Pahin pettymyksesi työelämässä
Sanotaan, että aika parantaa haavat, mutta minun ei ole vielä parantuneet, vaikka useampi vuosi kulunut.
Oli työ, josta pidin. Olin määräaikainen, ja sain työsuhteelle jatkoa. Sitten alkoi tulla vinkkiä, etten osaa olla oikein. Minun viestejä tulkittiin väärin (tahallisesti?). Joku työkaveri oli nimettömänä kirjoittanut kyselyyn, että kanssani on raskasta työskennellä. Nimettömänä! Esihenkilö sanoi, että on huomannut jännitteitä, mitä mieltä itse olen. Vastasin, että helpompi olisi puolustautua, jos tietää, kenellä niitä jännitteitä minua vastaan on. Minulle sanottiin, että eihän puolustautua tarvitse, ei tässä ketään syytetä, mutta nimeni on noussut esiin.
Aloin voida huonosti, kun mietin kotonakin mitä olen sanonut tai tehnyt. Minulle vihjattiin kerran, että voisin edes joskus ilmoittautua vapaaehtoisesti mukaan (mihin: työryhmään tai yksiköiden yhteiskokouksiin, sitä ei täsmennetty). Toisaalta esihenkilö toisessa yhteydessä kehotti kuuntelemaan kaikkia tarkalla korvalla ja antamaan tilaa. Olin niin sekaisin siitä, mitä odotetaan. Älä ole tuollainen, ole erilainen, tee miten tahansa, niin se on väärin. Ole aktiivisempi mutta anna toiselle enemmän tilaa ja kuuntele tarkalla korvalla mitä hän haluaisi ilmaista.
Olin ihan loppu ja vaihdoin työpaikkaa. Usko työelämään on kärsinyt niin pahan kolauksen, että koen kroonista epävarmuutta, olenko nyt oikeanlainen, vaikka nykyisellä työpaikalla ei ole ollut ongelmia.
Kommentit (296)
Joka kolmas esimies ollut työpaikalla pukki kaalimaata vartioimassa eli työpaikka kiusaaja. Jotenkin hullunkurista, että nostaa palkkaa siitä, kun on vaikeuttamassa työntekijöiden elämää.
Kun en saanut harjoittelijatytöltä billua.
Työelämässä on olemassa ihmisiä joille ei käy mikään. Eli heidän kanssaan on mahdotonta tehdä töitä. Mitä korkeammalle sellainen ihminen pääsee livahtamaan sitä enemmän tuhoa.
Vierailija kirjoitti:
Se kun jouduin lähimpien työtovereiden kimpassa kiusaamaksi ja savustamaksi.
Tää on varmasti ollut aivan karmeata kun kyseesä lähimmät työkaverit :o Jos vielä täällä palstalla lueskelet niin avaisitko tätä vähän, siis että miksiköhän he teki yhtäkkiä näin..? Jos tiedät syytä siis. Jos syytä nyt ylipäätään oli...
Vähän aloittajan kaltainen tilanne. Organisaatiomuutoksessa siirrettiin paikkaan, jossa "en osaa olla". Ilmoitin päällikölleni (silläkin uhalla että olisin saanut potkut), että teen työni, mutta olen sellainen kun olen, en pysty muuksi ihmiseksi muuttumaan. Kritisointi on loppunut, mutta nyt katsotaan kieroon.
Eli organisaatiomuutos on pahinta mitä on tapahtunut. En jaksa enää tehdä täyttä viikkoa.
Seksuaalinen häirintä, vihjailut, lähentely yritykset ja usein vieläpä yrityksen johdon toimesta kun olin nuorempi. Vain elokuvissa roistot saa ansionsa mukaan, minä vain lähdin noista työpaikoista ja jätin ne taakseni. Nyt nelikymppisenä en katsoisi sellaista enää hetkeäkään enkä ole kokenutkaan moista käytöstä enää ja hyvässä työpaikassa töissä. Harmittaa vaan se paska käytös ja miten se itsetunto murennettiin pitkäksi aikaa..
Puolen vuoden palkka jäi saamatta
Kerran kun valehdellaan ja puukotetaan selkään, niin menetät kaiken uskosi itseesi ja luottamuksen työelämään. Kymmenen vuotta on kulunut, koskaan ei pyydetty anteeksi ja vieläkin on luottamuspula.
Vierailija kirjoitti:
Peesi. Olen kokenut saman kolmessa eri työpaikassa. Ei enää ikinä.
Voisin kertoa tästä paljonkin, mutta moittiminen ihan ihme jutuista. Kerran olin pitkässä puhuttelussa kun asiakas oli kirjoittanut sähköpostiviestin, missä hän väitti etten ollut tervehtinyt häntä aamulla kun avasin ovet vaikka olin. Tämä asia tuotiin tulevaisuudessa esiin vielä monta kertaa vaikka kerroin esihenkilölle toimineeni ihan oikein. Oli kuulemma kommunikaatio-ongelmia kun en tunnistanut mitä olin tehnyt väärin. Myös minun luonnettani kuvailtiin "sitä et varmaan pysty muuttaa" tavalla näissä "rakentavissa keskusteluissa". Kaikki nuolivat esihenkilöiden p*rsettä koko ajan, ennen ei kukaan kuulemma ollut ollut niin hyvä. Satun tietämään myös, että yksi samoissa tehtävissä työskennellyt oli mustamaalannut minua selkäni takana ties mistä syystä. Minulle kasvotusten hän oli mukava ja itseasiassa puhui miten inhottavia asiakkaat ovat yms. mikä ei ole kivaa töissä. Välillä hän mm. käytti puhelinta työaikana, mutta sitten meille muille rupesi tulemaan varoituksia puhelimen käytöstä. Hän oli kannellut - 50-vuotias botoksihuulitäytteinen ihminen. Minua tämä työpaikka ei niin paljoa kiinnostanut, että olisin jaksanut leikkiä tämmöisiä perseennuolenta/selän takana haukkumisleikkejä, en tiedä miten kukaan jaksaa.
verotus. Suomen ansioverotus on täysin posketon, satku lisää bruttopalkkaa, 40 euroa mulle, 60 euroa valtiolle, jej.
Miten amiksetkin voivat olla ylisuorittajia?
Kun pomo kiristi minua seksillä, että sain pitää työpaikkani. Suostuin hyväksikäytettäväksi, (kymmeniä yhdyntöjä). Uuvuin, tuli pelkotiloja ja hain apua työterv.lääkäriltä, jonka kautta pääsin sairauslomalle. Tapahtumat sijoittuvat kaakkoissuomalaiseen, demarivetoiseen työläiskaupunkiin.
Se on ollut pettymys huomata, että kuinka hiton tyhmiä korkeakoulutet ihmiset voi olla. Ei minkäänlaista käytännönymmärrystä mistään ja sitten ovat asioista päättämässä. Kuvitellaan, että kaikki toimii käytännössäkin siten miten teoriassa ajatellaan. Sitten kun asia ei olekaan niin, niin ruvetaan vielä kyseenalaistamaan vastoin parempaa tietämystä, kun ottaa koville myöntää olevansa väärässä.
Esinainen osoittautui työpaikkakiusaajiksi.Järkyttävä eukko.
Nykyisin vaikuttaa Espoon suunnalla johtotason tehtävissä Sote-alalla.
Vierailija kirjoitti:
Kun pomo kiristi minua seksillä, että sain pitää työpaikkani. Suostuin hyväksikäytettäväksi, (kymmeniä yhdyntöjä). Uuvuin, tuli pelkotiloja ja hain apua työterv.lääkäriltä, jonka kautta pääsin sairauslomalle. Tapahtumat sijoittuvat kaakkoissuomalaiseen, demarivetoiseen työläiskaupunkiin.
Taidan tietää. Ahdisteli muitakin naisia etteivät uskaltaneet lähteä esimiehen kyytiin, koska oli rai*kannut useita. Todella törkeä tyyppi.
taas hyvää keskustelua.
itseäni järkyttänyt työpaikoissa just työpaikkakiusaamisen yleisyys. narsistisia raivoajia riittää paljon. ihan kuin ylä asteen kiusaaja porukkaa. aikuiset ei ole kasvaneet, täyteen aikuisuuteen, vaan omat ongelmat raivotaan työkaverille.
työpaikoilla juoruilijat, kertoo myös valheita työkavereista ja haukkuu asiakkaita. nähnyt ja kuullut tämän .myös savustetaan valheilla ja kiusaamisella ihmisiä pois tieltä.
usein nää kiusaajat tekee vähiten tuottavaa työtä ja oon nähnyt miten kiusaaja henkilökunta, saa yrityksen konkurssiin.
palkanmaksussa kusetus ja vedättäminen lupaamalla palkankorotusta tms.kun teet vielä tämän homman...sain tarpeekseni ja vaihdoin paikkaa.
oon huomannut et jos pomo uhkailee potkuilla tai millään ,niin paras tapa on sanoo" että siitä vaan laita irtisanomispaprut ja todistus tuleen". niin uhkailija menee vaikeaksi ja lähtee pois. pelkää et hyvä työntekijä lähtee. ton uhkailun tarkoitus on kiristää ekstra työtä ilmaiseksi tms. älä suostu. sano et lisää liksaa tai en tee. ja sopimus valmiiksi.
olisinpa tiennyt ennenkun aloitin ekassa työpaikassa nämä karikot.
oon ollut myös kivoissa työpaikoissa, joissa on kaverihenkeä ja yhdessä tekemistä. näitä helmiä on vähemmän.jos on kiva paikka yleensä ei kannata vaihtaa.
Se, että jotkut etenevät ihan muilla avuilla kuin osaamisella ja muilla työhön liittyvillä taidoilla (esim.sosiaaliset taidot). Kaverit palkkaa tai ylentää kavereitaan, sukulaisen serkun kaimatkin kerätään samaan organisaatioon vaikka olisivat kuinka tampioita. Julkisella sektorilla voi edetä hyvinkin jos on paikallispolitiikassa mukana ja puolue oikea. Eräässä työpaikassa oli opettajana vassari aiheesta, jota ei ollut ikinä opiskellut. Syötti varmaan ideologiaansa siinä samalla nuorille, potentiaalisille äänestäjille. Yhdessä paikassa kehittämishankkeet meni keskustalaiselle osaamattomalle henkilölle, koska jälleen kerran politiikka ja tunsi sieltä kiemuroista suuren johtajan. Erääseen isoon tutkimusorganisaatioon palkattiin hva:n politiikassa korkealla vaikuttanut ihminen, vaikkei ole edes akateemista korkeakoulututkintoa (mikä tutkimuslaitoksiin yleensä vaaditaan pomon paikalle.).. että onhan näitä turhauttavia esimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajien moraalittomuus ja häikäilemättömyys.
Tämä, haetaan avoimesti mahdollisimman suurta taloudellista hyötyä (kyse terveydenhuollosta). Kuvitellaan, että yrityksen talouden kasvaminen motivoi työntekijöitä. Palkintona saa pizzaa, kuoharia, kukkia jeeee....