Tuhoaako hoitajien työvuoroshoppailu vanhusten palvelutaloja?
Otsikossa kysymys. Mitä mieltä olette? Tuhoaako palvelutaloja ja muita hoitolaitoksia se, että hoitajat shoppailee työvuoroja? Ja että hoitajat ei halua enää vakituisiksi työntekijöiksi vaan vuokratyöntekijöiksi, jotka saa itse päättää työvuoronsa ja että minne tekee vuoroja?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Sitä mä ihmettelen edelleenkin kuinka tehtaissa osataan työvuorot tehdä viikko aamua viikko iltaa mutta sairaanhoidon työvuorot on ma ilta- ti aamu- ke ilta- to aamu jolla varmasti saadaan pää sekaisin puhumattakaan yövuoroista.
Ja kyllä, sillä on merkitystä laittaako 25ml vai 0,25ml. Miten voi ajatella puuroutuneilla aivoilla ja vielä monella pienet lapset kotona ja ukko joka vaatii eväitä töihin?
Mitä kamalaa tapahtuisi jos hoitajat kulkisivat viikko aamua / viikko iltaa vuoroissa?
Olisivat pirteämpiä ja saisivat omaan elämään jotain tolkkua? Ai kamala.
Kiinnostaisi minuakin kuulla kommentteja, miksi tällainen ei onnistuisi? Eikö hoitajat sitten kuitenkaan itse haluaisi näin pitkiä pätkiä samaa vuoroa vai mikä on?
Otetaan sunnuntailisät pois! Se lisää vetovoimaa alalla.
Ystävällisin terveisin Orpo ja Spermis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Motivaatio Banaani kirjoitti:
Yksi syy siihen miksi hoitajat tykkäävät työvuoro shoppailusta on se että heidän ei tarvitse olla väkivaltaisten asukkaiden moukaroimana vuodesta toiseen. Voivat olla lyhyen hetken yhdessä paikkaa ja vaihtaa sitten parempaan. Vaikka onkin ns. "Kutsumus"-ammatti mitä vaan ei kuulu sietää.
Siis eikö ole käytäntöä, että väkivaltaisia asiakkaita kohdataan vain työparin kanssa yhdessä? Ei kai kukaan yksin joudu menemään ennalta tiedettäviin väkivaltatilanteisiin?
Ei niitä ennalta tiedetä.. Syvästi dementoituneet on täysin arvaamattomia. Aivot ihan fyysisesti kutistuneet, persoona muuttunut.
Tarkoitin ennalta tietämisellä sitä, että jos joku potilas on joskus aiemman kerran ollut väkivaltainen niin on syytä olettaa, että hän voi olla sitä toistekin.
Mistä sä otat sen toisen hoitajan? Se toinen hoitaja saattaa olla jonkun toisen vanhuksen luona tai esimerkiksi kotihoidossa sä hoidat omien potilaidesi lisäksi usein myös sairaana olevan työkaverisi potilaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mä ihmettelen edelleenkin kuinka tehtaissa osataan työvuorot tehdä viikko aamua viikko iltaa mutta sairaanhoidon työvuorot on ma ilta- ti aamu- ke ilta- to aamu jolla varmasti saadaan pää sekaisin puhumattakaan yövuoroista.
Ja kyllä, sillä on merkitystä laittaako 25ml vai 0,25ml. Miten voi ajatella puuroutuneilla aivoilla ja vielä monella pienet lapset kotona ja ukko joka vaatii eväitä töihin?
Mitä kamalaa tapahtuisi jos hoitajat kulkisivat viikko aamua / viikko iltaa vuoroissa?
Olisivat pirteämpiä ja saisivat omaan elämään jotain tolkkua? Ai kamala.Kiinnostaisi minuakin kuulla kommentteja, miksi tällainen ei onnistuisi? Eikö hoitajat sitten kuitenkaan itse haluaisi näin pitkiä pätkiä samaa vuoroa vai mikä on?
no en minä ainakaan jaksa tehdä mitään pitkiä aamu-tai iltaputkia. etenkin iltavuorot on hoitoalalla ihan painajaista, koska jostain syystä hoitoalalla kuvitellaan että iltavuorossa ei tarvitse olla yhtä paljon henkilökuntaa kuin aamuvuoroissa ja yleensä vielä kun henkilöstömitoitus ei täyty, se työkuorma on aivan valtava. Iltavuorojen aikaan vielä yksikkö on täynnä omaisia jotka vaativat koko ajan jotakin.
Meillä siis illassa pitäisi olla neljä hoitajaa(aamuisin 5), hyvin usein on kolme ja liian usein kaksi. siinähän teet kiltisti sitten kaikki työt ettei asukas kärsi ja kuuntelet omaisten jatkuvaa valitus- ja vaatimusvirttä. Siitäkin huolimatta että ne omaiset tasan tarkkaan näkevät seinältä että ihmisiä on töissä kaksi joten luulisi järjen sanovan että keretään tekemään vain välttämätön eikä todellakaan voida antaa erityishuomiota juuri sille sinun omaisellesi... :(
Vierailija kirjoitti:
Joka vuorossa täytyy olla joku jolla on lääkeluvat (ja myöskin kielitaito ja jonkinlainen pätevyys toimia hoitajana niin erikoiselta kuin tämäkin kuulostaa). Sairaaloissa myös täytyy olla jonkinlaista senioriteettia joka vuorossa koska vastavalmistunut ei osaa samalla tavoin asioita, samoin palvelutalossa joku joka tuntee potilaat. Poissaoloja, esim. uudessa listassa olevia sairaslomia ei voi välttämättä ennakoida. Monesti listat ovat vajaita ja kaikkiin vuoroihin ei ole halukkaita ja vapaapäivätkin tulee pitää joten hoitajia täytyy siirtää vuoroihin joissa ei ole miehitystä. Yövuoron jälkeen on aina nukkumavapaa. Iltavuoroissa miehitystarve voi olla pienempi kuin aamuvuorossa joten ihan vuoroviikoin ei voi mennä palvelutaloissa, mutta itsekin uniapnean ja verenpainetaudin kalvamana toivon jonkinlaista vuorojen pysyvyyttä. Sairaaloissa vielä vaikeampaa säätää kun paljon muita toimijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa aina laittaa linkki kun aloittaa keskustelun tuoreesta uutisesta.
Oli kyllä taas sen tason asenteellinen juttu että huh huh, minkä myös tuon Ylen jutun kommenttiosion kirjoittajat olivat pistäneet merkille.
Olen vain keikkaa myös hoivakodeissa tekevä hoitaja ja totta hitossa shoppailen työvuoroja kun jopa sairaanhoitajan peruspalkalla jää käteen naurettavan vähän. Lisäksi kuulun terveydellisesti riskiryhmään vuorotyön suhteen enkä halua sitä sillisalaatti-aamu-ilta-aamu-listaa tehtäväkseni saatika kantamaan yksin vastuuta johonkin työvuoropuutospaikkaan jossa huono työilmapiiri ja kyykyttävä apupomo.
Tästä asiasta ei tiedä kukaan muu kuin ihmiset jotka työskentelevät alalla. Sen vain sanon, että työvuoro"shoppailu" on seuraus kaikesta muusta.
Siis eikö vakituinen työntekijä sitten saa vaikuttaa työvuoroihinsa?
Yleensä tehdään kolmen viikon lista kerrallaan. Tästä listasta saa monessa paikkaa toivoa vain kolme vapaata/vuoroa, jotka vuorot pitäisi suunnitella työntekijöiden toiveiden mukaan. Monessa paikassa on määräys, että yksi kokonainen vapaa viikonloppu taataan jokaiselle, kahtena muuna on varauduttava olemaan ainakin osan töissä. Tämä on siis minimi eikä sitäkään joka paikassa kunnioiteta. Monesti tehdään itse toiveet listaan ja nämä kolme toivetta ympyröidään ja muut voivat olla sitten lopulta mitä vaan riippuen paikasta. Vuorojen vaihdoista joutuu myös monesti neuvottelemaan jotta joka vuorossa on joku vakkari. Hoitajapula ja sairaslomat voivat laittaa listan sekaisin.
On toki paikkoja joissa toiveet toteutuvat paremmin. Itse olin mm. paikassa jonne ei mennyt sunnuntai-aamuisin bussia niin sain aina sunnuntait iltavuoroina.
No mitä tapahtuu, jos jossain talossa kaikki vakkarit lopettaa ja saadaan vain keikkalaisia?
Vierailija kirjoitti:
No mitä tapahtuu, jos jossain talossa kaikki vakkarit lopettaa ja saadaan vain keikkalaisia?
yksikkö on pakko sulkea.
ylen jutussa unohdettiin muuten täysin se, että ainakin pääkaupunkiseudulla etenkin hoiva-avustajat ja lähihoitajat tekevät keikkatyötä oman vakituisen työn lisäksi koska vakituisesta työstä saatu palkka ei riitä. Samasta syystä tehdään omalla työpaikalla tuplavuoroja ja hälytysvuoroja. Vaihtoehto toki olisi muuttaa pois pääkaupunkiseudulta jonnekin halvempaan pikkukuntaan mutta se ei liene pääkaupunkiseudun hoitajapulaa ainakaan helpota.
Keikkatyössä tuntipalkka saattaa olla puolitoistakertainen tai jopa tupla oman vakituisen työn tuntipalkkaan nähden. Samoin keikkafirmojen lyhytaikaiset sijaisuudet ovat todella rahakkaita. Lähihoitaja kesätyöhön Seuren kautta esimerkiksi lääkeluvallisella hoitajalla oli 2900€kk +1000€ bonusta jos pysyt töissä sen 3kk verraten vakkarityöntekijän 2400€/kk eikä mitään ylimääräistä bonusta. Ei paljon tarvitse ihmetellä minkä takia keikkaillaan vuokratyöläisinä. Kyllä se ensisijainen syy on raha ja pienempi työmäärä kuin vakituisilla.
muutamat tietyt yksiköt on sellaisia joihin kukaan ei mene edes keikalle (ainakaan toista kertaa) ja vakituisen työpaikan vastaanottaneet lähtevät koeajalla pois. Niissä paikoissa on niin sairas ilmapiiri/kohtuuton työmäärä/ taitamaton johto että kyllä jokainen järkevä lähtee muualle kun mahdollisuus siihen on.
Aloitin itse työvuoroshoppailun tai itse kyllä kutsuisin sitä henkilökohtaiseksi työvuorosuunnitteluksi seuraavista syistä:
-olen yli 55 vuotta vanha ja hoitotyön fyysinen ja psyykkinen rasitus on alkanut ottaa veronsa lähes 40 vuoden työskentelyn jälkeen. Haluaisin jäädä eläkkeelle terveenä ilman mm. tuki- ja liikuntaelinsairauksia jotka ovat alan vitsaus.
-Suomessa ei ole mahdollista saada vakituista osa-aikatyötä kuten Ruotsissa ja Norjassa.
-huono työvuorosuunnittelu, vain 3 viikon työvuorolistat, elämää ei voi suunnitella pitkällä aikavälillä. Toiveita tehdä pelkkää yötyötä tai iltatyötä tai 2-vuorotyötä ei oteta huomioon. Suomen terveydenhuollon teesi on keskeytymätön 3-vuorotyö. Esimerkiksi Norjassa on 6 viikon työvuorolistat ja sama työvuorolistalista toistuu koko vuoden. On myös mahdollista tehdä pelkkää yötyötä halutessaan.
-en vain enää jaksa kantaa vastuuta kaaoksen keskellä jossa joka vuorossa puuttuu työntekijöitä ja käyttää paljon työaikaa sijaisten metsästämiseen.
-en pidä siitä että työajasta menee paljon aikaa tietokoneella ja se on pois itse hoitotyöstä. Näin ei ollut ennen ja silti hoitotyö oli laadukkaampaa. Nykyisin voi olla työpaikalla niin kiirettä että ja työn laatu niin huonoa ettei työstä enää saa ns. työniloa ja ammatillista ylpeyttä.
-useimmissa työpaikoissa on huono työilmapiiri.
Vierailija kirjoitti:
Joka vuorossa täytyy olla joku jolla on lääkeluvat (ja myöskin kielitaito ja jonkinlainen pätevyys toimia hoitajana niin erikoiselta kuin tämäkin kuulostaa)..
Oikeasti, se että tekee työvuoron kolmen ventovieraan hoitajan kanssa jotka eivät tunne asukkaita, eivät pääse potilastietojärjestelmiin, eivät saa antaa lääkkeitä, eivät puhu suomea kuin auttavasti eivätkä välttämättä ole edes koulutettuja hoitajia vaan avustajia ja jotka tarvitsevat apua ihan kaikessa asukkaiden ruuan annostelusta ruokaliinojen löytämiseen koska ovat vieraassa talossa, se on äärimmäisen kuormittavaa niille vakituisille.
Vakituinen hoitaa siis koko yksikön lääkehoidon, papereille tehtyjen kirjausten skannaukset, pikaperehdytyksen kolmelle ihmiselle, neuvoo jatkuvasti mistä mitäkin löytää ja kuka saa minkäkinlaista ruokaa sekä asioi omaisten ja lääkärin kanssa, hoitaa kuljetusjärjestelyt jne...yksi päivä vielä menee mutta kun edellämainittu on nykyisin se normaali työpäivä
sitten johto haukkuu että mitäs te nyt taas valitatte, onhan teillä työvuorossa ollut käsipareja.
Todella huonoja esimiehiä riittää, vielä viisi vuotta sitten pikkupomot monessa paikassa hokivat "ei täällä ole pakko olla" kun tuli puhetta työpaikkojen ongelmista, moni todella pätevä hoitaja veti johtopäätöksiä ja lähti. Samat pomot itkee nyt kun työntekijät ei sitoudu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka vuorossa täytyy olla joku jolla on lääkeluvat (ja myöskin kielitaito ja jonkinlainen pätevyys toimia hoitajana niin erikoiselta kuin tämäkin kuulostaa)..
Oikeasti, se että tekee työvuoron kolmen ventovieraan hoitajan kanssa jotka eivät tunne asukkaita, eivät pääse potilastietojärjestelmiin, eivät saa antaa lääkkeitä, eivät puhu suomea kuin auttavasti eivätkä välttämättä ole edes koulutettuja hoitajia vaan avustajia ja jotka tarvitsevat apua ihan kaikessa asukkaiden ruuan annostelusta ruokaliinojen löytämiseen koska ovat vieraassa talossa, se on äärimmäisen kuormittavaa niille vakituisille.
Vakituinen hoitaa siis koko yksikön lääkehoidon, papereille tehtyjen kirjausten skannaukset, pikaperehdytyksen kolmelle ihmiselle, neuvoo jatkuvasti mistä mitäkin löytää ja kuka saa minkäkinlaista ruokaa sekä asioi omaisten ja lääkärin kanssa, hoitaa kuljetusjärjestelyt jne...yksi päivä vielä menee mutta kun edellämainittu on nykyisin se normaali työpäivä
sitten johto haukkuu että mitäs te nyt taas valitatte, onhan teillä työvuorossa ollut käsipareja.
Olen ihan eri alalla, mutta en voi sietää tuota kun hoitoalan ihmisiä kutsutaan käsipareiksi. Tärkein asia työntekijässä on aivot, ei kädet.
Mua on heitetty pökäleellä. Tekisittekö itse työtä huonolla palkalla jossa on todennäköistä et ennemmin tai myöhemmin jonkun kakkia on sun iholla ja vaatteissa?
Vierailija kirjoitti:
Todella huonoja esimiehiä riittää, vielä viisi vuotta sitten pikkupomot monessa paikassa hokivat "ei täällä ole pakko olla" kun tuli puhetta työpaikkojen ongelmista, moni todella pätevä hoitaja veti johtopäätöksiä ja lähti. Samat pomot itkee nyt kun työntekijät ei sitoudu...
Minä pyysin pientä palkankorotusta (50 euroa kuussa), perusteluna se että olen ollut yli 10 vuotta vakituisena kyseisessä yksikössä ja siksi minulla on tiettyjä vastuita, joita joillain muilla ei. Sain vastaukseksi, että ei tipu eikä täällä ole pakko olla töissä, tulijoita kyllä riittää. Tämä pari vuotta sitten. Eikä silloinkaan ollut oikeasti tulijoita. Otin loparit eikä edelleenkään sinne kuulemma ole ollut tulijoita.
Vierailija kirjoitti:
Motivaatio Banaani kirjoitti:
Yksi syy siihen miksi hoitajat tykkäävät työvuoro shoppailusta on se että heidän ei tarvitse olla väkivaltaisten asukkaiden moukaroimana vuodesta toiseen. Voivat olla lyhyen hetken yhdessä paikkaa ja vaihtaa sitten parempaan. Vaikka onkin ns. "Kutsumus"-ammatti mitä vaan ei kuulu sietää.
Siis eikö ole käytäntöä, että väkivaltaisia asiakkaita kohdataan vain työparin kanssa yhdessä? Ei kai kukaan yksin joudu menemään ennalta tiedettäviin väkivaltatilanteisiin?
Voi, kun tietäisit. Yökötin yksin haastavaa Keva paikkaa. Monena yönä pelkäsin, etten pääse hengissä kotiin, kun väkivaltaiset asukkaat kävi päälle. Pakoon sai juosta, kun yritettiin lyödä tuolilla, nyrkki heilui, purtiin ja potkittiin. Televisio lensi yksi yö seinään. Onneksi ehdin alta pois. Johto ei ottanut mitään kantaa, joten irtisanoi itseni parin vuoden jälkeen
Shoppailu on tosiaan kysynnän ja tarjonnan lakia, ja siitä on turha valittaa. Eivät kai hoitajatkaan niin typeriä ole, että toimisivat oman etunsa vastaisesti, vaikka vielä yritetään vedota velvollisuudentuntoon. Hyvä, että pitävät puolensa, orjailu kestikin ihan liian kauan.
T shoppaileva sairaalahuoltaja
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ihmetellyt tätä pitkään. Perustelu on että eri vuoroissa tarvitaan eri määrä työntekijöitä. Eikö tarvittu 1960-luvulla, kun yövuoron jälkeen oli aina pitempi yökkövapaa ja aina useampi sama vuoro peräkkäin?
Ukko saa tehdä itse eväänsä, vaikka eukko olisi hoitaja.
Työvuoro- ja lomatoiveet toteutuvat vain listan tekijän suosikeilla. Aika harvalla lapsettomalla soveltuvuustestillä nöyräksi todetulla hoitajalla on kanttia vaatia lomaa heinäkuulle sillä perusteella, että jo 10 vuotta on joutunut aloittamaan lomansa joko toukokuussa tai elokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Otetaan sunnuntailisät pois! Se lisää vetovoimaa alalla.
Ystävällisin terveisin Orpo ja Spermis.
Tätä olen nauranut. Sanoisin itseni heti irti ja valitsisin vain ma- pe vuotoja ja en tekisi enää yhtään viikonloppu vuoroa
Miksi sairaanhoitaja ei saisi etsiä itselleen parhaiten sopivia työvuoroja ja parasta liksaa?
Hoitajien "työvuoroshoppailu" ei tuhoa palveluasumisen paikkoja vaan työnantajien joustamattomuus ja työpaikkojen ongelmat.
Mm. riittämättömät apuvälineet paikassa x, ei kuunnella työvuorotoiveita (esim. itse poistuin alalta osin koska inhosin näitä iltavuoron jälkeen aamuvuoro järjestelyjä ja lisäksi minut saatettaisiin siirtää jopa yli 100km päähän töihin sillä työsopimukset tehdään hyvinvointialueelle, tällöin päästessäni klo 21 töistä olisin kotona aikaisintaan 22:30 ja siihen päälle iltatoimet ja aamulla täytyisi herätä viideltä ehtiäkseen klo 7 töihin eli enintään 6h unta), huono johto, huono palkkaus, "pärjäilkää" "joustakaa" asenne jos työntekijöitä puuttuu, työntekijöiden yleisesti matala määrä työn määrään nähden jolloin hoito ei ole parasta mahdollista..
Kyllä se vaikuttaa jos voit valikoida aina sellaiset vuorot että voit harrastaa, hoitaa lasten asioita ja harrastuksia, osallistua kevätjuhliin yms., pääset lääkäriin sille ajalle kun se annetaan ilman että tarvitsee siirrellä tai toivoa vuoroa (jota et välttämättä saa eikä kukaan suostu vaihtamaan), ei tarvitse pahimmillaan järjestellä koululaista jonnekin/jotakuta kotiin koululaisen kanssa yövuoroiksi (tai jos elämäntilanteeseen sopii voi tehdä pelkkää yövuoroa), eikä tarvitse sietää jos paikassa y on jollain tavalla riittämättömät/huonot olosuhteet/henkilöt...