Lukeeko kukaan alle 70v enää Kalle Päätalon romaaneita?
Koitin, enkä tajua puoltakaan siitä muinaisesta Kainuun murteesta mitä kirjoissa hölistään.
Kommentit (119)
Lootus asentoon liian levoton mä oon..
Päätaloa ei vaan pysty tylsistymättä lukemaan kolmea sivua enempää.
Rupesin "lukemaan", eli äänikirjoina kuuntelemaan keväällä. Sopivan verkkaista, ihan heti ei mikään merkityksellinen juonennkäänne mene ohitse, mutta tapahtumia sen verran, että kiinnostus pysyy yllä. Tällä hetkellä 5/23 kirja menossa, joten ei nuo nyt ihan heti lopu kesken.
Luin ekan +40 ja edelleen luen niitä ajoittain. Olen 49-v. Tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa näyttää olevan useita sarjan lukeneita ja siksi kysynkin, että kertooko Päätalo tarkemmin juhannusyön tapahtumista Säkkijärveltä kotoisin olevan, karjaa kuljettaneen evakkonaisen kanssa? Tapahtui edellisenä kesänä ennen avioliiton solmimista ja muisteluissaan usein palaa tuohon tapahtumaan Pohjalta ponnistaen kirjassa. Luinko huolimattomasti edellisen kirjan vai eikö siinä kerrottu tapahtumasta?
Muistan lukeneeni tuon kuvauksen, otsikko oli "Kestilän karjankuljettaja". Myöhemmin en enää ole sitä löytänyt. Onkohan se poistettu uudemmista painoksista?
En lue enää. Olen lukenut Iijoki-sarjasta ainakin Ukkosen ääni, Nuoruuden savotat, Nuorikkoa näyttämässä ja Tammerkosken sillalla. Mahdollisesti jonkin muunkin, jota en nyt muista, minua kiehtoi kurjuuden ja köyhyyden kuvaus. Toki ihmissuhdekuvaukset ovat karskeja. Kerronta on polveilevaa . Jotenkin nuorempana pidin siitä tavanomaisuudesta. Vähän kuin historian luento vanhan kansan syvistä riveistä.
Ikää minulla hiukan alle 50 vuotta.
Luin ensimmäisen kerran Iijoki-sarjan läpi 16-vuotiaana ja tykkäsin. Päätalon kirjoista ja muusta sen ajan kirjallisuudesta olen oppinut paljon rikkaasta kielestämme. Sääli että nykyään ihmiset ovat niin yksinkertaisia että niille pitää kirjatkin kääntää selkokielelle kun omaa järkeä ei sen vertaa ole että edes yrittäisi pohtia mitä mikäkin ilmaisu voi tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Hirveää roskaa!
Mene katsomaan temppareita ja salkkareita vaan.
Koko tuotanto luettu jo aikaa sitten.
Jotka eivät lue eri aikakausien tuotantoa, ovat sivistymättömiä. Lukeminen kannattaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä kiinnostavia kuin vanha testamentti.
Molemmat nimenomaan ovat kiinnostavia.
En ole kirjoja lukenut, mutta Elämän vonkamies ja Nuoruuteni savotat -elokuvat olen katsonut.
-M49
Kaikki nykyistä rakennusalaa tuntevat, suosittelen lukumaan/kuuntelemaan Päätalon "ihmisiä Telineillä".
Tuossa on kuvattu hyvin, millaista oli sekä rakentaminen, että työelämä yleisesti sotien jälkeen.
Kun aikoinaan en näitä kirjoja tuntenut, haukuin niitä samalla tavalla . Sitten yllättäin arvostamani Juice Leskinen kehui näitä jossakin ja kertoi lukevansa Iijoki-sarjan joka toinen vuosi läpi ja Koillismaa -sarjan välivuosina.
Siitä innostuen luin putkeen ihan kaikki Päätalon teokset. On siellä välissä hutejakin, mutta tämä Iijoki -sarja oli mielestäni paras . Kuuntelen sitä nykyisin äänikirjana. "Oman katon alle" kirjan sain hiljattain kuunneltua. Seuraava ilmestyy n. viikon päästä.
Eihän näistä kaikki tykkää, mutta ei kannata haukkua jos ei ole kohteeseen tutustunut. olen 66v mutta kyllä näitä voi lukea kaikenikäiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätalo taitaa olla oikein boomerkirjallisuuden prototyyppi. Joka kuolinpesässä on näitä.
Joo mut mä oon X-polvee. Hyvä sarja, kannattaa lukea jos haluaa ymmärtää historiaa.
Sama juttu. Sarjan lukeneet tietävät myös mikä on kylänmies.
Vieläköhän on kylänmiehiä hoitamassa arvokasta tehtäväänsä.
Meidän asuinalueella oli talonmiehen tuuraajana vanha puolispurgu. Hän kertoi itsellään olevan paljon poikia ko. alueella. Hän oli asunut alueella ehkä reilut viisi vuotta. Eli onko uskottava, että parikymmentä vuotta sitten ainakin vielä oli.😜
Olen lukenut koko Päätalon tuotannon jo ennen eläkeikää.😊
Päätalo on parasta!