Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolisoni kuoli , kuka ilmoittaa hänen lapsilleen?

Vierailija
17.09.2023 |

Menemättä sen enempää yksityiskohtiin, en aio ilmoittaa edesmenneen puolisoni kahdelle aikuiselle tyttärelle isänsä poismenosta. Tyttäret ovat vihanneet minua aina ja useita vuosia sitten estäneet puheluni jne. Syy tähän on, että olen tullut heidän äitinsä paikalle. Puolisoni oli ollut leski 7 vuotta kun tapasimme. En ole koskaan saanut aitoa mahdollisuutta edes tutustua näihin lapsiin, minua ei ole koskaan kutsuttu esim häihin, heidän lastensa ristiäisiin tms. Kaikki nämä vuodet minua ei ole ollut olemassa.

Kuka näihin tyttäriin on yhteydessä? Perunkirjoittaja? Saavatko he tietää kuolinsyyn jostakin? En itse tule kommentoimaan asiaa sanallakaan. Voinko järjestää muistotilaisuuden ennen heidän tavoittamistaan? Kaikki on nyt sekaisin , haluaisin edistää asioita mahdollisimman pian. Edesmennyt puoliso oli meistä varakkaampi ja meillä ei ollut avioehtoa. Ilmeisesti saan pesästä tasinkoni rahana?

Kommentit (746)

Vierailija
201/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän AP:ta siltä osin, että myös itselleni kävi niin että otin leskimiehen puolisoksi, menimme naimisiin ja perustimme perheen, ja tämä silloin teini-ikäinen mutta eri paikkakunnalla asuva miehen tytär edellisestä liitosta aloitti kiukuttelun. Ensin kohteena olivat minä, isänsä ja myös meidän yhteinen lapsi. Nyt meininki on se, että vain minä olen pahis. Ehkä rumin esimerkki tyttären kiukuttelusta oli se, kun mieheni äiti kuoli. Siis sekä vanhemman tyttären että meidän yhteisen lapsen kummi. Tämä vanhin tytär halusi taas näyttää mieltään koko saattoväen aikana ja hän ilmoitti, että hän ei sitten tule samaan penkkiin istumaan kuin minä. Ja sitten hän ilmoitti ettei tule laskemaan seppelettä meidän kanssa, hän on ostanut itse yhden ruusun ja laskee sen arkulle sitten kun me olemme takas penkissä. Muistotilaisuudessa hän ilmoitti samoin, ettei mahdu minun kanssani samaan pöytään. Että tämmöinen kypsä aikuinen, yli 30-vuotias nainen.

Silti ilmoittaisin hänelle, tietenkin, jos hänen isänsä kuolee. Muu olisi ihan absurdia.

Kyllä ap:lla kai jokin yhteystieto on: osoite, puhnro, s-posti. Jos hänet on estetty, niin hommaa prepaid-liittymän ja laittaa sillä viestin tai soittaa.

Leski pääsääntöisesti järkkää hautajaiset ja leskeen suhtaudutaan lähimpänä omaisena. Perimysasiat ovat sit erikseen.

Siis miksi sinä pahoitit mielesi siitä että 30v nainen halusi itse laskea oman kukkansa mummonsa arkulle eikä tulla isän ja tämän vaimon perheen mukana laskemaan kukkia?

Oletko koskaan ollut hautajaisissa? Ohis.

Olen. Meillä oli omat kukat, kuten myös serkkuni perheillä.

Vierailija
202/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisitkin estetty, niin laita lapsille tekstari että isänsä on kuollut ja pyydä soittamaan jotta voitte sopia hautajaisista. Jos eivät estettyjä viestejään katso, niin heidän häpeänsä, mutta sulle jää puhtaat jauhot pussiin, olet yrittänyt.

Jos sitten menee riitelyksi, niin kukaan ei riitele yksin. Yritä olla aikuinen.

Ei viestit mene estetystä numerosta läpi, ei niitä voi katsoa.

Ap: perunkirjoittaja ilmoittaa, helpoin on ottaa se hautaustoimistosta.

Myös kirkkoherranvirastoa voi pyytää olemaan yhteydessä. Kirkkoon kuulumattoman kohdalla maistraatti.

Hautajaisia voi alkaa järjestelemään, mutta kannattaa hetki odottaa josko lapset ottaisivat yhteyttä toiveineen, vähemmällä pääsee.

Kirkkoherranvirastoja ei ole ollut vuosiin!

No onhan 😅 Maistraatti on nykyään nimeltään DVV.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OttoVille kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat rintaperillisiä, joten heidät tulee kutsua ainakin perunkirjoituksiin. Puolisosi lapset perivät ensisijaisesti puolisosi. Lapsen perintöoikeus on suurempi kuin vaimon, jollei teillä ollut keskinäistä testamenttia.

Totta tavallaan, koska vaimo ei peri ilman testamenttia pennin jeesusta.

Eiköhän se vihitty vaimo nyt sentään peri puolet puolisonsa omaisuudesta kuitenkin.

Sotket nyt asioita ihan turhaan.

Ilmeisesti ajattelet,että vaimo sana tarkoittaa avovaimoa eli pari olisi ollut vihkimätön?

Avovaimo ei todellakaan peri yhtään mitään ilman testamenttia,eikä hänen kuulukaan. Ei vaikka olisi vainajan lasten äiti. Perinnönhän on tarkoitus mennä sukulaisille ja sitähän avioton nainen ei missään tapauksessa ole.

Olet siis sitä mieltä että hän on vain jälkeläisten tekoväline? Ehkä et ihan väärään osunutkaan.

Huh. Jos en olisi jo lapseni tehnyt, niin kirjoitit lyhyesti ja osuvasti: en enää tekisi lapsia.

On minulla luokkakaveri, joka sai miehen kanssa kolme lasta, mies ei halunut mennä naimisiin, mutta halusi juuri tuon naisen kanssa lapset, sillä tyttö oli kaunis, pitkäsäärinen ja lahjakaskin (ekonomi ja juristi).

Mutta että naisi tämän? Ehhei.

Nyt on kohta 50 v ja lapset kohta kaikki pois kotoa. Mies on alkanut katsoa nuorempaa naista. Kun muuttavat erilleen, niin tuo kaunis lahjakas äiti jää ihan puille paljaille.

Vierailija
204/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n tehtävä se on ilmoittaa. Lapset ovat perillisiä toisin kuin ap.

Jos eivät lapset ole olleet yhteydessä ja ovat estäneet numeron, niin vaikea ap:n on ottaa yhteyttä - minne? Miten?

Mutta miten se isä onnistui kupsahtamaan ilman että lapset olivat asiasta tietoisia.

Eivätkö ne lapset pitäneet isäänsäkään yhteyttä? Luulisi, että jos eivät saa isää kiinni niin kyllä jossain vaiheessa soittavat ap:lle.

Lähettää tekstarin vaikka prepaid numerosta tai työpaikan puhelimesta.

Vierailija
205/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisitkin estetty, niin laita lapsille tekstari että isänsä on kuollut ja pyydä soittamaan jotta voitte sopia hautajaisista. Jos eivät estettyjä viestejään katso, niin heidän häpeänsä, mutta sulle jää puhtaat jauhot pussiin, olet yrittänyt.

Myös kirkkoherranvirastoa voi pyytää olemaan yhteydessä. Kirkkoon kuulumattoman kohdalla maistraatti.

Hautajaisia voi alkaa järjestelemään, mutta kannattaa hetki odottaa josko lapset ottaisivat yhteyttä toiveineen, vähemmällä pääsee.

Niin?

Maistraattikaan ei ole kirkkoherranvirasto.

Oletpa tyhmä.

Vierailija
206/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun isäni kuoli, niin kaksi sisarustani yhdessä äitini kanssa, järjestivät hautajaiset.

Eivät myös ilmoittaneet minulle, eikä vielä yhdelle sisarukselle perunkirjoituksesta.

No, pankin lakimies tiesi meistä kahdesta ja soitti minulle, ja perunkirjoitusta ei pidetty heidän sopimana aikana, koska me emme päässeet sinne menemään päivän varoitusajalla.

Ja kun se viimein järjestettiin, niin vainajan, eli isäni tililtä oli nostettu varoja, hänen omaisuuttaan oli myyty ja siirretty noiden kahden sisarukseni nimiin. Jopa isän auto oli siirretty sisaren nimiin, kuoleman jälkeen.

Myös irtainta omaisuutta oli jo jaettu.

Kun tämä selvisi, niin pankin lakimies vihelsi pelin poikki, ja kartoitti kaikki eurolleen, mitä oli viety.

He joutuivat korvaamaan kaiken meille, ja olisivat saaneet myös syytteet, jos olisimme niin halunneet.

Kun vainaja kuolee, niin kukaan ei saa omavaltaisesti nostaa rahaa, siirrellä omaisuutta, ei puoliso, eikä lapset.

Se on yksiselitteisesti rikos.

Hautajaisissa kyllä olimme, ja ne maksettiin perikunnan tililtä.

Mutta pidän hyvin härskinä sitä, että läheiset käyttäytyvät noin.

No, eipä ole enää tarvinnut olla heidän kanssaan tekemisissä, ja olen ollut siitä hyvin helpottunut.

Mä en usko tätä sillä vainajan tililtä ei voi nostaa rahaa. Tiedän tämän kun äitini kuoli vähän aikaan sitten.

Miten muka onnistunut kun pankki ei anna mitään kenenkään nostella.

No, isäni kuoli viikonlopun aikana, ja vasta maanantaina oli päivittynyt tieto, että on kuollut.

Viikonlopun aikana oli nostettu käteisvaroja hänen tililtään, monta nostoa. Sekä oli verkkopankki kautta siirretty varoja toisten tileille.

Nämä näkyivät kyllä selvityksessä, kaikki aikamääreineen.

Lisäksi, esim. auton luovari oli väärennetty. Se selvisi Trailta, kun asia meni selvitykseen. Ei vainaja ole kait enää kykenevä luovuttamaan autoaan kenellekään?

Kun heillä oli kaikki isän pankkitunnarit käytössä, niin helppoahan tuo oli.

Ja kyseessä oli äitini ja sisarustani kohdalla vain ahneus. Yksikään heistä ei ole köyhä, vaan varsin mukavasti toimeentuleva henkilöitä, ja myös omaisuutta on.

Myös minulla ja sisaruksellani ei ole ollut mitenkään taloudellisesti vaikeaa.

Ja meillä oli oikein lämpimät ja läheiset välit isäni kanssa, hän ei olisi koskaan halunnut, että noin tehdään, vaan hän painotti sitä aina, että kaikki lapset ovat samanarvoisia.

Mutta, kun he näkivät isäni pankkitilien saldot, niin kait siinä jonkinasteinen ahneus iski.

Itse koin sen niin loukkaavana, etten koskaan tule olemaan heidän kanssaan missään tekemisissä.

No uskotaan. Olivat sitten todella vikkeliä. Äitini kuoli su iltapäivä.

No on kyllä melko normaalia sillä mun sisko vei rahat ja arvoesineet ennen kun edunvalvoja tuli kuvioon.

Osakkeesta sain sit perintöä mutta varasti kyllä 10- 20 000 euroa.

Ehti tehdä 3000 euroa velkaakin kun vei identiteetin.

Ollaan muuten vielä tekemisissä. Ei ole pyytänyt anteeksi eikä myönnä tekoaan.

Ajattelen että on sairas päästään ja valehtelee ja alkoholisti. En vaan jaksa riidellä eikä poliiseistakaan ollut apua.

Sanon aina että rahaa se vain on.

Vierailija
207/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin?

Maistraattikaan ei ole kirkkoherranvirasto.

Oletpa tyhmä.

Kukahan on tyhmä? Kirkkoherranvirasto on edelleen kirkkoherranvirasto ja maistraatti on maistraatti, mutta sen nimi on DVV.

Vierailija
208/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OttoVille kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat rintaperillisiä, joten heidät tulee kutsua ainakin perunkirjoituksiin. Puolisosi lapset perivät ensisijaisesti puolisosi. Lapsen perintöoikeus on suurempi kuin vaimon, jollei teillä ollut keskinäistä testamenttia.

Totta tavallaan, koska vaimo ei peri ilman testamenttia pennin jeesusta.

Eiköhän se vihitty vaimo nyt sentään peri puolet puolisonsa omaisuudesta kuitenkin.

Sotket nyt asioita ihan turhaan.

Ilmeisesti ajattelet,että vaimo sana tarkoittaa avovaimoa eli pari olisi ollut vihkimätön?

Avovaimo ei todellakaan peri yhtään mitään ilman testamenttia,eikä hänen kuulukaan. Ei vaikka olisi vainajan lasten äiti. Perinnönhän on tarkoitus mennä sukulaisille ja sitähän avioton nainen ei missään tapauksessa ole.

Leski perii vain testamentilla tai silloin, kun ei ole rintaperillisiä. Muuten edes aviovaimo ei peri euroakaan!

Tärkeintä on kuitenkin ettei avovaimo peri yhtään Jeesuksen senttiä rahoista jotka kuuluvat lapsille ja oikeille sukulaisille. Noita gold diggereitä on muutenkin liikaa perinnön jaossa.

Vierailija
209/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leski voi järjestää hautajaiset kuten haluaa. Hautajaiset maksetaan aina kuolinpesän varoista. Kuten myös perunkirjoituskulut.

Jos perinnönjaosta tulee riitaa ja mennään oikeuteen niin yleensä häviäjä maksaa kulut.

Kuolinpesästä ei voida maksaa mitään ilman kaikkien pesän osakkaiden suostumusta.

Usko nyt, hautauskulut maksetaan aina kuolinpesän varoista, ennemmin tai myöhemmin, joko ennemmin tai oikeudenkäynnin jälkeen myöhemmin, isojen lisäkulujen kanssa.

Ei makseta, jos kuluja tehtäessä ei ole ollut valtakirjoja kaikilta kuolinpesän osakkailta (jos siis riitaisa pesä). Ap:n puolison lapset voivat varsin hyvin todeta, että he eivät katso ap:n aiheuttamia kuluja lainkaan tarpeellisiksi eikä kuolinpesän todellakaan tarvitse niitä maksaa. Mieti: keskihintainen arkku olisi alle 3000 e hintainen, mutta ap päättää, että ostetaan kuolinpesän laskuun 10 000 euron artesaaniarkku.

Jep, ja näin lapset tulevat tekemään, jos heille ei ilmoiteta isän hautajaisista, ei siunaustilaisuudesta, eikä mistään.

En minäkään hyväksyisi mitään kuluja, jos minulle ei olisi ilmoitettu vanhempani kuolemasta, ei hautajaisista.

Ja kun niitä ei allekirjoita, niin niitä ei makseta pesästä.

Aikanaan sitten tulee oikeudesta päätöksiä, koska sinähän se menee, jos sopua ei synny.

Vierailija
210/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ottaa nyt niskastaan kiinni ja hoitaa asiat yhteistyössä lasten kanssa.

Vierailija
211/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautaustoimilaki

23$

"Hautausjärjestelyt

Jollei vainaja ole eläessään nimenomaisesti toivonut tietyn henkilön huolehtivan hautaamiseen, tuhkaamiseen ja tuhkan käsittelyyn liittyvistä järjestelyistä, voivat järjestelyistä huolehtia vainajan eloonjäänyt puoliso tai kuolinhetkellä vainajan kanssa avioliitonomaisissa olosuhteissa yhteisessä taloudessa jatkuvasti elänyt henkilö sekä lähimmät perilliset.

Jollei kukaan 1 momentissa tarkoitetuista henkilöistä huolehdi järjestelyistä, voi myös muu vainajan läheinen huolehtia niistä. Muussa tapauksessa järjestelyistä huolehtii se kunta, jossa vainajalla oli kuollessaan kotikuntalaissa tarkoitettu kotikunta, tai, jos vainajalla ei ollut kotikuntaa, se kunta, jossa vainaja kuollessaan asui.

Jos hautausjärjestelyistä on huolehtinut muu kuin pesän osakas, on hän oikeutettu saamaan kuolinpesän varoista korvauksen kohtuullisista hautauskuluista.

Jos 1 momentissa tarkoitetut henkilöt eivät pääse yksimielisyyteen hautaamisen tavasta, paikasta tai hautaustoimituksesta, käsitellään asia 1 momentissa tarkoitetun henkilön kanteesta siinä käräjäoikeudessa, jonka tuomiopiiriin vainajan kotikunta hänen kuollessaan kuului."

Vierailija
212/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n tehtävä se on ilmoittaa. Lapset ovat perillisiä toisin kuin ap.

Jos eivät lapset ole olleet yhteydessä ja ovat estäneet numeron, niin vaikea ap:n on ottaa yhteyttä - minne? Miten?

Mutta miten se isä onnistui kupsahtamaan ilman että lapset olivat asiasta tietoisia.

Eivätkö ne lapset pitäneet isäänsäkään yhteyttä? Luulisi, että jos eivät saa isää kiinni niin kyllä jossain vaiheessa soittavat ap:lle.

Isällä varmaan oli puhelin jolla olisi voinut ilmoittaa jos olisi haluja eikä olisi noin lapsellinen.

Vierailija
213/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopajoo, miksiköhän välit mahtoi olla huonot alunperin.

Vierailija
214/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miksi ap saa niin paljon kuraa niskaan. Miehen lapset ovat kohdelleet häntä todella huonosti.

Vierailija
215/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupaisa yksityiskohta ,että jos avoparin toinen osapuoli kuolee ja heillä on yhteisiä lapsia,niin lapset perivät ja heille määrätään edunvalvojaksi ulkopuolinen henkilö ja näin ollen avopuoliso ei pääse edes välillisesti saamaan aiheetonta hyötyä lastensa omaisuudesta.

Vierailija
216/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miksi ap saa niin paljon kuraa niskaan. Miehen lapset ovat kohdelleet häntä todella huonosti.

Av-laki: aloittaja haukutaan aina.

Vierailija
217/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita viesti lasten äidille. Jos lapsilla on kysymyksiä äiti toimittaa ne sulle ja vastaa sähköpostilla äidille. Ei ole pakko vastailla suoraan lapsille. Tai joku lasten kummikin käy.

Meedion kautta?

Vierailija
218/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vaikkapa siksi että selvästi ollut syytäkin kun ap edes aio hautajaisiin lähiomaisia kutsua. Ap voi pitää oman tilaisuutensa ja antaa muiden pitää omansa, jos noin pikkusieluinen on.

Vierailija
219/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja ap:n käytös on täydellistä? Tässäkin ketjussa.

Vierailija
220/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: en aio olla missään olosuhteissa tyttäriin yhteydessä, se on minulle tehty heidän toimesta hyvin selväksi. Aion järjestää nyt ne hautajaiset pikimmiten, ja ilmeisesti omilla rahoilla.

Olemme onneksi puhuneet aivan hiljakkoin läpi kuinka kuoleman koittaessa molemmat toivoisi asiat hoidettavan. Kumpikaan meistä ei esim halunnut muistotilaisuutta tai lehteen ilmoitusta. Yhdistävä tekijä on se, että molemmilla hyvin pieni suku, mutta laaja ystäväpiiri. Edesmenneen puolison ystävät voivat sitten keskenään muistella. Aion laskea uurnan yksin tai sitten omien lasteni läsnäollessa (minulla niin ikään aikuisia lapsia). Otan nyt pesänselvittäjän ja palkkaan lakimiehen hoitamaan asiaa.

En tiedä miten annoin käsityksen, että minulla on taloudellisia ongelmia. Ei ole. Asunto jossa asun, on lasteni omistama, minulla tähän ikuinen hallintaoikeus. Minulla ihan kohtalainen rahatilanne. Meillä on pariturva-henkivakuutus, korvaussumma oli 170 000€ kun vakuutuksen muutama vuosi sitten otimme, en ole vielä selvittänyt onko summa pienentynyt/suurentunut ajan kuluessa vai onko se edelleen tuo sama. If:sta jokatapauksessa vahvistettiin, että he saavat tiedon jostain rekisteristä ja korvauksen saamiseksi vakuutusyhtiö on edunsaajaan yhteydessä, eli kertoivat soittavansa minulle kun tieto kuolemasta menee vakuutusyhtiöön. Voi tietysti olla että käsitin jotain väärin, tässä on ollut hirveästi selviteltävää

Vakuutusyhtiö ja pankit saavat tiedon kuolemasta entisestä väestörekisteristä, siinä voi kestää jopa 4 kuukautta.

Nykyisillä sähköisillä yhteyksillä tieto menee välittömästi. Viikon- sisällä tuli postia pankeista ja vakuutusyhtiöistä. Ois varmaan tullut nopeamminkin, mutta postihan on nykyään hidas. Isäni kuoli 20.8. Ja meillä on jo kaikki paperit. Haitajaiset oli eilen. Sovussa ollaan kaikki, niin kaikki sujuu.