Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tukia leikkaamalla saadaan ihmiset töihin

Vierailija
01.09.2023 |

Valtiovarainministeriön puolueettomat virkamiehet ovat laskeneet asian jo aiemmin. Nyt sen vahvistavat Helsingin Sanomissa taloustieteilijät Markus Jäntti ja Roope Uusitalo: "On olemassa paljon tutkimuskirjallisuutta, joka osoittaa, että työttömyysturvan tasolla on merkitystä työllistymiseen.

Kommentit (520)

Vierailija
441/520 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi voisi säästää järisyttäviä summia (hyödyttömien työllistämistoimien, moniammatillisten työryhmien ja kaikkien pupukurssien muodossa) päästämällä ne ihmiset eläkkeelle jotka sinne kuntonsa puolesta kuuluu.

Vierailija
442/520 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukia leikkaamalla saadaan ihmiset kaduille. 

Ja varastamaan ruokaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/520 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo, sehän se suomen pelastaa, kun korkeakoulutetut uudelleen koulutetaan lähäreiksi :D

Kyllä se paljon pelastaa, kun saadaan hoitajapula ratkaistuksi ja samalla vielä työttömyyttä vähennetyksi.

Tajuatko sä kuinka paljon rahaa on mennyt noihin korkeakoulutuksiin jo? Ja siihen päälle lähäriopinnot? Toi ei ole millään lailla taloudellisesti kannattavaa.

Miten paljon on mennyt rahaa kouluttautua suoraan sohvalle?

Hyvä kysymys? Miksi ihmisiä koulutetaan suoraan sohvalle? Miksi pitää puolet väestöstä väkisin 'korkeakouluttaa'?

Suomalaiset yliopistot eivät pärjää edes paremmuuskilpailussa. Kouluja lakkautettava jos niistä valmistuu työttömiä.

Vierailija
444/520 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se kannustaa terveitä mutta ei meitä sairaita.

Sairaille on onneksi työkyvyttömyyseläke. Rajatapauksille vielä osatyökyvyttömyyseläke.

Mä olen osatyökykyinen. En voi enää tehdä fyysisesti rasittavaa työtä. Siksi opiskelin toisen ammatin jota voin tehdä.

Taidan itse olla täsmätyökykyinen eli opiskelen ammattia jonka työtehtäviä pystyn tekemään. Lähes kaikki muu työ on poissuljettu, en voi tehdä fyysistä työtä enkä toimistotyötä vaikean käsivamman vuoksi.

Vierailija
445/520 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkoja nostamalla työssäkävien ei tarvitse hakea tukia.

Mitä korkeammat palkat, sitä enemmän työttömiä.

Miksi Norjassa on sitten lähes täystyöllisyys vaikka mediaanipalkka on 83 tonnia vuodessa?

Ja vain murto-osa väestöstä on ölyalalla töissä, eli turha keppihevonen. Oslossa asunnon vuokrakin maksaa suunnilleen saman verran kuin Helsingissä. Sairaanhoitaja saa 2 tonnin palkan sijasta 5-6 tonnia.

Koska juuri öljyn takia siellä talous pyörii.

Siellä raha kiertoa yhteiskunnassa, on ostovoimaan käytetään palveluita, ihmisilla on varaa kuluttaa.

On yrityksiä jotka makasavat veroaan valtiolle, samoin yritysten työntekijät. Ja siihen muut kiinnreistöverot verot.

Öljyteollisuudes Norjassa luo valtavan määrän alihankinta yrityksiä ja niissä työpaikkoja ihmisille.

Meilläkin oli vuosikymmeninä sitten metsäteollisuudessa osassa muutakin teollisuutta, samassa tilanteessa.

Kukaan ei kieltäisi Suomea osallistumasta öljybisnekseen. Norjakin poraa öljyä Afrikasta enemmän kuin Pohjanmereltä. Se on vain uskomus, että Norja saa määrättömästi rahaa omista luonnonvaroista. Todellisuudessa raha tulee siitä, että norjalaiset investoivat globaalisti monenlaiseen teollisuuteen. Suomen hallitusten ideologiaan ei kuulu se, että valtio saisi omistaa, saati investoida mihinkään tuottavaan. Norja meiltäkin on ostanut kaivostoimintaa, lannoitetuotantoa, vesivoimaa ym. josta se saa sitä rahulia hyvällä tuotolla. Petteri haluaa rakentaa junaradan summalla, jolla saisi rakennettua keskisuuren ydinvoimalan ja saada kaivattua tulopohjaa. Nyt tuo junarata joka ikinen vuosi tuo 200 miljoonan kulut verovaroista maksettavaksi, kun se ydinvoimala toisi 300 miljoonaa tuloja kassaan. Ero on puoli miljardia joka ikinen vuosi. Se on se ero Norjan ja Suomen välillä. Me olemme hölmöläisiä bisneksessä.

Ihmiset "työllistetään" harjoittelun ja työkokeilun nimikkeellä. Jäät tuotot ja firman kasvut saamatta. Veltto työntekijä ei ole tuottava.

Vierailija
446/520 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että nämä kokoomuslaiset on aikoinaan vain menneet töihin, koska kyseessä oli isin firma. Siksi heidän on vaikea ymmärtää miksi muut eivät "mene" töihin. He eivät tajua, että sinne ei vain kävellä ilman perhesuhteita.

Vierailija
447/520 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko semmoinen systeemi hyvä että jokainen suomalainen saisi kelalta saman verran rahaa,ja ne jotka käy töissä niin saa sen palkan siihen lisäksi,eikä sitä kelan rahaa otettaisi pois. Näin työttömien ei tarvii kokoajan huolehtia,että jos tekee vähän töitä niin kaikki tuet lähtee, ja näin työssäkäyvienkään ei tarvitsisi olla kateellisia työttömille.

Jos joku työssäkäyvä on kateellinen mun ruhtinaalliselle tuelle, kyllä, tuelle (miksi sulla on monikko?) niin on aivan päästään sekaisin. Saan työmarkkinatuen ja siitäkin viedään kohta lapsikorotus. Vaihtaisin työmarkkinatuen ja työkyvyttömyyteni heti työhön ja palkkaan. Jos olisin työkykyinen niin työllistyisin heti tänään, suorastaan revittäisiin jo iltavuoroon.

Vierailija
448/520 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se kannustaa terveitä mutta ei meitä sairaita.

Työttömien joukossa on sairaita ja "sairaita".

Taitaa suurimmat sairaudet löytyä pääkopasta. Ehkä se mielikin paranee kun on jotain tavoitetta elämälle eikä kaikki tule luukusta annettuna.

Oikeassa olet ainakin minun suhteen, vika on pääkopassa. sai nimittäin aivoverenvuodon ja pääkopasta löytyin sen lisäksi puhkeamaton aneyurysma (verisuonen pullistunma) ja muutaman tia kohtauksenkin olen saanut. Kaikki taudit siis pääkopassa :D

Vaihdatko osia? Minä saan terveyteni  takaisinja sinun työpaikkasi, sinä saat minun sairaudet ja työttömyyden? Pliis vaihdetaan!

Sopii, jos pystyt tekemään minun työni. Luuletko, että tähän hommaan on tultu jostain pystymetsästä. Ei, vuosien koulutus, työkokemus ja yrityksen koulutuspolku.

Kun tänne voit kirjoitella, niin onko tosiaan että mitään et pysty tekemään?

Minäkin kirjoitan keskisormella. Muut sormet ei toimi.

Minä vasemman käden peukalolla 😄. Onnistuu puhelimella, tietokone onkin sitten eri asia. Oikea käsi ei toimi.

Vierailija
449/520 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät vaan niille ketkä sen taloudellisesti tarvitsevat. Ei viitsitä lihottaa hyväosaisten perheiden lasten säästötilejä veronmaksajien rahoilla.

Vierailija
450/520 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät vaan niille ketkä sen taloudellisesti tarvitsevat. Ei viitsitä lihottaa hyväosaisten perheiden lasten säästötilejä veronmaksajien rahoilla.

On halvempaa maksaa lapsilisät kaikille, kuin ryhtyä valvomaan sitä että kenellä olisi siihen oikeus.

Vierailija
451/520 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On halvempaa maksaa lapsilisät kaikille, kuin ryhtyä valvomaan sitä että kenellä olisi siihen oikeus.

Eikö olisi halvempaa myös maksaa työttömyys-ja asumistuet kaikille, kuin alkaa valvomaan kenellä niihin on oikeus?

Vierailija
452/520 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minäkin luulin. Sitten loukkaannuin itse ja huomasin sairauspäivärahan loppuessa että totuus onkin aivan toinen. Anna Kontulan sanoja lainatakseni; Suomi on maa jossa voit samaan aikaan olla saattohoidossa ja työtön työnhakija.[/quote]

No voi herra mun jee. Sä väität olevasi nyt saattohoidossa. Älä nyt viitti. Multa meni pohjeluu poikki ja nilkka paskaksi. Viikko sen jälkeen olin jo töissä. En pystynyt tekemään mun fyysistä työtä, joten menin nettiin pitämään suomenkielen tunteja. Olen kyllästynyt teihin valittajiin kun on sitä ja tätä ettei mitään työtä muka voi tehdä. Eläke on se ainoa ratkaisu. Ei ole. Aina jotain löytyy, jos oikeasti haluaa.

Vierailija
453/520 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi ihan toimivaksi saatava systeemi, että olisi perustulo, jonka lisäksi voisi tehdä verovapaasti mitä tahansa työtä miten paljon sopii työnantajan kanssa tekevänsä ja millä hintaa työ tehdään. Verot kerättäisiin kulutuksesta ja yhteisöverosta. Jokainen huolehtisi lisäeläkkeestään itse. Työnantajat maksaisivat vain nettopalkkaa ja teettäisivät juuri niin paljon työtä kuin tarvitsee. Valtava määrä byrokratiaa ja koneistoa vapautuisi tuottavaan työhön.

Vierailija
454/520 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule toimimaan. Ihmisten oltavat kurjistuu ja heistä alkaa tulla talousstressin takia työkyvyttömiä.

Uskotko mihinkään tieteelliseen tietoon?

Miten mikään 'uskominen' liittyy tieteeseen? 

Se mikä oli ihan 'tieteellisesti ' perusteltua esim. aikanaan Saksassa,tai Neuvostoliitossa ,(tai jopa Yhdysvalloissakin) onkin myöhemmin osoittautunut aivan joksikin muuksi.

Esim.  vaikkapa sosiaalidarwinismi ('survival of the fittest' ) Täytyy aina ottaa huomioon että tieteen tekeminen ja tutkimusten rahoittaminen (ja jopa niiden sallittavuus) on aina riippunut rahoittajista ja poliittisista intresseistä.

Vierailija
455/520 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tukia leikkaamalla saadaan ihmiset töihin, niin miksi ihmeessä niitä ei poisteta kokonaan, jolloin saataisiin 100% työllisyys, vauvasta vaariin.

Miksiköhän hallitus tai ap. ei ole tätä oivaltanut?

Jos leikkaukset ovat noin hyvä työllistäjä, luulisi tukien poisto olevan vielä tehokkaampi, jolloin ympäri Eurooppaan Suomeen saapuisi työväkeä esim. hoitoalalle.

Vierailija
456/520 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen kysymys: jos jollekin Suomen paikkakunnalle rakennettaisi ja avattaisiin vaikkapa kenkätehdas joka valmistuttuaan hakisi ja lupaisi työllistää vaikkapa 800 työntekijää, niin ajattelisitko ettei sillä olisi minkäänlaista vaikutusta paikkakunnan työllisyystilanteeseen?

Vierailija
457/520 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tukia leikkaamalla saadaan ihmiset töihin, niin miksi ihmeessä niitä ei poisteta kokonaan, jolloin saataisiin 100% työllisyys, vauvasta vaariin.

Miksiköhän hallitus tai ap. ei ole tätä oivaltanut?

Jos leikkaukset ovat noin hyvä työllistäjä, luulisi tukien poisto olevan vielä tehokkaampi, jolloin ympäri Eurooppaan Suomeen saapuisi työväkeä esim. hoitoalalle.

Niin, tämähän oli asiantuntijoidenkin vastaus. Se on tasapainotilan etsimistä, että paljonko haittaa voidaan tehdä muille, että lusmut saadaan töihin.

Jotkut besserwisserit tekevät itsestään kyllä tyhmääkin tyhmempiä kun eivät ymmärrä tukien passivoivaa vaikutusta.

Vierailija
458/520 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö olisi halvempaa myös maksaa työttömyys-ja asumistuet kaikille, kuin alkaa valvomaan kenellä niihin on oikeus?

Halvempaa maksaa kaikille? Voi luoja miten tämä palsta kyllä ylittää kerta toisensa jälkeen tyhmyydellään..

Vierailija
459/520 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä ei ole köyhäinavustus, vaan tulontasaus lapsiperheiden ja lapsettomien perheiden välillä. Varakkaiden lapsilisät ovat heidän omia rahojaan, jotka he saavat takaisin valtiolta. Ei se ole mitään muiden rahaa. Muiden rahaa annetaan vain köyhimmille ja sekin näiltä rikkailta.

Siinä vaiheessa kun alat määrittelemään mitä kukin tarvitsee, ollaan vaarallisilla vesillä. Ei ihminen tarvitse kuin petipaikan ja tippaletkun.

Vierailija
460/520 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsiperheiden tuloja pitäisi lisätä. Väestöräjähdys on tosiasia, eikä se parane kannustamalla lapsentekoon. Ei tässä ihminen sukupuuttoon ole kuolemassa. Ei edes suomalaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi