Tarviiko kasvot oikeasti mitään rasvaa tai voiteita?
Eikö pelkällä vedellä tai puhdistusaineella pesu riitä?
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kosteusvoiteen tarkoitus olisi vähentää ihon omaa rasvantuotantoa. Eli tasapainottaa sitä. Sulla on ollut vääränlaiset kosteusvoiteet sun iholles.
Vaikka ei ne oikeanlaisetkaan ihmeitä tee. Kesäisin mun rasvaiselle iholle riittää kosteutukseksi kasvovesi. Ei aina tarvi läträtä rasvaa, varsinkin jos oma iho tuottaa sitä yli tarpeen.
Myös rasvainen iho tarvitsee kosteutusta. Mä käytän aina kasvovoidetta.
No juurihan sanoin, että kesäisin kosteutan kasvovedellä. Luetun ymmärtäminen? Kosteutta se kaipaa, mutta ei välttämättä öljypohjaista kosteutta. Vesipohjainen riittää. Mun seborrooinen ihottuma ei siedä öljypohjaisia tuotteita.
Voiteella kosteuttamista. Kasvovesi on osa ihon puhdistamista.
Vierailija kirjoitti:
Nenän ympärys ja kulmakarvojen alue hilseilevät jokaisen suihkun jälkeen, pakko rasvata.
Laita suihkuun suodatin.
Suodatettu vesi ei kuivata niin paljoa ihoa, eikä hiuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsee kosteusvoidetta, jos ensin tuhoaa ihoansa meikillä ja poistaa luonnollisen kosteuden meikinpoistoaineella.
Vähän sama juttu kuin hiusten pesussa. Ensin poistetaan luonnollinen kosteus shampoolla ja sitten yritetään laittaa vähän takaisin hoitoaineella.
Totta!
Kauhea kierre!
Toinen on edellä mainittu suodatin suihkuun.
Sillä saa lähempänä järvivettä muistuttavaa puhdasta vettä joka ei kuivata.
Minä ainakin tarvitsen. En paljon, mutta kuitenkin. Talvella enemmän koska lämmitys kuivattaa ihoa.
Meikkaan tai vähintään käytän aurinkovoidetta päivittäin, joten puhdistus on tarpeen iltaisin. Aamuisin vain huuhtelen vedellä. Kyllä minusta iho on ihan hyvä puhdistaa lempeästi iltaisin, vaikkei käyttäisi meikkiä, tarttuuhan siihen kaikenlaista likaa. Tosin yksinkertainen puhdistusaine riittää ja jos ei tykkää niistä, perusvoidekin käy siihen tarkoitukseen. T. viisikymppinen
Ihoja on erilaisia. Jos esim atooppinen iho, niin vois kuvitella että tarvitsee kosteutusta ainakin talvella.
Itse pesen vedellä ja saippualla, jos on ollut meikkiä. Muuten vain vedellä. Rasvoja en kasvoihin laita, eikä iho tunnu yhtään kuivalta, eikä ikäistäni enemmän ole ryppyjäkään, vaikka olen jo 60 v. Tosin ei ihoni ole mitenkään nuorekaskaan.
On esim vuotta nuoremoi tuttava, jonka tiedän jo melko nuoresta käyttäneen säännöllisesti kalliita kasvovoiteita ja hän on monta kertaa ryppyisempi kuin itse olen.
Eiköhän geenit vaikuta enemmän kuin voiteet..
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsee kosteusvoidetta, jos ensin tuhoaa ihoansa meikillä ja poistaa luonnollisen kosteuden meikinpoistoaineella.
Vähän sama juttu kuin hiusten pesussa. Ensin poistetaan luonnollinen kosteus shampoolla ja sitten yritetään laittaa vähän takaisin hoitoaineella.
Miten sinä itse peset hiuksesi?
Ei minun hiukseni ainakaan ole mitenkään tuhoutuneet sampoopesusta, eikä ihoni ole tuhoutunut meikkauksen seurauksena. Ihmeellisiä aivoituksia joillakin.
Nuorempana kokeilin kasvo- ja vartalovoiteita joitakin kuukausia säännöllisesti. Huomasin että erityisesti kasvot alkoivat vaatia voiteita, mitä ne eivät ennen olleet vaatineet. Iho alkoi tuntua kiristävältä ja vaati voidetta. Lopetin siis kokeilun, enkä ole sen koommin naamaani rasvannut. Eikä kuivuuden tai kiristyksen tunnetta ole koskaan. En siis usko kasvovoiteisiin.
Mulla menee tankkitolkulla Humektania ja Aqualan L:ää. Ei vaan kestä sitä tunnetta kun iho kiristää kuivuuttaan.
M43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on oikeasti aika tietämättömiä jos luulevat että tarvitsemme jotain puhdistusaineita ja kemikaaleja. Me ihmiset ollaan ihan samanlaisia elukoita kuin muutkin eläimet ja vaikka keksittiinkin ruveta myymään kaikenlaista niin ei se tarkoita että läheskään kaikkea niistä tarvitaan. Jos on kuivumista tai muita iho-ongelmia niin silloin fiksusti valikoiduista järkevistä tuotteista on apua kun taas esim meikeistä ja vastaavista on pelkkää haittaa. Kuivumiseen jokin mahdollisimman luonnollinen ja vähän aineosia sisältävä voide on luultavasti paras, tosin sekin täytyy pestä välillä pois. Aurinko on hyvästä mutta sitä tarvitaan vain tosi vähän. Tyyliin vartti kesäpäivässä riittää. Kaikki muu sen päälle vain vanhentaa ihoa ennenaikaisesti.
Kyllähän ihminen pärjää ilman seerumeita ja voiteita, kaikkihan sen tietää. Mutta kyse on kuinka saada pidettyä kasvojen iho mahdollisimman heleänä ja rypyttömänä mahdollisimman pitkään. Ennen vanhaan iho vanheni huomattavasti nopeammin kuin nykypäivänä, väittäisin. Aurinkoa monikaan ei enää ota kasvoille ilman suojakerrointa, ennen sitäkin tehtiin.
Ennen oltiin paljon auringossa, eikä suurin osa osannut varoa palamista ollenkaan. Jos käytti meikkejä, ne olivat paljon stydimpiä kuin nykyään, täynnä tuoksu-, väri- ym. lisäaineita. Suomessa monella ruokavalio oli aika köyhä, vaikkakin lisäaineita sai ruuasta vähemmän kuin nykyään.
Omalla kohdalla olen todennut, että iho voi sitä paremmin, mitä vähemmän sille teen. Nuorempana pesin ja rasvasin, kuorin ja käytin naamioita ja naama oli aina joko kuiva tai täynnä finnejä tai molempia, riippumatta käyttämieni tuotteiden laadusta, merkistä tai muusta. Nykyään en meikkaa enää kuin harvoin ja hoidan ihoa säännöllisen epäsäännöllisesti. Aamuisin huuhdon kasvot kylmällä vedellä ja joskus laitan "keittiökosmetiikka"-naamion, eli sekoitan milloin mitäkin ruokakaapeista löytyvää (esim. hunajaa, aloe vera-geeliä, kahvi/kaakaojauhetta yms.) naamioksi ja annan vaikuttaa vartista tuntiin. Suihkussa käynnin yhteydessä pesen kasvot syväpuhdistavalla vaahdolla, mutten joka kerta, vaan ehkä noin pari kertaa viikossa. Tämän jälkeen laitan rasvaa ja joskus muulloinkin, jos iho tuntuu kuivalta. Kuorin noin kerran kuussa, silloin kun iho tuntuu siltä, että tarvitsee kuorintaa. Mulla on nykyään heleä, hyvinvoiva iho, jossa harvoin epäpuhtauksia. Ryppyjä ei juurikaan ole. Olen pian 40 v.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukut? Kiva kuulla kokemuksia siitä ettei tartte kasvoille lutrata sun sen sataa eri kemikaalia vaan pärjää vähemmälläkin. Ap
No, miksei sulle sitten vesi riitä?
Kuivatut perusaiheella, muttet kosteutta millään.
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana kokeilin kasvo- ja vartalovoiteita joitakin kuukausia säännöllisesti. Huomasin että erityisesti kasvot alkoivat vaatia voiteita, mitä ne eivät ennen olleet vaatineet. Iho alkoi tuntua kiristävältä ja vaati voidetta. Lopetin siis kokeilun, enkä ole sen koommin naamaani rasvannut. Eikä kuivuuden tai kiristyksen tunnetta ole koskaan. En siis usko kasvovoiteisiin.
Johtuu siitä, että ihon pinta kilpistyy, jolloin kosteus ei pääse ulos (eikä sisään). Iho on silloin ihan hyvä, mutta myös samea ja harmaa eikä kovin pehmeä tai hehkuva.
Itse kokeilin joskus tuota samaa, että pesin vain vedellä enkä laittanut mitään voidetta. Iho oli "hyvä", muttei kovin hehkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukut? Kiva kuulla kokemuksia siitä ettei tartte kasvoille lutrata sun sen sataa eri kemikaalia vaan pärjää vähemmälläkin. Ap
Koska sillä on sellainen pakkomielle, että kosteusvoide on hirmuista kemikaalia, myrkkyä ja ihan syöpää. Se tekee aina uuden ketjun kosteusvoiteiden vaarallisuudesta ja ihoaan kosteuttavien ihmisten viallisuudesta.
Noista voiteista ja rasvoista hyötyvät vain niiden valmistajat. Kaiken takana on raha.
No mä olen nyt nelikymppisenä lipsunut kaikista kasvojen hoito -rutiineista, joita joka tuutista on monta vuosikymmentä kuullut.
Pesen kasvot suihkugeelillä, ja en välttämättä kotipäivinä tee kasvoille aamulla mitään muuta kuin pesen rähmät silmistä vedellä. En jaksa sina laittaa silmänympärysvoidetta. En kuori tai käytä naamioita KOSKAAN. Iho on ihan samannäköinen. Nuorempana hoidin kasvoja kaikkien sääntöjen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kosteusvoiteen tarkoitus olisi vähentää ihon omaa rasvantuotantoa. Eli tasapainottaa sitä. Sulla on ollut vääränlaiset kosteusvoiteet sun iholles.
Vaikka ei ne oikeanlaisetkaan ihmeitä tee. Kesäisin mun rasvaiselle iholle riittää kosteutukseksi kasvovesi. Ei aina tarvi läträtä rasvaa, varsinkin jos oma iho tuottaa sitä yli tarpeen.
Myös rasvainen iho tarvitsee kosteutusta. Mä käytän aina kasvovoidetta.
No juurihan sanoin, että kesäisin kosteutan kasvovedellä. Luetun ymmärtäminen? Kosteutta se kaipaa, mutta ei välttämättä öljypohjaista kosteutta. Vesipohjainen riittää. Mun seborrooinen ihottuma ei siedä öljypohjaisia tuotteita.
Voiteella kosteuttamista. Kasvovesi on osa ihon puhdistamista.
Ei ole ollut enää pariinkymmeneen vuoteen. Ne vahvat mahdollisesti vielä alkoholipohjaiset kasvovedet on aika harvalla enää käytössä. Kyllä kasvoveden idea on nykypäivänä olla nimenomaan osa ihon kosteutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä, että ihon pinta kilpistyy, jolloin kosteus ei pääse ulos (eikä sisään). Iho on silloin ihan hyvä, mutta myös samea ja harmaa eikä kovin pehmeä tai hehkuva.
Itse kokeilin joskus tuota samaa, että pesin vain vedellä enkä laittanut mitään voidetta. Iho oli "hyvä", muttei kovin hehkeä.
Minä ajattelisin, että ihan hyvä ja toimiva iho on tärkeämpi kuin jatkuvalla tuotekierteellä saavutettu hehkuva iho, joka alkaa ilman tuotteita oireilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sillä on sellainen pakkomielle, että kosteusvoide on hirmuista kemikaalia, myrkkyä ja ihan syöpää. Se tekee aina uuden ketjun kosteusvoiteiden vaarallisuudesta ja ihoaan kosteuttavien ihmisten viallisuudesta.
Oletkohan sinäkin ollut pikkuisen liikaa tällä palstalla ja paisutellut pikkuisen liikaa asioita päässäsi, jos tällaiseen johtopäätökseen olet tullut?
-ei ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelisin, että ihan hyvä ja toimiva iho on tärkeämpi kuin jatkuvalla tuotekierteellä saavutettu hehkuva iho, joka alkaa ilman tuotteita oireilla.
Itse taas arvostan myös ihon kauneutta, joten käytän tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taas arvostan myös ihon kauneutta, joten käytän tuotteita.
Luen tätä keskustelua ja minua alkoi kiinnostaa, mitä tarkoitat arvostamisella.
Aamulla riittää vesipesu mutta illalla on käytettävä putsareita jotta meikki ja ilmasta tullut lika lähtee. Sit kasvovedellä ja yövoide päälle. Ihanaa, rakastan hyviä tuotteita.