Lukeeko kukaan alle 70v enää Kalle Päätalon romaaneita?
Koitin, enkä tajua puoltakaan siitä muinaisesta Kainuun murteesta mitä kirjoissa hölistään.
Kommentit (119)
En kyllä jaksaisi itse lukea. Papalla oli kaikki kirjat ja Päätaloa aina kehui. Kalle oli papan kanssa saman kylän poikia ja kirjoittikin papan perheestä kirjoissaan. Silti en kyllä jaksa siihen savottaan lähteä.
Minä luen, olen lukenut jo kymmenisen vuotta. Hidastempoinen kerronta ja yksityiskohtiin uppoutuminen tekee hyvää hektisessä maailmassa. On kuin aivoja huuhtelisi. Välillä nauran ääneen herkullisimmille sattumuksille ja osuvimmille ihmiskuvauksille.
t.N39
Näistä saa paljon arkipäivän tietoa. Noista saa myös selvän, mitä kylänmies on ennen tehnyt. On niitä nytkin, tosin lähinnä naisia ja tittelillä seksuaaliterapeutti.
Oon lukenut vuoden sisään Iijoki-sarjaa jonkinverran, nyt olen motivaatiotauolla. Ensimmäiset kirjat ahmin kun vain alkuun olin ensin päässyt, vaati se alku kyllä tahdonvoimaa. Minuakin kiehtoo se todenmukainen ajankuvaus ja elämisen yksinkertaisuus. Jotenkin sitä elämisen yksinkertaisuutta kaipaa itsekin, vaikka tietää ettei se herkkua todellakaan ole ollut. Ja sitten kun ajattelee että omat isovanhemmat ovat eläneet samoin, samoilla vuosikymmenillä. Onpa tässä herännyt ajatus jos poikkeis kesälomalla Koillismaalle... Ymmärtää ken ymmärtää! Ja ikää on 40+
Olen kuullut, että Iijoki-sarja kannattaa lukea. Alan olemaan sopivassa iässä, että se voisi olla kiinnostavaa.
Kalle Päätalon kotitaloon Taivalkoskella on minulla matkaa noin 100 kilometriä. Yhtään kirjaansa en ole lukenut, enkä luultavasti tule koskaan lukemaankaan. Mitä olen otteita niistä nähnyt, niin kovin vaikuttaa pitkäpiimäiseltä. M64v.
Ei ole kovin pitkä aika kun aloitin Iijokisarjan. T. Nainen 44v.
Ei taida lukea, itse en ole koskaan lukenut. Ja olin kirppiksellä töissä, siellä niitä oli hyllyn täytteenä yhtään ei kahden vuoden aikana edes varastettu
Päätalo on loistava opas kaikille niille, jotka haluavat perehtyä siihen, mitä Suomi on ollut ja miten Suomesta on tullut se mitä se on tänään. Toki kirjoissa on paljon muutakin, etenkin ihmsissuhteiden kuvausta ja hyvää psykologista erittelyä.
Luen jotakin lennokkaampaa mielummin, ei noin kökköä.
Tässä ketjussa näyttää olevan useita sarjan lukeneita ja siksi kysynkin, että kertooko Päätalo tarkemmin juhannusyön tapahtumista Säkkijärveltä kotoisin olevan, karjaa kuljettaneen evakkonaisen kanssa? Tapahtui edellisenä kesänä ennen avioliiton solmimista ja muisteluissaan usein palaa tuohon tapahtumaan Pohjalta ponnistaen kirjassa. Luinko huolimattomasti edellisen kirjan vai eikö siinä kerrottu tapahtumasta?
Olen 46-vuotias mies ja olen lukenut Kalle Päätalon koko tuotannon.
Kyllä historiaa kannattaa lukea ja muutenkin. Muuten ei jonnet tajuu tulevaisuudessakaan mitään eikä välitä.
höimo kirjoitti:
Tiedän tyyppejä jotka ovat lukeneet mm. koko Iijoki-sarjan, aika monta tiiliskiveä siis. 📚📚
Olen lukenut koko Iijoki-sarjan, aluksi armeijan jälkeen siihen asti ilmestyneet ja sen jälkeen sitä mukaa, kun ne ilmestyivät. Olin vähän yli 30, kun sain koko sarjan luettua ts. kun Päätalo sai ennen kuolemaansa sarjan valmiiksi.. Sen jälkeen olen lukenut kirjoja sieltä täältä selaillen. Olen nyt 58 eli alle 70 vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Kierrätys, erilaiset lahjoita meille järjestöt eivät ole ottaneet näitä teoksia vastaan 15 vuoteen.
Itse ostin kasan Päätaloa ja joitakin oli useampia kappaleita. Vein ne erään järjestön ota ja jätä-hyllyyn. Kävin huvikseni katsomassa parin päivän päästä. Päätalot olivat hävinneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätalo taitaa olla oikein boomerkirjallisuuden prototyyppi. Joka kuolinpesässä on näitä.
Joo mut mä oon X-polvee. Hyvä sarja, kannattaa lukea jos haluaa ymmärtää historiaa.
Minä olen X-sukupolvea, ja olen todennut että historiaa oppii ymmärtämään lukemalla historiaa. Päädyin sitten lukemaan sitä yliopistoon saakka. Iijoki-hommat vaan eivät ole koskaan kiinnostaneet.
Itse myös olen x-sukupolvea ja historiaa on myös opiskeltu maisteriksi asti. Iijoki-sarja on kiinnostanut tavallisen arkielämän kuvauksena.
Olen alle 70 - reilusti! - ja tykkään ihan älyttömästi. Vertaansa vailla oleva kuvaus sen ajan elämästä, paikkakunnasta ja sen historiasta, tavallisen ihmisen näkökulmasta historian pienet ja suuret, paikalliset ja kansainvälisetkin muutokset. Murre on tuttua vaikken Koillismaalta olekaan. Loistava kirjasarja, ja hienoa että nyt äänikirjana. Lukija muuten on myös poikkeuksellisen hyvä.