Pahin pettymyksesi työelämässä
Sanotaan, että aika parantaa haavat, mutta minun ei ole vielä parantuneet, vaikka useampi vuosi kulunut.
Oli työ, josta pidin. Olin määräaikainen, ja sain työsuhteelle jatkoa. Sitten alkoi tulla vinkkiä, etten osaa olla oikein. Minun viestejä tulkittiin väärin (tahallisesti?). Joku työkaveri oli nimettömänä kirjoittanut kyselyyn, että kanssani on raskasta työskennellä. Nimettömänä! Esihenkilö sanoi, että on huomannut jännitteitä, mitä mieltä itse olen. Vastasin, että helpompi olisi puolustautua, jos tietää, kenellä niitä jännitteitä minua vastaan on. Minulle sanottiin, että eihän puolustautua tarvitse, ei tässä ketään syytetä, mutta nimeni on noussut esiin.
Aloin voida huonosti, kun mietin kotonakin mitä olen sanonut tai tehnyt. Minulle vihjattiin kerran, että voisin edes joskus ilmoittautua vapaaehtoisesti mukaan (mihin: työryhmään tai yksiköiden yhteiskokouksiin, sitä ei täsmennetty). Toisaalta esihenkilö toisessa yhteydessä kehotti kuuntelemaan kaikkia tarkalla korvalla ja antamaan tilaa. Olin niin sekaisin siitä, mitä odotetaan. Älä ole tuollainen, ole erilainen, tee miten tahansa, niin se on väärin. Ole aktiivisempi mutta anna toiselle enemmän tilaa ja kuuntele tarkalla korvalla mitä hän haluaisi ilmaista.
Olin ihan loppu ja vaihdoin työpaikkaa. Usko työelämään on kärsinyt niin pahan kolauksen, että koen kroonista epävarmuutta, olenko nyt oikeanlainen, vaikka nykyisellä työpaikalla ei ole ollut ongelmia.
Kommentit (296)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajien moraalittomuus ja häikäilemättömyys.
Tämä, haetaan avoimesti mahdollisimman suurta taloudellista hyötyä (kyse terveydenhuollosta). Kuvitellaan, että yrityksen talouden kasvaminen motivoi työntekijöitä. Palkintona saa pizzaa, kuoharia, kukkia jeeee....
Tai siis en minä noiden takia tahdo enempää töitä tehdä
Vierailija kirjoitti:
Kun pomo kiristi minua seksillä, että sain pitää työpaikkani. Suostuin hyväksikäytettäväksi, (kymmeniä yhdyntöjä). Uuvuin, tuli pelkotiloja ja hain apua työterv.lääkäriltä, jonka kautta pääsin sairauslomalle. Tapahtumat sijoittuvat kaakkoissuomalaiseen, demarivetoiseen työläiskaupunkiin.
Sori vaan, mutta en todellakaan usko, että on suoraan kiristänyt seksillä. Tuosta saisi sellaiset syytteet kiinni jäädessä, että oksat pois. Kiristäminen on eri asia kuin esim se, että tarjoaa pomolle seksiä asemansa pönkittämiseksi.
Se, että jos kiusataan koulussa, kiusataan myös työelämässä.
Eli vaikka ihmisten ikä muuttuu, luonne ei muutu. Aina löytyy niitä, joiden mielestä et kuulu joukkoon, mikä on mukamas syy valehdella selän takana.
Vikahan on näissä valehtelijoissa, mutta ihan turha tehdä valituksia, kun ovat niitä parhaita valehtelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Ahkeruus aina palkitaan. Yllätys, yllätys! Lisätöillä.
Tuon kyllä huomasi jo ala-asteella :D
Vierailija kirjoitti:
Se on ollut pettymys huomata, että kuinka hiton tyhmiä korkeakoulutet ihmiset voi olla. Ei minkäänlaista käytännönymmärrystä mistään ja sitten ovat asioista päättämässä. Kuvitellaan, että kaikki toimii käytännössäkin siten miten teoriassa ajatellaan. Sitten kun asia ei olekaan niin, niin ruvetaan vielä kyseenalaistamaan vastoin parempaa tietämystä, kun ottaa koville myöntää olevansa väärässä.
Taitaa olla ikävän yleistä nykyään. Erääseen vuokratyöpaikkaan ilmestyi oikein diplomi- insinööri joka kuvitteli tietävänsä ja osaavansa kaiken. Oli ns. työhön osallistuva työnjohtaja. Livisti vaan "asioille" kun tuli paha paikka, ei osannut. Ja mikä pahinta, vinoili ja haukkui työntekijöitä selän takana. Olemattomat sosiaaliset taidot. Helppo arvata ettei kukaan tyypistä pitänyt paitsi joku tyhmä nuoleskelija nuori. En ole enää siihen firmaan mennyt keikoille.
Pahin oli kun avaamani sisäiseen hakuun osallistui henkilö jolla ei ollut valmiuksia tehdä työtä ja jolla oli myös vaikeuksia selviytyä aiemmasta, vähemmän vaativasta työstä ja oli sen vuoksi mukana ns. "palautumisohjelmassa" jossa työstä suoriutumista pyrittiin parantamaan seurannalla ja valmennuksella ym tuella.
Kun hänelle oli kerrottu ettei hän saa sitä haun päätyttyä ja syyt, vei tämä henkilö asian HR:lle ja omalle liitolleen ja syytti minua siitä, että olin syrjinyt häntä hakuprosessissa koska olin "alitajuisesti syrjinyt" (unconscious bias) häntä hänen kuuluessaan seksuaalivähemmistöön.
Ikinä en ole noin kamalassa prosessissa ollut (iso määrä administratiivista työtä, tapaamisia HR:n kanssa ja tämän syrjinnästä syyttävän piti saada nähdä sen paikan saaneen hakemukset ja cv:t ja minun ja kanssani päätöksen tehneen toisen päällikön (joka siis raportoi minulle) kaikki muistiinpanot.
Juttu ei lopulta mennyt mihinkään, ko. henkilön liitto ei ottanut asiaa viedäkseen eteenpäin firman HR:rää pidemmälle koska unconscious bias on unconscious eli ei tahallinen ja pystyimme todistamaan että tehtävään oli valittu kyvykäs ja osaava henkilö.
Henkilö haki minun osastoltani sitten kuukausi tämän keissin päättymisen jälkeen siirtoa organisaation toiseen osaan ja HR ystävällisesti neuvoi että kun uusi esihenkilö ottaa yhteyttä kysyäkseen referenssejä ja palautetta niin älä mainitse mitään vaillinaisesta työn suorituksesta tai tästä keissistä niin että hän saa "puhtaan alun" uudessa hommassa eikä saa aihetta sitten ottaa uutta keissiä minua vastaan jos en annakaan täysiä pisteitä palautteena.
Tietysti johti sitten siihen että uusi pomo kun otti yhteyttä 3kk siirron jälkeen kehityskeskustelun tiimoilta että miksi en kertonut etta ko henkilö oli ollut "palautumisohjelmassa" ja koki minut huonoksi kollegaksi emmekä koskaan oikein sen jälkeen enää ystävällisesti keskustelleet. En tietysti voinut kertoa hänelle mitään vaan sanoa ympäripyöreästi, että asia oli mennyt minulta huomaamatta koska tämä henkilö ei raportoinut minulle suoraan.
Minulle jäi tästä koko hommasta aika iso peikko taka-alalle mieleen ja lähdin firmasta noin vuotta myöhemmin, siirtyen ensin ei-johtotehtäviin. Myöhemmin olen sitten palannut johdon puolelle mutta joskus kyllä mietin että mitä ihmettä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pomo kiristi minua seksillä, että sain pitää työpaikkani. Suostuin hyväksikäytettäväksi, (kymmeniä yhdyntöjä). Uuvuin, tuli pelkotiloja ja hain apua työterv.lääkäriltä, jonka kautta pääsin sairauslomalle. Tapahtumat sijoittuvat kaakkoissuomalaiseen, demarivetoiseen työläiskaupunkiin.
Taidan tietää. Ahdisteli muitakin naisia etteivät uskaltaneet lähteä esimiehen kyytiin, koska oli rai*kannut useita. Todella törkeä tyyppi.
Naistenkaataja on tunnettu sos.dem. pamppu paikkakunnalla. Nimenkin voisi laittaa, että osaisivat kokemattomat varoa.
Vierailija kirjoitti:
Pahin oli kun avaamani sisäiseen hakuun osallistui henkilö jolla ei ollut valmiuksia tehdä työtä ja jolla oli myös vaikeuksia selviytyä aiemmasta, vähemmän vaativasta työstä ja oli sen vuoksi mukana ns. "palautumisohjelmassa" jossa työstä suoriutumista pyrittiin parantamaan seurannalla ja valmennuksella ym tuella.
Kun hänelle oli kerrottu ettei hän saa sitä haun päätyttyä ja syyt, vei tämä henkilö asian HR:lle ja omalle liitolleen ja syytti minua siitä, että olin syrjinyt häntä hakuprosessissa koska olin "alitajuisesti syrjinyt" (unconscious bias) häntä hänen kuuluessaan seksuaalivähemmistöön.
Ikinä en ole noin kamalassa prosessissa ollut (iso määrä administratiivista työtä, tapaamisia HR:n kanssa ja tämän syrjinnästä syyttävän piti saada nähdä sen paikan saaneen hakemukset ja cv:t ja minun ja kanssani päätöksen tehneen toisen päällikön (joka siis raportoi minulle) kaikki muistiinpanot.
Ja tähän siis lisättynä että olen nainen ja tämän tapauksen aikaan olin 28 ja ollut esimiestehtävissä vasta kolme vuotta.
Paikka jonka avasin ei ollut manageri tai muu korkea paikka joita tuli hakuun harvakseltaan, vaan lähinnä ehkä vastaisi seniori tiimin jäsentä jolla on samat vastuut ja tehtävät kuin muillakin mutta sen lisäksi jotain lisää, esim. projekteja yms. Palkassa vastuusta tuli lisää ehkä noin 350 euroa/kuukausi.
Se kun menettää työpaikan josta piti ja jonka hoiti todella hyvin. Sitten se lähtee syistä joilla ei ole mitään tekemistä työpanokseni kanssa. Tämä kun kävi pari kertaa niin opin ettei työpaikka ole minun.
Työ voi lähteä milloin vaan. Työtä ei kannata tehdä liian hyvin tai elää työn kautta. Työ on vain työtä. Elä elämäsi niin että työ ei häiritse liikaa. Tällä asenteella on ollut helpompaa, en ota työtä henkilökohtaisesti. Elämä on muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan, mutta en todellakaan usko, että on suoraan kiristänyt seksillä. Tuosta saisi sellaiset syytteet kiinni jäädessä, että oksat pois. Kiristäminen on eri asia kuin esim se, että tarjoaa pomolle seksiä asemansa pönkittämiseksi.
Vai oikein pönkittämiseksi. Kai niitäkin naisia on, mutta tämän kaupungin kauhu kaatoi sekä äitejä että tyttäriä. Että näin meilläpäin ennen meetoota. Enää se ei onneksi uskalla ja ikääkin jo on vanhalla demaripukilla. Hyi olkoon!
Vierailija kirjoitti:
Se, että jos kiusataan koulussa, kiusataan myös työelämässä.
Eli vaikka ihmisten ikä muuttuu, luonne ei muutu. Aina löytyy niitä, joiden mielestä et kuulu joukkoon, mikä on mukamas syy valehdella selän takana.
Vikahan on näissä valehtelijoissa, mutta ihan turha tehdä valituksia, kun ovat niitä parhaita valehtelijoita.
Minua ei kiusattuja koulussa, mutta silti jouduin yhdessä työpaikassa kiusatuksi. Kaksi liittoutui minua vastaan kolmen henkilön tiimissä. Olin itse parikymppinen ja liittoutujat viisikymppisiä, en tiedä mikä oli ongelma, mutta en jäänyt sitä katselemaan. Ilmoitin esimiehelle kiusaamisesta ja kun keskustelunkaan jälkeen homma ei loppunut, eikä pomo tarjonnut mitään ratkaisua tilanteeseen, niin lähdin kävelemään.
Eli pomo vaikutti uskovan minua, mutta pisti firman hetkellisen edun minun hyvinvoinnin edelle. Kiusaajat saivat onneksi kenkää n. vuoden jälkeen, kun heille oli löydetty seuraajat. En kuitenkaan halunnut palata, koska minut oli jo kerran uhrattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai oikein pönkittämiseksi. Kai niitäkin naisia on, mutta tämän kaupungin kauhu kaatoi sekä äitejä että tyttäriä. Että näin meilläpäin ennen meetoota. Enää se ei onneksi uskalla ja ikääkin jo on vanhalla demaripukilla
Kyllä niitä naikkosia on jotka nousevat kivasti antamalla. Nämä rai*katut perheenäidit eivät ole niitä. Kyseinen pomo vaihtoi vähin äänin paikkakuntaa, kun pääluottamusmies ja työterv.lääkäri saivat tietää tekosista. Uhrit olivat enimmäkseen äitejä, koska he pysyivät paremmin hiljaa. Viimein yksi äiti kertoi.
Tänä päivänä varmasti saisi todella kovat rangaistukset. Ainakin siinä suhteessa naisen asema on parantunut.
Juurikin pk-seudulla on ihan yleistä, että naiset nousevat ylöspäin antamalla reittä ja revää. Mutta onneksi kaikki naiset eivät myy itseään.
tämä kommentti ,jossa joku kerto seksuaalisesta ahdistelusta ja kiristämisestä. ei ahdistelua tarvi sietää. lähde pois, ei ole oma terveys työpaikan pitämisen väärti. tiedättekö ,että jos vaan lähtee kotiin eikä mene töihin,lain mukaan automaattisesti työsuhde katkeaa muutaman päivän jälkeen. todistusta on vaikea saada, mutta irtisanomislappu todennäköisesti lain mukaan tulee. siis jos raiskaus pelko tai terveyden menetys pelko. rikosilmoituksen voi tehdä poliisi asemalla tai netin kautta ,myös liittoon heti ilmoitusta.nauhuri, rikostahrautunut vaate jne.kelpaa todisteeksi jos joudut rikoksen uhriksi työpaikalla ja tarkka kertomus päivät kellonajat jne.henkilöt paikalla.
todistuksen saa pyytää sähköpostilla tai kirjeellä ja uhata oikeustoimilla jos ei tule heti.lain mukaan todistus annettava. että pistää nää ahdistelut vihaksi.
lukekaa lakia ja opiskelkaa sopimusehtoja jne. jos terveys tai väkivalta uhkaa tai jotain muuta,ei pidä tulla karenssia. te palvelut voi myös haastaa oikeuteen, jos laiton karenssi. tästä on myös lakia.liitto usein ei auta pienipalkkaisia mutta itse voi itseään suojella.
Vierailija kirjoitti:
Juurikin pk-seudulla on ihan yleistä, että naiset nousevat ylöspäin antamalla reittä ja revää. Mutta onneksi kaikki naiset eivät myy itseään.
Joo, tiedetään firman kemut ja etenkin pikkujoulut. Ei mitään häpyä ole noilla tyrkkymuijilla. Mut se on ihan eri juttu kuin syyttömänä joutua ahdistelluksi omalla työpaikallaan.
Stockmann pilasi elämäni. Hain osa-aikatöitä opiskelujen ohelle mutta mulla teetätettiin 50 tunnin työviikkoja eli opiskelut jäi. Sitte muutettiin toimenkuva, vähennettiin tunteja ja alennettiin palkkaa. Lähin meneen ja sen jälkeen kuulin että myös moni muukin oli irtisanoutunu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tiedetään firman kemut ja etenkin pikkujoulut. Ei mitään häpyä ole noilla tyrkkymuijilla. Mut se on ihan eri juttu kuin syyttömänä joutua ahdistelluksi omalla työpaikallaan.
Niinpä. On niitä seksityöläisiä muuallakin hommissa kuin Of:ssa! Aina on ollut kevytmielisiä naikkosia ja nykyään kai ihan laillisesti kun perseet paljaina kuleksitaan tavara tarjolla.
Vielä vuosituhannen vaihteessa naisen asema oli ihan erilainen, eli hyvin heikko Suomessakin.
Minulle luvattiin vakituinen työpaikka mutta se annettiinkin epäpätevämmälle
Voitteko kuvitella, olin 90-luvulla silloiselta nimeltään mielenterveystoimistossa työssä, olin viimeksi tullut, minulla oli monipuolisempi kokemus kuin muilla. Nuo naiset heittäytyivät kiusaamaan, eivät puhuneet mitään läsnä ollessani, kun poistuin puhuivat, kun palasin niin sulkivat suunsa. Aikani seurasin ja vaihdoin työpaikka, esimies närkästyi kun juuri olin saanut vakituisen paikan, esimies lopetti tervehtimisen.
Kaikki muiden kyttääjät pitäisi saada pois Suomesta