Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö joku muka oikeasti 5 kertaa päivässä? Ihan uskomaton "ravintosuositus" !

Vierailija
29.08.2023 |

Itse tulee syötyä pari kertaa päivässä, joskus 3. En mitenkään ymmärrä, miten joku voisi syödä tuosta enemmän. Pitäisi olla ruoka kokoajan mielessä. Eihän tuossa kerkeä edes töitä tehdä kun pitää kokoajan syödä tai miettiä ruokaa!

Kommentit (518)

Vierailija
81/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella pieniä annoksia pitää sitten vetää, jos haluaa keski-ikäisenä naisena pysyä normaalipainossa. Mieluummin syön neljä kertaa, joista yhdellä kerralla hyvin vähän. Kivempi syödä ihan aterioita.

Vierailija
82/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin ihan samaa, että johan tuossa menee aikaa niin paljon päivästä että huhhuh.

Minä syön kerran päivässä. Kun työskentelee tietokoneella niin se on mahdollista. Fyysistä työtä en jaksaisi tällä syömisellä, se on selvää.

Se tarvittava ruuan määrä on sama riippumatta monessako osassa sen syö. Useammin syövät syö vähemmän kerralla. Normaalistihan 2-3 ruokaa on isompia (lounas, päivällinen ja ehkä aamiainen) ja loput nopeita pieniä tyyliin leipä, jugurttia tai hedelmä. Että loppujen lopuksi siihen tuskin menee kovin paljon enempää aikaa. Tiskiä toki tulee enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön silloin kun on nälkä ja/tai huvittaa syödä. En ole ikinä laskenut, kuinka monta kertaa päivässä syön. Olen 160 cm 55 kg ja hampaat ovat kunnossa myös.

Vierailija
84/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta sanotaan että pitäisi liikkua ja olla hoikka ja toisaalla sanotaan että pitäisi syödä kuin porsas.

THL suosittelee 5-6 kertaa päivässä. Miettikää, KUUSI!

Tajuatko että tuolla ei tarkoiteta, että kuusi ateriallista lihottavaa paskaa joka kerralla. Kaksi ateriaa, muut aamu/väli/iltapalaa. Usein syömällä ja itsensä kylläisenä pitämällä vältetään ahmimista.

Vierailija
85/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä keskustelusta syntyy mielikuva, että useammin syövät ovat fiksumpia, eivätkä hauku muita keskustelijoita tai kysele heidän painoaan.

Vierailija
86/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön aamiaisen klo 8 (puuro), lounas klo 11-12 (kotiruokaa tai salaatti), välipala n klo 14 (pieni, esim hedelmä tai jugurttia, mutta ilman tätä on kyllä aivan karsea nälkä ennen kuin on kotona töistä), illallinen klo 17-18 (vastaavanlainen kuin lounas) ja kevyt iltapala n klo 20. Tällöin tulee päivään se 12h paasto joka tekee hyvää, mutta ei tarvitse syödä kovin paljoa kerrallaan, jos syön isoja annoksia niin tulee inhottavan raskas olo ja väsymys.

Vierailija
87/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavat ihmiset syö liikaa joten ne syö myös liian usein. Itse olen normaalipainoinen, teen fyysistä työtä ja urheilen. Syön aamulla,päivällä ja illalla. En syö paljoa kerralla ja vettä juon ruokailuiden välissä. 

Uskon kyllä että suomessa ylipaino on ongelma koska liikaa ihmiset syö.

Ylipainoisilla ihmisillä on ongelmana ylensyönti. Ruokailujen välissä tai sijaan syövät sipsejä, karkkia ym. epäterveellistä. Säännöllisyys ja terve suhde ruokaan puuttuu.

Itse liikun kohtalaisesti niin työssä kuin vapaa-ajalla. Syön 5x päivässä, sallien myös herkut silloin tällöin. Olen hoikka, en laiha, lihakset hyvässä kunnossa.

Vierailija
88/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella pieniä annoksia pitää sitten vetää, jos haluaa keski-ikäisenä naisena pysyä normaalipainossa. Mieluummin syön neljä kertaa, joista yhdellä kerralla hyvin vähän. Kivempi syödä ihan aterioita.

Syön vaan lounaan ja päivällisen sekä pienen välipalan. Syön lihaa vain 100 g aterialla tai kalaa 150 g. En todellakaan ahda isoja annoksia. 

Vierailija
89/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on aina syöty tuon rytmin mukaan.

Vierailija
90/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala.

Olennaista on annoskoko. Ei tarvi ahtaa naamaa täyteen kuin porsas.

Harva nykyajan ihminen pitää tästä kiinni, esim. nuoret. Buffeteissa ahmitaan kasapäin ruokaa monta lautasellista. Pelkään tulevaisuuden puolesta. Etenkin jos noille buffeteille (SYÖ NIIN PALJON KUIN JAKSAT!) ei tehdä mitään!

Terve ihminen ymmärtää lopettaa ajoissa. Ennen kaikkea syödä ahmimatta.

Vierailija
91/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti Auyerveda  kehoittaa ihmisiä syömään kahden tunnin välein. Ja kevyttä ruokaa, ei siis mitään suuria ruoka annoksia, että sillä tullaan toimeen koko päivän. Kun oikeasti syö pieniä annoksia kahden tunnin välein ja syö vain 80 % koko ruoasta, että vatsa ei täyty kokonaan, että siitä tulee vain hyvä olo. Ja syö vain ruokaa, mikä antaa energiaa. Olen jutellut ihmisten kanssa, jotka syövät lihaa, pastaa ym,  niin ovat väsyneitä koko ajan. Kun ruoan tarkoitus on nostaa energia tasoa, ei siis viedä energiaa pois. Jos syö väärää ruokaa, niin se väsyttää oikeasti. Ja vie energiaa pois. 

Vierailija
92/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On nuijaa syödä niin vähän, ettei nälkä lähde pois.

Vierailija
93/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamiainen klo 8 (viikonloppuna myöhemmin)

Lounas klo 13-14 (viikonloppuna myöhemmin)

Välipala liikuntailtana klo 18

Päivällinen 20.30 (viikonloppuina myöhemmin, liikuntailtana noin klo 22).

Eli 3-4 kertaa päivässä sopii minulle parhaiten. Haluan pitää riittävän pitkät ateriavälit tämänkin takia:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/09/20/naposteletko-ei-pitaisi-jatkuv…

Tuossa artikkelissa suositeltiin 4-5 ruokakertaa aikuisille, mutta mainittiin että enemmänkin voi olla tarpeen. Ja ateriaväliksi riittäisi sen mukaan 2h. Napostelu on eri asia kuin säännöllinen 5x päivässä syöminen.

Vierailija
94/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä syön.

Pieni aamiainen, kahvia ja leipäviipale aamulla klo 6.30.

Lounas klo 11-11.30 maissa

Jokin hedelmä tai viili tms. klo 15 maissa.

Klo 18 maissa jotain salaattia.

Klo 21-22 vielä joku näkkileipä juustolla tms.

Vierailija
95/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On nuijaa syödä niin vähän, ettei nälkä lähde pois.

Fiksua syödä sen verran että nälkä lähtee eikä sen enempää.

Vierailija
96/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tieteellisesti todistetusti ainut pysyvä painonhallinnan tapa on säännölliset ruoka-ajat. Jos väli syömisissä venyy yli 3 tunnin, tulee mahdottomaksi hillitä syömisimpulsseja, mikä johtaa epäterveeseen ruokasuhteeseen ja usein myös syömishäiriöihin.

Tätä tosiasiaa vastasn voi kiukutella ja polkea jalalla lattiaa mutta oloasi se ei pitkä päälle paranna.

-laillistettu ravitsemusterapeutti

Tuon nyt tietää ilman laillistetun ravitsemusterapeutin titteliäkin.

Pitäisikö minun alkaa pätemään oman ammattinimikkeen nojalla?!

Vierailija
97/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ihmisiin päde sama kuin lemmikkieläimiin. Kun kasvuikä on ohi, ruokailukertoja harvennetaan.

Juu. Vauvat syö jatkuvasti, sen jälkeen riittää harvempi ruokailu.

Vierailija
98/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tieteellisesti todistetusti ainut pysyvä painonhallinnan tapa on säännölliset ruoka-ajat. Jos väli syömisissä venyy yli 3 tunnin, tulee mahdottomaksi hillitä syömisimpulsseja, mikä johtaa epäterveeseen ruokasuhteeseen ja usein myös syömishäiriöihin.

Tätä tosiasiaa vastasn voi kiukutella ja polkea jalalla lattiaa mutta oloasi se ei pitkä päälle paranna.

-laillistettu ravitsemusterapeutti

Kuka pystyy syömään 3 tunnin välein? Työelämässä olevat ihmiset syö päivän ekan ruokailun 11 aikoihin ja seuraavaksi 16 aikoihin ja sitten illalla jotain pientä. Monet ei syö aamulla mitään edes.

Työelämässä jos olet niin työpäivinä syöt 2 isoa annosta ja illalla kevyesti, siis 7-16 jos teet.

Minä! Syön aamupalan kotona, josta jätän aamukahville töihin jotain tai sitten välipalan pois päiväkahvilla. Lounas töissä tai kotona riippuu vuorosta. Joka tapauksessa syön 5x päivässä.

Vierailija
99/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala, lounas, töiden jälkeen välipala, ja illemmalla iltapala. Näköjään syön 4 kertaa päivässä normipäivinä.

Vierailija
100/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamupala klo 7

Lounas klo 11

Välipala 13-14

Iltaruoka 17

Iltapala 21

Helposti menee.