Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukeeko kukaan alle 70v enää Kalle Päätalon romaaneita?

Vierailija
05.09.2023 |

Koitin, enkä tajua puoltakaan siitä muinaisesta Kainuun murteesta mitä kirjoissa hölistään.

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätalo on parasta!

Vierailija
102/119 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lootus asentoon liian levoton mä oon..

Päätaloa ei vaan pysty tylsistymättä lukemaan kolmea sivua enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin "lukemaan", eli äänikirjoina kuuntelemaan keväällä. Sopivan verkkaista, ihan heti ei mikään merkityksellinen juonennkäänne mene ohitse, mutta tapahtumia sen verran, että kiinnostus pysyy yllä. Tällä hetkellä 5/23 kirja menossa, joten ei nuo nyt ihan heti lopu kesken.

Vierailija
104/119 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ekan +40 ja edelleen luen niitä ajoittain. Olen 49-v. Tykkään. 

Vierailija
105/119 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveää roskaa!

Vierailija
106/119 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa näyttää olevan useita sarjan lukeneita ja siksi kysynkin, että kertooko Päätalo tarkemmin juhannusyön tapahtumista Säkkijärveltä kotoisin olevan, karjaa kuljettaneen evakkonaisen kanssa? Tapahtui edellisenä kesänä ennen avioliiton solmimista ja muisteluissaan usein palaa tuohon tapahtumaan Pohjalta ponnistaen kirjassa. Luinko huolimattomasti edellisen kirjan vai eikö siinä kerrottu tapahtumasta? 

Muistan lukeneeni tuon kuvauksen, otsikko oli "Kestilän karjankuljettaja". Myöhemmin en enää ole sitä löytänyt. Onkohan se poistettu uudemmista painoksista?

Vierailija
107/119 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue enää. Olen lukenut Iijoki-sarjasta ainakin Ukkosen ääni, Nuoruuden savotat, Nuorikkoa näyttämässä  ja Tammerkosken sillalla. Mahdollisesti jonkin muunkin, jota en nyt muista, minua kiehtoi kurjuuden ja köyhyyden kuvaus. Toki ihmissuhdekuvaukset ovat karskeja. Kerronta on polveilevaa . Jotenkin nuorempana pidin siitä tavanomaisuudesta. Vähän kuin historian luento vanhan kansan syvistä riveistä. 

Ikää minulla hiukan alle 50 vuotta.

Vierailija
108/119 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa niitä äänikirjoina.

Vierailija
109/119 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ensimmäisen kerran Iijoki-sarjan läpi 16-vuotiaana ja tykkäsin. Päätalon kirjoista ja muusta sen ajan kirjallisuudesta olen oppinut paljon rikkaasta kielestämme. Sääli että nykyään ihmiset ovat niin yksinkertaisia että niille pitää kirjatkin kääntää selkokielelle kun omaa järkeä ei sen vertaa ole että edes yrittäisi pohtia mitä mikäkin ilmaisu voi tarkoittaa.

Vierailija
110/119 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveää roskaa!

Mene katsomaan temppareita ja salkkareita vaan.

Vierailija
111/119 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siinä paljon värikuvia?

Vierailija
112/119 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko tuotanto luettu jo aikaa sitten. 

Vierailija
113/119 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotka eivät lue eri aikakausien tuotantoa, ovat sivistymättömiä. Lukeminen kannattaa aina.

Vierailija
114/119 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä kiinnostavia kuin vanha testamentti.

Molemmat nimenomaan ovat kiinnostavia.

Vierailija
115/119 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kirjoja lukenut, mutta Elämän vonkamies ja Nuoruuteni savotat -elokuvat olen katsonut.

-M49

Vierailija
116/119 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nykyistä rakennusalaa tuntevat, suosittelen lukumaan/kuuntelemaan Päätalon "ihmisiä Telineillä". 

Tuossa on kuvattu hyvin, millaista oli sekä rakentaminen, että työelämä yleisesti sotien jälkeen. 

Vierailija
117/119 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aikoinaan en näitä kirjoja tuntenut,  haukuin niitä samalla tavalla . Sitten yllättäin arvostamani Juice Leskinen kehui näitä jossakin ja kertoi lukevansa   Iijoki-sarjan joka toinen vuosi läpi ja Koillismaa -sarjan välivuosina.

Siitä innostuen luin putkeen ihan kaikki Päätalon teokset. On siellä välissä hutejakin, mutta tämä Iijoki -sarja oli mielestäni paras . Kuuntelen sitä nykyisin äänikirjana. "Oman katon alle" kirjan sain hiljattain kuunneltua. Seuraava ilmestyy n. viikon päästä.

Eihän näistä kaikki tykkää, mutta ei kannata haukkua jos ei ole kohteeseen tutustunut. olen 66v mutta kyllä näitä voi lukea kaikenikäiset

Vierailija
118/119 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätalo taitaa olla oikein boomerkirjallisuuden prototyyppi. Joka kuolinpesässä on näitä.

Joo mut mä oon X-polvee. Hyvä sarja, kannattaa lukea jos haluaa ymmärtää historiaa.

Sama juttu. Sarjan lukeneet tietävät myös mikä on kylänmies.

Vieläköhän on kylänmiehiä hoitamassa arvokasta tehtäväänsä.

Meidän asuinalueella oli talonmiehen tuuraajana vanha puolispurgu. Hän kertoi itsellään olevan paljon poikia ko. alueella. Hän oli asunut alueella ehkä reilut viisi vuotta. Eli onko uskottava, että parikymmentä vuotta sitten ainakin vielä oli.😜

Vierailija
119/119 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut koko Päätalon tuotannon jo ennen eläkeikää.😊

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän