Onko kumppanille kerrottava omasta biologisesta isästä?
Biologinen isäni on kuollut jo kauan sitten, silloin kun olin lapsi. Hänen henkilöllisyyttään ei tiedä oikeastaan muut kuin ne ketkä tunsi tai tiesi hänet silloin, mutta esimerkiksi kukaan nykyinen tuttuni kenen kanssa olen tutustunut myöhemmin ei tiedä että isäni ei ole biologinen isäni.
Olen ollut kumppanini kanssa yhdessä neljä vuotta, ollaan asuttu yhdessä pari vuotta. Asia ei vaan ole tullut koskaan puheeksi. Minua on kuitenkin alkanut mietityttää omien perhesuunnitelmiemme seurauksena, pitäisikö tästä kertoa kumppanille?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihan keskusteluihin tullaan aina jankuttamaan niistä perinnöllisistä sairauksista? Eihän niistä ole välttämättä mitään tietoa muutenkaan.
Biologinen isä kuoli aika nuorena kun olin 7v. eikä minulla ole mitään käsitystä hänen perinnöllisistä sairauksistaan kun ei ole oikeastaan edes käsitystä elämästään. Eipä siitä ole ollut mitään vaikutusta minun tai lasteni elämässä.
Ei minullakaan ole tietoa onko sukurutsaisissa sukuhaaroissani jotain perinnöllisiä sairauksia mutta jos kävisi ilmi että ollaankin mieheni kanssa juuri sitä kautta sukua, niin sitä voisi vielä tutkia ennen lastentekoa.
Perinnöllisyystietoja tarvitaan esimerkiksi silloin, kun halutaan tietää, onko mitään tehtävissä, että voitaisiin ennalta ehkäistä vaikkapa varhaisia kuolemia aivohalvaukseen, sydäntautiin, aivosairauksiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Perinnöllisyystietoja tarvitaan esimerkiksi silloin, kun halutaan tietää, onko mitään tehtävissä, että voitaisiin ennalta ehkäistä vaikkapa varhaisia kuolemia aivohalvaukseen, sydäntautiin, aivosairauksiin jne.
Eipä noihin edes mitään erityisiä tietoja tarvi, vaan ihan jokainen voi ennenkaikkea omilla terveellisillä elintavoilla noihin vaikuttaa.
Miksi joku ei haluaisi kertoa siitä että on adoptoitu?
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku ei haluaisi kertoa siitä että on adoptoitu?
Vaikka ja mistä syistä. Joillain ihmisillä on ihan ihme käsityksiä adoptiosta eikä huvita kuunnella niitä.
Miksi ihan keskusteluihin tullaan aina jankuttamaan niistä perinnöllisistä sairauksista? Eihän niistä ole välttämättä mitään tietoa muutenkaan.
Biologinen isä kuoli aika nuorena kun olin 7v. eikä minulla ole mitään käsitystä hänen perinnöllisistä sairauksistaan kun ei ole oikeastaan edes käsitystä elämästään. Eipä siitä ole ollut mitään vaikutusta minun tai lasteni elämässä.