Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri ei suositellut kolesterolilääkitystä

Vierailija
16.09.2023 |

Kokonaiskolesteroli 6.8. Ennemmin elintavoilla alentaa. Olin ihan ihmeissäni kun ainahan nykyään tuputetaan lääkettä.

Kommentit (162)

Vierailija
41/162 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kolesteroli on 4.4 ja lääkäri oli sitä mieltä että lääkitys olisi ehdotonta aloittaa koska mulla on diabetes. En suostunut.

N26

Onko sinulla LDL yli 3? Sitten on syytä tehdä asialle jotain. Ei sen liian suuren arvon laskeminen ole mahdotonta.

Vierailija
42/162 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kolesteroli on 4.4 ja lääkäri oli sitä mieltä että lääkitys olisi ehdotonta aloittaa koska mulla on diabetes. En suostunut.

N26

Perusteliko lääkäri mitenkään tuota typerää ohjetta?

Sanoi että 1 tyypin diabeetikolla on niin suuri riski erilaisiin verisuonisairauksiin että noi statiinit suojaisi verisuonia. Sanoi että kaikki 1 tyyppiläiset alottaa jossakin vaiheessa statiinit. Noh itse en aio alottaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/162 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N26

Onko sinulla LDL yli 3? Sitten on syytä tehdä asialle jotain. Ei sen liian suuren arvon laskeminen ole mahdotonta.

Se oli kai joku alle 2.

Vierailija
44/162 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Ostin kokeeksi Betavivo purutabletteja, joiden pitäisi laskea kolesterolia. Valtavan kokoisia. En tiedä auttavatko, koska en ole käynyt verikokeissa.

Mitä ne sisältää?

Googlaa sinäkin, minä googlasin: Betavivo - piparmintunmakuinen purutabletti kolesterolin alentamiseen

Sisältää kasvisteroleita, jotka edistävät veren kolesterolitasojen pysymistä normaalina

Kahdesta purutabletista avulla saat oikean määrän kasvisteroleita

Annostelu

Ota 2 purutablettia päivässä aterian yhteydessä

Juo tablettien pureskelun jälkeen lasillinen vettä

Päiväannos sisältää kasvisteroleita 1,5 g

Kolesterolille edullinen vaikutus saavutetaan nauttimalla päivittäin vähintään 0,8 g kasvisteroleja

tieto oli Yliopiston apteekin sivuilla, ja että tuote on poistunut markkinoilta.

Et siis löytänyt tuotteen sisältöä. Laitan sen tähän: kauralesettä, kaurajauhoa, fruktoosia.

Mikä noista aineista on se, joka sitä kolesterolia korjaa? Fruktoosi ainakin sairastuttaa maksasi. Mutta joo, onhan näitä huuhaahan uskovia :D:D:D

Kauran beetaglukaani alentaa kolesterolia. Kauraleseet ovat erityisen hyviä siinä hommassa. Myynnissä on kaurahiutaleiden ja kauraleseiden sekoitusta valmiissa paketissa. Siitä keittää monet kolesterolia alentavat puurot jos ei suoraan kauralesepuuroa taivu syömään.

Noi tabut on ihan huuhaata.

Vierailija
45/162 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Ostin kokeeksi Betavivo purutabletteja, joiden pitäisi laskea kolesterolia. Valtavan kokoisia. En tiedä auttavatko, koska en ole käynyt verikokeissa.

Itselleni märätiin kolestrooli läkkeet samat arvot kuin ap.Tuli katkokävelyä,jalka särkyä.Lopetin.Minulle neuvoi moni Punariisi tapletit otaa.Niitä sitten syönnyt jo 8 vuotta ja läkrillä en käynnyt,tiedä häntä mitäkä arvoni on tai toimiiko tapletit.Olen normaali vartaloinen.Lopetin juuston syönnin.Lihaa/ kanaa en syö kun en tykää niistä

Vierailija
46/162 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N26

Trigly on se tärkein arvo.

Vierailija
47/162 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli kokonaiskolesteroli 6,8 ja lääkäri suositteli lääkitystä, koska on myös voimakas sukurasitus (molemmilla vanhemmilla lääkitys). Lääkkeellä kolesteroli laski nopeasti hyvälle tasolla eikä mitään sivuvaikutuksia ole ollut.

Vierailija
48/162 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N26

Perusteliko lääkäri mitenkään tuota typerää ohjetta?

Sanoi että 1 tyypin diabeetikolla on niin suuri riski erilaisiin verisuonisairauksiin että noi statiinit suojaisi verisuonia. Sanoi että kaikki 1 tyyppiläiset alottaa jossakin vaiheessa statiinit. Noh itse en aio alottaa...

Ei ne suojaa.

Vierailija
49/162 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolesterolilääkkeistä tulee inhottavia lihaskipuja ja kramppeja. Myös masennusta ja apatiaa. Myös väsymys lisääntyi mutta onhan tässä työttömänä aikaa nukkua.

Vierailija
50/162 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kolesterolirajat on käsittämättömän tiukat verrattuna esim. Norjaan, jossa saa huoletta olla kol. lähes 7 ennen kuin lääkärit ovat yhtään huolissaan. Ja sittenkin ruokavalio- ja liikuntaohjeistus, ei lääkkeitä.

Kolesterolin laskuun statiinit on aika paskoja, sillä aiheuttavat alaraajojen ääreisverenkierron heikkenemistä ja hyvin monella myös polyneuropatian, tai jopa pohjehermon pareeseja. Suomessa vaan on liian hyvin lobattu lekurit määräämään lääkkeitä sen sijaan, että ärähdettäisiin potilaan elintapojen suuntaan.

Höpöhöpö, hyvin harvalle aiheuttavat yhtään mitään haittoja. Meillä on geneettinen korkean kolesterolin suku ja statiineja ovat vanhimmat syöneet 40 vuotta. Kellään ole mitään sivuvaikutuksia.

Vanhimmat ovat yli 90 v ja vanhat ukot nussii kuin kanit, kun kolesteroli ei tuki verisuonia.

Pari tyyppiä pelkäsi lääkkeitä, mutta he kuolivatkin sydä ja verisuonitauteihin alle 70 v.

Vierailija
51/162 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kolesterolirajat on käsittämättömän tiukat verrattuna esim. Norjaan, jossa saa huoletta olla kol. lähes 7 ennen kuin lääkärit ovat yhtään huolissaan. Ja sittenkin ruokavalio- ja liikuntaohjeistus, ei lääkkeitä.

Kolesterolin laskuun statiinit on aika paskoja, sillä aiheuttavat alaraajojen ääreisverenkierron heikkenemistä ja hyvin monella myös polyneuropatian, tai jopa pohjehermon pareeseja. Suomessa vaan on liian hyvin lobattu lekurit määräämään lääkkeitä sen sijaan, että ärähdettäisiin potilaan elintapojen suuntaan.

Höpöhöpö, hyvin harvalle aiheuttavat yhtään mitään haittoja. Meillä on geneettinen korkean kolesterolin suku ja statiineja ovat vanhimmat syöneet 40 vuotta. Kellään ole mitään sivuvaikutuksia.

Vanhimmat ovat yli 90 v ja vanhat ukot nussii kuin kanit, kun kolesteroli ei tuki verisuonia.

Pari tyyppiä pelkäsi lääkkeitä, mutta he kuolivatkin sydä ja verisuonitauteihin alle 70 v.

Jotkut lääkkeet voivat aiheuttaa myös kuvailemaasi harhaisuutta.

Vierailija
52/162 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Itselleni märätiin kolestrooli läkkeet samat arvot kuin ap.Tuli katkokävelyä,jalka särkyä.Lopetin.Minulle neuvoi moni Punariisi tapletit otaa.Niitä sitten syönnyt jo 8 vuotta ja läkrillä en käynnyt,tiedä häntä mitäkä arvoni on tai toimiiko tapletit.Olen normaali vartaloinen.Lopetin juuston syönnin.Lihaa/ kanaa en syö kun en tykää niistä

Statiineja on erilaisia ja niitä voi aina vaihtaa.

Vierailija
53/162 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Tai jättää syömättä.

Vierailija
54/162 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko käynyt ekaa kertaa lääkärillä kolesterolin tiimoilta?

Itselläni seurattiin arvoja ekaksi puoli vuotta ja sitten toiset puoli vuotta ennenkuin tuli lääkitys.

Vierailija
55/162 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, oletko käynyt ekaa kertaa lääkärillä kolesterolin tiimoilta?

Itselläni seurattiin arvoja ekaksi puoli vuotta ja sitten toiset puoli vuotta ennenkuin tuli lääkitys.

Miksi ryhdyttiin lääkitykseen? Miten lääkäri perusteli asian?

Vierailija
56/162 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Sivuoireet ovat samankaltaiset kaikilla. Minulla on koitettu kaikkia tyyppejä ja samat krampit ja kankeus on kaikista. Ei mene enää sormenpäät lattiaan, eikä vasemmalla kädellä pysty pyyhkimään.

Vierailija
57/162 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolesterolilääkkeet auttavat mutta niillä on myös huomattavia negatiivisia sivuvaikutuksia, eivät sovi kaikille...

Vierailija
58/162 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle määrättiin keväällä Rosuvastatinia, kun kolesteroli oli 10. Triglyt oli myös korkeat, yli 4. Ne on aina ennen olleet hyvinkin matalat, mutta mullakin rintasyöpälääkitys nosti rasva-arvoja huimasti. Kesällä kokonaiskolesteroli oli pudonnut jo 5:een, mutta triglyt on edelleen vähän koholla. Yritän laihduttaa vatsarasvaa pois, vaikka olen normaalipainoinen, jos se vielä saisi rasva-arvoja paremmaksi. Rasva-arvojen nousu on yleinen haittavaikutus rintasyöpälääkityksessä, samoin painon nousu. Ihan minimaalisen vähän saa syödä, ettei paino nousisi, ja laihduttaminen on tavattoman vaikeaa. Toistaiseksi en ole statiinista havainnut mitään haittaa.

Vierailija
59/162 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain alennettua kolesterolua Alentaja- margariinilla. Löytyy mm ässän kaupoista.

Vierailija
60/162 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kans on 6.5. Lääkärinaika on vasta tulossa. Elintapoja en hirveästi pysty muuttamaan, olen ollut 30 vuotta kasvissyöjä josta 20 vegaani eli en syö eläinrasvaa ollenkaan. Tykkään terveellisestä ruoasta. Minulla on lääkitys joka nostaa kolesterolia.

Lihoin huimasti kun sairastuin. Yritän laihduttaa, vielä toiset 15 kg jäljellä. Liikuntaa en pysty harrastamaan niin paljon kuin haluaisin mikä vaikeuttaa painonpudotusta.

Sheavoi, kookos- ja palmurasva ovat kovaa rasvaa. Kannattaa boikotoida. Sheavoi ja palmuöljy ovat vielä kaiken lisäksi epäeettisiä tuotteita muutenkin.

Eipä tule käytettyä tuollaisia. Teen ruokani itse ja käytän oliivi- ja rypsiöljyä.