Miksi small talk on joillekin niin älyttömän vaikeaa?
Tämä on ollut päivän puheenaihe mieheni kanssa. Olimme viime viikolla häissä ja pöydässämme istui lisäksemme 2 molemmille tuttua henkilöä. Loput 4 olivat tuntemattomia. Kolmen kanssa juttu alkoi sujua kuin automaattisesti esittäytymisen jälkeen, vieruskaverini taas istui tuppisuuna koko ruokailun ajan. Ei asia minua sinällään haittaa, jotkut haluavat ilmeisesti syödä hiljaisuudessa, mutta en voi kuin ihmetellä miten joku edes osaa olla niin tyly kun toinen koittaa kohteliaasti viritellä edes pientä keskusteluntynkää.
-Ai että, tämä hummus on kyllä tosi hyvää.
-Joo on.
-Kuulin Penalta että olet lasten parissa töissä. Mitä hommia teet?
-Oon lastenhoitaja.
-Okei, mäkin olen tehnyt samaan työhön liityviä opintoja. Tykkäätkö alasta?
-Joo.
Kekkereissä oli myös toinen tyyppi jonka kanssa oli pakko yrittää jotain jutella kun naamatusten osuttiin, mutta ei. Ei hymyä, lyhyet vastaukset, ei mitään vastakysymyksiä. Tiedän kuitenkin että nämä ihmiset ovat korkeasti koulutettuja, ns. hyvissä työpaikoissa ja parisuhteissa. Eli eivät siis mitään täysin syrjäytyneitä mt-potilaita.
Mikäli et pysty edes puolen minuutin keskusteluun vieruskaverin kanssa juhlapöydässä tai vessajonossa, mikä on syy? Onko se vain "ei kiinnosta"? Ei moniakaan kiinnosta vieraan ihmisen asiat, mutta käytöstavat monet silti hallitsevat.
Kommentit (606)
Paljon on kiinni ihan luonteesta, mutta myös kasvatuksesta. Olen syntynyt 70-luvulla duunariperheeseen, vanhemmat olivat maanviljelijäperheistä ja muuttivat työn takia lähiöön. Oikeasti he eivät sopeutuneet ikinä kuten ei moni muukaan. Maalla kaikki tunsivat kaikki, yhtäkkiä ei tuntenut ketään. Suhtautuminen kaikkiin vieraisiin ihmisiin oli aina tosi vaikeaa. Tällaisen sosiaalisuuskasvatuksen minä sain. Olen viisikymppinen ja yritän jutella luontevasti, mutta on se vaan hemmetin vaikeaa. Epäkohtelias en halua olla. Luulen, että tapaukseni ei ole mitenkään erikoinen, siitä on todellakin vain vähän aikaa kun me suomalaiset alettiin nähdä muitakin ihmisiä kuin oman kylän asukkaat. Nämä jutut on yksinkertaisesti helpointa oppia lapsena. Yritän silti.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää tuollaiset väenväkisin jotain small talkia vääntävät. Miksi joillekin on niin älyttömän vaikeaa olla hiljaa?
Minkä takia sitten pitää osallistua juhlallisuuksiin, jos ei keskustelu toimi kaikkien osapuolten kanssa.....?
Itselläni on hyvin suppea tuttava/kaveriporukka ja se on se syy, miksi välttelen kaikkia suurempia juhlia ja tilaisuuksia, josta en tunne kuin murto-osan ihmisistä.Tänäpäivänä ihmiset jakautuu hyvin vahvasti erilaisiin kuppikuntiin niin työyhteisöissä, kuin sukulaistenkin keskuudessa, enkä näe tarpeelliseksi että kaikkien kanssa pitäisi kaveerata.
Ei se ole vaikeaa. Se on vain tyhmää.