Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juristit! Onko entinen aviopuoliso todella kuolinpesän osakas jos ei ole paperia nimellä "ositussopimus"

Vierailija
12.09.2023 |

Voisiko joku ammattilainen vääntää rautalangasta.
Ja riittääkö "vastaavat tiedot" vai onko oltava nimenomaisesti tuon niminen paperi.

Jos se puuttuu niin mikä on entisen vaimon prosenttiosuus.
Muuten se kai on 50-50 minun ja miehen pojan kesken.
T. Uusi vaimo

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ositusta ei ole tehty, voi entinen aviopuoliso vaatia sitä tehtäväksi ennen kuolinpesän jakamista.

Eikä tarvitse edes vaatia, se pitää perunkirjaan liittää joka tapauksessa. Sit voi kieltäytyä esim. tasingosta ja näin *ei vaatia ositusta*.

Vierailija
42/82 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos on erottu, sovittu asiat, mutta ei tehty dokumenttia. Erosta 20 vuotta ja saman verran ollut uusi puoliso. Jos kuolen, voiko ex vaatia jotain pitkän ajan jälkeen?

Entä jos ex ei suostu allekirjoittamaan vuosikymmeniä eron jälkeen, että ositus tehtiin, jos silloin ei dokumenttia tehty.

Se on sit voi voi. Ositusta sit tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos on erottu, sovittu asiat, mutta ei tehty dokumenttia. Erosta 20 vuotta ja saman verran ollut uusi puoliso. Jos kuolen, voiko ex vaatia jotain pitkän ajan jälkeen?

Lain silmissä ositusta ei ole tehnyt jos papereita ei ole. Silloin omaisuus ositetaan HUOM aiemman avioeron hetkeltä, ei tietenkään kuoleman hetkeltä, ex-puolison kuoltua.

Pesänjako ei ala ennen kuin ositus on tehty. Toki oikeudessa riitelemällä varmaan saa osituksen kuitattua sillä jos erosta on kulunut kymmeniä vuosia. Mutta se ei tapahdu automaattisesti.

Vierailija
44/82 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helkkari sitten mitä pelleilyä. Meidän ositus oli sitä, että minä sain toisen käsipyyhkeen häälahjaksi saamastamme käsipyyheparista. Elettiin toimeentulotuella. Vaatteetkin saatiin diakonilta ja siitä olisi pitänyt joku asiakirja tehdä. Hohhoijaa

Vierailija
45/82 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako tämä siis sitä, että kun erosimme exälläni oli yhteisomistuksessa edellisen vaimonsa kanssa talo mistä omisti puolet. Niin minä olisin voinut vaatia siitä hänen exänsä kodista neljäsosan? Tosin ex osti miehen ulos vuosia eromme jälkeen ja sillä rahalla mies osto talon, joten minä omistan tällä hetkellä hänen tietämättään puolet hänen talostaan ja hänen seuraava ex vaimonsa sitten osan tästä ex mieheni osuudesta?

Vierailija
46/82 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ollut kuin tuulen huuhtoma perse kuin erottiin. Tosin exällä oli omaisuutta jonka oli salannut. Sen jälkeen on ollut naimisissakin. Tuohan olisi ihan hullu systeemi jos voisi vaatia mitään vuosikymmeniä eron jälkeen

Pieni tarkennus: On hullu systeemi kun voi vaatia mitään vuosia eron jälkeen. Sellainen systeemi ja laki meillä on nyt. Onneksi oikeus harvoin tällaisia vaatimuksia hyväksyy.

Vierailija
47/82 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi helkkari sitten mitä pelleilyä. Meidän ositus oli sitä, että minä sain toisen käsipyyhkeen häälahjaksi saamastamme käsipyyheparista. Elettiin toimeentulotuella. Vaatteetkin saatiin diakonilta ja siitä olisi pitänyt joku asiakirja tehdä. Hohhoijaa

Kas kun on muitakin kuin persaukisia.

Vierailija
48/82 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako tämä siis sitä, että kun erosimme exälläni oli yhteisomistuksessa edellisen vaimonsa kanssa talo mistä omisti puolet. Niin minä olisin voinut vaatia siitä hänen exänsä kodista neljäsosan? Tosin ex osti miehen ulos vuosia eromme jälkeen ja sillä rahalla mies osto talon, joten minä omistan tällä hetkellä hänen tietämättään puolet hänen talostaan ja hänen seuraava ex vaimonsa sitten osan tästä ex mieheni osuudesta?

