Ulkomailla asuva sisareni kieltäytyi majoittamasta meitä!
Olin aina luullut, että puheet ulkosuomalaisten ylimielisyydestä ovat vaan puppua, mutta täyttä totta näyttää olevan! Niin on siskonikin ylpistynyt, ettei edes oma sisko ja 3 siskonlasta (joista yksi kummilapsi) saa tulla vierailulle hänen kotiinsa!
Soiteltiin netin kautta ja kun tuli matka puheeksi niin hän ehdotti hotellia, ettei muka hänen kotiinsa mahdu! Hän asuu asunnossa, jossa on makuuhuone, olohuone, keittiö sekä kylpyhuone. Ihan hyvin oltaisiin mahduttu sinne olohuoneeseen tai sitten makuuhuoneeseen. Meillä ei ole varaa maksaa hotellia Lontoosta, oltaisiin tultu halvoilla lennoilla Ryanairilla (muistaakseni alle 50¿/hlö menopaluulennot) mutta mites nyt matkustetaan kun pitää kallis hotelli maksaa! No jää meiltä kyllä matka tekemättä! Että voikin jotkut tuolla tavalla ylimielistyä!
Kommentit (96)
ja päinvastoin loukkaantuisin, jos esim. siskoni änkeäisi vierailullaan johonkin hotelliin. Lontoossa olen yöpynyt ankeimmissa hostelleissa ikinä, yhdestä tuli jotain kirppujakin mukaan, ja hintataso oli järkky laatuun nähden!
Meidän kotona, erittäin pieni kaksio, yöpyi kaverini ja 3 lasta ja hyvin mahduttiin - oltiin vielä itse lapsettomia. Kaverini oli paljon menossa, joten heistä ei todellakaan ollut mitään haittaa, kun saivat aamupalankin tehtyä ihan itse. Eivät olleet kahta viikkoa, mutta olisivat voineet ollakin, sillä sen verran vähän heistä oli ' häiriötä' .
Varmasti Lontoossa pärjää vähälläkin rahalla, ja juuri se auttaa matkalla, että voi tehdä ns. kotiruokaa eli ei tarvitse joka päivä syödä ulkona.
Minusta on kummallista, ettei joku voi sen verran omassa elämässä joustaa, että käskee siskonsa hotelliin. Loukkaantuisin minäkin.
Olen minäkin ollut äidilläni neljän lapsen kanssa 2 viikkoa. Äitini asuu myös kaksiossa nuoren veljeni kanssa, makuuhuone siis veljeni käytössä ja me muut 6 olohuoneessa. Täyttä on toki ollut mutta ei mitenkään vaikeaa.
Itsekin ilomielin majoitan ja kestitsen vieraita, mutta _vain pari-kolme yötä_. Ymmärrän siskoasi hyvin: minä en majoittaisi yhtikäs ketään kahta viikkoa, en edes omaa siskoani tai äitiäni jotka matkustavat yksin.
Terv. ulkosuomalainen
ja 2vkoa on sikapitkä aika vaik majoittaa omaa sisarusta saman katon alla....
Vierailija:
Itsekin ilomielin majoitan ja kestitsen vieraita, mutta _vain pari-kolme yötä_. Ymmärrän siskoasi hyvin: minä en majoittaisi yhtikäs ketään kahta viikkoa, en edes omaa siskoani tai äitiäni jotka matkustavat yksin.Terv. ulkosuomalainen
kas kun ihmiset ovat erilaisia. Toiset jaksavat huisketta, vilskettä ja vieraita, toiset eivät. Mulle mun sisar on niin rakas ja läheinen, että voimme tällaisistakin asioista puhua. Siskoni esim. tietää, että minä tarvitsen omaa aikaa eri tavalla kuin hän. Pidän vieraista ja nautin vierailuista, mutta kyllä kaksi yötä on maksimi. En vastaavasti itse mene vieraaksi tuota pidemmäksi ajaksi. Itse asiassa luulen, että kaltaisiani on varsin paljon. Minullaon usein tunne, että molemmat osapuolet ovat olleet parin päivän kyläilyyn tyytyväisiä, mutta ovat myös iloisia vierailun loppumisesta. Kuulumiset on saatu kerrottua, kaikki ovat jaksaneet olla ystävällisiä ja kohteliaita.
Ehkä on eri asia, jos on omakotitalo, jossa on tilaa ja väljyyttä olla, useampi vessa, oikeat sängyt. harvassa taitaa olla ne ihmiset, jotka kokevat voivansa elää tavallaan, vaikka vieraita olisikin talossa.
Jos minä olen täysin oma itseni, en jaksa seurustella yhtä iltaa pidempään. Teen asiat tavallani, ja vieraat voivat kokea sen epäkohteliaana.
ööö, itse asiassa en, vaan omassa pikku sijoitusyksiössä kotikaupungissani..
Jos asun jonkun nurkissa, niin en viivy koskaan yli kolmea päivää.
se että majoittaa yhden henkilon joka on paljon poissa 3 viikon ajan on aivan eri asia kuin 4 henkinen perhe olohuoneessa.
Odotatko sitä että siskosi muuttaisi pois asunnosta sen ajan kun sinä siellä olet?
Se että olet eri asunnossa on paras ratkaisu. Jos olette yhdessä tulee riitoja.
että me majoitamme heitä. Suku on valtava ja me ollaan ainoat, jotka asuu Helsingissä. Joka kesä virta oli täysin ehtymätön, kun lasten piti päästä Korkeasaareen ja Linnanmäelle ja Ruotsin-laivalle jne.
Suvun ihaniin piirteisiin kuuluu myös se, että vierailulle voidaan törmätä koska vaan, ilmoittamatta.
Ja vierailut eivät siis ole piipahduksia, vaan kestävät aina päiväkausia.
Nyt olen alkanut jakaa vain hotellien yhteystietoja, enkä ota tänne enää ketään.
Vaikka sitten asuisin yksin.
Ootpa ap aika uskomaton, jos pidät tuota itsestään selvänä. Jos olisit menossa yksin, varmasti saisit majoittua, tai tuo kummilapsi yksin tms. Eli jos tilanne olisi sama kuin siskollasi Suomessa vieraillessa.
Ja arvaa että sun lapset kyllästyy siellä. Minäkin asun ulkomailla ja otan kyllä vastaan kaikki. Mutta usko, että kun kylässä on vieraita (siis tähän kategoriaan menee myös isovanhemmat) niin vaikka meillä on vierashuone niin on se rasittavaa. Ei kukaan tiedä minun perheeni tapoja, kaikki asiat on toisten siivoamana väärässä paikassa jne.
Ulkkarina tiedän, että tänne on koko ajan joku tulossa ja jos on vieraita kerran kuussakin asumassa pitkiä aikoja niin tuntuu ettei sitä omaa elämää ole yhtään.
Kokeilepa huviksesi ottaa kylään nelihenkinen perhe kahdeksi viikoksi. Ihan tosi, kokeile, niin sitten tiedät.
Mä en kyllä kolmen lapseni kanssa ikipäivänä kehtais tunkeutua 2 VIIKOKSI varsinkaan kenekään lapsettoman luo, joka on tottunut vähän eri sortin elämään...
Minä tiedän 7-henkisen perheen jotka asuivat yli 10 vuotta 58 neliön kaksiossa.
ei sinkku, tämän sisko ja siskon lapset.
Minäkin tiedän vaikka mitä mit en silti ikinä vapaaehtosesti itse tekisi.
Vaikka sä tiedät jonkun niin ap:n siskon ei todellakaan ole tarvis yhtäkkiä jonkun toisen tahdosta ryhtyä tällaiseksi ihmiseksi.
Mieheni on maahanmuuttaja ja asumme Suomessa. Hänen sukulaisensa saattavat tulla meille 2-4 viikoksi. Kerrankin sattui miehen serkku perheineen samaan aikaan, kun miehen velikin tuli. Meitä on jo viisi (minä, mies ja kolme lasta). Tämän lisäksi miehen serkulla on vaimo ja kolme lasta eli heitäkin on viisi. Meitä oli siis 11 ihmistä kolmen viikon ajan 70 neliön asunnossa. Mukavaa oli:) Toivottavasti tulevat toistekin.
ja te, jotka kutsutte minua röyhkeäksi, niin enkö todellakaan teidän mielestä ole ansainnut tulla ilmaismajoitukseen siskoni luokse? Huom. edelleenkin ruoat ym. liikkumiset ja menoni olisin itse maksamassa ja suunnittelemassa, etten ole häntä edes käskenyt tekemään meille mitään ohjelmaa Lontooseen tai pyytänyt oppaaksi ym.
Eli sisareni tosiaan oli täysihoidossa luonani reilun kolme viikkoa viime kesänä. Samoin vanhempieni luona. Me Suomessa asuvat olemme pitäneet häntä ajan tasalla Suomen tapahtumista, lähetelleet suklaata, karkkia, suomalaisia lehtiä ym. tavaraa sinne. Juuri mitään hän ei sieltä päin ole lähettänyt, jotain pientä on tuonut kun on käynyt lomillaan täällä Suomessa ja niitä lomia on ollut useampia, tosin viimeksi oli meillä vain viikonlopun ja lopun ajan muualla, mutta kuitenkin ilmaiseksi. Kesällä oli sitten yli 3 viikkoa.
Tiedän kyllä, että asunto on pieni, mutta ei se niin pieni ole, etteikö sinne mahtuisi. Tosiaan kun siellä on parvisänky niin siihen alashan mahtuisi varmaan kaikki kolme lasta kun kerran kaksi aikuistakin mahtuu ja minä sinne ylös. Sisareni voisi nukkua olohuoneessa. Kaikki vuodevaatteet, ylimääräiset astiat voimme kyllä tuoda täältä mukanamme. Mutta siltikään hän ei suostu majoittamaan meitä.
Mielestäni tässä on kyse ihan epäkohteliaisuudesta ja ahneudesta. Kyllä hän kaiken ilmaisen otttaa, mutta ei sen vertaa voi sen eteen tehdä, että antaisi meidän tulla sinne lomalle.
t. ap
Potkaisetko vuokralaiset pihalle lomareissusi alla vai?
Brittiasunnot on tunnetusti kylmiä ja sisarellasi tuskin on kovin paljon varatäkkejä yms.
Vanhempani ovat siellä käyneet ja olivat yli viikon muistaakseni 10 päivää eivätkä tuoneet mitään tyynyjä tai peittoja. Nyt ei sitten meitä huolita :(
t. ap
Itse majoittaisin kyllä rakkaat sisarukseni, ystäväni, plus vaikka puoli sukua luokseni satunnaisesti (kuten teenkin), mutta koko viikko saati kaksi viikkoa edes täällä koti-Suomessa olisi kyllä aika hurjaa. Minullakin on kaksio, reilut 50m2 ja vaikka tämä sinkkukoti onkin varustettu kauttaaltaan lapsenkestäväksi ja leluja on vaikka millä mitalla, on silti omalla tavallaan rasittavaa, kun on lapsiperhe-vieraita. Silloin kun olen yksin lasten kanssa, vahdin ja huolehdin kokotoimisesti, mutta useinkaan kyläilevät vanhemmat eivät kyttää jälkikasvunsa tekemisiä lainkaan ja mm. jälkien siivoaminen jää helposti minun vastuulleni.
Kuten edellä on sanottu moneen kertaan, on ihan eri asia majoittaa yksittäinen ihminen kuin lapsilauma - olivatpa isoja tai pieniä.
Ja minullakin on se sinkun ominaisuus, että vaikka on miten rakas ja kiva ja läheinen ystävä/sukulainen niin oma koti on oma koti ja sen pääasiallinen tarkoitus on rauhoittaa ja rentouttaa. Ja vaikka sanoisit, että sehän on vain kaksi viikkoa, niin mistä tiedät, miten paljon vieraita ym. siskollasi käy muuna aikana? Jos joka päivä tapahtuu jokin poikkeus arjesta, se käy aika pian hermoille.
Ja yksi mahdollisuus on tuokin mahdollinen miesystävä... Mutta selvitä tosiaankin tämä asia suoraan siskosi kanssa, rehellisesti ja syyttelemättä. Pakko sanoa, että jos näkisin, että oma siskoni olisi minusta kirjoitellut tällaista netissä kaikkien luettavaksi, hän ei tosiaan olisi kovin tervetullut luokseni enää ikinä... :/