Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö joku muka oikeasti 5 kertaa päivässä? Ihan uskomaton "ravintosuositus" !

Vierailija
29.08.2023 |

Itse tulee syötyä pari kertaa päivässä, joskus 3. En mitenkään ymmärrä, miten joku voisi syödä tuosta enemmän. Pitäisi olla ruoka kokoajan mielessä. Eihän tuossa kerkeä edes töitä tehdä kun pitää kokoajan syödä tai miettiä ruokaa!

Kommentit (518)

Vierailija
121/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse ihmetellä nyt sitäkään, että vain pieni osa suomalaisista syö riittävästi kasviksia. Pitäähän niitä syödä yhdellä aterialla tosi paljon, jos syö vain 2-3 kertaa päivässä.

Ja toisaalta tämä voi selittää senkin, että pärjätään 100-150 eurolla kuussa. Mutta turha väittää, että silloin söisi terveellisesti.

Puoli kiloa päivässä ei tarkoita pelkästään kasviksia, siihen sisältyy mm. marjat, hedelmät, pähkinät, sienet ym. Äkkiä kertyy! Esim. 2 tomaattia painaa keskimäärin 210g.

Vierailija
122/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksun oloinen suositus, kun kansa vaan lihoo. Maitotuotteet tietenkin myös mukana ravintoympyrässä, vaikka ihmiskunta ei ole niitä edes käyttänyt montaa tuhatta vuotta, ja valtaosan kehityshistoriasta ei lainkaan rintamaitoa lukuun ottamatta. Samaan aikaan osteoporoosi vaan lisääntyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin ihan samaa, että johan tuossa menee aikaa niin paljon päivästä että huhhuh.

Minä syön kerran päivässä. Kun työskentelee tietokoneella niin se on mahdollista. Fyysistä työtä en jaksaisi tällä syömisellä, se on selvää.

Siis mulla menee välipalan syömiseen muutama minuutti. Ei todellakaan kestä kauaa kuoria joku mandariini tai syödä vaikka jogurtti. Jos tuohonkaan ei ole aikaa niin ihminen elää kyllä liian kiireistä elämää ja kannattaisi relata vähän.

Saanko kysyä että mitä tuolla mandariinilla tekee? Ei se vie nälkää, ja jos on nälkä niin mandariini ei siinä paljon auta. Tekee vain mieli mandariinia?

Vierailija
124/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tieteellisesti todistetusti ainut pysyvä painonhallinnan tapa on säännölliset ruoka-ajat. Jos väli syömisissä venyy yli 3 tunnin, tulee mahdottomaksi hillitä syömisimpulsseja, mikä johtaa epäterveeseen ruokasuhteeseen ja usein myös syömishäiriöihin.

Tätä tosiasiaa vastasn voi kiukutella ja polkea jalalla lattiaa mutta oloasi se ei pitkä päälle paranna.

-laillistettu ravitsemusterapeutti

Kuka pystyy syömään 3 tunnin välein? Työelämässä olevat ihmiset syö päivän ekan ruokailun 11 aikoihin ja seuraavaksi 16 aikoihin ja sitten illalla jotain pientä. Monet ei syö aamulla mitään edes.

Työelämässä jos olet niin työpäivinä syöt 2 isoa annosta ja illalla kevyesti, siis 7-16 jos teet.

No, minä esimerkiksi. Aamupala, lounas ja välipala töissä. Illallinen ja iltapala kotona.

Vierailija
125/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksun oloinen suositus, kun kansa vaan lihoo. Maitotuotteet tietenkin myös mukana ravintoympyrässä, vaikka ihmiskunta ei ole niitä edes käyttänyt montaa tuhatta vuotta, ja valtaosan kehityshistoriasta ei lainkaan rintamaitoa lukuun ottamatta. Samaan aikaan osteoporoosi vaan lisääntyy.

Kauemmin maitotuotteita on syöty kuin nettiä käytetty.

Vierailija
126/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaishoitajana hitaasti syöville vanhuksille tuo on rasittavaa. Saavat ruokaa 4 kertaa päivässä ja se on oikeasti liian vähän.

Ovat laihoja. Joudun vieressä vahtimaan, että syövät, kun ei aina viitsisi, vaikka ruoka on tehty nenän alle.

Omat syömiset onkin sitten surkeita, kun en vaan ehdi. 1 kunnon ateria päivässä ja muuten jotain sissiä tai suklaata.

Meidän keittiö on niin pieni, ettei sinne mahdu meikäläinen heidän kanssaan syömään enkä haluakaan, kun passaan.

Energia lisä, pärjäävät. Tämän päivän vanhukset yli 80 vuotiaat eivät ole tottuneet syömään monta kertaa päivässä. Mikäli muistisairaita, paino putoaa sairauden myötä.

Vierailija
127/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat käsittäneet väärin aterioiden koon. Jos syö tosi pieniä ruokia, niin voi syödä välipalojakin. Itse syön yhden ison aterian päivässä ja pienet aamu- ja iltapalat.

Vierailija
128/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olen esimerkiksi työpaikan ruokatauolla seuraillut niin ne lihavat naiset syö liian isoja annoskokoja, olen meinannut asiasta huomauttaa heille mutta en tiedä kuin tekisin sen kohteliaasti. 

Heidän annoskoot on samaa luokkaa kuin sillä normaalikokoisella miehellä ja se on se syy miksi ne naiset ovat ylipainoisia. 

Kaupoissa olen myös seuraillut naisten ostoksia niin usein ne siellä karkkihyllyillä on ja ruuat mitä ne ostaa on valmisruokia,lihapullia yms... Missä on vihannekset ja hedelmät? 

Minusta taas ylipainoiset syövät useammin pelkän salaatti- tai keittolounaan. Normaalipainoiset syövät useimmiten lämpimän ruuan joka on yleensä aika lähelle lautasmallia. Eli hiilareitakin löytyy.

Ei voi pitää paikkaansa tai sitten ne ylipainoiset syö salaa ne kalorit. Jos syöt kevyesti niin olet laiha ja jos syöt liikaa niin olet lihava. 

Ehkä se nyt ei auennut tuosta viestistä, mutta liian kevyt lounas saattaa lisätä syömistä illalla. Eli nälkä kasvaa liian suureksi ja tulee ahmittua liikaa. Itse en syö kevyesti, mutta en liikaakaan. En ole laiha vaan normaalipainoinen, on tosiaan olemassa välimuoto laihan ja ylipainoisen välillä. Ja tosiaan, ei ole pakko kituuttaa vaan ihan normaalilla kotiruualla pärjää pitkälle.

Sille on ihan diagnoosi ja se on bulimia eli ahmimishäiriö.

Mistä meistä kukaan tietää käyvätkö syönnin päälle oksentamassa. Näinhän bulimiaa sairastava tekee, ei pelkästään ahmi.

Vierailija
129/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön 6-9 kertaa päivässä. 

PIENIÄ annoksia päivän mittaan. 

Mun elimistö ei kestä suurta (ihmisten normaali syömismäärää) kerralla. 

Olen tehnyt aina etätöitä joten voin syödä milloin vaan. 

Laukussa mulla on aina jotain pientä jota voin syödä tai juoda jos tulee tarvetta jos olen jossain. 

Vierailija
130/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välipalat on pikkulapsille.

Ei se ruuan tarve mitenkään häviä aikuisella. Yleisesti ottaen ilman ruokaa saattaa se aikuiselämä jäädä vähän lyhyeksi. Siksi en ymmärrä kuka määrittää että aikuinen saa tai ei saa syödä välipaloja. Mitä se kenenkään napaa kutittelee syökö sen ruuan yhdessä vai viidessä osassa.

Samalla logiikallahan voisi sanoa, ettei aikuinen mitään pääruokia tarvitse.

Jos tuota kirjoittajaa välipalat häiritsee, niin voin muokata omaa listaa seuraavasti: Jotain ruokaa, jotain ruokaa, jotain ruokaa, jotain ruokaa, jotain ruokaa.

Nyt varmaan hänellekin on helpompaa.

Vierailija
131/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ihmisiin päde sama kuin lemmikkieläimiin. Kun kasvuikä on ohi, ruokailukertoja harvennetaan.

Mitenkäs ne lihakset sitte saadaan pysymään? Tuppaa ensimmäisenä surkastumaan.

Vierailija
132/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olen esimerkiksi työpaikan ruokatauolla seuraillut niin ne lihavat naiset syö liian isoja annoskokoja, olen meinannut asiasta huomauttaa heille mutta en tiedä kuin tekisin sen kohteliaasti. 

Heidän annoskoot on samaa luokkaa kuin sillä normaalikokoisella miehellä ja se on se syy miksi ne naiset ovat ylipainoisia. 

Kaupoissa olen myös seuraillut naisten ostoksia niin usein ne siellä karkkihyllyillä on ja ruuat mitä ne ostaa on valmisruokia,lihapullia yms... Missä on vihannekset ja hedelmät? 

Seuraileppa välillä niitä miesten ostoskoreja. Ihan samat asiat sieltä puuttuu ja ihan samalla tavala niitä valmisruokia löytyy.

Ne valmisruuat ei edes ole mitenkään huono valinta. Annoskoko monissa hyvä, eikä ravintosisältökään ole kotiruokaa huonompi.

