilaisuuden ennen heidän tavoittamistaan? Kaikki on nyt sekaisin , haluaisin edistää asioita mahdollisimman pian. Edesmennyt puoliso oli meistä varakkaampi ja meillä ei ollut avioehtoa. Ilmeisesti saan pesästä tasinkoni rahana?
Kommentit (746)
Ymmärrän AP:ta siltä osin, että myös itselleni kävi niin että otin leskimiehen puolisoksi, menimme naimisiin ja perustimme perheen, ja tämä silloin teini-ikäinen mutta eri paikkakunnalla asuva miehen tytär edellisestä liitosta aloitti kiukuttelun. Ensin kohteena olivat minä, isänsä ja myös meidän yhteinen lapsi. Nyt meininki on se, että vain minä olen pahis. Ehkä rumin esimerkki tyttären kiukuttelusta oli se, kun mieheni äiti kuoli. Siis sekä vanhemman tyttären että meidän yhteisen lapsen kummi. Tämä vanhin tytär halusi taas näyttää mieltään koko saattoväen aikana ja hän ilmoitti, että hän ei sitten tule samaan penkkiin istumaan kuin minä. Ja sitten hän ilmoitti ettei tule laskemaan seppelettä meidän kanssa, hän on ostanut itse yhden ruusun ja laskee sen arkulle sitten kun me olemme takas penkissä. Muistotilaisuudessa hän ilmoitti samoin, ettei mahdu minun kanssani samaan pöytään. Että tämmöinen kypsä aikuinen, yli 30-vuotias nainen.
Silti ilmoittaisin hänelle, tietenkin, jos hänen isänsä kuolee. Muu olisi ihan absurdia.
Kyllä ap:lla kai jokin yhteystieto on: osoite, puhnro, s-posti. Jos hänet on estetty, niin hommaa prepaid-liittymän ja laittaa sillä viestin tai soittaa.
Leski pääsääntöisesti järkkää hautajaiset ja leskeen suhtaudutaan lähimpänä omaisena. Perimysasiat ovat sit erikseen.
Ja vielä ihmettelet miten lapset suhtautuu sinuun. Hehah.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisitkin estetty, niin laita lapsille tekstari että isänsä on kuollut ja pyydä soittamaan jotta voitte sopia hautajaisista. Jos eivät estettyjä viestejään katso, niin heidän häpeänsä, mutta sulle jää puhtaat jauhot pussiin, olet yrittänyt.
Jos sitten menee riitelyksi, niin kukaan ei riitele yksin. Yritä olla aikuinen.Ei viestit mene estetystä numerosta läpi, ei niitä voi katsoa.
Ap: perunkirjoittaja ilmoittaa, helpoin on ottaa se hautaustoimistosta.
Myös kirkkoherranvirastoa voi pyytää olemaan yhteydessä. Kirkkoon kuulumattoman kohdalla maistraatti.
Hautajaisia voi alkaa järjestelemään, mutta kannattaa hetki odottaa josko lapset ottaisivat yhteyttä toiveineen, vähemmällä pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän AP:ta siltä osin, että myös itselleni kävi niin että otin leskimiehen puolisoksi, menimme naimisiin ja perustimme perheen, ja tämä silloin teini-ikäinen mutta eri paikkakunnalla asuva miehen tytär edellisestä liitosta aloitti kiukuttelun. Ensin kohteena olivat minä, isänsä ja myös meidän yhteinen lapsi. Nyt meininki on se, että vain minä olen pahis. Ehkä rumin esimerkki tyttären kiukuttelusta oli se, kun mieheni äiti kuoli. Siis sekä vanhemman tyttären että meidän yhteisen lapsen kummi. Tämä vanhin tytär halusi taas näyttää mieltään koko saattoväen aikana ja hän ilmoitti, että hän ei sitten tule samaan penkkiin istumaan kuin minä. Ja sitten hän ilmoitti ettei tule laskemaan seppelettä meidän kanssa, hän on ostanut itse yhden ruusun ja laskee sen arkulle sitten kun me olemme takas penkissä. Muistotilaisuudessa hän ilmoitti samoin, ettei mahdu minun kanssani samaan pöytään. Että tämmöinen kypsä aikuinen, yli 30-vuotias nainen.
