Onko eettistä, että Antti Tuisku laskuttaa lyhytterapian etävastaanotostaan 199e/60 min?
Kommentit (373)
Hyvää yötä Ihana Antti... 😴🌙.....
Saa sitä sitten itkeä, että Suomessa on huonot palkat ja korkea verotus, kun hassaa rahansa tällaisiin tai verrannollisiin vedätyksiin.
"Iltalehti kysyi sosiaali- ja terveysministeriön (STM) lääkintöneuvos Helena Vormalta, onko hinta tavanomainen tai kohtuullinen.
– Se kuulostaa äkkiseltään keskivertoa kalliimmalta, Vorma sanoo.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ylilääkäri Outi Linnaranta puolestaan ei ota kantaa yksittäiseen hintaan, mutta pohtii, mitä julkisuudesta tutun henkilön terapiapalvelusta lähdetään hakemaan.
– Ehkä sillä rahalla ostetaan jotain muuta kuin terapeuttista hoitoa. Ajatellaan, että julkkiksen tapaaminen on siinä pääasia, Linnaranta sanoo.
Antti Tuisku ei vastannut Iltalehden haastattelupyyntöön aiheesta."
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/253823b4-1223-4f88-a191-e912a9…
Kyllähän suurin osa psykoterapeuteista tarjoaa myös lyhytkestoista psykoterapiaa, ei psykoterapiassa tarvitse vuosia rampata.
Miettisin kyllä itse todella tarkkaan menisinkö parin vuoden kevytkoulutuksen käyneelle ihmiselle hintaan 200€/h vai psykoterapeutille, jolla on takanaan vähintään pohjakoulutus (psykologi, sh tms), 2 vuotta työkokemusta kokopäiväisessä mielenterveystyössä, psykologian perusopinnot 30 op, 3,5 vuoden psykoterapiakoulutus ja oma psykoterapia. Ja joka on vielä Valviran valvonnassa, toisin kuin lyhytterapeutti.
Mutta omalla riskillä jne.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/772672e5-fb1e-4a5b-9ed5-5b39a1…
Ben Furmanin mukaan lyhytterapeutteja ei ole.
Olen samoilla linjoilla, joku roti näihin ammattinimikkeisiin pitäisi saada, varsinkin terveydenhoidon alalla.
Vanha sananlasku, eihän se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa.
On totta, että eihän ketään pakoteta maksamaan, ja edullisemmallakin terapiaan pääsee. Ja alaakin saa jokainen vaihtaa. Kuitenkin minua häiritsee se, että terapiaanhan usein menevät ne, joilla on sillä hetkellä haasteita elämässä, mikä voi myös tarkoittaa joskus harkintakyvyn puutetta. Elämässä on synkkää, joten jospa fanituksen kohde Antti toisi valoa sillä 199 eurolla. Näin tuskin tulee käymään. Sitten otetaan lisää tunteja, kunnes huomataan, että ehkä joku toinen terapeutti tässä tapauksessa olisi voinut olla parempi vaihtoehto.
Jos Ville Valo esimerkiksi (josta itse pidän paljon) myisi tuollaisia istuntoja ihan mihin hintaan tahansa, en missään nimessä menisi. En usko, että ainakaan omasta lähtökohdastani käsin tuo olisi kovin terve terapeutti-asiakas -suhde, vaikka en fanaattinen fanina muuten olekaan. Silloin tällöin käyn keikalla ja ostan levyjä. Luulen, että saan siitä enemmän valoa :) Ja terapian tarvittaessa haean muualta.
Tyhmä joka maksaa kirjekursin käynneelle ja lyhyelle sellaiselle tuon hinnan .Antin koulutus ei ole nimikesuojattu se kertoo jo paljon.Tuolla hinnalla pääsee jo psykiatrille joiden koulutus kestää noin 12 v ja psykologille paljon edullisemmin.
Saako Antin terapiaan kelakorvausta?
Tottakai saa pyytää. Huvittaa, kun nykyään moni julkkis on ryhtynyt tähän hommaan. Ja ihmiset maksaa päästäkseen julkkiksen kanssa juttusille. Mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole tyhmä, joka pyytää...
Se ei ole hullu, joka pyytää vaan se joka maksaa.
Jokainen voi itse valita, millä terapeutilla käy.