Huippuja sanamuunnoksia vanhempien ihmisten suusta :)
itsellä kuuskymppinen äiti... ja esim. Big Brother = pik präktör...
heeeh ;D
Nyt äkkiseltään ei tuu mieleen..mut paljon niitä on...
Kommentit (259)
lakuaari = lavuaari
pasilika = basillika
tomatti = tomaatti
jauheenliha = jauheliha
niin, että eka vokaali on pitkä. Antaa jotenkin höntin kuvan puhujasta.
Mummun sisko oli kysynyt siskoltani, että mikä se X:n mies on ammatiltaan. Sisko oli vastannut "prosessiteknikko". Mummun sisko oli vastannut "aijaa, se tekee niitä tekohampaita".
Sisko oli kertonut tämän toiselle mummullemme, joka oli nauranut "Niin, niitä tekohampaitahan sanotaan rotestiksi"
Ja äiti sanoi aina rönkken.
Omat vnhemmat 80v, vähän alle ja toinen päälle.
Isäni sanoo Lidl = links. Äitini ei käytä deetä ollenkaan esim. taudeilta = tauteilta.
Välillä ärsyttää, mutta sallittakoon se heille :o)
Äitini sanoi kerran, kun kiireessä keitti spagetit: ne saatto nyt jäädä vähän Al Caponeksi! :D
Enoni maalaa reimaalilla ja hänen pojallaan on keittilauta. spraymaali siis ja skeittilauta :D
Tätini taas puhuu tuttujen purnutista eli burn outista. Voi juma!
osa ihan tuttuja sanontoja, esim. "pistää lusikat jakoon". meillä siis jaetaan lusikat, ei kattiloita tai "olla pöhnässä". Ihan selvää.
Tamperelainen ei sano f-kirjainta, likka on likka eikä mikään plikka tai flikka. Ja jos oikein tamperetta puhuu, ei sano d-kirjaintakaan. Olen kuullut puhuttavan RVR:stä (siis dvd).
Ja kirjasto on tietysti Laikku (tulee lainastosta), varsinkin Tampereen pääkirjasto on minulle laikku.
Useinhan perheessä jää päälle joku lapsen käyttämä nimi, muodostuu perheen sisällä käytännöksi puhua tällä alkuun lapsen sanalla. Sitten kun joskus möläyttää tämän sanan toisenlaisessa seurassa, saa katseita osakseen...
Osa tulee tv-ohjelmista tai jostain, esim. tuo Alanya = Ala naija tulee mielestäni siitä, kun Napakympin juontaja, Kari Salmelainen lausuin tahallaan Alanyan Ala nai'a.
tö pöt (the bird)
super B (skodan superb)
[ivaneri=faneri, viltti=filtti. Eikä mummi usko vaikka kuinka korjaan :)]
[/quote]
dynamiittia rynamiitiks ja mummun 73v mielestä agrigaatti on alligaattori :)
60 vee vanhemmat kattoo kans
rothersia (Big Brother) ja meizinreisiä (Amazing Race) oon näitä jonkun kerran heille nauranut.
Äitini meinas saada hepulin, kun näki, että olin käynyt ottamassa tatuleerauksen. (Tatuointi)
AI nin ja tietysti doktor filli (Dr.Phil) on hyvä kans...:)
Kaikista ihanin (menee kyl vähän jo asian vierestä mut kuitenki) on kun äitini yrittää torua niiden koiraa tai meidän esikoispoikaa jos on jompi kumpi pahanteossa. Molempien nimet on aika samankaltaisia joten äiti luettelee tyyliin: "EI SAA ville, kalle, kille, pelle, mikäs sä nyt oot...!!" :)
Terveyskeskukseen tuli mummeli pyytämään että inflaatiolääkkeiden resepti uusittaisiin. Vähän aikaa kesti ennenkuin ymmärrettiin että inhalaatiolääkkeistä oli kyse...
rillattu kana, riisirutti :D