Lukeeko kukaan alle 70v enää Kalle Päätalon romaaneita?
Koitin, enkä tajua puoltakaan siitä muinaisesta Kainuun murteesta mitä kirjoissa hölistään.
Kommentit (119)
Ihmisiä telineillä taisi olla Päätalon ainoa romaani. Iijoki-sarja on tyypillistä as-lätinää.
Erityisesti roustoamiseen liittyvät kohdat olen lukenut satoja kertoja. Hyvää kuvausta.
Mun isä lukee. Itse en oo ikinä lukenut.
N31
Päätalo kirjoittaa kirjan kerran vuodessa - meikäläinen känniin tulee viinaa juodessa.
Vierailija kirjoitti:
No, ei vitussa lue tollasta sontaa kukaan täyspäinen!
Sinun tekstisi onkin sitten jo ihmispskaa. Sonta tulee eläimistä.
Vierailija kirjoitti:
Päätalo kirjoittaa kirjan kerran vuodessa - meikäläinen känniin tulee viinaa juodessa.
Ei se kyllä enää kirjoita mitään :)
Luin Päätalolta ekan kirjan joskus kakskymppisenä. Ja hurahdin täysin :) Olen lukenut kaikki kirjat, monet jopa useaan kertaan.
Nyt on mennyt monta vuotta, etten ole yhtään niitä lukenut. Olen 65 vuotias nainen
Vierailija kirjoitti:
Liian vanhanaikaista ja hidastempoista makuuni.
Että se Tuija Lehtinen on nopeatempoisempaa, vai?
Ensimmäisen kerran luin Iijoki sarjan 11 vuotiaana ja nyt 40 vuotta myöhemmin olen lukenut sen 5 kertaa.Koillismaa sarjasta en ole välittänyt
Just kuunnellaan Iijokea ja ollaan alle 50. Yhden niistä luin kirjana. Kyllä ne murresanat tajuaa jos yhtään osaa ajatella asiayhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä kiinnostavia kuin vanha testamentti.
Aikoinaan kovana uskovaisena luin VT:nkin jokusen kerran, mutta kainuulainen ojankaivuu ei ole kyllä koskaan kiinnostanut.
Taivalkoski ei ole Kainuussa. Se on Pohjois-Pohjanmaalla. Päätalo itse puhui Koillismaasta.
Olen lukenut Iijoki-sarjan. Se kuvaa isovanhempieni aikakautta hyvin.
Kalle päätalo aivan huono kirjoittaja. Ihmettelen miten sai aikoinaan niin suuren suosion.
Ei osannut kirjoittaa. Rahaa kyllä teki kirjoillaan . Jonninjoutavaa höpötystä.
Vierailija kirjoitti:
Ei hän kyllä enää mitään kirjoita. Itse et ilm myöskään paljoa kirjoittele.😅
Vierailija kirjoitti:
Just kuunnellaan Iijokea ja ollaan alle 50. Yhden niistä luin kirjana. Kyllä ne murresanat tajuaa jos yhtään osaa ajatella asiayhteyttä.
Tiktokkajat ei paljoa ajattele😅
Luin yläkoulun äidinkielen esitystä varten Myrskyn jälkeen -kirjan. Oli silloin vähän vaativaa tekstiä :D
Lukevathan ihmiset Koraania ja Raamattuakin vaikka nekin ovat vanhoja ja vaikeasti ymmärrettettävästi kirjoitettua kieltä,suurimmalle osalle täyttä hepreaa.
Eiköhän me senioritkin ole jo Päätalonsa lukeneet. Kierrätyskeskusten ja kirpputorien hyllyt ovat Kalle Päätaloa pullollaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei lue.
Luenpas. Luin ensimmäisen kerran ne teininä 1980-luvulla ja sitten sitä mukaa, kun ne ilmestyivät. Nyt sitten olen ostanut ne kesämökin kirjahyllyyn 1€/kpl ja aion lukea ainakin Iijoki- ja Koillismaa-sarjan uudelleen.
Olen nelikymppinen mies. Luin Koillismaa-sarjan jo lapsena, sekä sieltä täältä yksittäisiä muita Päätalon kirjoja. Joskus n 30 vuotiaana luin Iijoki-sarjan ja nyt muutama vuosi sitten taas Koillismaat uudestaan.
Päätalon tuotanto on kiehtova aikamatka 20-50 lukujen Suomeen ja se antaa huimasti perspektiiviä nykyajan elämään. Siitä on oikeasti vain 100 vuotta, eli vaivaiset 3 sukupolvea, kun Kalle perheineen joutui häpeällisesti kunnan eläteiksi (= saa ilmaisen jauhopussin) Isä-Herkon sairastuttua. Siinä vähän miettimistä kela goldeille.
Erityismaininta uskomattoman hienosti kuvatusta Koillismaan murteesta, sekä tarkasta päivittäisten tapahtumien kuvauksesta. Ihmisten elämästä 90% on arkea. Miten hienoa, että joku täyttää kirjansa arjen kuvaamisella, ja tulee siinä samalla dokumentoineeksi yhden aikakauden historiallisine käänteineen.