Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukeeko kukaan alle 70v enää Kalle Päätalon romaaneita?

Vierailija
05.09.2023 |

Koitin, enkä tajua puoltakaan siitä muinaisesta Kainuun murteesta mitä kirjoissa hölistään.

Kommentit (119)

Vierailija
1/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Never heard. Ja kuka muka lukee? Seuraan tiktokia ja mulla on kik.

Vierailija
2/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lue.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä kiinnostavia kuin vanha testamentti.

Vierailija
4/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä en ehdi lukea mitään ylimääräistä opiskelujen takia, mutta sitten kun saan ne päätökseen, aion lukea ainakin yhden Päätalon kirjan ihan yleissivistyksen vuoksi.

Ja olen alle 70 v.

Vierailija
5/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuriin ikäluokkiin kuuluvilla vanhemmillani oli muistaakseni joku lahjaksi saatu Päätalo kirjahyllyssä. Tuskin sitä jaksoi kumpikaan lukea loppuun. Kaupunginkirjastossakin miestä oli kokonainen hyllyllinen 90-luvulla, joska laittaneet enimmät varastoon nykyään, pitääkin käydä katsomassa.

Vierailija
6/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä kiinnostavia kuin vanha testamentti.

Aikoinaan kovana uskovaisena luin VT:nkin jokusen kerran, mutta kainuulainen ojankaivuu ei ole kyllä koskaan kiinnostanut.

Vierailija
7/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lukenut koko iijokisarjan ja vaikka se kieltämättä on paikoin aika pitkäveteistä kirjoitustyyliä on se kuitenkin mielenkiintoinen kuvaus sen ajan elämästä. Mitä siihen murteeseen tulee niin se on hyvinkin helppoa ymmärrettävää jos vain on vähänkään älliä päässä.

Vierailija
8/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin Iijoki-sarjan nelikymppisenä. Suosittelen.

M53

Vierailija
9/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luen ja kerään niitä kirjoja. Oikein utelias olenkin, miten mun mummon ja papan aikaan on eletty. Varsinkin perhe- ja parisuhdejutut kiinnostaa, toki koko yhteiskunta. 

N42

Vierailija
10/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen päivittäin.

M 66

Vierailija
11/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tyyppejä jotka ovat lukeneet mm. koko Iijoki-sarjan, aika monta tiiliskiveä siis. 📚📚

Vierailija
12/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin sarjan. Tykkäsin.

Nainen 45v

Vierailija
13/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kirjaston asiakkaista Päätaloa lainaavat tuppaavat enimmäkseen olemaan keski-ikäisiä tai sitä vanhempia miehiä.

Vierailija
14/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätalo oli Iijokisarjan alkupään osien perusteella aika ärsyttävä kakara... sehän on omaelämäkerta, johon kyllä sekoittunee keksittyä ainesta.

15/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petelius kiteytti jo 80-luvulla jossain sarjassaan Päätalon:

"Kalle Päätalo. Miljoona sivua hyvää luettavaa"

-sarkasmia, jos ei auennut

Vierailija
16/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuriin ikäluokkiin kuuluvilla vanhemmillani oli muistaakseni joku lahjaksi saatu Päätalo kirjahyllyssä. Tuskin sitä jaksoi kumpikaan lukea loppuun. Kaupunginkirjastossakin miestä oli kokonainen hyllyllinen 90-luvulla, joska laittaneet enimmät varastoon nykyään, pitääkin käydä katsomassa.

Olen 78 ja lukenut kaikki päätalot, samoun mieheni. Olimme molemmat innokkaita lukijoita.

Eihän ihmisille jotka eivät lue oikeestaan ees kannattaisi kirjoja ostaa.

Tosin päätalon jutut alkoivat toistaa itseään, samat kaskut ja tapahtumat toistuivat kirjoissa.

Vierailija
17/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suon ojittamisen kuvaaminen ja sukupuolielinten nimien huutelu ja muu noituminen kymmenien jättiniteiden voimin on kansallemme sopivaa kulttuuria.

Vierailija
18/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt haluaa jotain ymmärtää Suomen 1930-1950 luvuista, niin Iijokisarja on siihen ehkä paras väline.

Itse luin koko sarjan vähän epäortodoksisesti kamapäissäni 2000-luvulla. Käytin siihen aikaan.

Se oli siinä tilassa aivan loistavaa luettavaa. Jaksoi paahtaa. Vierailin myöhemmin isäni kanssa myös Päätalon synnyinkodissa.

Vierailija
19/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menossa just yksi. N40

Vierailija
20/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 78 ja lukenut kaikki päätalot, samoun mieheni. Olimme molemmat innokkaita lukijoita.

Eihän ihmisille jotka eivät lue oikeestaan ees kannattaisi kirjoja ostaa.

Tosin päätalon jutut alkoivat toistaa itseään, samat kaskut ja tapahtumat toistuivat kirjoissa.

Molemmat lukivat kirjoja, mutta Päätalot eivät innostaneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä