Noora Fagerström: Jokainen saa kaiken mitä haluaa kun menee vain sitä kohti, minäkin olen saanut ihan kaiken mitä olen halunnut
Hieno homma, jos se tosiaan menee noin.
Alankin tässä haluta Suomen presidentiksi tai maailmanlaajuiseksi rock-tähdeksi. Pitää mennä vain sitä kohti.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä ajattelutapa saa monet uskomaan, että pystyvät mihin vain ja kuitenkin ihmiset ovat hyvin rajallisia. Me emme saa kaikkea, mitä haluamme. Sitten niitä epärealistisia toiveita ja haaveita korjaillaan masennuslääkkeillä tai terapiassa.
Edes tämä lapsellinen kansanedustaja ei saa kaikkea haluamaansa ja jolla on vielä kovasti treenattavaa työssään ennen kuin lätisee mielipiteitään julkisuudessa. Povaan hänelle lyhyttä kansaedustajan uraa, jos kokonaisvaltaisempi ajatelumalli ei hänessä vahvistu.
Mä kuuntelin Nooran kirjan ja luulen että hän oikeasti uskookin tuohon. On ponnistanut pinnalle todella karuista oloista (alkoholisoitunut isä joka pyöri ostarin ryyppyporukoissa, aika rauhaton ja köyhä lapsuus muutenkin) ja siitä varmasti syntyy se ajatus, että jos minä pystyn niin muutkin pystyvät.
Isä ei sitten ilmeisesti halunnut menestyä.
Niin. Tässä maassa on paljon sellaisia, jotka eivät halua. Pääsee helpommalla kun alkaa uhriutumaan.
"Ei jaksa, ei voi... ei pysty.. eii viitsi.."Tässä maassa on paljon sellaisia, joilla ei ole appivahempia, jotka voivat lainata rahat yrityksen perustamiseen, sen lisäksi, että aviomiehellä olisi setelirullia pakastimessa.
Niin on. Ja sitten on keksittävä toisia keinoja. Ehkä onkin jotain muuta rahoitusta?
Tai sit voi vinkua jossain et "ei mulla ole sitä ja tätä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä ajattelutapa saa monet uskomaan, että pystyvät mihin vain ja kuitenkin ihmiset ovat hyvin rajallisia. Me emme saa kaikkea, mitä haluamme. Sitten niitä epärealistisia toiveita ja haaveita korjaillaan masennuslääkkeillä tai terapiassa.
Edes tämä lapsellinen kansanedustaja ei saa kaikkea haluamaansa ja jolla on vielä kovasti treenattavaa työssään ennen kuin lätisee mielipiteitään julkisuudessa. Povaan hänelle lyhyttä kansaedustajan uraa, jos kokonaisvaltaisempi ajatelumalli ei hänessä vahvistu.
Mä kuuntelin Nooran kirjan ja luulen että hän oikeasti uskookin tuohon. On ponnistanut pinnalle todella karuista oloista (alkoholisoitunut isä joka pyöri ostarin ryyppyporukoissa, aika rauhaton ja köyhä lapsuus muutenkin) ja siitä varmasti syntyy se ajatus, että jos minä pystyn niin muutkin pystyvät.
Isä ei sitten ilmeisesti halunnut menestyä.
Nooran isä taisi kuolla kun hän oli 14-vuotias. Ei musta alkoholisoitumisessa ja nuorena menehtymisessä ole mitään pilkan aihetta, surullinen kohtalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noora oli saanut rahoittajia firmalleen. Noora unohtaa, että rahoittajat teki päätöksen, rahoittivatko vai ei. Monesti nuo oman elämänsä sankarit unohtaa toisten "näkymättömät" auttavat kädet tai tekee ne toiset näkymättömäksi... Nooran menestys on monen muun ansiota, mm. sijoittajien, jotka sijoittivat tuon Nooran firmaan.
Tästä oli joku tutkimuskin. Joillakin menestyneillä on ajatusvinouma jonka mukaan ovat omilla ansioillaan menestyneet, vaikka oikeasti kyseessä olisi tuuri, ja muilta saatu apu.
Toisaalta myös heikommin menestyneillä oli sama vinouma mutta siten, että oma tilanne on omaa syytä vaikka taustalla vaikuttaa rakenteet yms.
Sama ajattelutapa on vallalla niissä, joilla on paljon varallisuutta (perittyä tai itse saavutettua), hyvät tulot ja helppo elämä siinä mielessä. Siitä puhuttiin muutama vuosi sitten joskus ennen pandemiaa. Aiheesta julkaistiin kirjakin, mutta se oli silloin liian kallis minulle.
Vierailija kirjoitti:
Johan on logiikka. Kun on vaikka 100 samanlaista nooraa ja yksi noora saa kaiken sen mitä haluaa ja muut jää ilman niin se on niiden muiden 99 samanlaisen nooran vika?
Naulan kantaan. Tämä talousjärjestelmä ei edes mahdollista sitä, että jokainen on miljonääri. Osan on pakko jäädä duunareiksi. Joten on aika vahingollista ajatella, että vain nämä miljonäärit ovat onnistuneita ja ahkeria, ja muut sitten alempaa sakkia ja epäonnistuneita tai laiskoja. Kuvottava ajatusmaailma.
Minun sukuni on ahkeraa duunarisukua, perinnöksi sain vanhemmiltani torpan nykyisin muuttotappiopaikkakunnalla ja isovanhempien arvottoman kotipaikan kaukaa Savosta.
Vuonna 1990 syntynyt poika Herlin sai perinnöksi miljardiosakkeet ja osakkuudet ns tekemättä mitään.
Meillä on ilmeisesti ihan samat lähtökohdat Nooran mukaan. Joo, yliopiston käyneitä ollaan kumpikin Herlinin pojan kanssa, mutta kortit elämään ei todellakaan ole samat. Toinen suku teki onnekkaat kaupat aikoinaan ja elää edelleen sillä sukupolvi toisensa jälkeen, toinen suku taas yrittämisestä huolimatta saa tyytyä vähempään. Se on ihan fine, mutta yksikään Noora F ei ole oikeutettu sanomaan et voi mennä vaikka kuuhun kuka tahansa kunhan vaan tarpeeksi haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hän ajattelee että tuo on huonoin mahdollinen lapsuus mutta niin ei todellakaan ole. Hänen psyykettään ei murjottu lapsena, sen näkee siitä kun hän on työkykyinen ja vahva luonne joka arvostaa ennen kaikkea itseään. Mutta hän ei tiedä mitä monet monet muut on kokeneet.
Niinpä niin... Tätä arvelinkin
Jos joku kykenee nousemaan, se ei ollutkaan silloin tarpeeksi vaikeista olosuhteista. Sillä ei ole silloin mitään tekemistä omien valintojen, asioiden käsittelyn, päättäväisyyden, ym. kanssa.
Just.
Just. Kun ei ymmärrä niin ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan on logiikka. Kun on vaikka 100 samanlaista nooraa ja yksi noora saa kaiken sen mitä haluaa ja muut jää ilman niin se on niiden muiden 99 samanlaisen nooran vika?
Naulan kantaan. Tämä talousjärjestelmä ei edes mahdollista sitä, että jokainen on miljonääri. Osan on pakko jäädä duunareiksi. Joten on aika vahingollista ajatella, että vain nämä miljonäärit ovat onnistuneita ja ahkeria, ja muut sitten alempaa sakkia ja epäonnistuneita tai laiskoja. Kuvottava ajatusmaailma.
Naulan kantaan. Olet ymmärtänyt (yhden) tämän nykyisen maailmamme suurimmista (julkisista) salaisuuksista: se on sairas. Kaikin puolin kuvottava pyrkyreiden ja omaa etuaan ajavien hölmölä, jossa oikeasti hyvät ihmiset puristetaan kuiviin (tai ajetaan järjiltä) mahdollisimman nopeasti, ettei mikään vain vahingossakaan pääsisi muuttumaan. Oravanpyörän pitää katsos pyöriä, jotta se orava ei ymmärtäisi, että jotain järkevämpääkin voisi tehdä.
Sitten on paljon niitäkin jotka ei kovasta yrittämisestä ja työstä huolimatta koskaan saavuta edes keskinkertaista menestystä vaikka haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Minun sukuni on ahkeraa duunarisukua, perinnöksi sain vanhemmiltani torpan nykyisin muuttotappiopaikkakunnalla ja isovanhempien arvottoman kotipaikan kaukaa Savosta.
Vuonna 1990 syntynyt poika Herlin sai perinnöksi miljardiosakkeet ja osakkuudet ns tekemättä mitään.
Meillä on ilmeisesti ihan samat lähtökohdat Nooran mukaan. Joo, yliopiston käyneitä ollaan kumpikin Herlinin pojan kanssa, mutta kortit elämään ei todellakaan ole samat. Toinen suku teki onnekkaat kaupat aikoinaan ja elää edelleen sillä sukupolvi toisensa jälkeen, toinen suku taas yrittämisestä huolimatta saa tyytyä vähempään. Se on ihan fine, mutta yksikään Noora F ei ole oikeutettu sanomaan et voi mennä vaikka kuuhun kuka tahansa kunhan vaan tarpeeksi haluaa.
Eihän kukaan sanonut että meillä kaikilla on samat lähtökohdat. Tottakai Herlinillä on paremmat mahdollisuudet menestyä, koska syntyessään jo saanut tietyn verran etumatkaa. Mä näen tuon Nooran viestin - joka toki on muotoiltu jenkkityyliin optimiseksi - että jokaisella on mahdollisuus nousta oman tilanteensa "yläpuolelle". Ei meistä kaikista voi miljonäärejä tulla, mutta menestyskin on eri ihmisille eri asioita. Jollekin se voi tarkoittaa sitä, että hänestä ei tule alkoholistia vaan normaali "kunnon" kansalainen.
Mun ystäväni kasvoi Helsingin köyhimmällä alueella kahden alkoholisoituneen vanhemman kodissa. Monet lapsuudenkaverinsa jäivät sinne, osa alkoholisoitui myös. Kaverin pelastus oli mummo, joka tarjosi normaalia elämää ja kannusti opiskelemaan ja tuki sitä ajatusta että eteenpäin pitää mennä. Kaveri on nykyisin korkeasti koulutettu tutkija ja sanoisin että vaikuttaa elävän hyvää elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan sanonut että meillä kaikilla on samat lähtökohdat. Tottakai Herlinillä on paremmat mahdollisuudet menestyä, koska syntyessään jo saanut tietyn verran etumatkaa. Mä näen tuon Nooran viestin - joka toki on muotoiltu jenkkityyliin optimiseksi - että jokaisella on mahdollisuus nousta oman tilanteensa "yläpuolelle". Ei meistä kaikista voi miljonäärejä tulla, mutta menestyskin on eri ihmisille eri asioita. Jollekin se voi tarkoittaa sitä, että hänestä ei tule alkoholistia vaan normaali "kunnon" kansalainen.
Mun ystäväni kasvoi Helsingin köyhimmällä alueella kahden alkoholisoituneen vanhemman kodissa. Monet lapsuudenkaverinsa jäivät sinne, osa alkoholisoitui myös. Kaverin pelastus oli mummo, joka tarjosi normaalia elämää ja kannusti opiskelemaan ja tuki sitä ajatusta että eteenpäin pitää mennä. Kaveri on nykyisin korkeasti koulutettu tutkija ja sanoisin että vaikuttaa elävän hyvää elämää.
Erittäin hyvin sanottu. Niin moni haluaa väkiselläänkin ymmärtää kaiken väärin ja haastaa sen pohjalta riitaa. Miksi? Ketä sellainen hyödyttää?
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole niitä älynlahjoja, niin ei ole... Noin ei kukaan ole sanonut. Älä tulkitse omiasi ja esitä niitä toisen sanomana.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin työntää ison dildon Nooran anaaliin. Toteutuukohan toiveeni?
Mä haluaisin tehdä saman Stubbille eduskuntatalon portailla ja ko. tyypin pitää samalla vinkua, kuin sika. Saisi koulukiusaaja takaisin oikein korkojen kera. Eli nyt vaan toivetta kohti!
Vierailija kirjoitti:
Joo aina löytyy joku vielä hienompi, parempi, edustavampi, nopeampi.
Kaikki ei saa edes tuota mitä sinä. Lopeta ulina. Joku tulee sanomaan sulle et "helppohan se sulla on, ku..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan olla neurotyypillinen, koska autismin oireet tekee elämisestä sietämättömän vaikeaa. Alankin tästä mennä sitä kohti samantien!
Mikä neuro"tyypillinen" kun mitään tyypillistä ei enää ole. Varmaan vähintää joka toisella on jo diagnosi
Neurotyypilliseksi et pääse, mutta voit jäädä joko katkeroitumaan tai miettiä miten tehdä noilla korteilla eletään mahdollisimman täysimääräistä, onnellista elämää.
Valinta on sun.
Aikamoinen yleistys. Eli vaikka kehityshäiriöstä pääsee eroon, kunhan vain haluaa sitä tarpeeksi paljon.
Missä mielikuvitusmaailmassa elät?Et osaa lukea tai ymmärtää lukemaasi. Yritäpä vielä uudelleen.
Voit ihan vapaasti selittää.
Miten autismista pääsee eroon "vain päättämällä päästä siitä"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvin sanottu. Niin moni haluaa väkiselläänkin ymmärtää kaiken väärin ja haastaa sen pohjalta riitaa. Miksi? Ketä sellainen hyödyttää?
Miksi siis tarkoituksella haastat riitaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan olla neurotyypillinen, koska autismin oireet tekee elämisestä sietämättömän vaikeaa. Alankin tästä mennä sitä kohti samantien!
Mikä neuro"tyypillinen" kun mitään tyypillistä ei enää ole. Varmaan vähintää joka toisella on jo diagnosi
Neurotyypilliseksi et pääse, mutta voit jäädä joko katkeroitumaan tai miettiä miten tehdä noilla korteilla eletään mahdollisimman täysimääräistä, onnellista elämää.
Valinta on sun.
Aikamoinen yleistys. Eli vaikka kehityshäiriöstä pääsee eroon, kunhan vain haluaa sitä tarpeeksi paljon.
Missä mielikuvitusmaailmassa elät?Et osaa lukea tai ymmärtää lukemaasi. Yritäpä vielä uudelleen.
Miten autismista pääsee eroon "vain päättämällä päästä siitä"?
Kukaan ei ole sanonut että voit päästä autismista eroon päättämällä, tietysti et voi. Mutta voit tehdä asioita parhaasi mukaan, jotta voit rakentaa itsellesi niin hyvän elämän kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ilmeisesti tarkoitetaan taloudellista hyvinvointia, jota Noora on tavoitellut ja saanut. Miten sitten onkin henkisen hyvinvoinnin ja aidon rahasta riippumattoman onnellisuuden kanssa asiat? Mulle ainakin tärkeämpää tavoitella just nimenomaan niitä ja taloudellinen puoli on sivuseikka. Mutta tosiasiassa kaikki ei ole itsestä kiinni elämä on hyvien ja huonojen asioiden summa, koska paljon on asioita joihin ei voi vaikuttaa (sairaudet, kuolemat, synnyinkoti tai -maa yms.)
Mutta aika mustavalkoisena täytyy nähdä asiat, jos ajattelee tuon väittämän pitävän paikkansa kaikilla elämän osa-alueilla.Kukahan tässä on mustavalkoinen? Lue uudelleen juttus.
Oikein huvittaa tää ironia, miten sokeita ihmiset itselleen ja ajatuksilleen ovatkaan.
Minua huvittaa, miten näet jokaisen mielipiteen, joka ei edusta omaa kantaasi, uhkana. Ja reagoit sen mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valinta on sun.
Miten autismista pääsee eroon "vain päättämällä päästä siitä"?Kukaan ei ole sanonut että voit päästä autismista eroon päättämällä, tietysti et voi. Mutta voit tehdä asioita parhaasi mukaan, jotta voit rakentaa itsellesi niin hyvän elämän kuin mahdollista.
Edelleenkään et vastannut, miten tämä edellinen keskustelija pääsee eroon siitä suurimmasta hänen elämäänsä rajoittavasta asiasta. Eli siitä autismista.
Tosiaan netissä uhriutumalla kateellisena siitä että toiset menestyy yritettyään eri asioita ei ole kovinkaan montaa menestystarinaa luonut. Silti julmettu määrä vasureita ei muuta teekään kuin valittaa netissä siitä että niillä jotka on jotain yrittäneet on enemmän kuin heillä jotka ei muuta tee kuin valittaa toisista. Ei ihme ettei tää maa lähde nousuun kun isolle osalle on saatu jankuttamalla opetettua tuo vasurien asenne. Ja toisaalta byrokratialla tehty yrittäminen niin riskialttiiksi että harva haluaa edes kokeilla kun seuraukset epäonnistumisesta on aika lopulliset.
Mä en ole tavoitellut mitään erityistä, joten tsempit voi pitää vain itsellään. Ja mikäs tässä ollessa. Vähän järkeä pitäisi kumppanille puhua, mutta muuten kaikki ok.
Elämän kospastuskivet: liian vähän rahaa ja siitä johtuvat riidat ja miehen "lievä" aggressiivisuus asioita selvitettäessä.