Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolisoni kuoli , kuka ilmoittaa hänen lapsilleen?

Vierailija
17.09.2023 |

Menemättä sen enempää yksityiskohtiin, en aio ilmoittaa edesmenneen puolisoni kahdelle aikuiselle tyttärelle isänsä poismenosta. Tyttäret ovat vihanneet minua aina ja useita vuosia sitten estäneet puheluni jne. Syy tähän on, että olen tullut heidän äitinsä paikalle. Puolisoni oli ollut leski 7 vuotta kun tapasimme. En ole koskaan saanut aitoa mahdollisuutta edes tutustua näihin lapsiin, minua ei ole koskaan kutsuttu esim häihin, heidän lastensa ristiäisiin tms. Kaikki nämä vuodet minua ei ole ollut olemassa.

Kuka näihin tyttäriin on yhteydessä? Perunkirjoittaja? Saavatko he tietää kuolinsyyn jostakin? En itse tule kommentoimaan asiaa sanallakaan. Voinko järjestää muistotilaisuuden ennen heidän tavoittamistaan? Kaikki on nyt sekaisin , haluaisin edistää asioita mahdollisimman pian. Edesmennyt puoliso oli meistä varakkaampi ja meillä ei ollut avioehtoa. Ilmeisesti saan pesästä tasinkoni rahana?

Kommentit (746)

Vierailija
421/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minun mieltäni on pahoitettu niin en varmana kerro lapsille heidän isän kuolemasta enkä muillekaan sukulaisille, hähää. Minä minä minä.

Vierailija
422/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leski saa jäädä asumaan kotiin vaikka lapset omistaisi. Lesken oikeus, laki. Kai olit naimisissa??????

Itse asiassa leski saa jäädä asumaan vain joko puolisonsa yksin omistamaan ja puolisoiden yhdessä omistamaan kotiin, mutta jos sen on omistaneet esim. vainajan lapset yhdessä vanhempansa kanssa, ei leskelle synnykään asumisoikeutta.

Itseasiassa kyllä saa jäädä silloinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos hakisit virkatodistuksen sitten, kun miehesi kuolema on siihen kirjautunut ja lähetät rintaperillisille kopiot. Jää sitten heidän tehtäväkseen olla yhteydessä sinuun.

Vierailija
424/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap on naimisissa ollut, niin leski on vainajan lähin omainen. Ja leski järjestää hautajaiset, ei lapset.

T. Hautausalalla toimiva

Hypoteettisesti, voisiko leski jättää vainajan rintaperilliset kutsumatta isänsä hautajaisiin?

Mikäpä tuon estäisi. Ei ketään voida pakottaa soittamaan puhelimella tai lähettämään viestiä tai kirjettä.

Vierailija
425/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastuu ilmoittamisesta on sinulla. Lapsille olisi pitänyt ilmoittaa heti senkin takia jos olisivat halunneet käydä katsomassa isäänsä.

Minua kuvotti ap:n mietteet,  saavatko lapset tietää isänsä kuolinsyyn. Viskaako tuhkat kompostiin, etteivät lapset haudallekaan pääse. On tämä meno mennyt hirveäksi tässä maassa,  ei voi muuta sanoa.

Trollaushan tämä aloitus on. Maalla ei ole asian kanssa juurikaan tekemistä. 🙂

Miksi joku kirjoittaisi moista vain satuillakseen, jotain vikaa ja pahasti.

Vierailija
426/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vielä kehdataan julkisesti valittaa miksi naisia vihataan suomessa.

Vierailija
427/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leski saa jäädä asumaan kotiin vaikka lapset omistaisi. Lesken oikeus, laki. Kai olit naimisissa??????

Itse asiassa leski saa jäädä asumaan vain joko puolisonsa yksin omistamaan ja puolisoiden yhdessä omistamaan kotiin, mutta jos sen on omistaneet esim. vainajan lapset yhdessä vanhempansa kanssa, ei leskelle synnykään asumisoikeutta.

Harmillisesti lainsäätäjä on todennut, että leskellä on asumisoikeus vain silloin, kun yhteinen asunto on joko puolisoiden yhdessä tai edesmenneen puolison yksin omistama. Esimerkiksi vuokra-asuntoon ei moinen oikeus päde eli vuokranantaja voi irtisanoa lesken asunnon (tosin ei leskeyden perusteella) ja jos pariskunnan yhdessä asumasta asunnosta esim. toisen lapset omistavat osan, ei asumisoikeutta leskelle synny.

Vierailija
428/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa vielä kerran. Täällä on ihmeellisiä käsityksiä:

- olimme naimisissa

- ei avioehtoa

- testamentti (lapsille vain lakiosa)

- asunto jossa asuimme (minä asun edelleen) on minun lasteni omistama, tähän minulla elinikäinen hallintaoikeus. Kyseessä ns arvohuoneisto Helsingin keskustassa ja verotuksellisista syistä päädytty tähän. Minulla helposti realisoitavaa omaisuutta+ rahaa yhteensä 60 000€

- edesmenneellä puolisollani kesähuvila (arvo n 500 t), aiemmalla vaimolla ei ollut tästä omistusta. Lisäksi hänellä osakkeita ja rahastoja n 200 t

- minun omaisuus 60 t ja puolison 700 t. Lisäksi IF:n työntekijä sanoi, että henkivakuutusrahat katsotaan minun omaisuudeksi. Näin minun omaisuus on siis ilmeisesti 230 tuhatta (mikäli korvaus edelleen 170 t)

- koska meillä oli testamentti, perin jotain. Sitä en tiedä, tehdäänkö ensin ositus, jonka perusteella minulle tulisi tasinkoa ilmeisesti 235 tuhatta. Tästä jäljellä olevasta sitten lakiosuus ja loppu minulle perintönä ja tästä osuudesta myös perintövero

- olen itselleni laittanut näitä paperille lähinnä vakuutusyhtiön kanssa keskusteltuani. Olen tilanteessa ensimmäistä kertaa ja siksi en tiedä kuvioita

- kunnioitan lasten minulle aiempaa esittämää vaatimusta; älä ole koskaan yhteydessä meihin, emme halua nähdä sinua. Asia on minulle yksiselitteinen. Siksi pesänselvittäjä tai lakimies saa hoitaa yhteydenoton

Sä asut lastesi siivellä ja perit toisen, jonka siivellä olet elänyt. Legendaarista

Henkivakuutusrahat on sun joka tapauksessaå ja testamentilla saat lakiosien jälkeen jäävän osuuden. Paitsi jos osa miehen omaisuudesta on lasten äidin kuoltua osituksen alaista, se palautuu heille.

Ei vaan ap on säätänyt lapsensa isoilta veroilta tuolla systeemillä. Ei elä kenenkään siivellä. Mies taas asui Apn siivellä jos oikein pilkkua viilataan.

Vierailija
429/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi voi ilmoittaa.

Vierailija
430/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puoliso on löytynyt kaatopaikalta reikä otsassa, kuolemasta ilmoittaa polissi. Saavat siitä palkan.

Mikä ongelma sinulla on?

Ongelmaa? Ei kai mitään ongelmaa, selkokielinen vastaus alkuaan esitettyyn kysymykseen.

Vierailija
431/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmillisesti lainsäätäjä on todennut, että leskellä on asumisoikeus vain silloin, kun yhteinen asunto on joko puolisoiden yhdessä tai edesmenneen puolison yksin omistama. Esimerkiksi vuokra-asuntoon ei moinen oikeus päde eli vuokranantaja voi irtisanoa lesken asunnon (tosin ei leskeyden perusteella) ja jos pariskunnan yhdessä asumasta asunnosta esim. toisen lapset omistavat osan, ei asumisoikeutta leskelle synny.

Miehen isä kuoli juuri, äiti sai jäädä asumaan.

Vierailija
432/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ilmotat vaikka töistä työpuhelimesta. Ei kannata itse laskeutua idi oot tien tasolle.

Vierailija
433/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

entäpä jos tyttäret vaativat kuolinsyy tutkintaa HEILLÄ ON SIIHEN OIKEUS. mikäs kiire apllä on tuhkata vainaja entäpä jos vainaja on halunnut  arkussa vaimo vainaansa viereen ilmeisesti hautapaikkakin ostettuna.

Vierailija
434/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä kirje?

Vierailija
435/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstiviesti isän puhelimesta.

Hei isänne on kuollut pyydän teitä ottamaan yhteyttä minuun perintöasioiden hoitamista varten.

Terveisin xx

Vierailija
436/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat rintaperillisiä, joten heidät tulee kutsua ainakin perunkirjoituksiin. Puolisosi lapset perivät ensisijaisesti puolisosi. Lapsen perintöoikeus on suurempi kuin vaimon, jollei teillä ollut keskinäistä testamenttia.

Eikös leski saa puolet (omaisuus tasataan, jos testamenttia ei ole) ja lapset jakavat keskenään toisen puolen?

Vierailija
437/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekstiviesti isän puhelimesta.

Hei isänne on kuollut pyydän teitä ottamaan yhteyttä minuun perintöasioiden hoitamista varten.

Terveisin xx

Jos ei saa isän puhelinta auki?

Vierailija
438/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap et alunperinkään pyytänyt poliisia tai terveydenhuollon henkilökuntaa ilmoittamaan miehen lapsille? Oletettavasti mies on kuollut sairaalassa missä on paikalla terveydenhuollon henkilökunta tai muualla missä kuvaan astuu poliisi. Keinoja siis olisi ollut, joten jankutus siitä että oma numero on estetty ei oikein auta.

Vierailija
439/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko puolison kuoleman yhteydessä seota näin pahasti ettei näe metsää puilta? Ap on itsekäs ja ilmeisesti omia lapsia ei (onneksi) ole noin tunnekylmällä ihmisellä. Ps. en välttämättä ihmettele miksei lapset ole halunneet olla kanssasi tekemisissä.

Ja lapset ovat puhtoisia enkeleitä? Olisivat halunneet, että isä viettää yksinäisen elämän vaimonsa kuoleman jälkeen??? 

Jos vaimon kuolemasta on kulunut 7v, kun uusi kumppani on löytynyt, lasten olisi pitänyt olla onnellisia, kun isä on löytänyt rakkauden ja elämänkumppanin.

Lasten olisi pitänyt avoimin mielin tutustua isän uuteen kumppaniin. Tiedä miten hyviä ystäviä heistä olisi tullut ja nyt heillä olisi tukea toisistaan, kun heille kaikille rakas ihminen on kuollut.

Vierailija
440/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa vielä kerran. Täällä on ihmeellisiä käsityksiä:

- olimme naimisissa

- ei avioehtoa

- testamentti (lapsille vain lakiosa)

- asunto jossa asuimme (minä asun edelleen) on minun lasteni omistama, tähän minulla elinikäinen hallintaoikeus. Kyseessä ns arvohuoneisto Helsingin keskustassa ja verotuksellisista syistä päädytty tähän. Minulla helposti realisoitavaa omaisuutta+ rahaa yhteensä 60 000€

- edesmenneellä puolisollani kesähuvila (arvo n 500 t), aiemmalla vaimolla ei ollut tästä omistusta. Lisäksi hänellä osakkeita ja rahastoja n 200 t

- minun omaisuus 60 t ja puolison 700 t. Lisäksi IF:n työntekijä sanoi, että henkivakuutusrahat katsotaan minun omaisuudeksi. Näin minun omaisuus on siis ilmeisesti 230 tuhatta (mikäli korvaus edelleen 170 t)

- koska meillä oli testamentti, perin jotain. Sitä en tiedä, tehdäänkö ensin ositus, jonka perusteella minulle tulisi tasinkoa ilmeisesti 235 tuhatta. Tästä jäljellä olevasta sitten lakiosuus ja loppu minulle perintönä ja tästä osuudesta myös perintövero

- olen itselleni laittanut näitä paperille lähinnä vakuutusyhtiön kanssa keskusteltuani. Olen tilanteessa ensimmäistä kertaa ja siksi en tiedä kuvioita

- kunnioitan lasten minulle aiempaa esittämää vaatimusta; älä ole koskaan yhteydessä meihin, emme halua nähdä sinua. Asia on minulle yksiselitteinen. Siksi pesänselvittäjä tai lakimies saa hoitaa yhteydenoton

Vakuutusyhtiön työntekijä kertoi virheellisesti, henkivakuutusrahoja ei kuulu laskea, koska ne tulee jälkikäteen. Tasinko lasketaan kuolinhetken tilanteen mukaan. Ota ehdottomasti hyvä juristi ettei vakuutusyhtiö huijaa sinua!

Tässä vielä lakipykälästä mustaa valkoisella:

https://laki24.fi/pepe-henkivakuutuskorvaus-kuolinpesa/

Sillä, kuuluuko henkivakuutuksen perusteella maksettava henkivakuutuskorvaus kuolinpesän varoihin vai ei, voi olla suuri merkitys pesän velkojien tai puolison avio-oikeuden kannalta. Yleensä on tilanne sellainen, että henkivakuutuskorvaus ei kuulu kuolinpesän varoihin.

Henkivakuutuksen perusteella maksettava korvaus kuuluu kuolinpesän varoihin vain, jos kuolinpesä on merkitty vakuutuksen edunsaajaksi tai jos vakuutuksessa ei ole voimassa olevaa edunsaajamääräystä. Henkivakuutuskorvausta ei siis kuulu merkitä vainajan varoihin, jos vakuutuksessa on voimassaoleva edunsaajamääräys. Vain jos edunsaajana on kuolinpesä, henkivakuutuskorvaus merkitään vainajan varoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän