Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuuko teistä oudolta, jos suomalainen hoitaja menee töihin Norjaan?

11.09.2023 |

Mitä ajatuksia teissä spontaanisti herää, jos joku sairaanhoitaja kertoo sinulle, että hän on lähdössä töihin Norjaan?

Kun minä olin loppuvuonna 2014 lähdössä sairaanhoitajan töihin Norjaan (asuin silloin Tampereella), olin iltaa viettämässä baarissa ja siellä eräs 3-kymppinen mies tuli juttelemaan minulle ja minä kerroin tästä muuttosuunnitelmastani, josta hän ihan hämmentyi ja oli aivan äimän käkenä ja hän kysyi, että mitä varten minä lähden kaikista mahdollisista maista juuri Norjaan töihin, että miksei vaikka Kanadaan tai Australiaan?

Mietin vaan, että luuleeko ihmiset tosissaan, että se on ihan piece of cake mennä töihin toiselle puolen maailmaa, esim just Kanadaan tai Australiaan? Näihin maihin on kuitenkin aikamoiset prosessit käytävä läpi, ennen kuin sinne pääsee töihin ja kuvittelisin sen sairaanhoitajan työnkin olevan aika erilaista vaikka Kanadassa kuin Norjassa. Mä ymmärrän, että jos joku kertoisi menevänsä hoitajan työhön vaikka Bulgariaan niin se herättäisi ihmetystä mutta eihän siinä ole mitään erikoista, että vaikka Rovaniemeltä lähdetään Tromssaan töihin.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä minä ajattelen? Ajattelen että sairaanhoitaja lähtee Norjaan paremman palkan ja vaihtelunhalun vuoksi. Ihan täysin ymmärrettävää. Mutta olenkin sotealalla töissä ja tiedän Norjan paremmista palkoista ja työoloista, kaikki ei varmaan tiedä tai osaa ajatella siltä kantilta.

Vierailija
22/24 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjalaiset on kivoja ja ystävällisiä, mainio naapurimaa on se. Sitä paitsi pohjoisissa osissa on paljon suomea ymmärtäviäkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/24 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen luullut, että on ihan yleisesti tiedossa, että Norjassa on kaikkien alojen palkat isompia kuin Suomessa. Ja jos on sellainen luontoihminen, niin silloinhan Norjassa on kaupungista riippuen hyvät mahdollisuudet esim patikointi on jne

Vierailija
24/24 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut itsekin nuorena Norjassa kalatehtaalla kesätöissä ja tunnen useamman Norjassa töissä olevan sairaanhoitajan. Mitä erityistä ajattelemista siinä on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän