Pitääkö lasku maksaa eräpäivänä, jos laskuttaja ei ole ehtinyt käsittelemään siihen liittyvää kysymystä?
Lähetin viestin laskuun liittyen jo melkein kuukausi sitten ja viestin kohdalla lukee edelleen, että käsittelyssä. Eräpäivä on 2.1. ja näyttää jo pahasti siltä, ettei ennen sitä tule vastausta. Eli pitääkö lasku nyt sitten maksaa sellaisenaan, vai uskaltaakohan odottaa vastausta ja antaa eräpäivän mennä?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä sinne äläkä odota enää. Näistä pitää kommunikoida, vaikka se onkin vaikeaa.
Olen ottanut yhteyttä. Laskuttajan palvelussa lukee, että viesteissä on ruuhkaa ja ne käsitellään saapumisjärjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä sinne äläkä odota enää. Näistä pitää kommunikoida, vaikka se onkin vaikeaa.
Olen ottanut yhteyttä. Laskuttajan palvelussa lukee, että viesteissä on ruuhkaa ja ne käsitellään saapumisjärjestyksessä.
Soita sinne
Pitää maksaa. Ellet maksa, tulee uusi lasku. Ellet maksa sitäkään, menee perintään.
Tuo "avoin asia" on kokonaan tästä velvoitteestasi erillinen asia.
Ei tarvi maksaa. Mikä tahansa laskuttajalle esitetty kysymys estää laskun perinnän ja siirtää eräpäivän hamaan tulevaisuuteen. Harva tajuaa käyttää tätä kikkaa.
Ei tietenkään tarvitse maksaa, jos pidät sitä aiheettomana ja olet reklamoinut siitä. Maksat sitten kun reklamaatiosi on käsitelty ja jos koet sen aiheelliseksi. Kansainväliset pörssiyhtiötkään eivät aina maksa laskujaan tarkoituksellisesti eräpäivänä, niin ei tarvitse tavallisen kuluttajankaan
Pitää, ellei laskutusta ole laitettu pysäytettyyn tilaan tämän laskun osalta.
Viivästyskorot lähtevät juoksemaan, jos ei voimassa olevaa laskua viimeistään eräpäivänä maksa.
Jos sitten eräpäivän jälkeen ja maksun tultua suoritettua jotain muutosta summaan tapahtuu, maksusta pitää tehdä hyvitys sulle.
Mutta korot lähtevät juoksemaan jos et eräpäivänä ole maksanut.
Sivuhuomatus: jos asiasi käsittelyssä kestää kuukausikaupalla, vaihda palveluntoimittajaa. Selvästikään yritys ei ole ajan tasalla asiakaspalvelussaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi maksaa. Mikä tahansa laskuttajalle esitetty kysymys estää laskun perinnän ja siirtää eräpäivän hamaan tulevaisuuteen. Harva tajuaa käyttää tätä kikkaa.
Sopii yrittää, kullannuppu.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään tarvitse maksaa, jos pidät sitä aiheettomana ja olet reklamoinut siitä. Maksat sitten kun reklamaatiosi on käsitelty ja jos koet sen aiheelliseksi. Kansainväliset pörssiyhtiötkään eivät aina maksa laskujaan tarkoituksellisesti eräpäivänä, niin ei tarvitse tavallisen kuluttajankaan
Selitäpä tämä ulosottomiehelle.
Sehän riippuu siitä laskusta että millainen seuraus on maksamatta jättämisestä, vuokra-asunnoissa taitaa olla jopa irtisanomisperuste eikä sitä poista jos on jättänyt kysymyksen. Korvaukset laskun virheellisyydestä maksetaan erikseen tai hyvitetään seuraavassa laskussa.
Olen töissäni tekemisissä firman laskujen kanssa. Ne, joissa on jotain epäselvää ei makseta ja huomautetaan virheellisiltä osin laskuttajalle ja odotellaan mahdollista oikaisua.
Jos etenkin yksityishenkilö maksaa epäselvän laskun, ei laskuttaja välttämättä korjaa sitä ollenkaan, onhan se jo maksettu, mikä tarkoittaa, että laskun saajan mielestä laskun ok maksettavaksi.
Aina on vaikeampi ellei mahdotonta yksityishenkilön saada oikaisua jo maksettuun laskuun. Toki asia vaatii aktiivisuutta sinun puoleltasi.. Mikäli eivät vastaa puhelimeen, lähetä meili, jossa esität reklamaation eli miltä osin lasku on mielestäsi väärin ja jätä kopio sinulle. Voit lähettää meilejä vaikka useamman, jos et saa niihinkään vastausta. Lähetä niin kauan, että vastaavat.
Kun siellä on ruuhkaa, he eivät välttämättä kiinnitä meileihin mitään huomiota kiireissään korjatessaan laskuja.
Jätä maksamatta ja työnnä pää pensaaseen
Minulla on kai edelleen joku lasku "pidossa" Klarnalla noin kymmenen vuoden takaa. En usko, että tapaus on enää missään selvittelyjonossa :D. Kaikkeni tein itse asian ratkaisemiseksi, mutta myyjä syytti ongelmasta laskuttajaa ja laskuttaja tietysti myyjää.
Tavarantoimittaja sähläsi oikein kunnolla, lähetti paketin omalla palautusosoitteellaan, sitten yhteydenoton jälkeen lähetti tuotteet uudelleen, paitsi yhden, jonka kuitenkin laskuttivat myös. Sitten jälleen uuden yhteydenoton jälkeen lähettivät myös sen puuttuvan tuotteen ja sen laskun. Minulla oli kolme laskua ja yhdet tuotteet. Firma sai korjatuksi laskut niin, että ensimmäinen mitätöityi, viimeinen piti maksaa (yksi tuote) ja toinen lasku jäi selvitettäväksi (siinä kaikki tuotteet laskutettu vaikka yhtä ei lähetetty). Sekavaa, eikö :D.
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu siitä laskusta että millainen seuraus on maksamatta jättämisestä, vuokra-asunnoissa taitaa olla jopa irtisanomisperuste eikä sitä poista jos on jättänyt kysymyksen. Korvaukset laskun virheellisyydestä maksetaan erikseen tai hyvitetään seuraavassa laskussa.
Sinänsä jos on virhe määrässä niin sen voi maksaa oikeaksi korjattuna.
Jatkoa edelliseen. Normaalit firmat ilmoittava, että virheellistä laskua ei pidä maksaa. Ajantasalla oleva lasku tulee, kunhan on korjattu.
Muistisääntö: Maksettu lasku on hyväksytty lasku.
Näin toimin yksityiselämässä enkä ikinä ole saanut laskua korkoineen odotusajalta. Niitäkään korkoja ei tarvitse maksaa virheellisen laskun takia korotkin on laskettu väärin.
Ap:n tapauksessa tuskin on kyse vuokrasta, koska hän yksinkertaisesti olisi soittanut vuokranantajalle, joka olisi automaattisesti lähettänyt oikaistun laskun. Vuokranantajan intresseissä on jatkuva kassavirta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään tarvitse maksaa, jos pidät sitä aiheettomana ja olet reklamoinut siitä. Maksat sitten kun reklamaatiosi on käsitelty ja jos koet sen aiheelliseksi. Kansainväliset pörssiyhtiötkään eivät aina maksa laskujaan tarkoituksellisesti eräpäivänä, niin ei tarvitse tavallisen kuluttajankaan
Selitäpä tämä ulosottomiehelle.
Käyt hakemassa Kelan tiskiltä Kelarotan käsikirjan, sitä ei saa ladattua netin kautta. Isket sen kirjan ulosottomiehelle kouraan. Menee hiljaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kai edelleen joku lasku "pidossa" Klarnalla noin kymmenen vuoden takaa. En usko, että tapaus on enää missään selvittelyjonossa :D. Kaikkeni tein itse asian ratkaisemiseksi, mutta myyjä syytti ongelmasta laskuttajaa ja laskuttaja tietysti myyjää.
Tavarantoimittaja sähläsi oikein kunnolla, lähetti paketin omalla palautusosoitteellaan, sitten yhteydenoton jälkeen lähetti tuotteet uudelleen, paitsi yhden, jonka kuitenkin laskuttivat myös. Sitten jälleen uuden yhteydenoton jälkeen lähettivät myös sen puuttuvan tuotteen ja sen laskun. Minulla oli kolme laskua ja yhdet tuotteet. Firma sai korjatuksi laskut niin, että ensimmäinen mitätöityi, viimeinen piti maksaa (yksi tuote) ja toinen lasku jäi selvitettäväksi (siinä kaikki tuotteet laskutettu vaikka yhtä ei lähetetty). Sekavaa, eikö :D.
Aika hauska! Mutta kuvittelepa, että automaattisesti aina maksaisit kaikki saapuvat laskut sen kummemmin tarkistamatta. Koita siinä sitten saada ylimääräinen pois. Voi olla aika toivotonta.
Vierailija kirjoitti:
Jatkoa edelliseen. Normaalit firmat ilmoittava, että virheellistä laskua ei pidä maksaa. Ajantasalla oleva lasku tulee, kunhan on korjattu.
Muistisääntö: Maksettu lasku on hyväksytty lasku.
Näin toimin yksityiselämässä enkä ikinä ole saanut laskua korkoineen odotusajalta. Niitäkään korkoja ei tarvitse maksaa virheellisen laskun takia korotkin on laskettu väärin.
Ap:n tapauksessa tuskin on kyse vuokrasta, koska hän yksinkertaisesti olisi soittanut vuokranantajalle, joka olisi automaattisesti lähettänyt oikaistun laskun. Vuokranantajan intresseissä on jatkuva kassavirta.
No, kuka sen laskun toteaa virheelliseksi! Asiakas vai yritys!
Vierailija kirjoitti:
Pitää, ellei laskutusta ole laitettu pysäytettyyn tilaan tämän laskun osalta.
Viivästyskorot lähtevät juoksemaan, jos ei voimassa olevaa laskua viimeistään eräpäivänä maksa.
Jos sitten eräpäivän jälkeen ja maksun tultua suoritettua jotain muutosta summaan tapahtuu, maksusta pitää tehdä hyvitys sulle.
Mutta korot lähtevät juoksemaan jos et eräpäivänä ole maksanut.
Firmojen kuuluu laittaa epäselvät laskut odottamaan, joten mitään huomautuksia tai korkoja ei tule. Muuten he joutuisivat väärät korotkin korvaamaan, koska ne on laskettu väärästä laskun loppusummasta. Ja mikäli tulee jotain laskun ollessa edelleen korjaamatta, siitä tulee heti ilmoittaa laskuttajalle. Huomautuslasku korkoineen saattaa olla vahingossa lähetetty, kun laskua ei olekaan laitettu pitoon. Maksaa ei pidä ennenkuin oikaistu lasku on saatu.
Ota yhteyttä sinne äläkä odota enää. Näistä pitää kommunikoida, vaikka se onkin vaikeaa.