Hammashoitaja vastailee hetken
Kommentit (65)
Entsyymipitoinen valkaiseva tahna ei tee haittaa, mutta hankaava tekee, se vie kiilteen. Vichyssä on hiiliHAPPOa, joten sekin vie kiilteen.
Miksi harjata hampaat 3 kertaa päivässä? Jos olet kariesaktiivinen ja reikiintyminen on ongelma, ota mielummin päivällä fluoritabletti reikiä ehkäisemään.
Ja toisekseen, valkaiseva tahna vie hampaista vain teen, kahvin, punkun ja röökin aiheuttamat värjäymät, ei muuta hampaan omaa väriä.
ap
Oletko yksityisellä vai kunnalla ja työvuodet?
nimimerkki Keltahammas vastoin tahtoaan, paheeni ovat tee ja kahvi, satunnaisesti punaviini
Olen tällä hetkellä kunnallisella puolella, yksityispuolen menttaliteetti ei puhuttele ja siellä heikompi palkkataso. Kunnallinen ei yksityiselle häpeä yhtään.
työvuosia alle 5.
ap
Pakkauksessa kehotetaan pesemään hampaat kolme kertaa päivässä. Miksi, menekin takia?
Olen itsekin hh ja piakkoin palaamassa takaisin töyelämään niin kiinnostaisi tietää paljonko sinulla on koska olen huomannut että lähihoitajilla on eripalkkoja, riipuen mitä työtä tekevät. Esim. kouluavusta yli 1800, onko sinulla nyt korotusten jkälkeen?
9 paikkaa.
Oman rakkaat vanhempani tartuttivat minulle ystävällisesti Mutansin, eivät huolehtineet harjamisesta ja syömisistä. Paikat ovat ala-asteella tehtyjä.
ap
Minulta ei oltu hammaskiveä poistettu 14 vuoteen, mutta nyt on hampaat taas kunnossa! Aika pahaan jamaan olivat päässeetkin.
Miten kehtasit mennä noin pitkän tauon jälkeen?? Kaipaan tsemppausta, kun itselläni on kulunut melkein kymmenen vuotta ed. kerrasta....
Yleensä potilas joka ei hoidata hampaitaan on pelokas, elämänhallinta on hukassa, tai sitten hän vaan ajattelee että tulee hammaslääkäriin kun on oireita.
Yleensä ajattelen ja sanon, että olisi fiksumpaa käydä tarkastuksessa oman henk.koht. hoitosuunnitelman mukaan, niin tulisi helpommaksi ja edullisemmaksi, sekä potilaalle ja yhteiskunnalle.
Totuushan on, että työssä käyvästä väestöstä yhä harvempi suurissa kaupungeissa käyttää kunnallista hammashoitoa, koska kirjat täyttyvät näistä " ei oo tullu vaan käytyä"-tyypeistä.
ap
Siksi ei tule käytyä perustarkastuksissa, koska ei yksinkertaisesti saa aikaa. Aina sanotaan ei oo kun yrittää soittaa. Enää ei edes viitsi.
Toinen juttu oli, että epäilin, etten saa kunnollista työpaikkaa, jos on huonot hampaat.
Tuskallista oli, mutta kannatti!
15
Soitin hammashoitajalle ja sanoi ettei tarvitse tulla näyttämään ellei ikenessä ole mitään oireita. Lapsi on vast 4v, joten voiko hammas pudota itsekseen, ja olla sitten pitkän aikaa ennenkuin rautahammas tulee tilalle? Mitä suosittelet, pitäisikö silti käydä näyttämässä?
Niissä kunnissa, joissa myydään ei oota, asia on eri. Mutta meillä on tilanne, jossa on käytössä joko kutsujärjestelmä tai hoitotakuun puitteissa saa ajan tarkastukseen.
ap
... minulla on aina ollut erittäin hyvät hampaat ja hoidan niitä erittäin hyvin.
Vai että elämänhallinta hukassa, johan pomppas!
rakenteellisista syistä eli en päässyt kunnalliseen hoitoon ajoissa (en valehdellut kipuja), jonotin 1,5 vuotta ja juuri olin pääsemässä hoitoon, kun tulikin muutto toiselle paikkakunnalle ja yhtä pitkä odotus oli edessä. Se hoitotakuusta!
Hammaskiveä oli toki kertynyt ja yksi reikä sekä yksi murtunut hammas, joka loppujen lopuksi revittiin irti ja korvattiin implantilla. Kalliiksi tuli. Tästä lähtien käyn yksityisellä hammaslääkärillä kaksi kertaa vuodessa, palvelu pelaa, eikä se niin kalliiksi tule. Minua jopa kohdellaankin kuin ihmistä.
onko kolme kertaa päivässä (hampaiden harjausta, ei seksiä) liikaa? viekö vichy kiilteen?