Tukia leikkaamalla saadaan ihmiset töihin
Valtiovarainministeriön puolueettomat virkamiehet ovat laskeneet asian jo aiemmin. Nyt sen vahvistavat Helsingin Sanomissa taloustieteilijät Markus Jäntti ja Roope Uusitalo: "On olemassa paljon tutkimuskirjallisuutta, joka osoittaa, että työttömyysturvan tasolla on merkitystä työllistymiseen.
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikas kokoomuslainen on kyllä repimässä köyhän selkänahasta rahat, joilla köyhä saa ruokaa ja päänsä päälle juuri ja juuri katon. Mutta kun itse pitäisi osallistua yhteisiin talkoisiin luopumalla lapsilisistä joita ei edes elääkseen tarvitse vaan voi säilöä ne lapsen tilille kasvamaan korkoa, niin eihän se tulo kuuloonkaan.
En matalapalkkaisena hoitajana haluaisi verorahoillani kustantaa rikkaiden lasten sijoitussalkkujen ja säästötilien lihottamista.Tulorajat lapsilisille!
Kuten sanottu, lapsilisä ei ole mikään köyhäinavustus, vaan kulukorvaus lapsesta.
Matalapalkkaisena hoitajana sinä olet saamapuolella muiden rahoista, et sinä maksa muiden sijoitussalkkuja.
Kyllä olen veroja maksanut koko ikäni enkä kelan rahoja ole kupannut. Veronmaksajana maksan sinunkin lastesi säästötilille päätyviä lapsilisiä. Ja kuten itse sanoit, lapsilisä on kulukorvaus, eli se on tarkoitus käyttää lapsen kuluihin joka kuukausi. Ei säilöä korkoa kasvamaan lapsen tilille. Isotuloisena pystyisitte varmasti lapselle kerryttämään säästöjä myös palkastanne, niin ei tarvitsisi yhteiskunnan yhteisen kassan kautta kierrättää. Ei ole oikeasti mitään syytä, mihin tarvitsisitte lapsilisiä.
Eihän sillä ole mitään merkitystä maksaako varakas lapsen vaipat omista rahoistaan ja säästää lapsilisän, vai maksaa vaipat lapsilisästä ja säästää saman summan omista rahoistaan. Vähän valoja nyt taas.
Mikä on syynä, ettet edes tällaisina aikoina ole valmis luopumaan sellaisesta yhteiskunnsn etuudesta, jota et edes tarvitse?
Koska toimeentulotuella tulee toimeen, miksi kaikki ei luovu toimeentulotuen ylittävästä osasta tulojaan?
Mitä tarkoitat tällaisina aikoina? Suomessa on yhdet maailman suurimmista tulontasauksista, korkea veroaste ja isot tulonsiirrot. Nämä ovat voimassa kaiken aikaa, ei vain 'tällaisina aikoina', vaan aina. Varakkailla ei ole tässä yhteiskunnassa kuin maksajan osa myös hyvinä aikoina.
Ja kyllä tarvitsen tuota etuutta ja kaikki saatavilla olevat roposet, on tässä kesämökki- ja venelainaa ja muuta kulua.
Ei ole ihmisoikeus asua maalla.
Vierailija kirjoitti:
>> Tukia leikkaamalla saadaan ihmiset töihin <<
Niin juuri. Hallitus ja Orpo muotoili tämän asian tekosiveästi muotoon "ihmiset ovat tukiloukussa".
Käytännössä se kuitenkin tarkoittaa sitä, että ihmisen on nyt pakko hakea töihin, jos mielii syödä ja maksaa laskunsa, koska tuilla ei enää selviä sitäkään vertaa kuin ennen selvisi. Ihmisille ei siis jätetä muuta vaihtoehtoa kuin hakea työtä.
No ei se työn hakeminen vielä tuloja tuo. Ongelmahan on se ettei työnantajat palkkaa kuin työnvaihtajia. Ei työttömiä vaikka nämä hakisi miljoonaa paikkaa kuussa.
Muutan jonnekin syrjäseudulle missä on halvemmat kulut eikä edes mitään työkokeilupaikkoja tai muuta vastaavaa orjatyötä. Kun ei kerran palkata oikeisiin töihin niin en minä ilmaiseksikaan töitä tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin juuri. Hallitus ja Orpo muotoili tämän asian tekosiveästi muotoon "ihmiset ovat tukiloukussa".
Käytännössä se kuitenkin tarkoittaa sitä, että ihmisen on nyt pakko hakea töihin, jos mielii syödä ja maksaa laskunsa, koska tuilla ei enää selviä sitäkään vertaa kuin ennen selvisi. Ihmisille ei siis jätetä muuta vaihtoehtoa kuin hakea työtä.
Hallitus unohti, että monelle se tarkoittaa, että pitää hankkia vielä toinenkin työ, että selviää jatkossa. Koska tukia saavat myös pienituloiset kokoaikatyössä käyvät.
Olen itse tehnyt vähän iltahommia, vaikka olen hyvätuloinen. Tuskin ne köyhääkään pilaavat.
ylpeilet siis sillä, että olet vienyt jonkun toisen työpaikan. jonkun, joka oikeasti tarttisi sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä rikkailla, jotka kadehtivat itseään köyhempiä on pakko olla omassa elämässä jotain pielessä: jotain puuttuu omasta elämästä mitä rahalla ei saa/väärä ammatinala/tylsä oma työ ja tai oma elämä/omasta elämästä puuttuu merkitys tai jännitys/ei olla sinut itsensä kanssa tai sitten joku ylempää on käskenyt/lahjonut/aivopessyt/kiristänyt puhumaan tällaisia..
Se mitä yleensä ei rahalla saa on rakkaus ja tyytyväisyys omaan itseensä, itsensä hyväksyminen juuri sellaisena kuin on, terve ja hyvä itsetunto.
On voitu mennä raha edellä ammattiin, jossa ei niin väliä ettei työstä oikeasti ole kiinnostunut. Reaalielämä sitten iskee vasten kasvoja kun työ ei olekaan sitä mitä on odottanut/halunnut.
On voitu mennä tukka putkelle sinne, tänne ja tonne ilman mitään pysähtymisiä ja uraa luoden. Sitten kun kaikki onkin valmista niin iskee tyhjyys, että tässäkö tämä nyt sitten oli. Että tätäkö varten minä sitten niin ahkeroin, raadoin työssä.
No ei kyllä lähelläkään noin. Itse teen palkkatöitä, joskin hyväpalkkaisessa hommassa. Lisäksi olen vuosia tehnyt sivutöitä ja pyörittänyt omaa firmaa. Sivutulot olen sijoittanut asuntoihin ja osakkeisiin. Samalla kun pyörittää perhearkea, niin se on aika ajoin raskasta. Lopussa kuitenkin kiitos seisoo ja kova työ palkitaan mukavilla pääomatuloilla. On asuntoja, autoja, kesämökkiä ja lomamatkoja voi tehdä helposti neljä vuodessa. Syön ravintoloissa lähes joka päivä, käytän kulttuuripalveluita ja nautin elämästä.
Sitten samaan aikaan joku Kallion panokorsussa elävä työnvieroksuja, joka on juonut koko ikänsä muiden rahoilla, antaa ymmärtää, että minä en olisi oikeutettu lapsilisään, koska olen jo niin varakas. Päin vastoin, minun pitäisi osallistua jotenkin enemmän näihin talkoisiin, vaikka minulla ei ole ollut muuta kuin maksajan osa monta vuosikymmentä.
Minulla on paljon tuloja ja varallisuutta, koska olen tehnyt paljon töitä. Vuosikymmeniä.
Mitä tukien varassa elävä pummi tekee omien tukiensa eteen? Mitä häneltä voidaan edellyttää? Ei kuulemma mitään, koska on kuulemma ihmisoikeus ryypätä Helsingin keskustan kattohuoneistossa toisten rahoilla.
Tämä järjestelmä joka tällaisen mahdollistaa, se on se mikä vituttaa. Ja sen takia toivon että tuet jaetaan vain sairaille, työkyvyttömille ja avuntarvitsijoille. Terveet ja työkykyiset osallistukoon omien kykyjensä mukaan tämän yhteiskunnan pyörittämiseen.
Kehtaat olla kateellinen "Kallion panokorsussa elävälle työnvieroksujalle". Mainitsit saaneesi hyvää palkkaa. Oletko koskaan ajatellut, että kaikista töistä, jotka kuitenkin ovat yhteiskunnallisesti merkittäviä, ei voida maksaa "hyvää" palkkaa? Sinunkin nettiostoksiasi on kerännyt hyllystä joku pienipalkkainen, sinunkin lapsiasi on hoitanut joku pienellä palkalla, sinunkin taksikyytejäsi lomalennoille on ajanut joku taksirenki ties millä ehdoilla, sijoitusasuntojesi pihoista on lumet aurannut joku pienipalkkainen aamuyön tunteina, kun sinä vielä nukut.
En usko, että kuvailemasi alkoholisti on tällä palstalla tukirahoja itkemässä, vaikka alkoholismihan on sairaus, joten ilmeisesti juuri hänellekin oikeastaan sallit tukea. Ne, jotka täällä itkevät ovat noita ikänsä heikosti palkattuja sinunkin mukavuuttasi lisääviä töitä tehneet. Heillä ei ole ollut mahdollisuutta ja energiaa kerätä mittavaa omaisuutta sairauden ja työkyvyttömyyden varalle.
En tunne yhtäkään työtöntä alkoholistia. Sen sijaan tunnen vaikka kuinka monta työllistä alkoholistia.
Miten voi joku kadehtia kuukaudesta toiseen pelkällä makaronilla eläviä? En ymmärrä. Täytyy olla jotain kadehtijalöa korvien välissä todella pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikas kokoomuslainen on kyllä repimässä köyhän selkänahasta rahat, joilla köyhä saa ruokaa ja päänsä päälle juuri ja juuri katon. Mutta kun itse pitäisi osallistua yhteisiin talkoisiin luopumalla lapsilisistä joita ei edes elääkseen tarvitse vaan voi säilöä ne lapsen tilille kasvamaan korkoa, niin eihän se tulo kuuloonkaan.
En matalapalkkaisena hoitajana haluaisi verorahoillani kustantaa rikkaiden lasten sijoitussalkkujen ja säästötilien lihottamista.Tulorajat lapsilisille!
Kuten sanottu, lapsilisä ei ole mikään köyhäinavustus, vaan kulukorvaus lapsesta.
Matalapalkkaisena hoitajana sinä olet saamapuolella muiden rahoista, et sinä maksa muiden sijoitussalkkuja.
Kyllä olen veroja maksanut koko ikäni enkä kelan rahoja ole kupannut. Veronmaksajana maksan sinunkin lastesi säästötilille päätyviä lapsilisiä. Ja kuten itse sanoit, lapsilisä on kulukorvaus, eli se on tarkoitus käyttää lapsen kuluihin joka kuukausi. Ei säilöä korkoa kasvamaan lapsen tilille. Isotuloisena pystyisitte varmasti lapselle kerryttämään säästöjä myös palkastanne, niin ei tarvitsisi yhteiskunnan yhteisen kassan kautta kierrättää. Ei ole oikeasti mitään syytä, mihin tarvitsisitte lapsilisiä.
Eihän sillä ole mitään merkitystä maksaako varakas lapsen vaipat omista rahoistaan ja säästää lapsilisän, vai maksaa vaipat lapsilisästä ja säästää saman summan omista rahoistaan. Vähän valoja nyt taas.
Mikä on syynä, ettet edes tällaisina aikoina ole valmis luopumaan sellaisesta yhteiskunnsn etuudesta, jota et edes tarvitse?
Koska toimeentulotuella tulee toimeen, miksi kaikki ei luovu toimeentulotuen ylittävästä osasta tulojaan?
Mitä tarkoitat tällaisina aikoina? Suomessa on yhdet maailman suurimmista tulontasauksista, korkea veroaste ja isot tulonsiirrot. Nämä ovat voimassa kaiken aikaa, ei vain 'tällaisina aikoina', vaan aina. Varakkailla ei ole tässä yhteiskunnassa kuin maksajan osa myös hyvinä aikoina.
Ja kyllä tarvitsen tuota etuutta ja kaikki saatavilla olevat roposet, on tässä kesämökki- ja venelainaa ja muuta kulua.
No, miksi kansanedustajat ei luovu palkkioistaan kokonaan kun ilmankin tulee toimeen?
Varmasti!Juuri tilasin sata(100) katalysaattoria.Kyllä nämä leikkaukset luovat toimeliaisuutta!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä edelleen vanhempainhoidossa, päiväkodeissa ja kouluissa huutava pula työntekijöistä, mutta kaikki vaan huutaa KUN EI OLE TÖITÄ.
Se on tehtävä niitä töitä mitä saa. Ei niitä mitä haluaisi. Minäkin haluaisin olla Suomen presidentti.Viime kuussa hain päiväkotiin töihin. En päässyt.
Niinpä. Eikä kouluissakaan ole huutavaa pulaa työntekijöistä. Avustajaksi ei pääse kuka vain, ja avustajien määrää on päinvastoin vähennetty monissa kunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se työn hakeminen vielä tuloja tuo. Ongelmahan on se ettei työnantajat palkkaa kuin työnvaihtajia. Ei työttömiä vaikka nämä hakisi miljoonaa paikkaa kuussa.
Jos hakijalla on samat kyvyt ja taidot, niin miksi työnantajaa kiinnostaisi pätkääkään tuleeko työntekijä kortistosta vai toiselta työnantajalta?
Tosiasia taitaa olla, että työttömien joukosta ei löydy tarvittavaa osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hakijalla on samat kyvyt ja taidot, niin miksi työnantajaa kiinnostaisi pätkääkään tuleeko työntekijä kortistosta vai toiselta työnantajalta?
Siksi, että työnantaja luulee sen työttömän saaneen potkut jonkun henkilökohtaisen ongelman vuoksi. Se työnvaihtaja on kelvannut edelliselle työnantajalleen eli on varmempi valinta.
Hitler ei kovin isoa palkkaa tarjonnut, johon myös EK. pyrkii.
Koko ketjun lukeneena:
Vieläkään ei ole kerrottu MITEN tukien vähentäminen/poistaminen lisää konkreettisesti työpaikkoja?
Mikä on se prosessi millä niitä työpaikkoja tulee lisää kun tukia vähennetään?
Työnantaja joutuu silti maksamaan palkan, joten MITEN työttömyys tai asumistuet vaikuttaa työpaikkojen lisääntyvyyteen?
Ja vaikka olisikin palkattomassa työharjoittelu, -kokeilu tms paikassa, niin MITEN niitä paikkoja tulee lisää kun tukia vähennetään?
Miksi niitä ei nyt sitten ole enempää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai kiinnostaa! Saavat hyvän työntekijän pois kilpailijan palkkalistoilta itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkoja nostamalla työssäkävien ei tarvitse hakea tukia.
Mitä korkeammat palkat, sitä enemmän työttömiä.
mitä enemmän työttömiä, sitä korkeammat palkat tarvitaan, että työssäkäyvät pystyvät veroilla elättämään työnvälttelijät
Ensi vuonna työttömyysluvut räjähtää ja toisaalta avoimien työpaikkojen määrä laskee. Kuka uskoo että köyhyydestä on joskus koitunut jotain yhteiskunnallista hyvää?
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin luulin. Sitten loukkaannuin itse ja huomasin sairauspäivärahan loppuessa että totuus onkin aivan toinen. Anna Kontulan sanoja lainatakseni; Suomi on maa jossa voit samaan aikaan olla saattohoidossa ja työtön työnhakija.
No voi herra mun jee. Sä väität olevasi nyt saattohoidossa. Älä nyt viitti. Multa meni pohjeluu poikki ja nilkka paskaksi. Viikko sen jälkeen olin jo töissä. En pystynyt tekemään mun fyysistä työtä, joten menin nettiin pitämään suomenkielen tunteja. Olen kyllästynyt teihin valittajiin kun on sitä ja tätä ettei mitään työtä muka voi tehdä. Eläke on se ainoa ratkaisu. Ei ole. Aina jotain löytyy, jos oikeasti haluaa.
Haista paska! En missään väittänyt olevani saattohoidossa vaan että Suomessa on mahdollista olla samaan aikaan saattohoidossa ja työtön työnhakija. Olen vammojeni vuoksi opiskelemassa neljättä ammattia ammatillisena kuntoutuksena. Mulle ei edes asiantuntija keksinyt työtä mitä pystyisin tekemään muuten kuin pitkien opintojen kautta. Huom. sen työn täytyy myös työllistää. Jos olisi mennyt jalka niin tilanne olisi täysin erilainen koska se jättäisi kaikki toimistotyöt jäljelle. Ole onnekas että sulta murtui vaan jalka joka ilmeisesti vielä parantui, kaikki eivät ole yhtä onnekkaita. Minä olin viikko onnettomuudesta vielä sairaalassa, en pystynyt olemaan kuin hetken jalkeilla tai edes istumassa, sun mielestä varmaan olisi sieltä pitänyt täysin puolikuntoisena vaan töihin raahautua 😆.
Kun nälkä korventaa mahaa ja paino laskee ja sisuskalut tervehtyy - tulee ihmiseen virkeyttä ja intoa.
Ihminen ottaa papereitaan ja menee terhakkaana kuin pystypäinen k y r p ä työnhakuvirkailijan pakeille. Työvoimakonttoriin.
Ihminen saa töitä ja pian palkan ja siittä elo alkaa.
Eihän se Orpo juuri mistään muusta ole puhunutkaan. Se uusi sana tälle on "työmarkkinauudistukset"..