Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukeeko kukaan alle 70v enää Kalle Päätalon romaaneita?

Vierailija
05.09.2023 |

Koitin, enkä tajua puoltakaan siitä muinaisesta Kainuun murteesta mitä kirjoissa hölistään.

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nelikymppinen mies. Luin Koillismaa-sarjan jo lapsena, sekä sieltä täältä yksittäisiä muita Päätalon kirjoja. Joskus n 30 vuotiaana luin Iijoki-sarjan ja nyt muutama vuosi sitten taas Koillismaat uudestaan.

Päätalon tuotanto on kiehtova aikamatka 20-50 lukujen Suomeen ja se antaa huimasti perspektiiviä nykyajan elämään. Siitä on oikeasti vain 100 vuotta, eli vaivaiset 3 sukupolvea, kun Kalle perheineen joutui häpeällisesti kunnan eläteiksi (= saa ilmaisen jauhopussin) Isä-Herkon sairastuttua. Siinä vähän miettimistä kela goldeille.

Erityismaininta uskomattoman hienosti kuvatusta Koillismaan murteesta, sekä tarkasta päivittäisten tapahtumien kuvauksesta. Ihmisten elämästä 90% on arkea. Miten hienoa, että joku täyttää kirjansa arjen kuvaamisella, ja tulee siinä samalla dokumentoineeksi yhden aikakauden historiallisine käänteineen.

Vierailija
42/119 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä telineillä taisi olla Päätalon ainoa romaani. Iijoki-sarja on tyypillistä as-lätinää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti roustoamiseen liittyvät kohdat olen lukenut satoja kertoja. Hyvää kuvausta.

Vierailija
44/119 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä lukee. Itse en oo ikinä lukenut.

N31

Vierailija
45/119 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätalo kirjoittaa kirjan kerran vuodessa - meikäläinen känniin tulee viinaa juodessa.

Vierailija
46/119 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ei vitussa lue tollasta sontaa kukaan täyspäinen!

Sinun tekstisi onkin sitten jo ihmispskaa. Sonta tulee eläimistä.

Vierailija
47/119 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätalo kirjoittaa kirjan kerran vuodessa - meikäläinen känniin tulee viinaa juodessa.

Ei se kyllä enää kirjoita mitään :)

Vierailija
48/119 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin Päätalolta ekan kirjan joskus kakskymppisenä. Ja hurahdin täysin :) Olen lukenut kaikki kirjat, monet jopa useaan kertaan.

Nyt on mennyt monta vuotta, etten ole yhtään niitä lukenut. Olen 65 vuotias nainen

Vierailija
49/119 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian vanhanaikaista ja hidastempoista makuuni.

Että se Tuija Lehtinen on nopeatempoisempaa, vai?

Vierailija
50/119 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kerran luin Iijoki sarjan 11 vuotiaana ja nyt 40 vuotta myöhemmin olen lukenut sen 5 kertaa.Koillismaa sarjasta en ole välittänyt

Vierailija
51/119 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just kuunnellaan Iijokea ja ollaan alle 50. Yhden niistä luin kirjana. Kyllä ne murresanat tajuaa jos yhtään osaa ajatella asiayhteyttä.

Vierailija
52/119 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä kiinnostavia kuin vanha testamentti.

Aikoinaan kovana uskovaisena luin VT:nkin jokusen kerran, mutta kainuulainen ojankaivuu ei ole kyllä koskaan kiinnostanut.

Taivalkoski ei ole Kainuussa. Se on Pohjois-Pohjanmaalla. Päätalo itse puhui Koillismaasta.

Olen lukenut Iijoki-sarjan. Se kuvaa isovanhempieni aikakautta hyvin.

Vierailija
53/119 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, se ei ole Kainuun murretta.

Vierailija
54/119 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalle päätalo aivan huono kirjoittaja. Ihmettelen miten sai aikoinaan niin suuren suosion.

Ei osannut kirjoittaa. Rahaa kyllä teki kirjoillaan . Jonninjoutavaa höpötystä.

Vierailija
55/119 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hän kyllä enää mitään kirjoita. Itse et ilm myöskään paljoa kirjoittele.😅

Vierailija
56/119 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just kuunnellaan Iijokea ja ollaan alle 50. Yhden niistä luin kirjana. Kyllä ne murresanat tajuaa jos yhtään osaa ajatella asiayhteyttä.

Tiktokkajat ei paljoa ajattele😅

Vierailija
57/119 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin yläkoulun äidinkielen esitystä varten Myrskyn jälkeen -kirjan. Oli silloin vähän vaativaa tekstiä :D

Vierailija
58/119 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukevathan ihmiset Koraania ja Raamattuakin vaikka nekin ovat vanhoja ja vaikeasti ymmärrettettävästi kirjoitettua kieltä,suurimmalle osalle täyttä hepreaa.

Vierailija
59/119 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän me senioritkin ole  jo Päätalonsa lukeneet. Kierrätyskeskusten ja kirpputorien hyllyt ovat Kalle Päätaloa pullollaan.

Vierailija
60/119 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lue.

Luenpas. Luin ensimmäisen kerran ne teininä 1980-luvulla ja sitten sitä mukaa, kun ne ilmestyivät. Nyt sitten olen ostanut ne kesämökin kirjahyllyyn 1€/kpl ja aion lukea ainakin Iijoki- ja Koillismaa-sarjan uudelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi