Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi small talk on joillekin niin älyttömän vaikeaa?

Vierailija
10.09.2023 |

Tämä on ollut päivän puheenaihe mieheni kanssa. Olimme viime viikolla häissä ja pöydässämme istui lisäksemme 2 molemmille tuttua henkilöä. Loput 4 olivat tuntemattomia. Kolmen kanssa juttu alkoi sujua kuin automaattisesti esittäytymisen jälkeen, vieruskaverini taas istui tuppisuuna koko ruokailun ajan. Ei asia minua sinällään haittaa, jotkut haluavat ilmeisesti syödä hiljaisuudessa, mutta en voi kuin ihmetellä miten joku edes osaa olla niin tyly kun toinen koittaa kohteliaasti viritellä edes pientä keskusteluntynkää.

-Ai että, tämä hummus on kyllä tosi hyvää.
-Joo on.
-Kuulin Penalta että olet lasten parissa töissä. Mitä hommia teet?
-Oon lastenhoitaja.
-Okei, mäkin olen tehnyt samaan työhön liityviä opintoja. Tykkäätkö alasta?
-Joo.

Kekkereissä oli myös toinen tyyppi jonka kanssa oli pakko yrittää jotain jutella kun naamatusten osuttiin, mutta ei. Ei hymyä, lyhyet vastaukset, ei mitään vastakysymyksiä. Tiedän kuitenkin että nämä ihmiset ovat korkeasti koulutettuja, ns. hyvissä työpaikoissa ja parisuhteissa. Eli eivät siis mitään täysin syrjäytyneitä mt-potilaita.

Mikäli et pysty edes puolen minuutin keskusteluun vieruskaverin kanssa juhlapöydässä tai vessajonossa, mikä on syy? Onko se vain "ei kiinnosta"? Ei moniakaan kiinnosta vieraan ihmisen asiat, mutta käytöstavat monet silti hallitsevat.

Kommentit (606)

Vierailija
121/606 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ap virhe oli se että ajatteli ensimmäisenä että vastapuolella ei ole käytöstapoja. Itsellä tulisi ensimmäisenä mieleen juurikin noita muita asioita mitä täällä mainittu. En ensimmäisenä ajattele ihmisestä negatiivisesti.

No ihminen ei pärjää tietyssä työssä jos on niin autisti ettei pysty kahvipöytäkeskusteluun edes auttavasti. Saati jos on niin pahasti sosiaalisesti ahdistunut että menee täysin lukkoon jos vieruskaveri kehuu ruokaa.

Kyllä se on ihan vain käytöstapojen puutetta.

Ap

Kuulostat työpaikkakiusaajalta

Kova väite, kun ottaa huomioon ettet tiedä edes käynkö töissä. :D

Ap

No kiusaajalta jokatapauksessa.

Voi kunpa kaltaisesi ihmiset sanoisivat vaikka heti pöytään istuttaessa että minulle ei saa puhua, koen sen kiusaamisena. Vältyttäisiin turhilta keskusteluyrityksiltä.

Ap

Ne voisivat ihan vaan tarralla rinnuksessa ilmoittaa sen niin säästyisi hermo puolin ja toisin.

Koirillahan on se keltainen väri ettei saa lähestyä, ihmiset voisi kehittää samanlaisem jutun

Vierailija
122/606 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksihän näkökulman pitää tällaisissa aina olla hiukan ylimielinen?

Ei tule ap:n mieleenkään, että ei haluta harrastaa small talkia, vaan aina että ei osata!

"Mikä siinä on niin vaikeaa" - ei ole mikään, ei vain miellytä niin ei halutas tehdä vaikka onkin ihan helppoa.

On siis makuasia, eikä suinkaan kerro ap:n suuremmasta osaamiskertoimesta!

No että hallitsee small talkin mutta kieltäytyy siitä, sehän se vasta tökeröä onkin! Ja silloin ei tosiaan aidosti edes hallitse small talkia. Keskustelun taitoa pitäisi opettaa koulussa jo kymmenvuotiaille.

Mitä olen sivusta seurannut niin keskustelutaitoa opetetaan yleensä kotona jo tosi pienille lapsille. Ei selvästikään kaikille.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/606 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi luonnostaan lörppä itäsuomalainen. Kuulostaa ylimieliseltä sekin, että leimataan kaikki jutustelu tyhjästä jauhamiseksi, johon ei viitsitä itse alentua.

Itse olen päätynyt hetkessä yllättävän syvällisiin vertaistukisessioihin esim. terveyskeskuksen aulassa, taloyhtiön pihalla, kaupan kassajonossa jne. Siinä hetkessä kaksi ihmistä on tullut kohdatuksi ja jotain liikahtanut. Tuppisuuna olisin missannut nuokin tilaisuudet olla ihminen ihmiselle.

Vieraille puhuminen tuntuu sinusta hyvältä. Ongelma onkin siinä, että siitä et voi päätellä sitä mikä jostakusta muusta tuntuu hyvältä. Sinun kokemustasi ei voi yleistää. Olemme erilaisia ja jostain syystä suulaiden ihmisten on vaikea hyväksyä, etteivät kaikki ole heidänlaisiaan.

Vierailija
124/606 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ap virhe oli se että ajatteli ensimmäisenä että vastapuolella ei ole käytöstapoja. Itsellä tulisi ensimmäisenä mieleen juurikin noita muita asioita mitä täällä mainittu. En ensimmäisenä ajattele ihmisestä negatiivisesti.

No ihminen ei pärjää tietyssä työssä jos on niin autisti ettei pysty kahvipöytäkeskusteluun edes auttavasti. Saati jos on niin pahasti sosiaalisesti ahdistunut että menee täysin lukkoon jos vieruskaveri kehuu ruokaa.

Ap

Ap

Voi kunpa kaltaisesi ihmiset sanoisivat vaikka heti pöytään istuttaessa että minulle ei saa puhua, koen sen kiusaamisena. Vältyttäisiin turhilta keskusteluyrityksiltä.

Ap

Ne voisivat ihan vaan tarralla rinnuksessa ilmoittaa sen niin säästyisi hermo puolin ja toisin.

Koirillahan on se keltainen väri ettei saa lähestyä, ihmiset voisi kehittää samanlaisem jutun

Just joo. Laitetaan saman tien keltainen tähti rintaan, niinkö? Kuulostatte mukavilta ihmisiltä....

Vierailija
125/606 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule ap:n mieleenkään, että ei haluta harrastaa small talkia, vaan aina että ei osata!

"Mikä siinä on niin vaikeaa" - ei ole mikään, ei vain miellytä niin ei halutas tehdä vaikka onkin ihan helppoa.

No että hallitsee small talkin mutta kieltäytyy siitä, sehän se vasta tökeröä onkin! Ja silloin ei tosiaan aidosti edes hallitse small talkia. Keskustelun taitoa pitäisi opettaa koulussa jo kymmenvuotiaille.

Jos ihminen vaikuttaa luotaantyöntävältä niin en halua jutella hänen kanssaan vaikka jutella osaan, sori

Vierailija
126/606 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi luonnostaan lörppä itäsuomalainen. Kuulostaa ylimieliseltä sekin, että leimataan kaikki jutustelu tyhjästä jauhamiseksi, johon ei viitsitä itse alentua.

Itse olen päätynyt hetkessä yllättävän syvällisiin vertaistukisessioihin esim. terveyskeskuksen aulassa, taloyhtiön pihalla, kaupan kassajonossa jne. Siinä hetkessä kaksi ihmistä on tullut kohdatuksi ja jotain liikahtanut. Tuppisuuna olisin missannut nuokin tilaisuudet olla ihminen ihmiselle.

Vieraille puhuminen tuntuu sinusta hyvältä. Ongelma onkin siinä, että siitä et voi päätellä sitä mikä jostakusta muusta tuntuu hyvältä. Sinun kokemustasi ei voi yleistää. Olemme erilaisia ja jostain syystä suulaiden ihmisten on vaikea hyväksyä, etteivät kaikki ole heidänlaisiaan.

Ei tarvitse olla suulas pystyäkseen normaaliin ruokapöytäkeskusteluun.

Ap

Vierailija
127/606 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä normaalijärkinen suulas ihminen hyvin nopeasti ymmärtää lakata puhumasta jos toinen on kuin tyhjä tynnyri. Ketjussa on kyse normaalista hetkellisestä esim. cocktailtilaisuus-juttelusta. Mutta suomalaisille on todella vaikeaa sanoa edes "hei" jos puolituttu naapuri sattuu samaan aikaan roskiksille.

Vierailija
128/606 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Just joo. Laitetaan saman tien keltainen tähti rintaan, niinkö? Kuulostatte mukavilta ihmisiltä....

Nämä keltatähtiset voisi istua omassa pöydässään

Vierailija
129/606 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen muinoin puhuttiin paljon ja jopa tuntemattomien kanssa. Junissa, busseissa ja pysäkeillä juttu lensi. En tiedä miksi joistain ihmisistä on tullut niin säikkyjä ettei saa suuta auki? Ei siinä mitään, vaietkoon, mutta eikö se aikakin kulu paremmin haastellessa niitä näitä? Ei tämä elämä niin vakavaa ole, huumorilla pärjää pitkälle. Nimimerkki, vanhus.

Aika kuluu ihan sujuvasti kännykällä ja omissa ajatuksissa. Some on vaikuttanut paljon. Mieluummin juttelee bussissa Whatsappissa kaverin kuin ventovieraan kanssa

Elämäsi olisi rikkaampi kun ryhtyisit puhumaan ventovieraille.

130/606 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Small talk on niin turhaa niin turhaa.

Vierailija
131/606 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen vaikuttaa luotaantyöntävältä niin en halua jutella hänen kanssaan vaikka jutella osaan, sori

Niin, silloin poistutkin kohteliaasti paikalta. Vai jäätkö vain mykkänä seisomaan ja tuijottamaan?

Vierailija
132/606 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mv? Suomessa ei koskaan ollut "small talk"  perinnettä. Suomenruotsalaiset, kyllä yhä kykyä on hieman on (ja se ei minua häiritse).

Vierailija
133/606 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen muinoin puhuttiin paljon ja jopa tuntemattomien kanssa. Junissa, busseissa ja pysäkeillä juttu lensi. En tiedä miksi joistain ihmisistä on tullut niin säikkyjä ettei saa suuta auki? Ei siinä mitään, vaietkoon, mutta eikö se aikakin kulu paremmin haastellessa niitä näitä? Ei tämä elämä niin vakavaa ole, huumorilla pärjää pitkälle. Nimimerkki, vanhus.

Aika kuluu ihan sujuvasti kännykällä ja omissa ajatuksissa. Some on vaikuttanut paljon. Mieluummin juttelee bussissa Whatsappissa kaverin kuin ventovieraan kanssa

Elämäsi olisi rikkaampi kun ryhtyisit puhumaan ventovieraille.

En ole kiinnostunut vieraista ihmisistä ja heidän jutuistaan

Vierailija
134/606 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä normaalijärkinen suulas ihminen hyvin nopeasti ymmärtää lakata puhumasta jos toinen on kuin tyhjä tynnyri. Ketjussa on kyse normaalista hetkellisestä esim. cocktailtilaisuus-juttelusta. Mutta suomalaisille on todella vaikeaa sanoa edes "hei" jos puolituttu naapuri sattuu samaan aikaan roskiksille.

Ei hiljainen ihminen tarkoita, että olisi tyhjä. Kaikki ei välitä tuoda ajatuksiaan esille.

Ja eikö se niin päin menny, että tyhjät tynnyrit kolisee enemmän.

Tässä ketjussa aloittaja on kyllä vaatinut syvällisempää keskustelua. Muutaman sanan vastaukset ei hänelle kelpaa.

Vierailija
135/606 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, silloin poistutkin kohteliaasti paikalta. Vai jäätkö vain mykkänä seisomaan ja tuijottamaan?

Mielikuva kun joku poistuu häistä ruokapöydän äärestä kun joku yrittää ahdistella häntä juttelulla :D

Vierailija
136/606 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mv? Suomessa ei koskaan ollut "small talk"  perinnettä. Suomenruotsalaiset, kyllä yhä kykyä on hieman on (ja se ei minua häiritse).

En millään jaksa uskoa että Suomessakaan on koskaan ollut tapana istua juhlissa hiljaa pöydissä.

Ap

Vierailija
137/606 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hiljainen ihminen tarkoita, että olisi tyhjä. Kaikki ei välitä tuoda ajatuksiaan esille.

Ja eikö se niin päin menny, että tyhjät tynnyrit kolisee enemmän.

Tässä ketjussa aloittaja on kyllä vaatinut syvällisempää keskustelua. Muutaman sanan vastaukset ei hänelle kelpaa.

En ole vaatinut. Joo ja ei eivät ole muutaman sanan vastauksia.

Ap

Vierailija
138/606 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En millään jaksa uskoa että Suomessakaan on koskaan ollut tapana istua juhlissa hiljaa pöydissä.

Ap

Eiköhän nämäkin jotka mököttävät pöydän ääressä ala sujuvaan small talkiin pienessä sievässä

Vierailija
139/606 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eiköhän nämäkin jotka mököttävät pöydän ääressä ala sujuvaan small talkiin pienessä sievässä

Ehkä ap löyhkäs viinalle ja nämä toiset ei juo, siksi eivät halunneet keskustella

Vierailija
140/606 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ehkä ap löyhkäs viinalle ja nämä toiset ei juo, siksi eivät halunneet keskustella

Keskustelivat kyllä, kaikki paitsi nämä 2. Viinaa ei ollut tuossa vaiheessa iltaa tarjolla, eikä sitä tullut juotua myöhemminkään.

Ap