IS: sydänvikainen yh-äiti joutui kieltäytymään ambulanssista rahan takia
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009821739.html
Elisa jäi omasta tahdostaan omaishoitajaksi ja nyt yllättyy, että rahaa ei ole eikä eläkettä ole juuri kertynyt. Elisa vetoaa sydänvikaan, joka on tosiasiassa vaaraton sydämen lisälyöntisyys. Jos sairaudet estäisi työnteon, olisi Elisalle myönnetty pysyvä työkyvyttömyyseläke, mutta sen sijaan Elisa saa kuntoutusrahaa. Ehkä stressi vähenisi, jos Elisa menisi töihin ja saisi rahaa sekä muuta ajateltavaa Kelasta valittamisen tilalle.
Missä ovat esimerkit, joissa köyhyys johtuu aidosti ulkoisista tekijöistä eikä henkilön omista valinnoista?
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Onko ne Orpon leikkaukset jo voimassa? Oliko tällä varaa ambulanssiin esim viime vuonna?
Hallitusohjelman toimenpiteet eivät ole vielä edes voimassa ja nyt jo täällä itketään niistä. Voimassa olevat asiat ovat Marinin hallituksen tekosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petterin Riikan ja liinatukkabudjettisönköttäjän päiväuni. Köyhät kuoltoon kaduille, kodeistaan ne ajetaankin. Hallitusohjelman ainoa tarkoitus, itsemurhat köyhille, rahat vuorineuvoksille. Nämä mainitut sairaat kiihottuu näistä.
Siitä ei ole kyse. Huonompiosaisia on autettava, mutta jokaisella on myös vastuu omasta toimeentulostaan. Omista valinnoista ei voi aina vain syytellä muita. Elisa ei ole esimerkki henkilöstä, joka on köyhä itsestään riippumattomista syistä. Miksi tämä näkökulma nostattaa niin paljon vihaa?
Kuinka kylmä ja sairas pitää olla kommentoidakseen noin? Kuinka kalliiksi miehen hoito olisi tullut yhteiskunnalle? Kaikki sairaudet eivät ole itseaiheutettuja, joten pakko sanoa sulle nassep*akalle, että toivottavasti itse kuolet pois mahdollisimman pian.
Mies sairastui 35 vuotiaana. Joten vaikka kuinka lämmintä itkua itkusinme, on tosiasia, että jos vaimo on jäänyt 30 vuotiaana onaishoitajaksi, hän ei ole kerryttänyt eläkettä.
Mitä mielestäsi pitäisi tällaisissa tilanteissa tehdä. Lisää ilmaista rahaa, vai...Kyllä, koska hän on nyt itse työkyvytön ja on päätynyt tuohon tilanteeseen miehen hoitamisen vuoksi. Nainen on säästänyt valtavan määrän yhteiskunnan varoja hoitaessaan miestä itse. Jos et sattumalta tiedä, on laitoshoidon hinta todella korkea. Omaushpotsjqt tekevän suuren työn ja säästävät samalla yhteiskunnan eli meidän veroina maksamaa rahaa.
Kerro ratkaisu tähän. Jos olet ollut omaishoitaja, pitäisikö saada parin tonnin eläke vai ilmainen asunto vai tukia enemmän. Ratkaisuja, eikä vain huokailija huonosta tilanteestaan
Tätä palstaa lukiessani olen alkanut miettimään että olisi ihan oikein jos nämä kuspäät sairastuisivat itse vakavasti! Sitten tietäisivät mitä on olla oikeasti sairas ja köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Varmaan Kelasta olisi saanut jälkikäteen korvauksen ambulanssikyydistä? Ja eikös lääkkeisiin saa toimeentulotukea?
Tämä ei paljoa auta, jos tilillä on se 16 centtiä.
Miksi ei lainannut rahaa tai pyytänyt jotain kaveria hakemaan?
Poliisikyyti on ilmainen, ehkä olisi pitänyt riehua :(
Ihan samanlaisia tilanteita on vaikka kuinka paljon. Vaimo kotona ja miehen tulot pienet. Kun mies kuolee tai joutuu laitokseen, tulot pienenee. Sitten ollaan kusessa.
Joten naiset, ilmaisella hoivatyöllä ette kertutä eläkettä. Ja miehen kuoltua, ei hänkään enää elätä. Ei se leskeneläkekkään niin iso ole, että siihen kannattaisi tulevaisuutensa turvata.
Puolison joutuessa hoitoon, sinulle voi jäädä liian kallis asunto maksettavaksi yksin ja muutkin menot sinun pitää maksaa yksin, kun miehen tuloista menee hoitomaksut
Vierailija kirjoitti:
Tätä palstaa lukiessani olen alkanut miettimään että olisi ihan oikein jos nämä kuspäät sairastuisivat itse vakavasti! Sitten tietäisivät mitä on olla oikeasti sairas ja köyhä.
Mä olen köyhä ja sairas ja aina olen päässyt sairaalasta kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Täällä on oikeasti ihan sairasta porukkaa. Sydämettömiä psykopaatteja, äärioikeistolaisia k*sipäitä, jotka voittavat kohta ajattelun julmuudessa kes kitysleirin vartijatkin. HÄVETKÄÄ JOS OSAATTE!
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin tolkuissaan, että pystyy päättämään ettei ota ambulanssia, ei sitä ambulanssia silloin edes tarvitse.
Olen soittanut muutaman kerran ambulanssin ventovieraalle enkä kysellyt, että onko varaa maksaa vai kuoletko mieluummin siihen.
Höpön löpön sun juttujasi. Lähiomainen sai äkillisen ja rajun verenmyrkytyksen. Ei olisi halunnut ambulanssia vaan luuli, että kyseessä on ankara flunssa, kova kuume ja rajut kuumekouristukset. Minä viis veisasin hänen päätöksestään, tilasin ambulanssin ja samalla pelastin hänen henkensä, sillä viivyttely olisi ollut tuossa tilanteessa kohtalokasta. Joutui viikoksi sairaalaan ja säilyi hengissä nopean toimintani ja ajoissa aloitetun antibioottihoidon ansiosta. Eli kyllä voi olla tolkuissaan ja päättää, ettei halua ambulanssia, mutta silti voi olla hengenvaarassa ja tarvita sen ambulanssin ja pikaista sairaalahoitoa.
Sairastunut henkilö voi olla kyvytön arvioimaan omaa tilaansa objektiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Näiden luulisi olevan ihan selviä juttuja kaikille. Peruskoulussa pitäisi lisätä talousoppia.
Eli Suomen eläke lasketaan tuloista elämäsi aikana. Toimeentulotuen saat, kun lasketaan tulot yhteen. Samoin asumistuki.
Sekään ei pitäisi olla yllätys, että aikuinen lapsi lasketaan omaksi taloudeksi ja hänen tulot sisällytetään asumistukeen ja toimeentulotukeen.
Näistä kannattaisi ottaa selvää, niin eivät tule yllätyksenä
Olen samaa mieltä tuosta, että peruskoulussa voisi olla enemmän talousoppia ja juuri tällaisista asioista. Moni on oppinut vasta kokemuksen kautta, että kun perhekoko pienenee (esimerkiksi lasten aikuistuessa ja muuttaessa omilleen), myös asumistuki pienenee. Ja silloin on muutettava edullisempaan eli yleensä pienempään asuntoon, jos tulot eivät enää riitä isompaan. Tässä Elisan tapauksessa perhekoko pieneni, kun mies joutui hoivakotiin. Itse olisin kuitenkin Elisan tilanteessa miettinyt, olisiko kaksio ollut parempi vaihtoehto hänelle ja tukea tarvitsevalle autistiselle lapselleen kuin että kumpikin muuttaa yksiöön.
Omaishoitajuus paljon ennen omaa vanhuuseläkeikää on aina omaishoitajalle riski. Kun ei voi tietää etukäteen, kuinka kauan hoidettava voi olla kotona. Työllistyminen ei välttämättä ole kovin helppoa, jos ikää on 50 ja 10-20 vuotta on ollut pois työelämästä. Kun ei se ole niillekään, jotka ovat vasta hiljattain jääneet työttömiksi ja ikää se 50 tai enemmän. Omaishoitajat tekevät arvokasta työtä ja säästävät suuret summat veronmaksajien rahoja, mutta tippuvat aivan liian usein lähes tyhjän päälle, kun hoidettava joutuu hoivalaitokseen.
Nämä on hankalia asioita, kun ihmiset avautuu tilanteistaan ja valitetaan, mutta kaikkea kuitenkaan ei kerrota. Tälläkin naisella on tulot, mutta ei mitään tietoa mihin se raha menee.
Osa porskuttaa minimi toimeentulotuellakin vuosia eikä hätäpäivää. Toiset ei selviä viikkoakaan.
Itse olen joutunut nyt käymään paljon sairaalassa ja ollut osastolla yms niin yksi mitä moni ei tajua miten kallis on sairaalan parkki. Ei ole ihan pikku summia mitä niihin on mennyt eikä niitä oteta huomioon missään tuissa tai menoissa. Sairaana on jaksa liikkua pitkiä matkoja, että kulkisin julkisella tai kävelisin jostain kauempaa. On kyllä kierelty ja tutkittu joka tie, mutta sairaalan lähellä ei ole halpoja parkkeja missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Täällä on oikeasti ihan sairasta porukkaa. Sydämettömiä psykopaatteja, äärioikeistolaisia k*sipäitä, jotka voittavat kohta ajattelun julmuudessa kes kitysleirin vartijatkin. HÄVETKÄÄ JOS OSAATTE!
No kokkareiden nuoriso-osaston perusmeininki. Kato kun me rakastetaan vaan rahaa, evvk ihmiset niinku. Kaikki jotka ei oo miljönäärei voi vaik ta ppaa ja sillee
Vierailija kirjoitti:
Huomaan, että asiasta on vaikea keskustella hermostumatta ja nimittelyyn sortumatta.
Elisa ei ole sairauden vuoksi työkyvytön, vaan artikkelin mukaan hän saa kuntoutusrahaa. Jos hän olisi niin sairas, ettei voisi tehdä töitä, saisi hän työkyvyttömyyseläkettä.
Harva sairaus vie työkyvyn loppuelämäksi. Ja jos niin käy, se on kurjaa ja silloin apua tulisi saada enemmän. Sairastumiseen voi kuitenkin työssäkäyvä varautua säästämällä rahaa sekä ottamalla vakuutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaan, että asiasta on vaikea keskustella hermostumatta ja nimittelyyn sortumatta.
Elisa ei ole sairauden vuoksi työkyvytön, vaan artikkelin mukaan hän saa kuntoutusrahaa. Jos hän olisi niin sairas, ettei voisi tehdä töitä, saisi hän työkyvyttömyyseläkettä.
Harva sairaus vie työkyvyn loppuelämäksi. Ja jos niin käy, se on kurjaa ja silloin apua tulisi saada enemmän. Sairastumiseen voi kuitenkin työssäkäyvä varautua säästämällä rahaa sekä ottamalla vakuutuksen.
Artikkelin mukaan Elisa saa kuntoutustukea, joka on määräaikainen työkyvyttömyyseläke.
Kuntoutustuki ja kuntoutusraha ovat eri asioita.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden luulisi olevan ihan selviä juttuja kaikille. Peruskoulussa pitäisi lisätä talousoppia.
Eli Suomen eläke lasketaan tuloista elämäsi aikana. Toimeentulotuen saat, kun lasketaan tulot yhteen. Samoin asumistuki.
Sekään ei pitäisi olla yllätys, että aikuinen lapsi lasketaan omaksi taloudeksi ja hänen tulot sisällytetään asumistukeen ja toimeentulotukeen.
Näistä kannattaisi ottaa selvää, niin eivät tule yllätyksenäOlen samaa mieltä tuosta, että peruskoulussa voisi olla enemmän talousoppia ja juuri tällaisista asioista. Moni on oppinut vasta kokemuksen kautta, että kun perhekoko pienenee (esimerkiksi lasten aikuistuessa ja muuttaessa omilleen), myös asumistuki pienenee. Ja silloin on muutettava edullisempaan eli yleensä pienempään asuntoon, jos tulot eivät enää riitä isompaan. Tässä Elisan tapauksessa perhekoko pieneni, kun mies joutui hoivakotiin. Itse olisin kuitenkin Elisan tilanteessa miettinyt, olisiko kaksio ollut parempi vaihtoehto hänelle ja tukea tarvitsevalle autistiselle lapselleen kuin että kumpikin muuttaa yksiöön.
Omaishoitajuus paljon ennen omaa vanhuuseläkeikää on aina omaishoitajalle riski. Kun ei voi tietää etukäteen, kuinka kauan hoidettava voi olla kotona. Työllistyminen ei välttämättä ole kovin helppoa, jos ikää on 50 ja 10-20 vuotta on ollut pois työelämästä. Kun ei se ole niillekään, jotka ovat vasta hiljattain jääneet työttömiksi ja ikää se 50 tai enemmän. Omaishoitajat tekevät arvokasta työtä ja säästävät suuret summat veronmaksajien rahoja, mutta tippuvat aivan liian usein lähes tyhjän päälle, kun hoidettava joutuu hoivalaitokseen.
Äkämölömölömölö porvarit,ckokkarit Persut, mölö mölö mölö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et nyt tajua koko jutusta yhtään mitään. Elisahan on työkyvytön, koska hänellä on monta sairautta. Hänelle ei vain ole myönnetty työkyvyttömyyseläkettä, en muista puhuttiinko jutussa siitä sen enempää. Kuntoutusrahalla ollaan sen jälkeen, kun sairauslomalla on oltu pitkään eikä eläkettä ole myönnetty.
On helppo tulla neuvomaan toisille rahan säästämisestä ja vakuutuksen ottamisesta, mutta valitettavasti jotkut saavat niin pientä palkkaa, että siitä ei säästöön eikä ylimääräisiin vakuutuksiin riitä.
Vierailija kirjoitti:
Moni kommentoinut ei tainnut lukea itse juttua? Ei ollut rahaa paluutaksiin päivystyksestä! Matkasta riippuen kyyti on voinut olla esim. 50-200e. Lisäksi tietysti ambulanssikyyti, päivystysmaksu.
Järkyttävää empatiakyvyttömyyttä Elisaa kohtaan. Verenpaine, aivoverenvuoto, kamniolysälyöntisyys EIVÄT ole itse aiheutettuja sairauksia. Korkea verenpaine voi olla hoikallakkn, turha aina inistä, että "laihduta".
Teistä ei kukaan tajua, minkälaista on elää tilanteessa, jossa kotona käy 3 työvuorossa täysin vieraita avustajia/ hoitajia?! Henkilökohtaisia avustajia on todella vaikea löytää, vaihtuvuus on suurta, osaaminen ja motivaatio on usein luokkaa "hain työtä, koska työkkäri pakotti", luotettavuudesta ei ole takeita, rekryprosessi on käytännössä koko ajan päällä, ikinä ei tiedä tuleeko seuraavaan työvuoroon ketään.
Kun ja jos avustajia ei saada, omainen joutuu joka tapauksessa jäämään kotiin hoitamaan, kun avustaja jättää tulematta työvuoroon, eikä tuuraajaa saada. Kuinka moni työnantaja hyväksyy tämän? Käsitin, että Elisalla on jo ikää, eli vielä vaikeampaa olla työmarkkinoilla, jos ei ole entuudestaan elinikäinen virka.
Aikansa yritti hoitaa miestään, mutta nun ei enää pystynyt, ei terveys enää riitä työmarkkinoilla.
Oletteko nyt ihan oikeasti sitä mieltä, että kaikki, jokaikinen, vammainen, sairas ja erityislapsi, vanhuksista puhumattakaan, laitetaan jatkossa saman tien laitokseen, ja omaiset / omaishoitajat töihin? Mistä aiotte löytää ne laitospaikat? Ja hoitajat sinne?
Mistä tämäkin vuodatus taas tuli? Kommentti on tokalla sivulla, ja siihen mennessä ap:ta lukuun ottamatta ole oltu millään tavalla sitä mieltä, että Elisa on valintansa tehnyt. Korkeintaan haukuttu ap:ta. Laihduttamisesta ei myöskään ole yhäkään kommenttia, mutta ei se sinun pyhää närkästymistäsi estä. Tosin typerä pitää olla, jollei korkeaa verenpainettaan alenna lääkkein, mutta tätäkään ajatusta ei ole ilmaistu. On todella omituista loukkaantua sydänjuuria myöten asioista, joita ei ole olemassa. Siitä et näytä loukkaantuvan, että ap:ta lyödään kuin vierasta sikaa heti ekasta kommentista alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalle osalle elämä on valintoja. Perheen mies joutui jäämään pois töistä sairastumisen vuoksi. Elisa itse teki valinnan jäädä kotiin hoitamaan. Miten siihen oli varaa silloin, mutta enää ei ole?
Lue juttu uudestaan muutamaan kertaan, niin ehkä vihdoin viimein ymmärrät. Tai sitten et.
Luetun ymmärtäminen. Hänellä ei ollut rahaa tulla sairaalasta millään pois ja siksi ei sinne lähtenyt.