Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puolisoni kuoli , kuka ilmoittaa hänen lapsilleen?

Vierailija
17.09.2023 |

Menemättä sen enempää yksityiskohtiin, en aio ilmoittaa edesmenneen puolisoni kahdelle aikuiselle tyttärelle isänsä poismenosta. Tyttäret ovat vihanneet minua aina ja useita vuosia sitten estäneet puheluni jne. Syy tähän on, että olen tullut heidän äitinsä paikalle. Puolisoni oli ollut leski 7 vuotta kun tapasimme. En ole koskaan saanut aitoa mahdollisuutta edes tutustua näihin lapsiin, minua ei ole koskaan kutsuttu esim häihin, heidän lastensa ristiäisiin tms. Kaikki nämä vuodet minua ei ole ollut olemassa.

Kuka näihin tyttäriin on yhteydessä? Perunkirjoittaja? Saavatko he tietää kuolinsyyn jostakin? En itse tule kommentoimaan asiaa sanallakaan. Voinko järjestää muistotilaisuuden ennen heidän tavoittamistaan? Kaikki on nyt sekaisin , haluaisin edistää asioita mahdollisimman pian. Edesmennyt puoliso oli meistä varakkaampi ja meillä ei ollut avioehtoa. Ilmeisesti saan pesästä tasinkoni rahana?

Kommentit (746)

Vierailija
161/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ainakaan voi kuolinpesän varoista järjestellä yhtään mitään.

Miksei puoliso voisi järjestää.

Vainajan pankkitili jäädytetään ja sen käyttö estetään, sillä hetkellä kun lääkäri kirjoittaa kuolintodistuksen sähköisesti viranomasile.

Äituni tili suljettiin 2h kuolemata ja sinne pääsy oli estetty.

Puoliso voi järjestää, mutta se taphtuu omista varoista.

Ei tarvitse maksaa omista varoista. Hautaustoimistot antavat tyypillisesti maksuaikaa siihen asti että perunkirjoitus on tehty, se pitää tehdä 2 kk:n kuluessa kuolemasta, puolikin vuotta saa maksuaikaa. Jos vainaja on varaton, niin yhteiskunta maksaa kohtuulliset hautauskulut.

Hautaustoimistot ovat yksityisiä yrittäjiä, ei niillä.ole varaa odottaa puolta vuotta jonkun laskun maksamista tai sitten yrittäjällä pitäisi olla valtavasta vapaata pääomaa.

Hautauskuluja voi maksaa myös samantien vainajan pankkitililtä, kuten muitakin vainajalle kuuluvia laskuja.

Vierailija
162/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leski voi järjestää hautajaiset kuten haluaa. Hautajaiset maksetaan aina kuolinpesän varoista. Kuten myös perunkirjoituskulut.

Jos perinnönjaosta tulee riitaa ja mennään oikeuteen niin yleensä häviäjä maksaa kulut.

Kuolinpesästä ei voida maksaa mitään ilman kaikkien pesän osakkaiden suostumusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
163/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minun isosetä kuoli iäkkäänä, oli hänellä ekasta avioliitosta 1940-luvun lopulla syntynyt lapsi sekä toisesta , edelleen voimassa olevasta avioliitosta 1950-60-lukujen vaihteessa syntyneet kaksi lasta. Tätä esikoista ei kutsuttu edes isänsä hautajaisiin, kun tämä toinen vaimo ja heidän yhteiset lapset eivät olleet koskaan edes halunneet tavata tätä bonuslasta/siskopuolta. Varmaan joku viranomainen sitten ottanut yhteyttä esikoiseen, koska hän oli tullut perunkirjoitukseen.

Vierailija
164/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: en aio olla missään olosuhteissa tyttäriin yhteydessä, se on minulle tehty heidän toimesta hyvin selväksi. Aion järjestää nyt ne hautajaiset pikimmiten, ja ilmeisesti omilla rahoilla.

Olemme onneksi puhuneet aivan hiljakkoin läpi kuinka kuoleman koittaessa molemmat toivoisi asiat hoidettavan. Kumpikaan meistä ei esim halunnut muistotilaisuutta tai lehteen ilmoitusta. Yhdistävä tekijä on se, että molemmilla hyvin pieni suku, mutta laaja ystäväpiiri. Edesmenneen puolison ystävät voivat sitten keskenään muistella. Aion laskea uurnan yksin tai sitten omien lasteni läsnäollessa (minulla niin ikään aikuisia lapsia). Otan nyt pesänselvittäjän ja palkkaan lakimiehen hoitamaan asiaa.

En tiedä miten annoin käsityksen, että minulla on taloudellisia ongelmia. Ei ole. Asunto jossa asun, on lasteni omistama, minulla tähän ikuinen hallintaoikeus. Minulla ihan kohtalainen rahatilanne. Meillä on pariturva-henkivakuutus, korvaussumma oli 170 000€ kun vakuutuksen muutama vuosi sitten otimme, en ole vielä selvittänyt onko summa pienentynyt/suurentunut ajan kuluessa vai onko se edelleen tuo sama. If:sta jokatapauksessa vahvistettiin, että he saavat tiedon jostain rekisteristä ja korvauksen saamiseksi vakuutusyhtiö on edunsaajaan yhteydessä, eli kertoivat soittavansa minulle kun tieto kuolemasta menee vakuutusyhtiöön. Voi tietysti olla että käsitin jotain väärin, tässä on ollut hirveästi selviteltävää

Vakuutusyhtiö ja pankit saavat tiedon kuolemasta entisestä väestörekisteristä, siinä voi kestää jopa 4 kuukautta.

Vierailija
165/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, ilmoita nyt ystävällisesti mitä pikimmin tyttärille isänsä kuolemasta. Se ei ole sinun yksityisasiasi.

Miten se ilmoittaa kun puhelut on estetty?!?

Antaa vain perunkirjoittajan ilmoittaa pesän muille osakkaille.

Aikuinen ihminen osaa varmaan etsiä jonkun puhelimen millä voi asiasta ilmoittaa tai viestittää. Tai lähettää kirjeen jne.

Ap Avaa prepaid liittymän, maksaa 5-20e ja ilmoittaa , että isä on kuollut, siis ilmoittaa heti huomenna tai pyytää vainaja veljen ilmoittamaan. Muuten on kiukutteleva änkyrä hänkin,,, siis ap.

Vierailija
166/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän oli varmasti lapsilleen rakas ja on todella julmaa pantata tällaista tietoa heiltä sen vuoksi, että he ovat suhtautuneet ap:hen ikävästi. Samoin muilta läheisiltä, hän on ollut muillekin kuin ap:lle tärkeä.

Vierailija
167/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kyse siitä että ap haluaa salata kuoleman vainajan lapsilta.

Ilmeisesti et rakastanut miestäsi koska teet näin.

Ap vastaa; en aio salata kuolemaa, enkä edes voi. Johan minä olen monesti kysynyt, kenen velvollisuus ilmoittaa. Minä toimin juuri kuten minulta on vuosia odotettu ja pyydetty; älä ole ikinä yhteydessä.

Tässä on tosiaan kyse ihan aikuisista ihmisistä, ei angstisista teineistä. Eivät ole koskaan hyväksynyt , että isänsä löysi uuden vaimon.

Vierailija
168/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leski voi järjestää hautajaiset kuten haluaa. Hautajaiset maksetaan aina kuolinpesän varoista. Kuten myös perunkirjoituskulut.

Jos perinnönjaosta tulee riitaa ja mennään oikeuteen niin yleensä häviäjä maksaa kulut.

Kuolinpesästä ei voida maksaa mitään ilman kaikkien pesän osakkaiden suostumusta.

Usko nyt, hautauskulut maksetaan aina kuolinpesän varoista, ennemmin tai myöhemmin, joko ennemmin tai oikeudenkäynnin jälkeen myöhemmin, isojen lisäkulujen kanssa.

Vierailija
169/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisitkin estetty, niin laita lapsille tekstari että isänsä on kuollut ja pyydä soittamaan jotta voitte sopia hautajaisista. Jos eivät estettyjä viestejään katso, niin heidän häpeänsä, mutta sulle jää puhtaat jauhot pussiin, olet yrittänyt.

Jos sitten menee riitelyksi, niin kukaan ei riitele yksin. Yritä olla aikuinen.

Vierailija
170/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit vanhempana ja viisaampana näyttää heille miten asiat hoidetaan kivasti, etkä kostaa.

Juuri näin! Vaikka lapset ovat hölmöyksissään vihoissa sinuun, voit olla se fiksumpi osapuoli ja jotain kautta ilmoitat heille kuolemasta. Älä vaan hautaa miestäsi salaa. Se vain osoittaa että lapset olivat oikeassa.

Vierailija
171/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa; en aio salata kuolemaa, enkä edes voi. Johan minä olen monesti kysynyt, kenen velvollisuus ilmoittaa. Minä toimin juuri kuten minulta on vuosia odotettu ja pyydetty; älä ole ikinä yhteydessä.

Tässä on tosiaan kyse ihan aikuisista ihmisistä, ei angstisista teineistä. Eivät ole koskaan hyväksynyt , että isänsä löysi uuden vaimon.

Johan sulle on jo monta kertaa sanottu, että ilmoita miehen jollekin sukulaiselle. He osaavat varmaankin puhua ja kykenevät kommunikoimaan asian miehen lapsille. Vai onko koko miehen suku estänyt sinut?

Miehesi oli väleissä lapsiinsa kaikesta päätellen. Kyse on hänen kuolemastaan. Kannattaa pitää katse pallossa eikä alentua pikkumaisuuteen.

Vierailija
172/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt sinä käyttäydyt kuin angstinen teini.

Vierailija
173/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko nyt, hautauskulut maksetaan aina kuolinpesän varoista, ennemmin tai myöhemmin, joko ennemmin tai oikeudenkäynnin jälkeen myöhemmin, isojen lisäkulujen kanssa.

Höpönpöö.

Isäni hautajaiset maksoi isän isä, koska kuolinpesän osakkaat olimme minä 7v. ja sisko 1v. Isän isä maksoi ne ihan omista rahoistaan.

Vierailija
174/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestä hautajaiset ja perunkirjoitus itse. Ei hautajaisiin lapsia tarvitse kutsua. Näin sisareni tekivät minulle meidän keskinäisten riitojen vuoksi isäni kuoltua. Sain tietää isän kuolemasta vasta nähtyäni kuollinilmoituksen lehdessä ja kutsu perinkirjoitukseen tuli postissa.

Siis sinulle on tehty näin, ja tiedät miten pahalta se tuntuu, ja silti kannustat toista tekemään samoin? Miksi? Helpottaisiko se jotenkin sinun oloasi, jos useampi joutuisi kärsimään?

Vierailija
175/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisitkin estetty, niin laita lapsille tekstari että isänsä on kuollut ja pyydä soittamaan jotta voitte sopia hautajaisista. Jos eivät estettyjä viestejään katso, niin heidän häpeänsä, mutta sulle jää puhtaat jauhot pussiin, olet yrittänyt.

Ainoa tapa välttää riitely järjestelyistä tällaisessa tilanteessa on järjestää hautajaiset kokonaan yksin tai antaa lasten järjestää hautajaiset yksin. Ei varmasti tule mitään sopua järjestelyistä. Ja perinnöstä riidellään joka tapauksessa.

Vierailija
176/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun velvollisuutesi on ilmoittaa lapsille. Joko itse tai pyytämällä joku toinen ilmoittamaan.

Tuo ettet ota yhteyttä koska näin on sanottu on aika lapsellista jääräpäisyyttä.

Vierailija
177/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on aina vainajan lähimmät omaiset juridisesti.

Vierailija
178/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei viestit mene estetystä numerosta läpi, ei niitä voi katsoa.

Ap: perunkirjoittaja ilmoittaa, helpoin on ottaa se hautaustoimistosta.

Vierailija
179/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä AP:n kannattaisi haudata sotakirveensä ja hoitaa hautajaiset ja perunkirjoitus mallikkaasti. 

Puolison kuolema antaa tavallaan päätepisteen puolison lasten ja AP:n väliselle riidalle. Hautajaisten ja perunkirjoituksen jälkeen heidän ei tarvitse enää koskaan olla tekemisissä keskenään, perunkirjoitukseenkin AP voi valita jonkun edustamaan itseään.

AP on varmasti kokenut ikäviä puolisonsa lasten osalta, mutta toisaalta moni voi ymmärtää lastenkin näkökulmaa, hehän ovat menettäneet äitinsä ja isän uusi avioliitto on tullut shokkina. AP:n kannattaa kuitenkin olla tässä tilanteessa se aikuisempi ihminen.

AP:n kannattaa valita jokin puolueeton henkilö, esim. asianajaja hoitamaan asioita. Asianajaja voi ilmoittaa ensin asiallisella kirjeellä lapsille näiden isän kuolemasta ja hautajaisista ja hän voi toimia sitten perunkirjoituksen tekijänä. Jokainen läheinen hoitaa omalta osaltaan asiat kuten haluaa, ilman että kenenkään tarvitsee välttämättä tavata toisiaan.

Hautajaiset on kuitenkin järjestettävä niin että lasten mielipidettä kysytään AP:n suunnittelemiin järjestelyihin. Jos lapset eivät halua tulla AP:n järjestämiin hautajaisiin, heille voidaan järjestää erillinen muistotilaisuus jne... Kaikkien huomioonottaminen tässä tilanteessa on tärkeää, koska jos välit ovat noin tulehtuneet, niin pienestäkin mokasta tässä yhteydessä voi tulla iso ja inhottava pitkäkestoinen riita.

Itse keskittyisin AP:nä pitämään omat mölyt mahassa, hoitaisin kaiken asiallisesti ja hienotunteisesti ottaen huomioon kaikki osapuolet. Sen jälkeen AP voisi laittaa pisteen tälle ikävälle tilanteelle kokonaan.

Hänellähän on edessä uusi elämä.

Vierailija
180/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa puhelin käteen ja ilmoittaa. Voit itse jäädä ulkopuolelle hautajaisista jos lapset saakin tiedon muualta, tajuavat tilanteen ja järjestävät hautajaiset salaa sinulta.