Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keskisarja: Esivanhempamme eli Pohjolan n***erit olivat 1800-luvun rotuopeissa vastakohta germaanitaustaisille viikingeille ja vaaleiden arjalaisten sinisilmille.

Vierailija
06.09.2023 |

Nyt sitten keskisarja on juotunut vasemmiston jahdin kohteeksi, on tätä pelleilyä huvittava seurata sivusta. 😆

Kaikesta mistä vain voi loukkaantua loukkaannutaan,

https://www.is.fi/politiikka/art-2000009835659.html

"Teemu Keskisarja (ps) väitti aikaisemmassa puheenvuorossaan, että suomalaiset eivät ole tehneet mitään väärin. Hän antoi ymmärtää, että suomalaiset eivät ole toimineet rasistisesti. Hänen mukaansa suomalaiset ovat olleet aiemmin sorretussa asemassa.

Esivanhempamme eli Pohjolan n***erit olivat 1800-luvun rotuopeissa vastakohta germaanitaustaisille viikingeille ja vaaleiden arjalaisten sinisilmille.

Keskisarjan kielenkäyttö on herättänyt närää muun muassa viestipalvelu X:ssä (entinen Twitter). Esimerkiksi kansanedustaja Pinja Perholehdon (sd) mukaan hallituksen tiedonannon "viimeisetkin uskottavuuden rippeet" katosivat Keskisarjan kielenkäytön myötä."

Kommentit (699)

Vierailija
281/699 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemu on vaan liian älykäs käymään keskustelua vasemmiston kanssa. Pitäisi laskeutua tyhmemmän tasolle.

Vierailija
282/699 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Termi "Pohjolan n**kerit" on peräisin Arthur de Gobineaun teoksesta Essai sur l'inégalité des races humaines (1853).

"de Gobineau oli ranskalainen aristokraatti, diplomaatti, kirjailija ja filosofi, joka piti muita pohjoiseurooppalaisia 'puhtaimpina valkoisina', mutta suomalaisia taas alempaan rotuun kuuluvana sekoittumiskansana, 'rumina ja laiskoina, puhtaaseen keltaiseen rotuun kuuluvina' 'pohjoisen n**kereinä'! -- Kaikki, mitä de Gobineau sanoi suomalaisista johtuu siitä, että suomi kuului uralilaiseen kieliperheeseen ei indoeurooppalaiseen. Hän sekoitti kielitieteen ja antropologian. Kaiken lisäksi hän ei itse tuntenut suomalaisia. Termi 'pohjolan n**kerit' juontuu siitä, että de Gobineaun mukaan Euroopan väestö oli syntynyt sekoittumalla etelässä 'n**kereihin' ja pohjoisessa 'suomalaisiin'."

Lähde:

Jukka Hildén, Ahvenanmaan kysymys "Pohjolan n**kerit" vastaan vaaleat, pitkät, sinisilmäiset ahvenanmaalaiset. Tieteessä tapahtuu 2/2017

Noniin tälle termille löytyy historiallinen lähde ja konteksti. Miksi emme suomalaisina saisi käyttää meistä itsestämme kutsuttua rasistista termiä?

Jossakin kontekstissa voisi ehkä sanoa, että "meitä kutsuttiin halventavasti Pohjolan ...ksi", jolloin toisi esille, että kyse on halventavasta termistä, joka ei kuulu nykymaailman kielenkäyttöön sivistyneillä ihmisillä.

Voi sentään. Vai on herra Gobineau pitänyt kaivaa haudastaan herra Keskisarjan ääliömäisyyksiä vahvistamaan. Ymmärtäneekö herra Keskisarja, että ajat muuttuvat ja että me muutumme niiden myötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/699 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni aikalainen silloin 1800-luvulla luki herra Gobineaun tekstiä, tekstiä, johon herra Keskisarja suuressa viisaudessaan on takertunut?

Vierailija
284/699 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla arvon edustajan peruste n-sanan käytölle istuntosalissa. Olen lukenut hänen kirjojaan ja todennut hänet verbaalisesti niin lahjakkaaksi, että vaihtoehtoja olisi ollut paljon. Huomionkipeys?

Jos et itse ymmärtänyt, niin voin kyllä auttaa. Hän yritti sillä sanalla kertoa, että me suomalaiset olemme olleet alempaa kansaa jota on rasistisesti kohdeltu kaltoin vuosisadat. Hyvin puhui, mutta vasemmisto ei kuullu kuin sen yhden sanan. 🙄

Kyllä sillä Keskisarjallakin sen verran älyä on että tiesi tasan tarkkaan mitä sanoi. Hieno tapa viestittää omille kannattajilleen todellisia ajatuksiaan. Juuri sitä kaksoisviestintää, mitä persut harrastavat tekonäppärästi ja lapsellisesti. Tosissaan vain vahvisti sanomaa siitä, että todellisuudessa ei mitään kaduta.

Toisin kuin vasemmistosilakkavarisantifantit joilla muuta ei tulekaan kuin kaksoisviestintää. Samalla nuo toki trumpin tyyliin syyttää vastapuolta siitä mitä just itse tekevät.

Jännä miten yksi yhteen nykyvasurit ja trumpin somepolitiikka muistuttaa toisiaan. Ihan kuin takana olisi sama taho joka noudattaa samoja kikkoja. 

/s

Jos hiukan seuraisit Yhdysvaltain sisäpolitiikkaa, niin huomaisit nopeasti, että persujen taktiikat ja kommentit ovat suoraan trumppilaisilta maga-hörhöiltä.

Miksi minä seuraisin usa:n sisäpolitiikkaa? Sen kyllä huomasin että trumppi ja suomivasurit kärkkäästi syyttää vastapuolta siitä mitä itse on just tekemässä, kuten itsekin just teit. Tai moskovan îgorihan taidat olla tavallistakin aivottomasta hokemisestasi päätellen. 

Ehkä sinun kannattaisi vähän seurata muutakin maailmaa. Enpä ole aiemmin kuullut Trumppia verrattavan suomen vasemmistoon. Trumppihan syyttää demokraattejakin kommunisteiksi. Taktiikka persuilla perustuu samanlaisiin asioihin.

Vierailija
285/699 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla arvon edustajan peruste n-sanan käytölle istuntosalissa. Olen lukenut hänen kirjojaan ja todennut hänet verbaalisesti niin lahjakkaaksi, että vaihtoehtoja olisi ollut paljon. Huomionkipeys?

Tulkitsin, että hän halusi antaa tilaisuuden eläytyä siihen, miltä rasismi tuntuisi omissa nahkoissa.

Vierailija
286/699 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et itse ymmärtänyt, niin voin kyllä auttaa. Hän yritti sillä sanalla kertoa, että me suomalaiset olemme olleet alempaa kansaa jota on rasistisesti kohdeltu kaltoin vuosisadat. Hyvin puhui, mutta vasemmisto ei kuullu kuin sen yhden sanan. 🙄

Kyllä asia on niin, että eri puolilta tulleet heimot, jotka suomalaistuivat kohtelivat saamelaisia todella huonosti. Kannattaisi Keskisarjan nostaa käsi pystyyn virheen merkiksi ja pyytää anteeksi.

Saamelaisia on kohdeltu huonosti, ja samoin karjalaisia. Karjalan kielenkään olemassaoloa ei pitkään edes tunnustettu, vaan se nähtiin suomen murteena.

Toki suomalaisilla on ollut aika puolustuksenaan se, että suomalaisilla on ollut aika tekeminen oman identiteetin luomisessa ja puolustamisessa. Mutta silti olemme omassa pikku ankkalammessamme osanneet olla eräitä vähemmistöjä kohtaan aika jyrkkiä.

Mitenköhän karjalaisia on kohdeltu huonosti, kun evakkoina asutettu ympäri Suomea, annettu maat ja talot käyttöön ja avustettu kaikin tavoin?

Ainakin Länsi-Suomessa haukuttu ryssiksi, halveksittu ja nimitelty julkisesti, tiedän tapauksen, jossa kylän pikkurikolliset pahoinpitelivät karjalaisen ihan ilman syytä ja varastelivat tältä, opettaja nolasi karjalaisten lapsia koulussa murteen takia, karjalaisten lapsia kiusattiin koulussa vielä 70-luvulla, opettaja hyväksyi kiusaamisen ja harjoitti sitä itsekin. Karjalaisia pidettiin ihan vaan huonompia ihmisinä, joita saattoi halveksia ja kohdella huonosti ja katsoa pitkin nenän vartta. Tämä jatkui pitkään vielä sodan jälkeenkin. Ortodoksikarjalainen saattoi lännessä piilottaa uskontonsa, koska ryssittely ei ollut mukavaa.

Ei todellakaan ollut helppoa olla karjalainen Länsi-Suomessa. Joissain paikoissa kohdeltiin hyvin mutta paljon oli huonoa kohtelua, jonka vaan joutui kestämään. Uskoakseni Itä-Suomessa kohtelu oli parempaa, koska murre ja tavat olivat samantapaisia ja ortodokseja oli jo ennestään.

Että näin on kohdeltu huonosti.

Veikko Vennamo ja Johannes Virolainen hoitivat karjalaisten siirtolaisten asutustyön hienosti, mutta se ei poista sitä huonoa kohtelua ja syrjintää, jota monet karjalaiset joutuivat uusilla kotipaikkakunnillaan kokemaan.

Mitä tulee Teemu Keskisarjan puheeseen, se oli mielestäni erinomainen katsaus historialliseen taustaan. Tottahan on, että historian saatossa suomalaisia ja Suomen kieltä on halveksittu milloin kenenkin taholta.

Vierailija
287/699 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Termi "Pohjolan n**kerit" on peräisin Arthur de Gobineaun teoksesta Essai sur l'inégalité des races humaines (1853).

"de Gobineau oli ranskalainen aristokraatti, diplomaatti, kirjailija ja filosofi, joka piti muita pohjoiseurooppalaisia 'puhtaimpina valkoisina', mutta suomalaisia taas alempaan rotuun kuuluvana sekoittumiskansana, 'rumina ja laiskoina, puhtaaseen keltaiseen rotuun kuuluvina' 'pohjoisen n**kereinä'! -- Kaikki, mitä de Gobineau sanoi suomalaisista johtuu siitä, että suomi kuului uralilaiseen kieliperheeseen ei indoeurooppalaiseen. Hän sekoitti kielitieteen ja antropologian. Kaiken lisäksi hän ei itse tuntenut suomalaisia. Termi 'pohjolan n**kerit' juontuu siitä, että de Gobineaun mukaan Euroopan väestö oli syntynyt sekoittumalla etelässä 'n**kereihin' ja pohjoisessa 'suomalaisiin'."

Lähde:

Jukka Hildén, Ahvenanmaan kysymys "Pohjolan n**kerit" vastaan vaaleat, pitkät, sinisilmäiset ahvenanmaalaiset. Tieteessä tapahtuu 2/2017

Noniin tälle termille löytyy historiallinen lähde ja konteksti. Miksi emme suomalaisina saisi käyttää meistä itsestämme kutsuttua rasistista termiä?

Jossakin kontekstissa voisi ehkä sanoa, että "meitä kutsuttiin halventavasti Pohjolan ...ksi", jolloin toisi esille, että kyse on halventavasta termistä, joka ei kuulu nykymaailman kielenkäyttöön sivistyneillä ihmisillä.

Haluaisin saada tietää, mistä herra Keskisarja on tuon tiedon ammentanut. Otaksun, että mielikuvituksestaan. Oliko meillä 1800-luvulla sanaa ******i? Jos ei ole käyetty missään kirjassa eikä sanomalehdessä, herra Keskisarja puhui soopaa.

"Sana oli vielä 1900-luvun alkupuolella ja puolivälissä tieto- ja koulukirjoissa käytetty sana kuvaamaan negridistä ihmistyyppiä. Sanaa käytettiin vielä 1970-luvulla ilmestyneissä tietosanakirjoissa."

Mutta sitä en tiedä käytettiinkö suomalaisista sitä nimitystä. Tuskin. Eiköhän tämä ollut vain tapa esittää, että suomalainen on ollut aina uhri. Normaalia persemeininkiä.

Vierailija
288/699 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ennenvanhaan sai käyttää sitä sanaa, oli olemassa niitä suukkojakin........ onko ne nyt minkänimisiä suukkoja?

Ennenvanhaan sai tehdä niin paljon muutakin, mitä tänä päivänä pidetään kiellettynä ja sivistymättömänä.

Ei ole mitään järkevää syytä miksi n_sana olisi kielletty Suomessa. Me emme ole yhdysvallat. Täällä ei ollut puuvillapeltoja. Se ei edes ole sama kuin jenkeissä.

Miksiköhän persuja on aina sanottu impivaaralaisiksi?

Vierailija
289/699 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulkitsin, että hän halusi antaa tilaisuuden eläytyä siihen, miltä rasismi tuntuisi omissa nahkoissa.

Tai sitten antoi vaan suomen historian tuntevana historiallista kontekstia moisille termeille, sen sijaan että tässä vaan tehtäisi politiikkaa pelkästään vasurien laumahokemisen perusteella. 

Vierailija
290/699 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskisarja kertoi historiallisia faktoja ja ilmaisi asian siihen sopivalla sanalla. Olikin aika saada eduskuntaan historiallista perspektiiviä.

Hän oli myös oikeassa kun sanoi ettei Suomessa ole ollut yhtään rasîstista henkirikosta. Ai niin paitsi se yksi etnisen vähemmistön edustajan kantasuomalaista kohtaan tekemä... Ei tarvitse mennä kuin rajan yli länteen tai itään ja siellä raaka rasîsmi on ollut aina todellisuutta.

Järkytyin kun sain vuosituhannen alussa tietää etteivät edes nuoret tytöt voineet kulkea yksin Venäjän kaduilla, jos olivat kaukaa etelästä paikallisten mielestä, koska paikalliset olisivat olleet heille vaaraksi. Se on rasîsmia. Eikä se esimerkiksi että mixed nuorta luullaan vaihto-oppilaaksi paikassa, jossa on tuhansia vaihto-oppilaita.

Mites se Bobrikof?

Vierailija
291/699 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ennenvanhaan sai käyttää sitä sanaa, oli olemassa niitä suukkojakin........ onko ne nyt minkänimisiä suukkoja?

Ennenvanhaan sai tehdä niin paljon muutakin, mitä tänä päivänä pidetään kiellettynä ja sivistymättömänä.

Ei ole mitään järkevää syytä miksi n_sana olisi kielletty Suomessa. Me emme ole yhdysvallat. Täällä ei ollut puuvillapeltoja. Se ei edes ole sama kuin jenkeissä.

Miksiköhän persuja on aina sanottu impivaaralaisiksi?

Kannattaisko teidän siellä moskovassa perehtyä suomen historiaan ja kulttuuriinkin ettei täysi pihallaolonne olisi noin selvää?

Vierailija
292/699 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N-sana oli vielä muutama vuosikymmen sitten ihan normaalisuomea - ja on sitä monelle edelleenkin. 

Niin oli. Mutta kyllä minä olen jo pitkään tiennyt, ettei sitä ole enää asiallista käyttää. Ja niin tietää Keskuysarjakin eli täysin tahallinen sanavalinta häneltä.

Teemuhan kutsui suomalaisia n**kereiksi - onko se muka rasistista?

Te tosiaan luulette olevanne niin ovelia. Kyllä kai jokainen normaaliälyinen ymmärtää, minkävuoksi Keskisarja juuri tuossa tilanteessa valitsi juuri tuon sanan, kun suht. älykkäänä ihmisenä olisi voinut valita lukemattomia muitakin sanoja. Ei se sana minua erityiosesti ahdista, mutta ymmärrän tasan tarkkaan Keskisarjan tarkoituksen.

Kuuntelitko tai luitko Keskisarjan puheenvuoroa kokonaan? Koko puheenvuoron perusajatus oli juuri median ja somen moraalipörhistely canseloiduksi katsottavilla aiheilla. Tässä kontekstissa Keskisarjan sananvalinta osui täysin nappiin ja hänen saamansa paheksunta täydellisesti alleviivaa hänen sanomaansa. 

Tsiisus, kun älykkäät ihmiset osaavat olla tyhmiä!

Oletko sitä mieltä, että Teemun sanavalinta oli onnistunut ja toi lisää kannatusta persuille? Sille hurrasivat ne persujoukot, jotka muutenkin kyseistä sanaa käyttävät.

Katsoin Keskisarjan puheen ja hurrasin Keskisarjalle, koska olen täysin kyllästynyt tähän monella lailla kontekstista irroitettuun syrjintäkeskusteluun. Ja usko tai älä, EN ole persu.

Mutta koska sanasta persu on tullut n -sanan kaltainen uusi haukkumanimi, niin tähänkin viestiin vastaat varmaan persuksi tai rasis****ksi nimittelemällä.

Myönnän virheeni. Onhan Suomessa toki muitakin tietämättömiä ja sivistymättömiä kuin persut.

Vierailija
293/699 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä Keskisarjallakin sen verran älyä on että tiesi tasan tarkkaan mitä sanoi. Hieno tapa viestittää omille kannattajilleen todellisia ajatuksiaan. Juuri sitä kaksoisviestintää, mitä persut harrastavat tekonäppärästi ja lapsellisesti. Tosissaan vain vahvisti sanomaa siitä, että todellisuudessa ei mitään kaduta.

Toisin kuin vasemmistosilakkavarisantifantit joilla muuta ei tulekaan kuin kaksoisviestintää. Samalla nuo toki trumpin tyyliin syyttää vastapuolta siitä mitä just itse tekevät.

Jännä miten yksi yhteen nykyvasurit ja trumpin somepolitiikka muistuttaa toisiaan. Ihan kuin takana olisi sama taho joka noudattaa samoja kikkoja. 

/s

Jos hiukan seuraisit Yhdysvaltain sisäpolitiikkaa, niin huomaisit nopeasti, että persujen taktiikat ja kommentit ovat suoraan trumppilaisilta maga-hörhöiltä.

Miksi minä seuraisin usa:n sisäpolitiikkaa? Sen kyllä huomasin että trumppi ja suomivasurit kärkkäästi syyttää vastapuolta siitä mitä itse on just tekemässä, kuten itsekin just teit. Tai moskovan îgorihan taidat olla tavallistakin aivottomasta hokemisestasi päätellen. 

Ehkä sinun kannattaisi vähän seurata muutakin maailmaa. Enpä ole aiemmin kuullut Trumppia verrattavan suomen vasemmistoon. Trumppihan syyttää demokraattejakin kommunisteiksi. Taktiikka persuilla perustuu samanlaisiin asioihin.

Silakkaîgori koittaa spinnata. Sääli vaan että kaikki temppusi on tuhanteen kertaan nähty sinua paljon parempien toimesta. 

Vierailija
294/699 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teemu on vaan liian älykäs käymään keskustelua vasemmiston kanssa. Pitäisi laskeutua tyhmemmän tasolle.

Mihin perustuu olettamus, että Teemu on erityisen älykäs. Ei historian opiskelu mitään erityisen suurta yleisälykkyyttä vaadi.

Vierailija
295/699 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N-sana oli vielä muutama vuosikymmen sitten ihan normaalisuomea - ja on sitä monelle edelleenkin. 

Niin oli. Mutta kyllä minä olen jo pitkään tiennyt, ettei sitä ole enää asiallista käyttää. Ja niin tietää Keskuysarjakin eli täysin tahallinen sanavalinta häneltä.

Teemuhan kutsui suomalaisia n**kereiksi - onko se muka rasistista?

Te tosiaan luulette olevanne niin ovelia. Kyllä kai jokainen normaaliälyinen ymmärtää, minkävuoksi Keskisarja juuri tuossa tilanteessa valitsi juuri tuon sanan, kun suht. älykkäänä ihmisenä olisi voinut valita lukemattomia muitakin sanoja. Ei se sana minua erityiosesti ahdista, mutta ymmärrän tasan tarkkaan Keskisarjan tarkoituksen.

Kuuntelitko tai luitko Keskisarjan puheenvuoroa kokonaan? Koko puheenvuoron perusajatus oli juuri median ja somen moraalipörhistely canseloiduksi katsottavilla aiheilla. Tässä kontekstissa Keskisarjan sananvalinta osui täysin nappiin ja hänen saamansa paheksunta täydellisesti alleviivaa hänen sanomaansa. 

Tsiisus, kun älykkäät ihmiset osaavat olla tyhmiä!

Oletko sitä mieltä, että Teemun sanavalinta oli onnistunut ja toi lisää kannatusta persuille? Sille hurrasivat ne persujoukot, jotka muutenkin kyseistä sanaa käyttävät.

Katsoin Keskisarjan puheen ja hurrasin Keskisarjalle, koska olen täysin kyllästynyt tähän monella lailla kontekstista irroitettuun syrjintäkeskusteluun. Ja usko tai älä, EN ole persu.

Mutta koska sanasta persu on tullut n -sanan kaltainen uusi haukkumanimi, niin tähänkin viestiin vastaat varmaan persuksi tai rasis****ksi nimittelemällä.

Myönnän virheeni. Onhan Suomessa toki muitakin tietämättömiä ja sivistymättömiä kuin persut.

Huoh, toivottavasti et ole ylpeä tuosta äärimmäisen ennalta-arvattavasta väninästäsi. -eri

Vierailija
296/699 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinja voisi vaihtaa vähän pienemmän buttplugin.

Vierailija
297/699 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä aika yllättävää, että joku joka osaa käännellä sanoja niin, että niitä voi käyttää muita vastaan, on lähtenyt niin ääliöpuolueeseen kuin persuihin.

Joutuu varmaan käyttämään jotain suomi-ääliö kääntökonetta aina kun puhuu niiden kanssa. Ehkä se nauttii, kun tietää olevansa fiksuin seurueessa?

Mielenkiintoinen termi. En tiedä Keskisarjan motiiveista, mutta saattaa olla että olet oikeassa tuon termin suhteen. Nykyinen vasemmistoa myötäilevä keskustelukulttuuri todellakin tarvitsee suomi-ääliö kääntökonetta. Keskisarja liittyi varmaan persuihin sen vuoksi, että siellä voi edelleen käyttää suomen kieltä ilman mainitsemaasi ääliökielen käyttöä. 

Jopa kokoomus on nykyään polvillaan. Kokoomuslainen naisministeri kävi pyytämässä anteeksi turkkilaisilta seksuaalisen ahdistelun uhriksi joutuneen kärkkäitä sanoja kyseisen ahdistelijan kansalaisuudesta. Todella hienoa me too -henkistä toimintaa...

Vierailija
298/699 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskisarja kertoi historiallisia faktoja ja ilmaisi asian siihen sopivalla sanalla. Olikin aika saada eduskuntaan historiallista perspektiiviä.

Hän oli myös oikeassa kun sanoi ettei Suomessa ole ollut yhtään rasîstista henkirikosta. Ai niin paitsi se yksi etnisen vähemmistön edustajan kantasuomalaista kohtaan tekemä... Ei tarvitse mennä kuin rajan yli länteen tai itään ja siellä raaka rasîsmi on ollut aina todellisuutta.

Järkytyin kun sain vuosituhannen alussa tietää etteivät edes nuoret tytöt voineet kulkea yksin Venäjän kaduilla, jos olivat kaukaa etelästä paikallisten mielestä, koska paikalliset olisivat olleet heille vaaraksi. Se on rasîsmia. Eikä se esimerkiksi että mixed nuorta luullaan vaihto-oppilaaksi paikassa, jossa on tuhansia vaihto-oppilaita.

Mites se Bobrikof?

Oliko tuo argumentti vai heitteletkö vaan jotain satunnaista puolihuolimattomasti ja toivot että joku erehtyy luulemaan että sanoit jotain?

Vierailija
299/699 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus miten sairas urpo tuo keskisarjakin on. Teki gradunsa eläimiinsekaantujista, suhtautuu välinpitämättömästi perheeseensä ja on umpirasisti. Oikea kansankynttilä.

Vierailija
300/699 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ainakin täysiverinen blondi, maidonvaalealla iholla. Ja olen 100% suomalainen, tosin länsisuomalainen (geenitestin olen tehnyt) Luullaan yleensä ruotsalaiseski maailmalla, mutta olen siis ihan suomalainen.

Mutta se ei tee minusta yhtään parempaa ihmistä kuin joku muu. Kaikki ihmiset ovat hienoja arvokkaita yksilöitä. On hienoa, että emme ole kaikki saman näköisiä. Sehän olisi tylsää. Ihmiset voivat myös iloita erilaisista kulttuureista, nauttia erilaisista ruuista jne.