Keskisarja: Esivanhempamme eli Pohjolan n***erit olivat 1800-luvun rotuopeissa vastakohta germaanitaustaisille viikingeille ja vaaleiden arjalaisten sinisilmille.
Nyt sitten keskisarja on juotunut vasemmiston jahdin kohteeksi, on tätä pelleilyä huvittava seurata sivusta. 😆
Kaikesta mistä vain voi loukkaantua loukkaannutaan,
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009835659.html
"Teemu Keskisarja (ps) väitti aikaisemmassa puheenvuorossaan, että suomalaiset eivät ole tehneet mitään väärin. Hän antoi ymmärtää, että suomalaiset eivät ole toimineet rasistisesti. Hänen mukaansa suomalaiset ovat olleet aiemmin sorretussa asemassa.
Esivanhempamme eli Pohjolan n***erit olivat 1800-luvun rotuopeissa vastakohta germaanitaustaisille viikingeille ja vaaleiden arjalaisten sinisilmille.
Keskisarjan kielenkäyttö on herättänyt närää muun muassa viestipalvelu X:ssä (entinen Twitter). Esimerkiksi kansanedustaja Pinja Perholehdon (sd) mukaan hallituksen tiedonannon "viimeisetkin uskottavuuden rippeet" katosivat Keskisarjan kielenkäytön myötä."
Kommentit (699)
Keskisaari ei tuonut kantaansa esille kovin selkeästi. Mitä hän todella tarkoitti, että suomalaiset olivat orjakansaa ja elivät muiden alistamina lähes 1000 vuotta. Sen vuoksi häntä ärsyttää meidän rinnastaminen imperialistisiin suurvaltoihin eli sortajiin joita emme tosiaankaan olleet.
Lisäksi Keksisaarta ärsyttää suomalaisten tapa perustella tärkeitä asioita esim. siirtolaisuutta mm. yleishokemilla jotka ei perustu mihinkään faktoihin ts. asioista ei kyetä enää keskustelemaan koska itsesensuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Termi "Pohjolan n**kerit" on peräisin Arthur de Gobineaun teoksesta Essai sur l'inégalité des races humaines (1853).
"de Gobineau oli ranskalainen aristokraatti, diplomaatti, kirjailija ja filosofi, joka piti muita pohjoiseurooppalaisia 'puhtaimpina valkoisina', mutta suomalaisia taas alempaan rotuun kuuluvana sekoittumiskansana, 'rumina ja laiskoina, puhtaaseen keltaiseen rotuun kuuluvina' 'pohjoisen n**kereinä'! -- Kaikki, mitä de Gobineau sanoi suomalaisista johtuu siitä, että suomi kuului uralilaiseen kieliperheeseen ei indoeurooppalaiseen. Hän sekoitti kielitieteen ja antropologian. Kaiken lisäksi hän ei itse tuntenut suomalaisia. Termi 'pohjolan n**kerit' juontuu siitä, että de Gobineaun mukaan Euroopan väestö oli syntynyt sekoittumalla etelässä 'n**kereihin' ja pohjoisessa 'suomalaisiin'."
Lähde:
Jukka Hildén, Ahvenanmaan kysymys "Pohjolan n**kerit" vastaan vaaleat, pitkät, sinisilmäiset ahvenanmaalaiset. Tieteessä tapahtuu 2/2017Noniin tälle termille löytyy historiallinen lähde ja konteksti. Miksi emme suomalaisina saisi käyttää meistä itsestämme kutsuttua rasistista termiä?
Jossakin kontekstissa voisi ehkä sanoa, että "meitä kutsuttiin halventavasti Pohjolan ...ksi", jolloin toisi esille, että kyse on halventavasta termistä, joka ei kuulu nykymaailman kielenkäyttöön sivistyneillä ihmisillä.
Voi sentään. Vai on herra Gobineau pitänyt kaivaa haudastaan herra Keskisarjan ääliömäisyyksiä vahvistamaan. Ymmärtäneekö herra Keskisarja, että ajat muuttuvat ja että me muutumme niiden myötä.
Aika vähän on nähtävissä todisteita siitä että yksikään aktiivivasureista olisi viisastunut viimeisen 20 vuoden aikana. Pikemminkin vaikuttaa käyneen päinvastoin kun ajattelu on korvattu hokemisella.
Toki muutosta se tyhmeneminenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Koska Suomen hyvesignaloijat käyvät virolaisten kimppuun jotka käyttävät suomalaisista halventavaa sanaa 'poro'.
Mutteivat hesarin kimppuun joka muistaakseni pisti pystyyn kilpailunkin siitä millä nimellä virolaisia pitäisi kutsua tuossa taannoin?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ainakin täysiverinen blondi, maidonvaalealla iholla. Ja olen 100% suomalainen, tosin länsisuomalainen (geenitestin olen tehnyt) Luullaan yleensä ruotsalaiseski maailmalla, mutta olen siis ihan suomalainen.
Mutta se ei tee minusta yhtään parempaa ihmistä kuin joku muu. Kaikki ihmiset ovat hienoja arvokkaita yksilöitä. On hienoa, että emme ole kaikki saman näköisiä. Sehän olisi tylsää. Ihmiset voivat myös iloita erilaisista kulttuureista, nauttia erilaisista ruuista jne.
Neekerihän se olet siekii....
Olen välillä myös persuäänestäjä, välillä en. Mun mielestä ovat naurettavia nämä sanakiellot ja yleensä ne ovat historiassa merkki kulttuurin rappeutumisesta. Mutta on myös naurettavaa ja riidanhaluista, että Keskitalo käytti kiellettyä sanaa tässä tilanteessa. Myös kiertoilmaisua olisi voinut käyttää tai jättää kokonaan pois tämä kohta. Se oli tahallista, lapsellista ja uhmakasta provokaatiota. Kyllä mä sen semi-persuna voin myöntää. Olen väsynyt tähän kansan kahtiajakoon ja riitelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus miten sairas urpo tuo keskisarjakin on. Teki gradunsa eläimiinsekaantujista, suhtautuu välinpitämättömästi perheeseensä ja on umpirasisti. Oikea kansankynttilä.
Kaikesta huolimatta herra Keskisarja on nyt umpityperän kansan kansanedustaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teemu on vaan liian älykäs käymään keskustelua vasemmiston kanssa. Pitäisi laskeutua tyhmemmän tasolle.
Mihin perustuu olettamus, että Teemu on erityisen älykäs. Ei historian opiskelu mitään erityisen suurta yleisälykkyyttä vaadi.
Mutta sen oppiminen vaatii. Sori tästä.
Alkaa naurattaa nämä rasistihössötykset vähemmistö-Suomessa. Pieni vähemmistokansa, pieni vähemistökieli.
Värilliset ovat maapallon enemmistö, ja suomalaiset ovat olleet monelta taholta alistettuja.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ainakin täysiverinen blondi, maidonvaalealla iholla. Ja olen 100% suomalainen, tosin länsisuomalainen (geenitestin olen tehnyt) Luullaan yleensä ruotsalaiseski maailmalla, mutta olen siis ihan suomalainen.
Mutta se ei tee minusta yhtään parempaa ihmistä kuin joku muu. Kaikki ihmiset ovat hienoja arvokkaita yksilöitä. On hienoa, että emme ole kaikki saman näköisiä. Sehän olisi tylsää. Ihmiset voivat myös iloita erilaisista kulttuureista, nauttia erilaisista ruuista jne.
Suomessa on suhteellisesti eniten blondeja. Ja eniten sinisilmäisiä. Että kyllä ne vaaleat "germaaniset" geenit taitaa olla ihan meidän suomalaisten. Pitää tosiaan mennä vähän kauemmas historiaan, niin alkaa paljastumaan suomalaisten erityinen alkuperä. Jostain syystä siitä ei vaan saa puhua. Joten en puhu minäkään sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teemu on vaan liian älykäs käymään keskustelua vasemmiston kanssa. Pitäisi laskeutua tyhmemmän tasolle.
Mihin perustuu olettamus, että Teemu on erityisen älykäs. Ei historian opiskelu mitään erityisen suurta yleisälykkyyttä vaadi.
Mutta sen oppiminen vaatii. Sori tästä.
Ilmankos niin moni palstalainen ei tiedä historiasta mitään sen paremmin kuin Suomen poliittisesta järjestelmästä. Sori näistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla arvon edustajan peruste n-sanan käytölle istuntosalissa. Olen lukenut hänen kirjojaan ja todennut hänet verbaalisesti niin lahjakkaaksi, että vaihtoehtoja olisi ollut paljon. Huomionkipeys?
N-sana oli vielä muutama vuosikymmen sitten ihan normaalisuomea - ja on sitä monelle edelleenkin.
Niin oli. Mutta kyllä minä olen jo pitkään tiennyt, ettei sitä ole enää asiallista käyttää. Ja niin tietää Keskuysarjakin eli täysin tahallinen sanavalinta häneltä.
Teemuhan kutsui suomalaisia n**kereiksi - onko se muka rasistista?
Te tosiaan luulette olevanne niin ovelia. Kyllä kai jokainen normaaliälyinen ymmärtää, minkävuoksi Keskisarja juuri tuossa tilanteessa valitsi juuri tuon sanan, kun suht. älykkäänä ihmisenä olisi voinut valita lukemattomia muitakin sanoja. Ei se sana minua erityiosesti ahdista, mutta ymmärrän tasan tarkkaan Keskisarjan tarkoituksen.
Kuuntelitko tai luitko Keskisarjan puheenvuoroa kokonaan? Koko puheenvuoron perusajatus oli juuri median ja somen moraalipörhistely canseloiduksi katsottavilla aiheilla. Tässä kontekstissa Keskisarjan sananvalinta osui täysin nappiin ja hänen saamansa paheksunta täydellisesti alleviivaa hänen sanomaansa.
Tsiisus, kun älykkäät ihmiset osaavat olla tyhmiä!
Oletko sitä mieltä, että Teemun sanavalinta oli onnistunut ja toi lisää kannatusta persuille? Sille hurrasivat ne persujoukot, jotka muutenkin kyseistä sanaa käyttävät.
Katsoin Keskisarjan puheen ja hurrasin Keskisarjalle, koska olen täysin kyllästynyt tähän monella lailla kontekstista irroitettuun syrjintäkeskusteluun. Ja usko tai älä, EN ole persu.
Mutta koska sanasta persu on tullut n -sanan kaltainen uusi haukkumanimi, niin tähänkin viestiin vastaat varmaan persuksi tai rasis****ksi nimittelemällä.
Myönnän virheeni. Onhan Suomessa toki muitakin tietämättömiä ja sivistymättömiä kuin persut.
Bravo! Upea argumentontivirhe. Taitaa olla ihan numero yksi, eli henkilöä kohtaan hyökkääminen.
Ehkä kuvaavaa persulle, käyttää eduskunnan istuntosalissa puhujapöntössä sanoja, joita ei saa edes kirjoittaa vauvapalstalle kommentteihin. Ihan tahallaan hän puheeseensa kaikkien rasismikeskusteluiden jälkeen sen n-sanan valitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on suhteellisesti eniten blondeja. Ja eniten sinisilmäisiä. Että kyllä ne vaaleat "germaaniset" geenit taitaa olla ihan meidän suomalaisten. Pitää tosiaan mennä vähän kauemmas historiaan, niin alkaa paljastumaan suomalaisten erityinen alkuperä. Jostain syystä siitä ei vaan saa puhua. Joten en puhu minäkään sen enempää.
Hm, esiäitini herra ties miltä vuosituhannelta on ollut keltti tai pikti. Hänen esiäitinsä taas on aikojen kuluessa vaeltanut alueelta, jota noin yleisesti nimitetään Afrikaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen välillä myös persuäänestäjä, välillä en. Mun mielestä ovat naurettavia nämä sanakiellot ja yleensä ne ovat historiassa merkki kulttuurin rappeutumisesta. Mutta on myös naurettavaa ja riidanhaluista, että Keskitalo käytti kiellettyä sanaa tässä tilanteessa. Myös kiertoilmaisua olisi voinut käyttää tai jättää kokonaan pois tämä kohta. Se oli tahallista, lapsellista ja uhmakasta provokaatiota. Kyllä mä sen semi-persuna voin myöntää. Olen väsynyt tähän kansan kahtiajakoon ja riitelyyn.
Mä hyväksyn sen tässä tilanteessa. Jotenkinhan se on osoitettava miten typerää on edes jauhaa koko aiheesta. Vaikka sitten heittämällä koko homman läskiksi. Mieluummin puhuisin katujengeistä, jotka hyökkäilee väkivaltaisesti suomalaisten kimppuun, kuin suomalaisista jotka eivät hyökkäile kenenkään kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Sehän siinä on se pointti, että persut provosoi tahallaan, ja jos niille jotain sanoo, alkaa ulina, että "muttakun vasemmistoaloittipunakaartisisällissota".
Olisi paljon parempi olla lähtemättä näihin trumppilaisiin lapsellisuuksiin mukaan. Jos toinen osapuoli mölisee kuin mullilauma, niin ei siinä välttämättä paimenta tarvita, vaan sähköaita, eli kunnon lainsäädäntö vihapuhetta ja rasismia vastaan.
Tietoinen sananvalinta Keskisarjalta ja ihan hyvå.
Ollaan menty äärilaitaan yliherkkyydessä, ja sitä on syytä kritisoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hm, esiäitini herra ties miltä vuosituhannelta on ollut keltti tai pikti. Hänen esiäitinsä taas on aikojen kuluessa vaeltanut alueelta, jota noin yleisesti nimitetään Afrikaksi.
Kyllä, kelteillä on yhteys suomalaisiin. Mutta näistä proto-eurooppalaisista ei saa puhua. Keskustelu poistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taitaa ikävä kyllä olla totuuden siemen. Mielelläni näkisin sellaisen keskustelun, jossa osallistujat olisivat tiedollisesti ja taidollisesti samalla tasolla, vaikka kannat eroaisivat.
Ehkäpä vaikka Teemu Keskisarja ja Osmo Soininvaara?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kuvaavaa persulle, käyttää eduskunnan istuntosalissa puhujapöntössä sanoja, joita ei saa edes kirjoittaa vauvapalstalle kommentteihin. Ihan tahallaan hän puheeseensa kaikkien rasismikeskusteluiden jälkeen sen n-sanan valitsi.
Johan on kriteerit sinullakin, "sanoja joita ei saa vauvapalstalla kirjoittaa". Niitä sanojahan on todella pitkä litania, useimmat täysin absurdeja. 😂
Koska Suomen hyvesignaloijat käyvät virolaisten kimppuun jotka käyttävät suomalaisista halventavaa sanaa 'poro'.