No et todellakaan omista. Aina ositetaan erohetken omaisuus, ei myöhemmin hankittua. Eikä osituksessa saa mitään kiinteistöjä automaattisesti omistukseensa vaan yhdessä sovitaan mitä omaisuutta jaetaan, olennaista on arvo. 

Vierailija
49/82 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuore kokemus: vanhempani erosivat v. - 94, isäni kuoli - 02 ja äitini kuoli viime vuonna. Äitini perukirjoitukseen piti saada osituspaperi.... Hikinen homma, mutta löytyi verkkokellarin uumenista, sekalaisen isäni paperikasan joukosta.

Eli neuvoksi: säästäkää kaikki paperit, viimeistään perukirjoituksessa niitä voidaan kipeästi kaivata. Perillisille kova työ selvittää.

Eikö jo isän perunkirjoitukseen tarvittu k.o. dokumentti?

Miksi sitä kysytään uudelleen?

Vierailija
50/82 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et todellakaan omista. Aina ositetaan erohetken omaisuus, ei myöhemmin hankittua. Eikä osituksessa saa mitään kiinteistöjä automaattisesti omistukseensa vaan yhdessä sovitaan mitä omaisuutta jaetaan, olennaista on arvo. 

No sehän oli hänen omaisuuttaan erohetkellä. Minä olen vaimo nro2 hänellä oli talosta puolet vaimo nro 1. kanssa. Hänellä oli se sama omaisuus olemassa myös vaimo nro 3 aikaan. Ositusta ei tehty liitosta nro 1.

Vierailija
51/82 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ositetaan erohetken omaisuus, mutta kun se omaisuus on vaihtunut toiseen jo usean kerran. Ehkä lopuksi hukattu.

Miten vanha exä saa hänelle kuuluvan tasingon vuosikymmeniä jälkikäteen, kun sellaista varallisuutta ei enää ole? Se voi olla myös lahjoitettu. Perutaanko lahjakirja? Voiko edesmenneen exän uusi puoliso/yhteiset lapsensa vaatia ositusta?

Tarkoitukseni on osoittaa, ettei tämmöiset pitkittuneet ositukset (ehkä hyväksikäytön yritystä) menesty.

Vierailija
52/82 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen osituspaperin puuttumisessa paljon kiusanteon mahdollisuuksia.

Miksi muuten sanottaisiin, että se lisää perillisten vaivaa. Allekirjoituksen hankkiminen ei ole iso juttu, jos se olisi vain muodollisuus.

Kun exä(t) saavat tietää olevansa kp:n osakkaita, saattaa herätä kiinnostus hyötyä asiasta. Vaikka eron hetkellä olisi sovittu mitä.

Mielestäni olisi järkevää, että osituksen tekemiselle määrätään aikaraja, vaikka 10 v. Sen jälkeen täytyisi olla pätevät perusteet, miksi ositusta haetaan vielä myöhemmin.

Vierailija
53/82 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ainakin eri kirjastoissa On asianaja ilmasiksi tavatavissa kerran kukaudessa. Katso netti kirjastot aihessa.Varattava aika.Otta vastaan työ ajan jälkeen.Voit häneltä kysyä.Tai ilmasesta oikeusapu toimistot.netti löydät nekin.Saat oikeaa tieta asiasta.

Vierailija
54/82 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ositetaan erohetken omaisuus, mutta kun se omaisuus on vaihtunut toiseen jo usean kerran. Ehkä lopuksi hukattu.

Miten vanha exä saa hänelle kuuluvan tasingon vuosikymmeniä jälkikäteen, kun sellaista varallisuutta ei enää ole? Se voi olla myös lahjoitettu. Perutaanko lahjakirja? Voiko edesmenneen exän uusi puoliso/yhteiset lapsensa vaatia ositusta?

Tarkoitukseni on osoittaa, ettei tämmöiset pitkittuneet ositukset (ehkä hyväksikäytön yritystä) menesty.

Minä laitoin oman esimerkkini tilanteesta, koska koen naurettavana että vuosikymmeniä jälkeenpäin pitäisi alkaa kaivella täysin minulle tuntemattomaksi käyneen exäni asioita, koska en halua olla missään tekemisissä sen narsistin kanssa. Olisin vaikka antanut eurojackpotin päävoiton pois jos sillä olisi hänestä eroon päässyt. Tähän on saatava joku laki että nämä vanhentuu automaattisesti jotta niihin ei tarvitse palata ikinä.

Vierailija
55/82 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ositus on hyvinkin tejty, mutta lukuisten muuttojen (myös ulkomaille ja -lla) jälkeen ei kummaltakaan löydy enää sitä dokumenttia.

Ei voi olla niin, että toinen ryhtyisi esim.

30 v jälkeen vaatimaan jotain. Vain siksi, että yksi paperi on palanut. Tämmöinen ei voi menestyä oikeudessa.

Miksi ette voi nyt kirjoittaa paperia, jossa vahvistatte, että ositus on aikoinaan tehty? Siihen sitten molempien ja todistajien allekirjoitukset. Säästää kovasti vaivaa perillisiltänne, kun ensimmäinen teistä kuolee.

Exäni asuu USAssa, asuinpaikkaa en tiedä.

Todistajat? Voisivat todistaa vain toisen allekirjoituksen oikeaksi.

Mulle on lähetettiin aikoinaan tietty paperi allekirjitettavaksi ja siinä oli jo toisen allekirjoitus ja todistajat. Sitten minä allekirjoitin ja hommasin omat todistajat. 

Vierailija
56/82 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se exä voi tulla vain vaatimaan jotain. Hänen pitää myös antaa luotettava selvitys varallisuudestaan eron aikaan.

Voikin käydä niin, että vainaja saa tasinkoa!

Huomioidaanko normaalisti osituksessa se, että toinen puoliso on käytännössä elättänyt toista kymmenen vuotta? Maksanut kaikki toisen kulut ilman mitään vastaavaa hyötyä itselleen.

Vierailija
57/82 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä et omista automaattisesti yhtään mitään exäsi omaisuudesta, mutta jos ositusta ei ole tehty, voit vaatia ositusta ja siinä mahdollisesti tasinkoa exältäsi. Tasingon määrä riippuu kuitenkin siitä, mitä muuta omistitte erohetkellä. Ensin pitäisi tehdä ositus exäsi ja hänen ensimmäisen puolisonsa välillä ennen kuin voi tehdä ositusta teidän välillänne.

Mutta näin periaatteessa: jos exäsi omisti puolet talosta erotessanne (tämän selvittämiseen tosin vaadittaisiin ensin se eka ositus) eikä teillä kummallakaan ollut muuta omisuutta, velkaa tai avioehtoa, voit vaatia ositusta, jossa ex maksaa sinulle tasinkona joko neljäsosan talon arvosta tai antaa sinulle 25 %:n omistusosuuden taloon. Jos ex on jo myynyt talosta osuutensa, ei hän tietenkään voi antaa sinulle enää omistusosuutta talosta, vaan hän antaisi sitten muuta omaisuutta saman arvon edestä.

Vierailija
58/82 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa, _kenen_ tehtävä on osoittaa exän mahdollinen vaatimus kuolinpesään ja sen perusteet?

Exän itsensäkö on kaivettava esiin vainajan varallisuus eron aikaan? Miten ihmeessä?

Vierailija
59/82 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et omista automaattisesti yhtään mitään exäsi omaisuudesta, mutta jos ositusta ei ole tehty, voit vaatia ositusta ja siinä mahdollisesti tasinkoa exältäsi. Tasingon määrä riippuu kuitenkin siitä, mitä muuta omistitte erohetkellä. Ensin pitäisi tehdä ositus exäsi ja hänen ensimmäisen puolisonsa välillä ennen kuin voi tehdä ositusta teidän välillänne.

Mutta näin periaatteessa: jos exäsi omisti puolet talosta erotessanne (tämän selvittämiseen tosin vaadittaisiin ensin se eka ositus) eikä teillä kummallakaan ollut muuta omisuutta, velkaa tai avioehtoa, voit vaatia ositusta, jossa ex maksaa sinulle tasinkona joko neljäsosan talon arvosta tai antaa sinulle 25 %:n omistusosuuden taloon. Jos ex on jo myynyt talosta osuutensa, ei hän tietenkään voi antaa sinulle enää omistusosuutta talosta, vaan hän antaisi sitten muuta omaisuutta saman arvon edestä.

Ja jollei hänen nimissään ole muuta omaisuutta? Silloinko tasinkoa ei tule?

Vierailija
60/82 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos exäkin on jo kuollut, tarvitaanko silloin selvitys tehdystä osituksesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä