Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukeeko kukaan alle 70v enää Kalle Päätalon romaaneita?

Vierailija
05.09.2023 |

Koitin, enkä tajua puoltakaan siitä muinaisesta Kainuun murteesta mitä kirjoissa hölistään.

Kommentit (119)

Vierailija
21/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä kiinnostavia kuin vanha testamentti.

Nyt kyllä yliarvioit Päätaloa aika rankati.

Vierailija
22/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätalo taitaa olla oikein boomerkirjallisuuden prototyyppi. Joka kuolinpesässä on näitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku suomalainen yleisurheilija, nuori mies kertoi lukeneensa Ii-joki sarjan koska hotelleissa on joskus tylsää ja jotenkin pitäs aikaa tappaa.

Vierailija
24/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lukenut koko iijokisarjan ja vaikka se kieltämättä on paikoin aika pitkäveteistä kirjoitustyyliä on se kuitenkin mielenkiintoinen kuvaus sen ajan elämästä. Mitä siihen murteeseen tulee niin se on hyvinkin helppoa ymmärrettävää jos vain on vähänkään älliä päässä.

On muuten joutuisampaa lukea kuin esim. Tuija Lehtisen hömpät. Vaikka Kallen kirjat ovat paksuja, niissä on hyvä kappalejako. Olen lukenut kaikki, ja jokaisen olen lukenut nopeammin kuin nuo Lehtiset.

Vierailija
25/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätalo taitaa olla oikein boomerkirjallisuuden prototyyppi. Joka kuolinpesässä on näitä.

Joo mut mä oon X-polvee. Hyvä sarja, kannattaa lukea jos haluaa ymmärtää historiaa.

Vierailija
26/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nämä ole jotain tamperelaisten sisäpiirijuttuja?

Vierailija
27/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku suomalainen yleisurheilija, nuori mies kertoi lukeneensa Ii-joki sarjan koska hotelleissa on joskus tylsää ja jotenkin pitäs aikaa tappaa.

Se kävelijä, Aleksi Ojala?. Jos jaksaa 50 km kilpakävellä, on varmaan semmonen luonne että jaksaa keskittyä tiiluskiviäkin kahlaamaan.

Vierailija
28/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin sekä Koillismaa- että Iijoki-sarjan ensimmäisen kerran parikymppisenä. Sen jälkeen olen lukenut ne uudelleen kolme neljä kertaa. Ikää 52 vuotta.

Vierailija
29/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mut mä oon X-polvee. Hyvä sarja, kannattaa lukea jos haluaa ymmärtää historiaa.

Minä olen X-sukupolvea, ja olen todennut että historiaa oppii ymmärtämään lukemalla historiaa. Päädyin sitten lukemaan sitä yliopistoon saakka. Iijoki-hommat vaan eivät ole koskaan kiinnostaneet.

Vierailija
30/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Sarjan lukeneet tietävät myös mikä on kylänmies.

Vierailija
31/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylänmiehiä valtion hommiin niin saadaan Suomen syntyvyys nousuun.

Vierailija
32/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alta kolmikymppisenä luin muutaman kirjan Päätalolta, Vikke Nilon tarinasta tuli epämääräisen huono olo.

Puoliso on kahlannut Iijokea hieman pidemmälle, ja on pitänyt kirjoista.

Vierailija
33/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen Iijoki-sarjaa parhaillaan, Koillismaa odottamassa

Vierailija
34/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoissaan Päätalo toisti usein samoja tarinoita. Jo pelkästään esikoisteoksen, Ihmisiä telineillä, lukemalla saa hyvän kuvan koko tuotannosta.

Vierailija
35/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luen niitä, omana on Iijoki-sarjan viisi ensimmäistä kirjaa. Pidän suuresti niistä, kirjoissa oleva murre on kovin tuttua, joten siihen samaistuu. Myös jo edesmennyt, Kalle Päätalon ikäluokkaa ollut ukkini luki noita kirjoja. M41

Vierailija
36/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläköhän on kylänmiehiä hoitamassa arvokasta tehtäväänsä.

Vierailija
37/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin juuri lukemaan, koska jotenkin niissä elämä vielä on aitoa, ei tällaista paskaa kuin nyt.

Vierailija
38/119 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäisen vaimon kuvaus oli hyvää, varsinkin silloin kun tämä oli kiukuissaan mustuaiset pieninä.

Vierailija
39/119 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei vitussa lue tollasta sontaa kukaan täyspäinen!

Vierailija
40/119 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vanhanaikaista ja hidastempoista makuuni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan