Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolisoni kuoli , kuka ilmoittaa hänen lapsilleen?

Vierailija
17.09.2023 |

Menemättä sen enempää yksityiskohtiin, en aio ilmoittaa edesmenneen puolisoni kahdelle aikuiselle tyttärelle isänsä poismenosta. Tyttäret ovat vihanneet minua aina ja useita vuosia sitten estäneet puheluni jne. Syy tähän on, että olen tullut heidän äitinsä paikalle. Puolisoni oli ollut leski 7 vuotta kun tapasimme. En ole koskaan saanut aitoa mahdollisuutta edes tutustua näihin lapsiin, minua ei ole koskaan kutsuttu esim häihin, heidän lastensa ristiäisiin tms. Kaikki nämä vuodet minua ei ole ollut olemassa.

Kuka näihin tyttäriin on yhteydessä? Perunkirjoittaja? Saavatko he tietää kuolinsyyn jostakin? En itse tule kommentoimaan asiaa sanallakaan. Voinko järjestää muistotilaisuuden ennen heidän tavoittamistaan? Kaikki on nyt sekaisin , haluaisin edistää asioita mahdollisimman pian. Edesmennyt puoliso oli meistä varakkaampi ja meillä ei ollut avioehtoa. Ilmeisesti saan pesästä tasinkoni rahana?

Kommentit (746)

Vierailija
401/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan, miten lasten vanhempien omaisuusasist on aikoinaan hoidettu?

Jos vainajalla ja lasten äidilla on ollut yhteistä omaisuutta niin lapsethan omistaa siitä puolet, äitinsä osuuden. Ettei vaan olisi nyt niin että ne mitä ap luulee miehen omaisuudeksi onkin puoliksi lasten? Hahah.

Solmin avioliiton alkukesästä. Teimme avioehdon puolison lakimiehen luona, joka myös huolehti sen rekisteröinnin. Lisäksi puhuimme siitä, mitä avioehto tarkoittaa ja, että jos pidän omistamani kiinteistön menetän lesken asumisoikeuden ja vaikka puoliso teki testamenttiin minua koskevan lisäyksen, hän voi myös muuttaa testamenttiaan minun tietämättäni. Minua huvitti lakimiehen huoli siitä, että minulla ei ollut omaa lakimiestä huolehtimassa asioista, mutta teimme avioehdon, joka sulki kummaltakin oikeuden toisensa omaisuuteen, asumisoikeutta en halua ja mahdollinen perintö on ekstraa. Ap:n tekstiä lukiessani melkein toivoin, että mies olisi muuttanut testamenttiaan.

Vierailija
402/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puoliso on löytynyt kaatopaikalta reikä otsassa, kuolemasta ilmoittaa polissi. Saavat siitä palkan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: tosiaan nämä aikuiset lapset ovat kieltäneet minua osallistumasta mihinkään, eivät ole edes tervehtineet kun olemme törmänneet. Tältä toiselta sattuu olemaan vielä tekstiviestikin tallessa, jossa kehottaa minua pitämään näppini erossa mistään heihin liittyvästä ja ottamatta koskaan yhteyttä heihin Tämä viesti tuli sen jälkeen, kun minut oli nähty ulkoiluttamassa tämän toisen lapsen koiraa. Koira oli hoidossa silloin puolisollani viikon ja puolisoni oli kuumeessa. En vaatannut viestiin, mutta Olivat myöhemmin kertoneet isälleen, että ovat estäneet minut.

Koskaan en ole mitään pahaa tehnyt tai sanonut, ei olisi ollut edes tilaisuutta.

Ja olen pahoillani, minulla ei tosiaan ole termit hallussa kuten joku aiempana kommentoi. Olen uupunut ja edelleen järkyttynyt puolisoni kuolemasta. Minulla ei oikein ole edes käsitystä mitä keskinäinen testamentti tarkoittaa, mikä on tasinko ja mikä lasten lakiosa. Kai nämä selviää.

Juristin luokse! Älä lähde itseksesi ilmoittamaan kenellekään mitään, palkkaa juristi ja hän hoitaa järjestelyt, harmittaa puolestasi, koska jo hautajaisten järjestämisestä voi tulla ongelma. Otan osaa miehesi kuoleman vuoksi.

Vierailija
404/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautaustoimisto & perunkirjoituspalvelu vaikuttaa niin omituiselta yhdistelmältä, etten valitsisi sen palvelua. Ennemmin ottaisin pankin tai lakiasiaintoimiston.

Kannattaa nyt muistaa, että kuolinpesän muiden osakkaiden on hyväksyttävä perunkirjoituksen tekijä, ap ei voi ottaa siihen kaveriaan.

Vierailija
405/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puoliso on löytynyt kaatopaikalta reikä otsassa, kuolemasta ilmoittaa polissi. Saavat siitä palkan.

Mikä ongelma sinulla on?

Vierailija
406/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etteköhän hautaa sotakirveet siksi aikaa, että saatte vainajan hautaan. Siinä voi muuten käydä niinkin päin, että lapset hautaavat isänsä, eivätkä kutsu sinua paikalle.

Voitte aloittaa sitten perinnönjaossa uudelleen.

Ei vaimo tarvitse kutsua miehensä hautajaisiin

Vierailija
407/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: tosiaan nämä aikuiset lapset ovat kieltäneet minua osallistumasta mihinkään, eivät ole edes tervehtineet kun olemme törmänneet. Tältä toiselta sattuu olemaan vielä tekstiviestikin tallessa, jossa kehottaa minua pitämään näppini erossa mistään heihin liittyvästä ja ottamatta koskaan yhteyttä heihin Tämä viesti tuli sen jälkeen, kun minut oli nähty ulkoiluttamassa tämän toisen lapsen koiraa. Koira oli hoidossa silloin puolisollani viikon ja puolisoni oli kuumeessa. En vaatannut viestiin, mutta Olivat myöhemmin kertoneet isälleen, että ovat estäneet minut.

Koskaan en ole mitään pahaa tehnyt tai sanonut, ei olisi ollut edes tilaisuutta.

Ja olen pahoillani, minulla ei tosiaan ole termit hallussa kuten joku aiempana kommentoi. Olen uupunut ja edelleen järkyttynyt puolisoni kuolemasta. Minulla ei oikein ole edes käsitystä mitä keskinäinen testamentti tarkoittaa, mikä on tasinko ja mikä lasten lakiosa. Kai nämä selviää.

Juristin luokse! Älä lähde itseksesi ilmoittamaan kenellekään mitään, palkkaa juristi ja hän hoitaa järjestelyt, harmittaa puolestasi, koska jo hautajaisten järjestämisestä voi tulla ongelma. Otan osaa miehesi kuoleman vuoksi.

Ap:n pitää muistaa, että hän maksaa omista varoistaan lakimiehen palkkion, sitä ei voi ujuttaa kuolinpesälle.

Vierailija
408/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vainajalla ja lasten äidilla on ollut yhteistä omaisuutta niin lapsethan omistaa siitä puolet, äitinsä osuuden. Ettei vaan olisi nyt niin että ne mitä ap luulee miehen omaisuudeksi onkin puoliksi lasten? Hahah.

Ositus tehdään eron jälkeen.  Kyllä se on varmasti tehty jo kun  vainaja oli uudelleen aviossa

Turhaa hahhatella

Vierailija
409/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n pitää muistaa, että hän maksaa omista varoistaan lakimiehen palkkion, sitä ei voi ujuttaa kuolinpesälle.

Mitä sitten ?  Riippuu myös siitä mitä asioita antaa juristin tehtäväksi. Perunkirjoitus ym. asiat menevät kuolinpesän laskuun

Vierailija
410/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on ihan kuin aikakonematka omaan elämääni. Isä kuoli kun olin nuori aikuinen. Isäni meni naimisiin kun olin lapsi ja isän vaimo oli alusta asti hyvin tympeä minua ja sisaruksiani kohtaan. Me emme kuulemma kuuluneet heidän elämään, hänen omat lapset toki kuului. Isä kuitenkin piti meihin yhteyttä ja isän ansiosta pääsimme mukaan samoille lomille jne.

Kun isä kuoli, niin tämä isän vaimo ei ilmoittanut meille mitään. Onneksi saimme tiedon isän kuolemasta vuorokauden sisällä isän ystävän ansiosta. Isän vaimon meininki oli selvä. Hän oli yrittänyt alkaa järjestää hautajaisia meidän tietämättä. Myös sairaalasta otettiin yhteyttä isän veljeen sekä vanhimpaan sisarukseeni. Isän veljen ansiosta pääsimme mukaan hautajaisjärjestelyihin. Hautajaiset sujui ihan hyvin, vaikka tuntuikin vähän irvokkaalta että isän vaimon aikuiset lapset ja muita isän vaimon sukulaisia seisoi siellä arkun vieressä muka lähiomaisina.

Isällä oli ihan kohtuullisesti omaisuutta. Pääsimme isän vaimon kanssa yhteisymmärrykseen siitä mikä lakitoimisto ja kuka siellä otetaan hoitamaan asioita. Tiesin että isällä oli avioehto, mutta isän vaimo yritti peitellä sitä. Tämä väitti viimeiseen asti ettei mitään avioehtoa ole olemassa. Kaikki isän aiempi omaisuus oli meille lapsille. Yhteisestä omaisuudesta mikä oli vain pieni osa kaikesta isän vaimo sai tasinkoa noin 5000 euroa ja lesken asumisoikeuden. Raskasta, että meillä edelleen on ns. yhteistä omaisuutta isän vaimon kanssa, tämä yrittää edelleen kaikkensa.

Kannattaa nyt vaan ilmoittaa niille lapsille.

Vierailija
411/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ositus tehdään eron jälkeen.  Kyllä se on varmasti tehty jo kun  vainaja oli uudelleen aviossa

Turhaa hahhatella

Lasten isä on ollut leski, ei eronnut. Silloin on hyvinkin mahdollsita, että on olemassa edelleen jakamaton kuolinpesä, missä lapset omistaa äitinsä osuuden. Ap vaan ehkä luulee sitä kokonaan miehen omaisuudeksi.

Ja tosiaan, myös testamenttia voi muuttaa myös puolison tietämättä.

Vierailija
412/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaa hahhatella

Minkä ihmeen eron? Ap meni naimisiin miehen kanssa, joka oli ollut leskenä jo 7 vuotta. Apllä ei ole taloudellisia huolia, asuuhan hän lastensa omistamassa asunnossa elinikäisellä hallintaoikeudella, saa vakuutuksesta 170.00å€ ja tasinkona puolet yhteisestä omaisuudesta. Ja jos testamentti on voimassa, niin vielä puolet jäljelläolevasta.

Vierailija
413/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaa hahhatella

Verohallinnon mukaan Suomessa on 360 000 kuolinpesää jatkuvasti, se mitä vuosittain puretaan, tulee tilalle. Kälyni oli jo jäänyt leskeksikin kymmeniä vuosia ennen kuin kuolinpesä, missä hänen miehellään oli osuus purettiin. Sukulaiset luulivat pitkään, että kälyni olisi perimässä isosta tilasta puolet, mutta kaikkien mutkien jälkeen hän perikin vain poikansa kuoleman jälkeen 1/8. 

Vierailija
414/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on todellinen hirviö ihmiseksi, vaikka todennäköisemmin onkin puhdas trolli. En usko tähän stooriin.

Vierailija
415/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perikuntaan ja kuolinpesään kuuluu myös ne ap; tä vihaavat lapset. Kaikki pitää hyväksyttää myös heillä, kuka on esim. kuolinpesän hoitaja/ ilmoittaja. Hieman epäilen että se ei tule olemaan ap.

Vierailija
416/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n tehtävä se on ilmoittaa. Lapset ovat perillisiä toisin kuin ap.

Puoliso on kuolinpesän osakas kunnes omaisuuden erottelu/tasaus jnejne whatever tehtykään. Ja vihitty aviovaimo on se joka päättää hautausmenoista.

Eipä muuten päätä.

Ne lapset on ihan yhtä oikeutettuja päättämään hautajaisiin liittyvistä asioista.

Vierailija
417/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vmäisiä nämä pennut olleet isäänsä kohtaan kun ei ole edes 7v äidin kuoleman jälkeen saanut uutta ihmistä elämäänsä hankkia. Julmaa lapsilta isäänsä kohtaan että pitäisi jäädä loppuiäksi yksin. Kuka edes suuttuu siitä että joku vie koiran lenkille kun aiottu hoitaja sairastuu, eläinrääkkäystähän s eolisi jos koira ei ulos pääse. Koira pois tuollaiselta ihmiseltä.

Laita tekstiviesti prepaidista tai isän puhelimesta.

Vierailija
418/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastuu ilmoittamisesta on sinulla. Lapsille olisi pitänyt ilmoittaa heti senkin takia jos olisivat halunneet käydä katsomassa isäänsä.

Minua kuvotti ap:n mietteet,  saavatko lapset tietää isänsä kuolinsyyn. Viskaako tuhkat kompostiin, etteivät lapset haudallekaan pääse. On tämä meno mennyt hirveäksi tässä maassa,  ei voi muuta sanoa.

Trollaushan tämä aloitus on. Maalla ei ole asian kanssa juurikaan tekemistä. 🙂

Vierailija
419/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko puolison kuoleman yhteydessä seota näin pahasti ettei näe metsää puilta? Ap on itsekäs ja ilmeisesti omia lapsia ei (onneksi) ole noin tunnekylmällä ihmisellä. Ps. en välttämättä ihmettele miksei lapset ole halunneet olla kanssasi tekemisissä.

Vierailija
420/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko puolison kuoleman yhteydessä seota näin pahasti ettei näe metsää puilta? Ap on itsekäs ja ilmeisesti omia lapsia ei (onneksi) ole noin tunnekylmällä ihmisellä. Ps. en välttämättä ihmettele miksei lapset ole halunneet olla kanssasi tekemisissä.

Ap kirjoitti että hänellä on itsellään lapsia. Meinasi pyytää uurnanlaskuun tms. vain omat lapsensa (jotka ei ole miehen lapsia), mutta ei miehen lapsia! Voiko olla pimeämpää toimintaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä