Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukeeko kukaan alle 70v enää Kalle Päätalon romaaneita?

Vierailija
05.09.2023 |

Koitin, enkä tajua puoltakaan siitä muinaisesta Kainuun murteesta mitä kirjoissa hölistään.

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luen ja olen 42v. Isäni luki niitä ollessani lapsi ja jotenkin ne minua alkoivat kiinnostaa jo teininä 1990-luvulla. Nyt olen lukenut niistä osan, pääasiassa niitä kirjoja, joista Kalle kertoo lapsuudestaan.

Vierailija
62/119 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luen ja kerään niitä kirjoja. Oikein utelias olenkin, miten mun mummon ja papan aikaan on eletty. Varsinkin perhe- ja parisuhdejutut kiinnostaa, toki koko yhteiskunta. 

N42

Totta. Ei nykypissikset ja Jonnet ehdi lukea, kun pitää tuijottaa tiktokkia ym 💩. Saavat kyllä ahdistusoireita, jos lukevat ja ollaan kohta taas menossa siihen suuntaan, mitä elo oli ennen.😰

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
64/119 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nelikymppinen mies. Luin Koillismaa-sarjan jo lapsena, sekä sieltä täältä yksittäisiä muita Päätalon kirjoja. Joskus n 30 vuotiaana luin Iijoki-sarjan ja nyt muutama vuosi sitten taas Koillismaat uudestaan.

Päätalon tuotanto on kiehtova aikamatka 20-50 lukujen Suomeen ja se antaa huimasti perspektiiviä nykyajan elämään. Siitä on oikeasti vain 100 vuotta, eli vaivaiset 3 sukupolvea, kun Kalle perheineen joutui häpeällisesti kunnan eläteiksi (= saa ilmaisen jauhopussin) Isä-Herkon sairastuttua. Siinä vähän miettimistä kela goldeille.

Erityismaininta uskomattoman hienosti kuvatusta Koillismaan murteesta, sekä tarkasta päivittäisten tapahtumien kuvauksesta. Ihmisten elämästä 90% on arkea. Miten hienoa, että joku täyttää kirjansa arjen kuvaamisella, ja tulee siinä samalla dokumentoineeksi yhden aikakauden historiallisine käänteineen.

Olen täysin samaa mieltä. Hieno kirjoitus sinulta.😘

Vierailija
65/119 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just kuunnellaan Iijokea ja ollaan alle 50. Yhden niistä luin kirjana. Kyllä ne murresanat tajuaa jos yhtään osaa ajatella asiayhteyttä.

Jep, pointti on sanassa -ajatella-, mikä on harvinainen kyky nykyään.

Vierailija
66/119 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsin vielä väännettiin sitten työt kun etelässä oli jo koneet ja vehkeet.

Vierailija
67/119 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätys, erilaiset lahjoita meille järjestöt eivät ole ottaneet näitä teoksia vastaan 15 vuoteen. 

Vierailija
68/119 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persukirjallisuutta, ei kiitos.

Vierailija
69/119 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaapa Keltainen Kirjasto läpi. Ei toi Päätalo ole hyvää kirjallisuutta, aivan hirveetä puppua.

Vierailija
70/119 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut niitä aika monta. Äitini tykkäsi kovasti Päätalosta. Ei ne nyt mitään suuria klassikoita ole, mutta luettavia. Olen syntyisin Pohjois-Pohjanmaalta, joten ymmärrän kyllä murteen ja se onkin ehkä kirjojen parasta antia.

Vierailija
71/119 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on koko Iijoki-sarja. Varmaankin kolme kertaa oon lukenut kaikki läpi. Mun lemppareita ovat. N58

Vierailija
72/119 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähemmäs 70-vuotias, mutten ole ikinä lukenut yhtään, ei todellakaan kiinnosta. Olin jopa kirjastossa töissä, niin että varmaan olis pitänyt yleissivistyksen vuoksi lukea pari, mutta ei.

Vierailija
73/119 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin lukemaan Iijoki-sarjaa paljon alle 3-kymppisenä ja koko sarjan olen lukenut. Nykyään varmaan on jo unohdettu.

Vierailija
74/119 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut riviäkään Päätaloa. Enkä lue.

60+

Vierailija
75/119 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä se nyt sitten on?

Vierailija
76/119 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku suomalainen yleisurheilija, nuori mies kertoi lukeneensa Ii-joki sarjan koska hotelleissa on joskus tylsää ja jotenkin pitäs aikaa tappaa.

Se kävelijä, Aleksi Ojala?. Jos jaksaa 50 km kilpakävellä, on varmaan semmonen luonne että jaksaa keskittyä tiiluskiviäkin kahlaamaan.

Eihän nuo oikeastaan edes ole tiiliskiviä, kun nykyään kirja kuin kirja tahtoo oll 700-800 sivua.

Vierailija
77/119 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin sekä Koillismaa- että Iijoki-sarjan ensimmäisen kerran parikymppisenä. Sen jälkeen olen lukenut ne uudelleen kolme neljä kertaa. Ikää 52 vuotta.

Luetko mitään muita kirjoja?

Vierailija
78/119 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätalo on samaa ikäluokkaa kuin isovanhempani, niin kyllä olen lukenut Iijoki-sarjan mielenkiinnolla, koska se kertoo myös isovanhempieni elämästä. Ensimmäisen kerran luin Iijoki-sarjan lukioikäisenä, toisen kerran 40-vuotiaana. Olen nyt 47. 

P.S. Kirjoissa on Koillismaan murretta, ei Kainuun murretta.

Vierailija
79/119 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaapa Keltainen Kirjasto läpi. Ei toi Päätalo ole hyvää kirjallisuutta, aivan hirveetä puppua.

Vähintään puolet Keltaisista kirjoista on tekotaiteellista puppua, Päätalo on sentään arkitodellisuudesta kertovaa.

t Päätalot lukenut ja suurimman osan Keltaisista lukenut.

Vierailija
80/119 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukee mutta ihailen niitä jotka jaksaa lukea niin pitkäpiimäistä luettavaa. Ne tv sarjat on ihan hyviä. Kai Lehtinen Kallena hyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi