Puolisoni kuoli , kuka ilmoittaa hänen lapsilleen?
Menemättä sen enempää yksityiskohtiin, en aio ilmoittaa edesmenneen puolisoni kahdelle aikuiselle tyttärelle isänsä poismenosta. Tyttäret ovat vihanneet minua aina ja useita vuosia sitten estäneet puheluni jne. Syy tähän on, että olen tullut heidän äitinsä paikalle. Puolisoni oli ollut leski 7 vuotta kun tapasimme. En ole koskaan saanut aitoa mahdollisuutta edes tutustua näihin lapsiin, minua ei ole koskaan kutsuttu esim häihin, heidän lastensa ristiäisiin tms. Kaikki nämä vuodet minua ei ole ollut olemassa.
Kuka näihin tyttäriin on yhteydessä? Perunkirjoittaja? Saavatko he tietää kuolinsyyn jostakin? En itse tule kommentoimaan asiaa sanallakaan. Voinko järjestää muistotilaisuuden ennen heidän tavoittamistaan? Kaikki on nyt sekaisin , haluaisin edistää asioita mahdollisimman pian. Edesmennyt puoliso oli meistä varakkaampi ja meillä ei ollut avioehtoa. Ilmeisesti saan pesästä tasinkoni rahana?
Kommentit (746)
Idioottimaista avautua tällaisestakin asiasta avautumaan vauvapalstalla. Täältä saa yhtä monta epäpätevää vastausta kuin kommentoijaakin. Ap menee hautaustoimistoon jonka yhteydessä on perunkirjoituspalvelu. Siellä on perintölainsäädännön osaamista.
Leski saa päättää hautajaiset, muut asiat selviää sitten perunkirjoitusta tehdessä.
Postitat kutsun hautajasiin, tai viestiä. Sovi jo tilaisuus nyt,Ilmoita aika heille.
Siinähän ne menee, ootte eri pöydässä fiksusti. Kerro papille että viileät välit.
Tiedätkö esimerkiksi missä pitäjissä puoliso on asunut ?
Hautaustoimisto & perunkirjoituspalvelu vaikuttaa niin omituiselta yhdistelmältä, etten valitsisi sen palvelua. Ennemmin ottaisin pankin tai lakiasiaintoimiston.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jänkkäät tuota, että kunnioitan lasten toivomusta etten ole missään yhteydessä?
Tämä on aivan kuin joki 15 -vuotias teini, jolla on herne nokassa ja pitkällä.
Ei sillä ole herran jumala mitää merkitystä kuka on sanonut ja mitä sanonut. Tai kuka tehnyt ja mitä tehnyt.
Jos lasten isä on kuollut niin siitä sun on vaan ilmoittava oli historia mikä tahansa.
Et voi olla tosissasi???
Tulee mieleen, ettet halua ilmoittaa kun pelkäät mitö hankaluuksia siitä sitte seuraa kun välit ovat huonot. Että tyttäret keksivät jotain mikä ei tunnu susta kivalta.
Voi olla. Mutta voin vannoa, että muuten on vielä huonompi tilanne.
Ole fiksu nyt.
Siinä tämä ketjun toistaiseksi järkevin viesti. Jos muut eivät ole fiksuja, niin sinä voit halutessasi olla.
Ilmoitat heille vaikka tekstiviestillä mitä on tapahtunut (ja ilman minkäänlaista kettuilua). Sen jälkeen on heidän asiansa mitä sillä tiedolla tekevät ja miten siihen vastaavat.
Vastuu ilmoittamisesta on sinulla. Lapsille olisi pitänyt ilmoittaa heti senkin takia jos olisivat halunneet käydä katsomassa isäänsä.
Mitä sä täällä palstalla rallatat, olisit ehtinyt jo 10 krt tiedottaa niille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on ehtinyt jo olla yhteydessä vakuutusyhtiöön mutta ei puolison lapsiin. Arvovalinta tuokin on. Vaikka ristiriitoja on ollut hautaisin sotakirveen viimeistään nyt. Ap puhuu omista lapsistaan ja voisi miettiä, miltä heistä tuntuisi saada tieto kuolemasta vasta perunkirjoituskutsussa.
Ap on kertonut, eyyä lapset ovat blokanneet hänen numeronsa, eikä hän saa lapsiin yhteyttä.
Minun yhteystietoni ovat salaiset, enkä ole sosiaalisessa mediassa, mutta kun naapurikaupungin romanit halusivat minuun yhteyden, sain yhteydenottopyynnön seuraavana päivänä useampaa kautta. Enkä usko, että kukaan olisi todellisuudessa niin avuton, että viestiä ei saisi halutessaan perille.
Kun katkeruus, ahneus ja tyhmyys tiivistyvät, niin lopputuloksena ei ole mitään hyvää. Tässä on AP:lla pieni henkisen kasvun paikka. Mutta onko eväitä tähän onkin sitten eri juttu. Toivottavasti on.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kallis se henkivakuutus oikein on ollut jos siitä maksetaan 170t (ilmeisesti) melko vanhana tapahtuneen kuoleman jälkeen? Ei kuulosta kovin hyvältä bisnekseltä vakuutusyhtiölle. Kai ne sielläkin tietää, että kaikki me kuollaan joskus. Kuulostaa vähän keksityltä..
Ilmeisesti säästöhenkivakuutus, jossa palautetaan säästöt ja sijoitusten tuotot edunsaajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vastuu ilmoittamisesta on sinulla. Lapsille olisi pitänyt ilmoittaa heti senkin takia jos olisivat halunneet käydä katsomassa isäänsä.
Minua kuvotti ap:n mietteet, saavatko lapset tietää isänsä kuolinsyyn. Viskaako tuhkat kompostiin, etteivät lapset haudallekaan pääse. On tämä meno mennyt hirveäksi tässä maassa, ei voi muuta sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus on uudistamassa perintökaarta ja perintöverotusta. Jos oikein ymmärsin, niin testamentilla voi määrätä rahansa kenelle haluaa. Lakiosuudet jäävät historiaan. Jos ei ole testamenttia ja on naimisissa, perijänä on leski, vaikka olisi lapsiakin. Näin on muissakin läntisissä maissa. Ainoastaan Suomessa on tämä lasten lakiosuus kummajainen. On perua akraariajoilta.
Jos näin on, on se täysin typerää. Enemminkin lesken oikeuksia pitäisi kaventaa entisestään (asumisoikeus pitäisi poista)a. Lesken on ihan turha periä mitään, rintaperillisille se kuuluu ihan kaiken järjen mukaan. Puolisolle saa sit testamentilla antaa mitä haluaa.
Sana rintaperillinenkin siirtyy historiaan. Omaisuutensa saa testamentata kenelle haluaa.
Jaa, onpas typerää. Jos sitä omaisuutta jollekin perittäväksi haalii, tietenkin lapsilleen. Ihat turha mun on periä mieheni ja toisinpäin, omaisuutta on molemmilla ihan riittävästi ja testamenttikin on ihan turha. Lapsille kaikki molemmilta ja sillä selvä. Jos uudistus todella noin menee, täytyy sit testamentata. Turhaa paperinpyöritystä.
Ja paskat.
Pitikö ne tyttäret mitään yhteyttä isäänsä? Minä nyt sinuna ap kumminkin ottaisin yhteyttä niihin tyttäriin. Väestörekisteristä voi tiedustella viimeisintä osoitetta, tai olla yhteydessä vaikka poliisiin tai sossuihin, ja kysyä miten sen viestin vanhemman kuolemasta saa perille. Todennäköisesti maksat hautajaiskustannukset kuitenkin kuolinpesän (=vainajan) varoista etkä omasta pussistasi.
Varman ja todennäköisesti pitkän sodan saat pystyyn, jos et ilmoita kuolemasta. Kun kuitenkin perunkirjoitus pitää hoitaa, niin he voivat katsoa että on törkeätä, että et ilmoittanut hautajaisista. Se menee aika lailla tunteisiin ja sota on valmis, ounastelen.
Juristi ota avuksi joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Pitikö ne tyttäret mitään yhteyttä isäänsä? Minä nyt sinuna ap kumminkin ottaisin yhteyttä niihin tyttäriin. Väestörekisteristä voi tiedustella viimeisintä osoitetta, tai olla yhteydessä vaikka poliisiin tai sossuihin, ja kysyä miten sen viestin vanhemman kuolemasta saa perille. Todennäköisesti maksat hautajaiskustannukset kuitenkin kuolinpesän (=vainajan) varoista etkä omasta pussistasi.
Varman ja todennäköisesti pitkän sodan saat pystyyn, jos et ilmoita kuolemasta. Kun kuitenkin perunkirjoitus pitää hoitaa, niin he voivat katsoa että on törkeätä, että et ilmoittanut hautajaisista. Se menee aika lailla tunteisiin ja sota on valmis, ounastelen.
Juristi ota avuksi joka tapauksessa.
Jos luet ap:n viestit, mies piti lapsiin yhteyttä ja hoiti tyttärensä koiraa.
Ap ei ajattele miestään eikä sitä, mitä mies olisi halunnut.
Ei nyt ihan mene läpi selitys siitä että no mutkun puhelinnumero on estetty. Lasten isän kuolintavasta riippuen myös poliisi tai sairaalan henkilökunta olisi voinut ilmoittaa muille omaisille, varsinkin pyydettäessä. Usein jopa oikein kysytään että onko muita omaisia joille kuolemasta pitäisi ilmoittaa.
Lisäksi on olemassa useita muita tapoja millä ap olisi kyllä saanut yhteyden miehen lapsiin jos vaan olisi halunnut. Esimerkiksi joltain muulta lainattu puhelin, prepaid, kirje tai yhteydenotto muihin sukulaisiin jotka ilmoittaisi lapsille. Ei siis ole kyse siitä, etteikö olisi olemassa keinoja ilmoittaa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisitkin estetty, niin laita lapsille tekstari että isänsä on kuollut ja pyydä soittamaan jotta voitte sopia hautajaisista. Jos eivät estettyjä viestejään katso, niin heidän häpeänsä, mutta sulle jää puhtaat jauhot pussiin, olet yrittänyt.
Jos sitten menee riitelyksi, niin kukaan ei riitele yksin. Yritä olla aikuinen.Tällä tasolla on joidenkin keskustelijoiden järki. Rautalankaa: jos olet estetty, et voi lähettää tekstaria.
Kyllä mulle ainakin tulee ilmoitus puhelimeen, jos estämäni henkilö lähettää viestin. Ja viestin alku tulee näkyviin siihen ilmoitukseen, itse voin sitten valita, luenko viestin kokonaan vai en. Tämä siis koskee tekstiviestejä, ei whatsappia. Wa-viestit eivät tule läpi, jos on esto, eikä ilmoitustakaan tule.
Tosiaan, miten lasten vanhempien omaisuusasist on aikoinaan hoidettu?
Jos vainajalla ja lasten äidilla on ollut yhteistä omaisuutta niin lapsethan omistaa siitä puolet, äitinsä osuuden. Ettei vaan olisi nyt niin että ne mitä ap luulee miehen omaisuudeksi onkin puoliksi lasten? Hahah.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, miten lasten vanhempien omaisuusasist on aikoinaan hoidettu?
Jos vainajalla ja lasten äidilla on ollut yhteistä omaisuutta niin lapsethan omistaa siitä puolet, äitinsä osuuden. Ettei vaan olisi nyt niin että ne mitä ap luulee miehen omaisuudeksi onkin puoliksi lasten? Hahah.
Kyllä ap:n persuksissa on iso rahapeikko, saattaa "kartano" lähteä alta tässä perinnönjaossa.
Soita tai lähetä teksti viesti puolisosi numerosta.
Kyllä minä sain vaikka myös veljilleni ilmoitettiin. Poliisi oli ovella ennenkuin kumpikaan veljistäni minulle ehti ilmoittaa. Olisko kyse siitä mitä tietoja vainajan tiedoissa on, me oltiin kaikki ICE-tiedoissa.