Puolisoni kuoli , kuka ilmoittaa hänen lapsilleen?
Menemättä sen enempää yksityiskohtiin, en aio ilmoittaa edesmenneen puolisoni kahdelle aikuiselle tyttärelle isänsä poismenosta. Tyttäret ovat vihanneet minua aina ja useita vuosia sitten estäneet puheluni jne. Syy tähän on, että olen tullut heidän äitinsä paikalle. Puolisoni oli ollut leski 7 vuotta kun tapasimme. En ole koskaan saanut aitoa mahdollisuutta edes tutustua näihin lapsiin, minua ei ole koskaan kutsuttu esim häihin, heidän lastensa ristiäisiin tms. Kaikki nämä vuodet minua ei ole ollut olemassa.
Kuka näihin tyttäriin on yhteydessä? Perunkirjoittaja? Saavatko he tietää kuolinsyyn jostakin? En itse tule kommentoimaan asiaa sanallakaan. Voinko järjestää muistotilaisuuden ennen heidän tavoittamistaan? Kaikki on nyt sekaisin , haluaisin edistää asioita mahdollisimman pian. Edesmennyt puoliso oli meistä varakkaampi ja meillä ei ollut avioehtoa. Ilmeisesti saan pesästä tasinkoni rahana?
Kommentit (746)
Otan osaa suruusi.
Kunnioita puolisosi muistoa toimimalla kuten hän olisi toivonut sinun toimivan.
Kuulostaa vähän sille ettei ap ole ollut väleissä kenenkään kanssa ja on vieraannuttanut miehenkin, mitään varsinaisia hautajaisiahan ei taida olla tulossakaan? Selkeästi mies kuitenkin on ollut lastensa kanssa yhteyksissä ja ei varmasti haluaisi että hänen lapsensa eivät saa tietoa, yhtä varmasti haluaisi että he osallistuisivat hautajaisiin. Nyt on vaan ap:n viimeinen hetki päästä ilkeilemään ja sen hän teke perusteellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ap vastaa: tosiaan nämä aikuiset lapset ovat kieltäneet minua osallistumasta mihinkään, eivät ole edes tervehtineet kun olemme törmänneet. Tältä toiselta sattuu olemaan vielä tekstiviestikin tallessa, jossa kehottaa minua pitämään näppini erossa mistään heihin liittyvästä ja ottamatta koskaan yhteyttä heihin Tämä viesti tuli sen jälkeen, kun minut oli nähty ulkoiluttamassa tämän toisen lapsen koiraa. Koira oli hoidossa silloin puolisollani viikon ja puolisoni oli kuumeessa. En vaatannut viestiin, mutta Olivat myöhemmin kertoneet isälleen, että ovat estäneet minut.
Koskaan en ole mitään pahaa tehnyt tai sanonut, ei olisi ollut edes tilaisuutta.
Ja olen pahoillani, minulla ei tosiaan ole termit hallussa kuten joku aiempana kommentoi. Olen uupunut ja edelleen järkyttynyt puolisoni kuolemasta. Minulla ei oikein ole edes käsitystä mitä keskinäinen testamentti tarkoittaa, mikä on tasinko ja mikä lasten lakiosa. Kai nämä selviää.
Kysy nyt ensalkuun näitä asioita vaikka hautaustoimistosta ja kerro avoimesti siellä kaikki tuo, mitä yllä kirjoitit. He neuvovat tietämyksellä ja kokemuksella. Mitään kalliita juristeja muualta ei ennen kannata vaivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vastaa:
Meillä oli keskinäinen testamentti, lisäksi osituksen kautta saan lakiosan. Tässä ei ole epäselvyyttä.
Tottakai perunkirjoituksiin tulee rintaperilliset, samanaikaisesti ei kai pakko ole paikalla olla. Ainakin äitini kuollessa emme saaneet aikatauluja sopimaan ja veljeni hoiti valtakirjalla toisessa maassa asuvan veljemme asiaa.
Kuten sanoin, minun numeroni on estetty, enkä aio olla heihin yhteydessä. Nyt mietin, ottaako perunkirjoittaja (ulkopuolinen) yhteyttä näihin perillisiin. Tarvitseeko hautajaisiin jotain allekirjoitettua lupaa kaikilta rintaperillisiltä?
Jos palkkaat perunkirjoittajan, hän ilmoittaa perillisille. Perunkirjoittaja löytyy esim. hautaustoimistosta, tai lakitoimistosta tms. Voi sen itsekin tehdä mutta sitten täytyy ilmoittaa perillisille.
Hautajaisiin ei tarvitse mitään lupaa keneltäkään, voit järjestää kuten itse tahdot vainajan lähimpänä omaisena.
Vain pesän ilmoittajalla (esim. sinä) on velvollisuus olla perunkirjoitustilaisuudessa, muut voivat allekirjoittaa valtakirjan, heitä voi edustaa esim. lakimies tai sinä jos heille sopii.
Kiitos, teen näin. Ap
Ne perunkirjat pitää allekirjoittaa ja sitä nimeä ei saa niin vaan riitatilanteessa.
Eli perunkirjoituspaperit lähetetään lapsille ja heidän pitää allekirjoittaa ja lähettää ne takaisin perunkirjoittajalle.
Mun siskolta nimeä ei saanut kun ei kuulemma tarvitse rahaa. On köyhä alkoholisti. Kyllä se kesti ennen kun nimet tuli että hyväksyy testamentin ja perunkirjat.
Ap olet kyllä ilkeä ihminen. Oikeesti tosi karsea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanne on tuollainen, niin ottaisin ihan nyt suoraan ap:nä yhteyttä lakimieheen, joka saisi häntä sitten edustaa myös perunkirjoituksessa ja osituksessa. Tämä lakimies olisi sopiva henkilö ilmoittamaan lapsille isän kuolemasta ja yhdessä katsottaisiin se kuolinpesän hoito ym. On mahdollista, että asia menee pesänselvittäjälle, koska ap ja lapset tuskin pystyvät yhdessä sovussa hoitamaan kuolinpesän asioita ja ap ei voi niitä diktaattorina yksin hoitaa, vaikka nyt niin kuvitteleekin.
Lakimies maksaa noin 280 e/h ja kulut maksaa ap yksin, niitä ei voi laskuttaa kuolinpesältä!
Minä luulen ,että tuo on pikku summa ap: lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ainakaan voi kuolinpesän varoista järjestellä yhtään mitään.
Miksei puoliso voisi järjestää.
Vainajan pankkitili jäädytetään ja sen käyttö estetään, sillä hetkellä kun lääkäri kirjoittaa kuolintodistuksen sähköisesti viranomasile.
Äituni tili suljettiin 2h kuolemata ja sinne pääsy oli estetty.Puoliso voi järjestää, mutta se taphtuu omista varoista.
Ei tarvitse maksaa omista varoista. Hautaustoimistot antavat tyypillisesti maksuaikaa siihen asti että perunkirjoitus on tehty, se pitää tehdä 2 kk:n kuluessa kuolemasta, puolikin vuotta saa maksuaikaa. Jos vainaja on varaton, niin yhteiskunta maksaa kohtuulliset hautauskulut.
[
Etkö tajunnut! Riitelyyn tauko ja sitten hautajaisten jälkeen voivat jatkaa riitelyä perunkirjoituksessa.[/quote]
MINKÄ riitelyn, ei ne lapset halua olla missään tekemisissä lesken kanssa, se ei ole riitelyä!
EI voi lopettaa kun ei ole mitään ollutkaan!
Ap, ilmoita nyt ystävällisesti mitä pikimmin tyttärille isänsä kuolemasta. Se ei ole sinun yksityisasiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap on naimisissa ollut, niin leski on vainajan lähin omainen. Ja leski järjestää hautajaiset, ei lapset.
T. Hautausalalla toimiva
Hei, kiitos. Järjestän hautajaiset ja uurnan laskun mahd pian. Saanko nämä kulut sitten aikanaan kuolinpesältä kuitteja vastaan?
Et saa yhtään mitään, jos järjestät ne hautajaiset ilman muiden kuolinpesän osakkaiden lupaa ja kutsumatta heitä paikalle. Ainut mitä olet nyt itsellesi saamassa on helvetillisen iso riita asiasta. Sieltä tullaan perimään lakiosaa, vaatimaan teidän kotinne myymistä ja mitä vain, millä pystyvät tekemään elämäsi hankalaksi, jos nyt aloitat tämän riitaa haastamalla.
Leski saa tasinkoa jos hän on siihen oikeutettu. Leski myös perii mitä testamentissa on määrätty. Näihin eivät voi riitaa haastavat rintaperilliset vaikuttaa. Lakiosan he saavat joka tapauksessa, ja jos muuta perintöä on tulossa, joko testamentilla tai ilman sitä. Kuolinpesästä vähennetään ensin lesken tasinko ja mahdollinen perintö joka testamentattu keskinäisellä testamentillä.
Vierailija kirjoitti:
0/5.
MIKSI IHMEESSÄ olet täällä kun sulle ei ikinä kelpaa mikään aloitus, ollaan monta kertaa kysytty asiaa. Pysy poissa jos ja kun noin riepoo!
Vierailija kirjoitti:
Kun isäni kuoli, niin kaksi sisarustani yhdessä äitini kanssa, järjestivät hautajaiset.
Eivät myös ilmoittaneet minulle, eikä vielä yhdelle sisarukselle perunkirjoituksesta.
No, pankin lakimies tiesi meistä kahdesta ja soitti minulle, ja perunkirjoitusta ei pidetty heidän sopimana aikana, koska me emme päässeet sinne menemään päivän varoitusajalla.
Ja kun se viimein järjestettiin, niin vainajan, eli isäni tililtä oli nostettu varoja, hänen omaisuuttaan oli myyty ja siirretty noiden kahden sisarukseni nimiin. Jopa isän auto oli siirretty sisaren nimiin, kuoleman jälkeen.
Myös irtainta omaisuutta oli jo jaettu.
Kun tämä selvisi, niin pankin lakimies vihelsi pelin poikki, ja kartoitti kaikki eurolleen, mitä oli viety.
He joutuivat korvaamaan kaiken meille, ja olisivat saaneet myös syytteet, jos olisimme niin halunneet.
Kun vainaja kuolee, niin kukaan ei saa omavaltaisesti nostaa rahaa, siirrellä omaisuutta, ei puoliso, eikä lapset.
Se on yksiselitteisesti rikos.
Hautajaisissa kyllä olimme, ja ne maksettiin perikunnan tililtä.
Mutta pidän hyvin härskinä sitä, että läheiset käyttäytyvät noin.
No, eipä ole enää tarvinnut olla heidän kanssaan tekemisissä, ja olen ollut siitä hyvin helpottunut.
Mä en usko tätä sillä vainajan tililtä ei voi nostaa rahaa. Tiedän tämän kun äitini kuoli vähän aikaan sitten.
Miten muka onnistunut kun pankki ei anna mitään kenenkään nostella.
Vierailija kirjoitti:
Kun isäni kuoli, niin kaksi sisarustani yhdessä äitini kanssa, järjestivät hautajaiset.
Eivät myös ilmoittaneet minulle, eikä vielä yhdelle sisarukselle perunkirjoituksesta.
No, pankin lakimies tiesi meistä kahdesta ja soitti minulle, ja perunkirjoitusta ei pidetty heidän sopimana aikana, koska me emme päässeet sinne menemään päivän varoitusajalla.
Ja kun se viimein järjestettiin, niin vainajan, eli isäni tililtä oli nostettu varoja, hänen omaisuuttaan oli myyty ja siirretty noiden kahden sisarukseni nimiin. Jopa isän auto oli siirretty sisaren nimiin, kuoleman jälkeen.
Myös irtainta omaisuutta oli jo jaettu.
Kun tämä selvisi, niin pankin lakimies vihelsi pelin poikki, ja kartoitti kaikki eurolleen, mitä oli viety.
He joutuivat korvaamaan kaiken meille, ja olisivat saaneet myös syytteet, jos olisimme niin halunneet.
Kun vainaja kuolee, niin kukaan ei saa omavaltaisesti nostaa rahaa, siirrellä omaisuutta, ei puoliso, eikä lapset.
Se on yksiselitteisesti rikos.
Hautajaisissa kyllä olimme, ja ne maksettiin perikunnan tililtä.
Mutta pidän hyvin härskinä sitä, että läheiset käyttäytyvät noin.
No, eipä ole enää tarvinnut olla heidän kanssaan tekemisissä, ja olen ollut siitä hyvin helpottunut.
Ja nämä asiat tulevat viimeistään esille perukirjoituksessa tai viimeistään kun sen verottaja/maistraatti vahvistaa, koska vainajasta tarvitaan aukoton virkatodistus syntymästä kuolinpäivään asti, josta ilmenee rintaperilliset.
Ja viime kädessä hautaamisesta päättää tuomioistuin, jos omaiset riitaiset.
Tästä esimerkkinä Janita Lukkarinen
Miten kuoli?
Meille kävi ilmoittamassa poliisi isän kuolemasta. Viranomaisten silmissä lapsi on läheisempi omainen kuin puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Perunkirjoittaja ilmoittaa.
Haudataan ennen perunkirjoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap on naimisissa ollut, niin leski on vainajan lähin omainen. Ja leski järjestää hautajaiset, ei lapset.
T. Hautausalalla toimiva
Hei, kiitos. Järjestän hautajaiset ja uurnan laskun mahd pian. Saanko nämä kulut sitten aikanaan kuolinpesältä kuitteja vastaan?
Et saa yhtään mitään, jos järjestät ne hautajaiset ilman muiden kuolinpesän osakkaiden lupaa ja kutsumatta heitä paikalle. Ainut mitä olet nyt itsellesi saamassa on helvetillisen iso riita asiasta. Sieltä tullaan perimään lakiosaa, vaatimaan teidän kotinne myymistä ja mitä vain, millä pystyvät tekemään elämäsi hankalaksi, jos nyt aloitat tämän riitaa haastamalla.
Leski saa tasinkoa jos hän on siihen oikeutettu. Leski myös perii mitä testamentissa on määrätty. Näihin eivät voi riitaa haastavat rintaperilliset vaikuttaa. Lakiosan he saavat joka tapauksessa, ja jos muuta perintöä on tulossa, joko testamentilla tai ilman sitä. Kuolinpesästä vähennetään ensin lesken tasinko ja mahdollinen perintö joka testamentattu keskinäisellä testamentillä.
Mutta kun niitä valtakirjoja tarvitaan niin voi estää. Tiedän tämän omasta kokemuksestani. Mitään perintöä ei jaeta jos et saa nimiä papereihin.
Toki sitten pesänjakajaa voi hakea. Meillä mentiin tähän asti ja lopulta se allekirjoitus tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ainakaan voi kuolinpesän varoista järjestellä yhtään mitään.
Miksei puoliso voisi järjestää.
Vainajan pankkitili jäädytetään ja sen käyttö estetään, sillä hetkellä kun lääkäri kirjoittaa kuolintodistuksen sähköisesti viranomasile.
Äituni tili suljettiin 2h kuolemata ja sinne pääsy oli estetty.Puoliso voi järjestää, mutta se taphtuu omista varoista.
Ei tarvitse maksaa omista varoista. Hautaustoimistot antavat tyypillisesti maksuaikaa siihen asti että perunkirjoitus on tehty, se pitää tehdä 2 kk:n kuluessa kuolemasta, puolikin vuotta saa maksuaikaa. Jos vainaja on varaton, niin yhteiskunta maksaa kohtuulliset hautauskulut.
Vainajan hautaamisessa on paljon muitakin kuluja, kun hautaustoimiston esim. hautapaikka, hoitomaksut, virkatodistukset jne.
Viime kädessä vainajan hautaamisesta päättää tuomioistuin.
Miksi moinen jumpittelu? Yritä nyt vaan kestää se, että ne lapset on isälleen paljon läheisempiä kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ilmoita nyt ystävällisesti mitä pikimmin tyttärille isänsä kuolemasta. Se ei ole sinun yksityisasiasi.
Miten se ilmoittaa kun puhelut on estetty?!?
Antaa vain perunkirjoittajan ilmoittaa pesän muille osakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se ilmoittaa kun puhelut on estetty?!?
Antaa vain perunkirjoittajan ilmoittaa pesän muille osakkaille.
Perunkirjoittaja valitaan yleensä vasta perunkirjoitusta varten, mikä on yleensä hautajaisten jälkeen. Silloin on vähän myöhäistä kuolemastaan ilmoitella.
Ja siis perunkirjoittajan palkkio maksetaan kuolinpesästä. Hautajaiset voi järjestää kun saa hautausluvan viranomaisilta.