Vierailija
133/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, saatko palkkaa tämän hienovaraisen propagandan levittämisestä? Tarkoituksena totuttaa ihmisiä ajatukseen siitä että harvoin syönti ja nälän tunteminen on ok?

Nälkä on ihan normaali asia. Ei sitä kannata pelätä. Juomalla lasin vettä tai kupin kahvia nälkä menee usein ohi.

Syön kaksi ateriaa päivässä. Aamulla maitokahvia ja pala leipää hillolla tai joku makea keksi (en laske ateriaksi). Lounaaksi salaatti, jossa jotain proteiinia. Illallinen noin klo 19-20. Kokolihaa, kalaa tai kanaa ja joku lisuke, esim uunikasviksia, salaattia, perunalohkoja uunissa. Tai sitten joku pasta tai risotto illalliseksi. Lasi viiniä, ehkä joku aperitiivi.

Olen 57-vuotias, terve, 58 kg/169 cm.

Vierailija
134/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön 2 krt päivässä, klo 12-14 ja klo 18-20 ja olen normaalipainoinen. Ylipainoiset suomalaiset syö liikaa ja liian usein!

Vierailija
135/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syönyt jo vuosia noin 3 kertaa päivässä. Tämä sopii minulle. Odotan että minulle tulee nälkä sitten syön. En pysty syömään jos minulla ei ole nälkä. Kehoni kertoo mitä se haluaa. Kannattaa kuunnella omaa kehoa. Kehoni vaatii myös joskus ihan tiettyjä ruokia, eli minun tekee mieli lihaa, kalaa, kasviksia, hedelmiä, marjoja. Keho kertoo mitä se tarvitsee.

Vierailija
136/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ihmisiin päde sama kuin lemmikkieläimiin. Kun kasvuikä on ohi, ruokailukertoja harvennetaan.

Tämä ja ne ylipainoiset ei tätä tajua vaan ne mättää sitä ruokaa liikaa päivän aikana suuhunsa.

Niin, noh, kun olin lihava, söin ehkä kahdesti päivässä paljon.

Painoa olen pudottanut syömällä useasti päivässä vähän.

Vierailija
137/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella pieniä annoksia pitää sitten vetää, jos haluaa keski-ikäisenä naisena pysyä normaalipainossa. Mieluummin syön neljä kertaa, joista yhdellä kerralla hyvin vähän. Kivempi syödä ihan aterioita.

No esim. päivällinen:

100g broileria

120g perunaa

80g vihannessekoitusta

35g Reissumies leipää eli 2 palaa

Juustoa, mitä nyt vaan keksii leivän päälle

Tuohon mennessä on jo vedetty liki 1000 kcal eli kyllä aamupuurot marjoineen ja kunnon lounaskin välipaloineen on syöty.

Laitoin nuo painot, jotta voit lappoa lautaselle ja näet miten paljon ruokaa on. Olen hoikassa hyvässä lihaskunnossa.

Vm-71

Vierailija
138/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin ihan samaa, että johan tuossa menee aikaa niin paljon päivästä että huhhuh.

Minä syön kerran päivässä. Kun työskentelee tietokoneella niin se on mahdollista. Fyysistä työtä en jaksaisi tällä syömisellä, se on selvää.

Eikö vatsalaukkusi veny? Vähintään 500 g kasviksia kerralla, 25 g kuitua, 80+ g proteiinia, tarvittavat rasvat ja hiilarit... Olisikin mielenkiintoista tietää, mitä syöt, mistä saat kaiken tarvittavan kerralla niin kompaktisti, että se sisältyy yhteen ateriaan!

Vierailija
139/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala.

Olennaista on annoskoko. Ei tarvi ahtaa naamaa täyteen kuin porsas.

On nuijaa syödä niin vähän, ettei nälkä lähde pois.

Se nälkä on oikeasti lähtenyt pois ennen ähkyä.

Vierailija
140/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä, tajuan että pikkulapsilla täytyy olla välipala, tai diabeetikoilla, mutta että aikuisilla? Ei minulla edes ole noin monta kertaa nälkä, ja vaikka olisikin niin en kerkeäisi syödä noin usein. Juuri ja juuri ehtii sen kolme kertaa, sekin tekee tiukkaa. Muutenkin hampaat kärsii turhaan jos syö noin usein.

Toinen mitä en ymmärrä on lämmin ateria. Miksi sen täytyy olla lämmintä ollakseen ateria? Miksei voi vaan syödä samoja ravintoaineita eri muodossa kylmänä? Esim leivästä saa hyvin tehtyä lautasmallin mukaisen jos laittaa päälle vaikka kananmunaa ja salaattia, kurkkua, paprikaa sipulia jne..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan