Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuhoaako hoitajien työvuoroshoppailu vanhusten palvelutaloja?

Vierailija
06.09.2023 |

Otsikossa kysymys. Mitä mieltä olette? Tuhoaako palvelutaloja ja muita hoitolaitoksia se, että hoitajat shoppailee työvuoroja? Ja että hoitajat ei halua enää vakituisiksi työntekijöiksi vaan vuokratyöntekijöiksi, jotka saa itse päättää työvuoronsa ja että minne tekee vuoroja?

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua on heitetty pökäleellä. Tekisittekö itse työtä huonolla palkalla jossa on todennäköistä et ennemmin tai myöhemmin jonkun kakkia on sun iholla ja vaatteissa?

Sulla ei sitten vissiin ole lapsia tai lastenhoitokokemusta tai edes lemmikkejä jos olet noin herkkä. Ei tietenkään ole oikein että joku heittää pökäleellä mutta kyse on varmastikin sairaasta ihmisestä ja sinä olet hoitaja.

Vierailija
42/105 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä mä ihmettelen edelleenkin kuinka tehtaissa osataan työvuorot tehdä viikko aamua viikko iltaa mutta sairaanhoidon työvuorot on ma ilta- ti aamu- ke ilta- to aamu jolla varmasti saadaan pää sekaisin puhumattakaan yövuoroista.

Ja kyllä, sillä on merkitystä laittaako 25ml vai 0,25ml. Miten voi ajatella puuroutuneilla aivoilla ja vielä monella pienet lapset kotona ja ukko joka vaatii eväitä töihin?

Mitä kamalaa tapahtuisi jos hoitajat kulkisivat viikko aamua / viikko iltaa vuoroissa?

Olisivat pirteämpiä ja saisivat omaan elämään jotain tolkkua? Ai kamala.

Kiinnostaisi minuakin kuulla kommentteja, miksi tällainen ei onnistuisi? Eikö hoitajat sitten kuitenkaan itse haluaisi näin pitkiä pätkiä samaa vuoroa vai mikä on?

Onko se hyvinkin pitkä pätkä, jos on 2xpäivä + 2x yö niin kuin kaivoksilla 12 tunnin vuorot? Teollisuudessa on ollut 5 päivää tai jopa 7 samaa, tai 3 silloin, kun vuoroissa on eri määrä työntekijöitä, mutta pitemmät yhtäjaksoiset vapaat.

Olisi varmaan mielenkiintoinen lista, jos paperitehtaan työvuorolistan tekijä tekisi sen hoitolaitokseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shoppailu on tosiaan kysynnän ja tarjonnan lakia, ja siitä on turha valittaa. Eivät kai hoitajatkaan niin typeriä ole, että toimisivat oman etunsa vastaisesti, vaikka vielä yritetään vedota velvollisuudentuntoon. Hyvä, että pitävät puolensa, orjailu kestikin ihan liian kauan.

T shoppaileva sairaalahuoltaja

Kiitos! Pidä myös itsekin puolesi.

T: shoppailuaddikti

Vierailija
44/105 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Motivaatio Banaani kirjoitti:

Yksi syy siihen miksi hoitajat tykkäävät työvuoro shoppailusta on se että heidän ei tarvitse olla väkivaltaisten asukkaiden moukaroimana vuodesta toiseen. Voivat olla lyhyen hetken yhdessä paikkaa ja vaihtaa sitten parempaan. Vaikka onkin ns. "Kutsumus"-ammatti mitä vaan ei kuulu sietää.

Siis eikö ole käytäntöä, että väkivaltaisia asiakkaita kohdataan vain työparin kanssa yhdessä? Ei kai kukaan yksin joudu menemään ennalta tiedettäviin väkivaltatilanteisiin?

Voi, kun tietäisit. Yökötin yksin haastavaa Keva paikkaa. Monena yönä pelkäsin, etten pääse hengissä kotiin, kun väkivaltaiset asukkaat kävi päälle. Pakoon sai juosta, kun yritettiin lyödä tuolilla, nyrkki heilui, purtiin ja potkittiin. Televisio lensi yksi yö seinään. Onneksi ehdin alta pois. Johto ei ottanut mitään kantaa, joten irtisanoi itseni parin vuoden jälkeen

Olen ihan eri alalla, mutta jos itse joutuisin tuollaiseen tilanteeseen, niin en menisi toiste uuteen vuoroon enää kertaakaan. Ja soittaisin poliisit sinne yöllä paikalle, jos fyysinen turvallisuuteni olisi vaarassa. Ottaisin loparit saman tien.

Vierailija
45/105 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä mä ihmettelen edelleenkin kuinka tehtaissa osataan työvuorot tehdä viikko aamua viikko iltaa mutta sairaanhoidon työvuorot on ma ilta- ti aamu- ke ilta- to aamu jolla varmasti saadaan pää sekaisin puhumattakaan yövuoroista.

Ja kyllä, sillä on merkitystä laittaako 25ml vai 0,25ml. Miten voi ajatella puuroutuneilla aivoilla ja vielä monella pienet lapset kotona ja ukko joka vaatii eväitä töihin?

Mitä kamalaa tapahtuisi jos hoitajat kulkisivat viikko aamua / viikko iltaa vuoroissa?

Olisivat pirteämpiä ja saisivat omaan elämään jotain tolkkua? Ai kamala.

Joka vuorossa täytyy olla joku jolla on lääkeluvat (ja myöskin kielitaito ja jonkinlainen pätevyys toimia hoitajana niin erikoiselta kuin tämäkin kuulostaa). Sairaaloissa myös täytyy olla jonkinlaista senioriteettia joka vuorossa koska vastavalmistunut ei osaa samalla tavoin asioita, samoin palvelutalossa joku joka tuntee potilaat. Poissaoloja, esim. uudessa listassa olevia sairaslomia ei voi välttämättä ennakoida. Monesti listat ovat vajaita ja kaikkiin vuoroihin ei ole halukkaita ja vapaapäivätkin tulee pitää joten hoitajia täytyy siirtää vuoroihin joissa ei ole miehitystä. Yövuoron jälkeen on aina nukkumavapaa. Iltavuoroissa miehitystarve voi olla pienempi kuin aamuvuorossa joten ihan vuoroviikoin ei voi mennä palvelutaloissa, mutta itsekin uniapnean ja verenpainetaudin kalvamana toivon jonkinlaista vuorojen pysyvyyttä. Sairaaloissa vielä vaikeampaa säätää kun paljon muita toimijoita.

Miksi sitten vastustetaan sitä, jos joku haluaisi tehdä pelkkää yövuoroa? Monessa paikassa on yksinhuoltajia ja muita perheellisiä, jotka haluaisivat tehdä niitä vuoroja, joista ei saa mitään lisiä. Ei se vaan käy, kun sitä vastustavat muut.

Näytä aiemmat lainaukset

Jos keikkahoitaja ei halua tulla toista kertaa, kannattaa työnantajan katsoa peiliin ja kysyä itseltään, miksi ei. Mä tein kasarilla Meilahden sairaalassa äitiyslomani ja hoitovapaani aikana paljonkin keikkaa ja aina samalla kirurgisella osastolla. Miksi olisinkaan keikkaillut muualla, kun sillä osastolla oli hyvä työyhteistö, hyvä työilmapiiri ja hyvä työnjohto. 

Vierailija
47/105 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla ei saa vakituista paikkaa, vaikka haluaisi. Pelkkää pätkää pätkän perään. On siis aivan sama shoppailla keikkalaisena ja valita itse paikat ja työajat. Bonuksena vielä parempi palkka.

Vierailija
48/105 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sairaanhoitaja ei saisi etsiä itselleen parhaiten sopivia työvuoroja ja parasta liksaa?

Koska sairaanhoitopula! Ihmiset eivät saa hoitoa! Joku voi kuolla! Kutsumusammatti! Ei ennenkään etsitty! Minä saan huonompaa palkkaa! jne jne jne

t. kyllästynyt sairaanhoitaja

Vierailija
49/105 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko myöntää, että olen erittäin vahingoniloinen hoitoalan nykyisen tilanteen vuoksi, vaikka toki käy sääliksi heitä, jotka siellä porskuttavat menemään. Vielä muutama vuosi sitten vakituisista työsopimuksista tapeltiin ja niitä suorastaan aneltiin työnantajalta.

"Ei ole vakansseja" ja "poissaolot hoidetaan työvuorojärjestelyin, koska pitää säästää" olivat tavallisia virsejä. Ja sitten kun vakituinen työ avautui, siihen otettiin joku ihan tuntematon ja lukuiset vuosikausia sijaisina olleet jäivät nuolemaan näppejään.

Nykyään se vakituinen vakanssi kaivetaan vaikka mistä, että joku saadaan jäämään pidemmäksi aikaa.

Vierailija
50/105 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua on heitetty pökäleellä. Tekisittekö itse työtä huonolla palkalla jossa on todennäköistä et ennemmin tai myöhemmin jonkun kakkia on sun iholla ja vaatteissa?

Sulla ei sitten vissiin ole lapsia tai lastenhoitokokemusta tai edes lemmikkejä jos olet noin herkkä. Ei tietenkään ole oikein että joku heittää pökäleellä mutta kyse on varmastikin sairaasta ihmisestä ja sinä olet hoitaja.

Osittain tuon asenteen vuoksi meillä onkin hoitajista pulaa, kun ajatellaan että kyllä se hoitaja joutuu joustamaan ottamalla turpaan säännöllisesti ja käytännössä kirjaimellisesti paskaa niskaan. Aivan sairas asenne. Mitä itse teet työksesi? Vai onko se vaan aina joku muu jonka pitää kärsiä?

Muilla aloilla kartoitetaan riskit ja huolehditaan ettei ne toteudu, esim teollisuudessa työntekijän omakin mokailu ja jopa ohjeiden vastainen toiminta menee työnjohdon vastuulle jossain tapauksissa.

Vierailija
51/105 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka vuorossa täytyy olla joku jolla on lääkeluvat (ja myöskin kielitaito ja jonkinlainen pätevyys toimia hoitajana niin erikoiselta kuin tämäkin kuulostaa)..

Oikeasti, se että tekee työvuoron kolmen ventovieraan hoitajan kanssa jotka eivät tunne asukkaita, eivät pääse potilastietojärjestelmiin, eivät saa antaa lääkkeitä, eivät puhu suomea kuin auttavasti eivätkä välttämättä ole edes koulutettuja hoitajia vaan avustajia ja jotka tarvitsevat apua ihan kaikessa asukkaiden ruuan annostelusta ruokaliinojen löytämiseen koska ovat vieraassa talossa, se on äärimmäisen kuormittavaa niille vakituisille.

Vakituinen hoitaa siis koko yksikön lääkehoidon, papereille tehtyjen kirjausten skannaukset, pikaperehdytyksen kolmelle ihmiselle, neuvoo jatkuvasti mistä mitäkin löytää ja kuka saa minkäkinlaista ruokaa sekä asioi omaisten ja lääkärin kanssa, hoitaa kuljetusjärjestelyt jne...yksi päivä vielä menee mutta kun edellämainittu on nykyisin se normaali työpäivä

sitten johto haukkuu että mitäs te nyt taas valitatte, onhan teillä työvuorossa ollut käsipareja.

Puhut asiaa. Sitten kun vakituinen on vastuussa, ei vain oman vaan myös toisen vieraan osaston lääkehoidosta, kaksi muuta hoitoapulaista puhuu auttavaa englantia ja hyvä kun suomea niin onhan se laiha lohtu että on käsipareja, kun oikeasti tarvittaisiin hoitajia. En ymmärrä miksi hoitajat korvataan hoitoapulaisilla.

Jos palkkataso on G18-20 niin on aika selvä asia että hoitajat hakevat muualle töihin. Sen kuuluisan kutsumuksenko takia on pakko syöttää lapsille makaronia ja hernekeittoa ja ohjata lapset ammattikouluun koska varaa ei ole lukioon? Tämän voisi myös toisin sanoa sukupolvien kurjistamiseksi. 

Vierailija
52/105 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy siihen miksi hoitajat tykkäävät työvuoro shoppailusta on se että heidän ei tarvitse olla väkivaltaisten asukkaiden moukaroimana vuodesta toiseen. Voivat olla lyhyen hetken yhdessä paikkaa ja vaihtaa sitten parempaan. Vaikka onkin ns. "Kutsumus"-ammatti mitä vaan ei kuulu sietää.

Siis eikö ole käytäntöä, että väkivaltaisia asiakkaita kohdataan vain työparin kanssa yhdessä? Ei kai kukaan yksin joudu menemään ennalta tiedettäviin väkivaltatilanteisiin?

Ei niitä ennalta tiedetä.. Syvästi dementoituneet on täysin arvaamattomia. Aivot ihan fyysisesti kutistuneet, persoona muuttunut.

Tarkoitin ennalta tietämisellä sitä, että jos joku potilas on joskus aiemman kerran ollut väkivaltainen niin on syytä olettaa, että hän voi olla sitä toistekin.

Mistä sä otat sen toisen hoitajan? Se toinen hoitaja saattaa olla jonkun toisen vanhuksen luona tai esimerkiksi kotihoidossa sä hoidat omien potilaidesi lisäksi usein myös sairaana olevan työkaverisi potilaita. 

Kasvomaski profiilikuva ja nimimerkki match

Vierailija
53/105 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin itse työvuoroshoppailun tai itse kyllä kutsuisin sitä henkilökohtaiseksi työvuorosuunnitteluksi seuraavista syistä:

-olen yli 55 vuotta vanha ja hoitotyön fyysinen ja psyykkinen rasitus on alkanut ottaa veronsa lähes 40 vuoden työskentelyn jälkeen. Haluaisin jäädä eläkkeelle terveenä ilman mm. tuki- ja liikuntaelinsairauksia jotka ovat alan vitsaus.

-Suomessa ei ole mahdollista saada vakituista osa-aikatyötä kuten Ruotsissa ja Norjassa.

-huono työvuorosuunnittelu, vain 3 viikon työvuorolistat, elämää ei voi suunnitella pitkällä aikavälillä. Toiveita tehdä pelkkää yötyötä tai iltatyötä tai 2-vuorotyötä ei oteta huomioon. Suomen terveydenhuollon teesi on keskeytymätön 3-vuorotyö. Esimerkiksi Norjassa on 6 viikon työvuorolistat ja sama työvuorolistalista toistuu koko vuoden. On myös mahdollista tehdä pelkkää yötyötä halutessaan.

-en vain enää jaksa kantaa vastuuta kaaoksen keskellä jossa joka vuorossa puuttuu työntekijöitä ja käyttää paljon työaikaa sijaisten metsästämiseen.

-en pidä siitä että työajasta menee paljon aikaa tietokoneella ja se on pois itse hoitotyöstä. Näin ei ollut ennen ja silti hoitotyö oli laadukkaampaa. Nykyisin voi olla työpaikalla niin kiirettä että ja työn laatu niin huonoa ettei työstä enää saa ns. työniloa ja ammatillista ylpeyttä.

-useimmissa työpaikoissa on huono työilmapiiri.

Tätä ihmettelen että miksi sijaisuuksiin otetaan vain 100 % työajalla? Aika moni hyvä keikkari meidänkin osastolta on lähtenyt koska ei saa sijaisuuksiin ottaa vaikka 60% työajalla. Sitten oh tuijottaa kärppänä vakituisia että tekeekö joku vapaaehtoisesti vai pakolla tuplavuoron.

Vierailija
54/105 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elätän itseni keikkatyöllä. Vakituista työpaikkaa en aio enää ottaa, vaikka joku 80-luvulle jämähtänyt pomo kuinka ihmettelisi.

Parasta on se, kun voi valita vuoronsa. Haluan tehdä vain yövuoroja ja vain viikonloppuisin, koska nautin arkivapaista. Teen joka viikko 2-3 yövuoroa ja arkipäivät teen mitä lystään.

Vierailija
55/105 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö hoitajien työsuhteet muuttaa kokonaan free lancer -pohjaisiksi? Aivan kuten systeemi on pitkälti esittävä taiteen aloilla.

Hoitajien vakinaisten työsuhteiden runsas tarjonta ei näytä olevan ratkaisu hoitajapulaan oli sitten kyseessä hoivatyö tai erikoissairaanhoito.

Työympäristöt on muutettava sellaisiksi, että ne koetaan mielekkäiksi sitoutua vakinaiseen tai pitkään määräaikaiseen työsuhteeseen. Terveydenhuoltoalaa vaivaa aina vaan jäykät rakenteet. Työpaikkakiusaaminen, huono johtaminen, työntekijän työhönsä vaikuttamismahdollisuuksien puute, jne. eivät tunnu ratkeavan. Palkkoja on nostettu, mutta sekään ei tuo ratkaisua ongelmaan.

Oma elämä on saatava yhteensovitettua työn kanssa, muuten raskas hoitotyö ei houkuta sitoutumaan.

Vierailija
56/105 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Jos keikkahoitaja ei halua tulla toista kertaa, kannattaa työnantajan katsoa peiliin ja kysyä itseltään, miksi ei. 

Katsoohan ne siihen peiliin. Kysyvät, siltä, että mikä hiton vika on sairaanhoitajissa. Ja sitten kun peili vastaa, että paskat pomot, niin peili paiskataan palasiksi ja aletaan kurmoottamaan sairaanhoitajia lisää.

Tuosta on tulossa Netflixiin uusintaversio nimellä Sairaanhoitopiirin johto ja 7000 pikkukääpiötä.

Vierailija
57/105 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osittain tuon asenteen vuoksi meillä onkin hoitajista pulaa, kun ajatellaan että kyllä se hoitaja joutuu joustamaan ottamalla turpaan säännöllisesti ja käytännössä kirjaimellisesti paskaa niskaan. Aivan sairas asenne. Mitä itse teet työksesi? Vai onko se vaan aina joku muu jonka pitää kärsiä?

Muilla aloilla kartoitetaan riskit ja huolehditaan ettei ne toteudu, esim teollisuudessa työntekijän omakin mokailu ja jopa ohjeiden vastainen toiminta menee työnjohdon vastuulle jossain tapauksissa.

On tiettyjä aloja ja työpaikkoja jotka eivät ole sisäsiistiä toimistotyötä, vaan jossa joutuu eritteiden kanssa joskus tekemisiin. Kysyit kommentissasi, että tekisitkö itse huonolla palkalla työtä jossa on todennäköistä että jonkun kakkia on iholla ja vaatteissa, sellaisia töitä on aika paljon.

Vierailija
58/105 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jönnå kun se on vaan hoitajat joita syyllistetään kun tekevät oman uran kannalta hyviä valintoja. Kun lääkäri, koodari tai insinööri etsii parhaan paikan, sitä ihaillaan ja yritykset kilpailee boonuksilla ja pallomerillä ja Pizzaperjantailla ja millä lie. Hoitajista vaan valitetaan mikseivät tule töihin siihen paskimman palkan ja työolojen paikkaan!

Vierailija
59/105 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, kun tietäisit. Yökötin yksin haastavaa Keva paikkaa. Monena yönä pelkäsin, etten pääse hengissä kotiin, kun väkivaltaiset asukkaat kävi päälle. Pakoon sai juosta, kun yritettiin lyödä tuolilla, nyrkki heilui, purtiin ja potkittiin. Televisio lensi yksi yö seinään. Onneksi ehdin alta pois. Johto ei ottanut mitään kantaa, joten irtisanoi itseni parin vuoden jälkeen

Olen ihan eri alalla, mutta jos itse joutuisin tuollaiseen tilanteeseen, niin en menisi toiste uuteen vuoroon enää kertaakaan. Ja soittaisin poliisit sinne yöllä paikalle, jos fyysinen turvallisuuteni olisi vaarassa. Ottaisin loparit saman tien.

Jouduinkin soittamaan poliisit muutaman kerran ja tästä sain pomolta haukut.

Tarvittavia lääkkeitä ei määrätty, koska nykyään pitäisi näyttää kuvia, että ei saa lyödä. Lääkkeitä ei saa antaa, kun suositaan lääkkeetöntä hoitoa.

Turvahuonetta ei ollut, koska IMO. Kiinnipitoa ei saanut tehdä, koska se rikkoi Keva asukkaan oikeuksia. Eli kun joku tuli päälle ja sain hänet kiinni ja työnnettyä huoneeseen, tein rikoksen. Huoneen ovea ei saanut laittaa lukkoon minun ja muiden asukkaiden turvallisuuden takia, koska se olisi rajoitistoimenpide ja siihen ei ollut lupaa. Joten joskus vietin yövuoroa vessassa itse lukkojen takana piilossa.

Voi, te ette tiedä, kuinka hullua tämä nykyään on. En ole enää alalla

Vierailija
60/105 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shoppailen työvuoroja tasan niin kauan, kuin se on mahdollista. Miksi ihmeessä työskentelisin toisen tekemän huonon työvuorolistan mukaan, kun voin itse päättää, milloin olen töissä?