Silti ilmoittaisin hänelle, tietenkin, jos hänen isänsä kuolee. Muu olisi ihan absurdia.
Kyllä ap:lla kai jokin yhteystieto on: osoite, puhnro, s-posti. Jos hänet on estetty, niin hommaa prepaid-liittymän ja laittaa sillä viestin tai soittaa.
Leski pääsääntöisesti järkkää hautajaiset ja leskeen suhtaudutaan lähimpänä omaisena. Perimysasiat ovat sit erikseen.
Siis miksi sinä pahoitit mielesi siitä että 30v nainen halusi itse laskea oman kukkansa mummonsa arkulle eikä tulla isän ja tämän vaimon perheen mukana laskemaan kukkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leski voi järjestää hautajaiset kuten haluaa. Hautajaiset maksetaan aina kuolinpesän varoista. Kuten myös perunkirjoituskulut.
Jos perinnönjaosta tulee riitaa ja mennään oikeuteen niin yleensä häviäjä maksaa kulut.Kuolinpesästä ei voida maksaa mitään ilman kaikkien pesän osakkaiden suostumusta.
Usko nyt, hautauskulut maksetaan aina kuolinpesän varoista, ennemmin tai myöhemmin, joko ennemmin tai oikeudenkäynnin jälkeen myöhemmin, isojen lisäkulujen kanssa.
Ei makseta, jos kuluja tehtäessä ei ole ollut valtakirjoja kaikilta kuolinpesän osakkailta (jos siis riitaisa pesä). Ap:n puolison lapset voivat varsin hyvin todeta, että he eivät katso ap:n aiheuttamia kuluja lainkaan tarpeellisiksi eikä kuolinpesän todellakaan tarvitse niitä maksaa. Mieti: keskihintainen arkku olisi alle 3000 e hintainen, mutta ap päättää, että ostetaan kuolinpesän laskuun 10 000 euron artesaaniarkku.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n tehtävä se on ilmoittaa. Lapset ovat perillisiä toisin kuin ap.
Jos eivät lapset ole olleet yhteydessä ja ovat estäneet numeron, niin vaikea ap:n on ottaa yhteyttä - minne? Miten?
Mutta miten se isä onnistui kupsahtamaan ilman että lapset olivat asiasta tietoisia.
Eivätkö ne lapset pitäneet isäänsäkään yhteyttä? Luulisi, että jos eivät saa isää kiinni niin kyllä jossain vaiheessa soittavat ap:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat rintaperillisiä, joten heidät tulee kutsua ainakin perunkirjoituksiin. Puolisosi lapset perivät ensisijaisesti puolisosi. Lapsen perintöoikeus on suurempi kuin vaimon, jollei teillä ollut keskinäistä testamenttia.
Totta tavallaan, koska vaimo ei peri ilman testamenttia pennin jeesusta.
Eiköhän se vihitty vaimo nyt sentään peri puolet puolisonsa omaisuudesta kuitenkin.
Sotket nyt asioita ihan turhaan.
Ilmeisesti ajattelet,että vaimo sana tarkoittaa avovaimoa eli pari olisi ollut vihkimätön?
Avovaimo ei todellakaan peri yhtään mitään ilman testamenttia,eikä hänen kuulukaan. Ei vaikka olisi vainajan lasten äiti. Perinnönhän on tarkoitus mennä sukulaisille ja sitähän avioton nainen ei missään tapauksessa ole.
Eli ap ei ole kertonut kenellekään miehen omaiselle, ei edes lapsille tämän kuolemasta. Sitten kyselee, kenen velvollisuus on ilmoittaa.
No, kukahan on se ainoa henkilö, joka asiasta voisi ilmoittaa? Mietitäänpä kun on niin vaikea kysymys...
Trollihan tämä on. Ketjun alussa hän ilmoittaa, että on surusta sekaisin eikä tiedä miten tästä edetään, mitä tarkoittaa lakiosa, tasinko tai mitään muutakaan. Muutama hetki myöhemmin hän onkin jo päättänyt, miten mies haudataan ja kuinka kutsuu omat lapsensa, ei miehen lapsia. Nopeasti loppui se epätietoisuus ja epävarmuus. Huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leski voi järjestää hautajaiset kuten haluaa. Hautajaiset maksetaan aina kuolinpesän varoista. Kuten myös perunkirjoituskulut.
Jos perinnönjaosta tulee riitaa ja mennään oikeuteen niin yleensä häviäjä maksaa kulut.Kuolinpesästä ei voida maksaa mitään ilman kaikkien pesän osakkaiden suostumusta.
Usko nyt, hautauskulut maksetaan aina kuolinpesän varoista, ennemmin tai myöhemmin, joko ennemmin tai oikeudenkäynnin jälkeen myöhemmin, isojen lisäkulujen kanssa.
No mä en usko koska maksoin äidin hautajaiset sekä polton. Sisko ei kirjoittanut nimeä valtakirjaan niin pankki ei voinut maksaa mulle noita kuluja.
Olisi pitänyt vaan anoa lisää maksuaikaa.
T.Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi sinä pahoitit mielesi siitä että 30v nainen halusi itse laskea oman kukkansa mummonsa arkulle eikä tulla isän ja tämän vaimon perheen mukana laskemaan kukkia?
Oletko koskaan ollut hautajaisissa? Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Kypsä aikuinen nainen toimi juuri niin kuin pitikin - siis siunaustilaisuudessa. Penkeissä istutaan perhekunnittain, ei hän olisi kanssanne samaan penkkiin kuulunutkaan kuin hyvin täydessä kirkossa, missä tilaa olisi vähän. Tuskin tuolla oli 400 hautajaisvierasta? Ja tapana on, että aikuiset lapsenlapset laskevat oman kukkalaitteensa, eivät osallistu vanhempien kanssa samaan, jos jo ovat muuttaneet pois kotoa ja ovat kaiken lisäksi vainajan kummilapsi. Ja muistotilaisuudessa istutaan sukulaisten kanssa, ei aikuisen lapsen tarvitse roikkua vanhemmissa ja äitipuolessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n tehtävä se on ilmoittaa. Lapset ovat perillisiä toisin kuin ap.
Jos eivät lapset ole olleet yhteydessä ja ovat estäneet numeron, niin vaikea ap:n on ottaa yhteyttä - minne? Miten?
Mutta miten se isä onnistui kupsahtamaan ilman että lapset olivat asiasta tietoisia.
Eivätkö ne lapset pitäneet isäänsäkään yhteyttä? Luulisi, että jos eivät saa isää kiinni niin kyllä jossain vaiheessa soittavat ap:lle.
Miehellä on muitakin omaisia kuin lapset. Oletettavasti heillä on puhelimet.
OttoVille kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat rintaperillisiä, joten heidät tulee kutsua ainakin perunkirjoituksiin. Puolisosi lapset perivät ensisijaisesti puolisosi. Lapsen perintöoikeus on suurempi kuin vaimon, jollei teillä ollut keskinäistä testamenttia.
Eiköhän se vihitty vaimo nyt sentään peri puolet puolisonsa omaisuudesta kuitenkin.
Ilmeisesti ajattelet,että vaimo sana tarkoittaa avovaimoa eli pari olisi ollut vihkimätön?
Avovaimo ei todellakaan peri yhtään mitään ilman testamenttia,eikä hänen kuulukaan. Ei vaikka olisi vainajan lasten äiti. Perinnönhän on tarkoitus mennä sukulaisille ja sitähän avioton nainen ei missään tapauksessa ole.
Ei aviovaimo peri mitään ilman testamenttia eikä testamentti saa rikkoa rintaperillisten lakiosaa.
OttoVille kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leski perii vain testamentilla tai silloin, kun ei ole rintaperillisiä. Muuten edes aviovaimo ei peri euroakaan!
Vierailija kirjoitti:
Ap vastaa:
Meillä oli keskinäinen testamentti, lisäksi osituksen kautta saan lakiosan. Tässä ei ole epäselvyyttä.
Tottakai perunkirjoituksiin tulee rintaperilliset, samanaikaisesti ei kai pakko ole paikalla olla. Ainakin äitini kuollessa emme saaneet aikatauluja sopimaan ja veljeni hoiti valtakirjalla toisessa maassa asuvan veljemme asiaa.
Kuten sanoin, minun numeroni on estetty, enkä aio olla heihin yhteydessä. Nyt mietin, ottaako perunkirjoittaja (ulkopuolinen) yhteyttä näihin perillisiin. Tarvitseeko hautajaisiin jotain allekirjoitettua lupaa kaikilta rintaperillisiltä?
Kyllä sinä ilmoitat lapsille, vaikka mikä olisi. Toisekseen voit pyyhkiä sillä testamentilla vaikka takamuksesi, lapset saa rintaperilliselle kuuluvan osuutensa, ja et ainakaan tuolla keinoin tule saamaan yhtään mitään kun et edes kerro lapsille milloin ja missä hautajaiset on. Olet suoraan sanottuna hirveä ihminen. Toisekseen kai se heidän isän puhelin vielä toimii, josta laittaa viesti vai oliko kiire sulkea liittymä ?
OttoVille kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis sitä mieltä että hän on vain jälkeläisten tekoväline? Ehkä et ihan väärään osunutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisessa tilanteessa ja myös AP:n tilanteessa (jos totta) on mielestäni miehen vastuu vaatia käytöstapoja lapsiltaan! Ei ole ok, että mies painuu takavasemmalle ja antaa lasten kohdella uutta vaimoa epäkypsästi. Tai vice versa - jos uusi puoliso on tympeä lapsia kohtaan, niin miehen pitää vaatia häneltä kunnioittavampaa käytöstä ja että välit pysyy kunnossa.
En minäkään ole vanhempieni uusien kumppanien fani, mutta vanhempani ovat aikuisia ihmisiä joilla on oma elämä, joten saavat tehdä mitä huvittaa, ja toimin itse tottakai peruskohteliaasti ja kunnioittavasti. Olisi inhottavaa olla kenen tahansa kanssa huonoissa väleissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisitkin estetty, niin laita lapsille tekstari että isänsä on kuollut ja pyydä soittamaan jotta voitte sopia hautajaisista. Jos eivät estettyjä viestejään katso, niin heidän häpeänsä, mutta sulle jää puhtaat jauhot pussiin, olet yrittänyt.
Jos sitten menee riitelyksi, niin kukaan ei riitele yksin. Yritä olla aikuinen.Ei viestit mene estetystä numerosta läpi, ei niitä voi katsoa.
Ap: perunkirjoittaja ilmoittaa, helpoin on ottaa se hautaustoimistosta.
Myös kirkkoherranvirastoa voi pyytää olemaan yhteydessä. Kirkkoon kuulumattoman kohdalla maistraatti.
Hautajaisia voi alkaa järjestelemään, mutta kannattaa hetki odottaa josko lapset ottaisivat yhteyttä toiveineen, vähemmällä pääsee.
Kirkkoherranvirastoja ei ole ollut vuosiin!
No uskotaan. Olivat sitten todella vikkeliä. Äitini kuoli su iltapäivä.
No on kyllä melko normaalia sillä mun sisko vei rahat ja arvoesineet ennen kun edunvalvoja tuli kuvioon.
Osakkeesta sain sit perintöä mutta varasti kyllä 10- 20 000 euroa.
Ehti tehdä 3000 euroa velkaakin kun vei identiteetin.