Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö joku muka oikeasti 5 kertaa päivässä? Ihan uskomaton "ravintosuositus" !

Vierailija
29.08.2023 |

Itse tulee syötyä pari kertaa päivässä, joskus 3. En mitenkään ymmärrä, miten joku voisi syödä tuosta enemmän. Pitäisi olla ruoka kokoajan mielessä. Eihän tuossa kerkeä edes töitä tehdä kun pitää kokoajan syödä tai miettiä ruokaa!

Kommentit (518)

Vierailija
141/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksun oloinen suositus, kun kansa vaan lihoo. Maitotuotteet tietenkin myös mukana ravintoympyrässä, vaikka ihmiskunta ei ole niitä edes käyttänyt montaa tuhatta vuotta, ja valtaosan kehityshistoriasta ei lainkaan rintamaitoa lukuun ottamatta. Samaan aikaan osteoporoosi vaan lisääntyy.

Kauemmin maitotuotteita on syöty kuin nettiä käytetty.

Joo mutta ihmisiä on siis ollut olemassa ilmeisesti 300 000 vuotta ja maitotuotteita käytetty vaan muutamia tuhansia vuosia. Kyllä se evoluution näkökulmasta on aika selvä, että ei ne ole mikään olennainen osa ruokavalioa.

Vierailija
142/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kerralla, ystävät hyvät!

1. aamupala, vaikka lautasellinen puuroa

2. lounaaksi kunnon lämmin ruoka

3. päivällinen myös lämmin ruoka

4. iltapala jotain pientä.

Jaa että yksi ateria viidestä puuttuu? Se voi olla aamupäivän tai iltapäivän päiväkahvi tai välipala, mutta en minä sitä varsinaiseksi ateriaksi sanoisi.

Kun tottuu syömään harvemmin, ei tule mitään hillittömiä syömisimpulsseja, vaikka mitä ravitsemusterapeutit sanoisivat. Tosin lihavimmat tapaamani ihmiset ovat olleet sellaisia, jotka ovat syöneet päivän runsaimman aterian illalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä on aina syöty tuon rytmin mukaan.

Samoin meillä. Olisi karseeta opettaa lapset tottumaan nälkään. Meillä on joka ruokailulla toinen vanhemmista syömässä lasten kanssa, toinen tekee vuorotyötä,

Vierailija
144/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla sokeriton kahvi, töissä aamupala klo 10, välissä vettä, töissä lounas+kahvi klo 14, vettä, kotona päivällinen klo 18, ja vielä illalla vettä tai sokeritonta mehua mutta ei liian myöhään. Toimii hyvin enkä ymmärrä miksi aterioiden välissä pitäisi syödä sokeripitoisia hedelmiä tai jugurtteja.

Koska hedelmistä saa vitamiineja ja kuituja? Voithan syödä porkkanankin, jos hedelmät ei kelpaa.

Vierailija
145/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksun oloinen suositus, kun kansa vaan lihoo. Maitotuotteet tietenkin myös mukana ravintoympyrässä, vaikka ihmiskunta ei ole niitä edes käyttänyt montaa tuhatta vuotta, ja valtaosan kehityshistoriasta ei lainkaan rintamaitoa lukuun ottamatta. Samaan aikaan osteoporoosi vaan lisääntyy.

Joo mutta ihmisiä on siis ollut olemassa ilmeisesti 300 000 vuotta ja maitotuotteita käytetty vaan muutamia tuhansia vuosia. Kyllä se evoluution näkökulmasta on aika selvä, että ei ne ole mikään olennainen osa ruokavalioa.

Käsittääkseni nykyihmisiä on ollut Euroopan alueella vasta muutamia kymmeniä tuhansia vuosia. Evoluution näkökulmasta voisi katsoa, että nimenomana pohjoisessa, jossa viljely on sään vuoksi epävarmaa, ovat maito, liha ja kala tärkeimpiä ravintoaineita.

Vierailija
146/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön 2 krt päivässä, klo 12-14 ja klo 18-20 ja olen normaalipainoinen. Ylipainoiset suomalaiset syö liikaa ja liian usein!

Ylipainoiset ihmiset syövät liikaa. Se on ihan sama vetääkö ne ylimääräiset kalorit yhdellä vai neljällä kertaa, lopputulos on sama.

Vierailija
147/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso kadulla ihmisiä niin huomaat että kyllä syö kun ihmiset on niin lihavia.

Yleensä nämä ovat niitä jotka syövät kaksi kertaa päivässä ihan tolkuttoman annoksen.

Vierailija
148/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala.

Olennaista on annoskoko. Ei tarvi ahtaa naamaa täyteen kuin porsas.

On nuijaa syödä niin vähän, ettei nälkä lähde pois.

Fiksua syödä sen verran että nälkä lähtee eikä sen enempää.

Nälkä siirtyy 🤭

Vierailija
149/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavat ihmiset syö liikaa joten ne syö myös liian usein. Itse olen normaalipainoinen, teen fyysistä työtä ja urheilen. Syön aamulla,päivällä ja illalla. En syö paljoa kerralla ja vettä juon ruokailuiden välissä. 

Uskon kyllä että suomessa ylipaino on ongelma koska liikaa ihmiset syö.

Minä taas olen normaalipainoinen, teen työtä tietokoneen äärellä enkä todellakaan urheile. 51v, 176cm ja 68kg. Minä syön aamupalan, töissä aamukahvin kanssa jotain, lounaan, iltapäivällä hedelmän ja usein suklaapatukan, päivällisen ja iltapalan, siis yleensä 7 kertaa päivässä. Ja syön paljon, isoja annoksia, lounaan useimmiten lounasbuffassa, sis. myös jälkiruuan.

Joten määrittele, mitä on se liikaa syöminen, joka aiheuttaa ylipaino-ongelman.

No eikö tämä ole aika itsestään selvää? Syöt enemmän, kuin kulutat =>syöt liikaa. Sinä ilmeisesti et syö kulutustasi enemmän, kun et liho.

Vierailija
150/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä, tajuan että pikkulapsilla täytyy olla välipala, tai diabeetikoilla, mutta että aikuisilla? Ei minulla edes ole noin monta kertaa nälkä, ja vaikka olisikin niin en kerkeäisi syödä noin usein. Juuri ja juuri ehtii sen kolme kertaa, sekin tekee tiukkaa. Muutenkin hampaat kärsii turhaan jos syö noin usein.

Toinen mitä en ymmärrä on lämmin ateria. Miksi sen täytyy olla lämmintä ollakseen ateria? Miksei voi vaan syödä samoja ravintoaineita eri muodossa kylmänä? Esim leivästä saa hyvin tehtyä lautasmallin mukaisen jos laittaa päälle vaikka kananmunaa ja salaattia, kurkkua, paprikaa sipulia jne..

Ihmiskunnan kehityksessä ruuan kypsentämisellä = lämpimällä aterialla on ollut olennainen osa siitä alkaen kun joku keksi tulen.

Vierailija
151/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin syödään. Kuuluu syödä pieniä annoksia. Ei jäätäviä hevosen annoksia.

Vierailija
152/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, saatko palkkaa tämän hienovaraisen propagandan levittämisestä? Tarkoituksena totuttaa ihmisiä ajatukseen siitä että harvoin syönti ja nälän tunteminen on ok?

Syön 3 kertaa päivässä. Enkä mätä mitään isoja annoksia.

Ei minulla ainakaan kerkeä tulla tuossa välissä nälkä, ja nälkä ei ole muutenkaan mikään kauhea asia jota ei saa missään nimessä tuntea.

Ihan turhaa syödä kokoajan jos ei tule huono olo tai muuta ongelmaa.

Vierailija
153/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä, tajuan että pikkulapsilla täytyy olla välipala, tai diabeetikoilla, mutta että aikuisilla? Ei minulla edes ole noin monta kertaa nälkä, ja vaikka olisikin niin en kerkeäisi syödä noin usein. Juuri ja juuri ehtii sen kolme kertaa, sekin tekee tiukkaa. Muutenkin hampaat kärsii turhaan jos syö noin usein.

Toinen mitä en ymmärrä on lämmin ateria. Miksi sen täytyy olla lämmintä ollakseen ateria? Miksei voi vaan syödä samoja ravintoaineita eri muodossa kylmänä? Esim leivästä saa hyvin tehtyä lautasmallin mukaisen jos laittaa päälle vaikka kananmunaa ja salaattia, kurkkua, paprikaa sipulia jne..

Ilmeisesti et ymmärrä, että on erilaisia ihmisia joiden kroppa toimii eri tavalla? Maailma on siinä mielessä ihmeellinen paikka että naapurin Sepon ruokailuvälit eivät vaikuta millään tavalla sinun elämääsi joten voit ihan rauhassa syödä oman rytmisi mukaan. Jollekin toiselle sopii taas toisenlainen rytmi.

Vierailija
154/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ihmisiin päde sama kuin lemmikkieläimiin. Kun kasvuikä on ohi, ruokailukertoja harvennetaan.

Juu. Vauvat syö jatkuvasti, sen jälkeen riittää harvempi ruokailu.

Mitä tein väärin kun lapseni rintamaito rytmi oli 05, ,8, 11, 14, 17, 20, 23. Eli ei syönyt jatkuvasti.

Vierailija
155/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Evoluutio on täyttä pskaa, sen myöntävät jo tiedemiehetkin.

Vierailija
156/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti et ymmärrä, että on erilaisia ihmisia joiden kroppa toimii eri tavalla? Maailma on siinä mielessä ihmeellinen paikka että naapurin Sepon ruokailuvälit eivät vaikuta millään tavalla sinun elämääsi joten voit ihan rauhassa syödä oman rytmisi mukaan. Jollekin toiselle sopii taas toisenlainen rytmi.

Tässä puhuttiin nimenomaan siitä suosituksesta että pitäisi syödä 5-6 kertaa päivässä mutta ilmeisesti se yksilöllisyys ei toimi näin päin?

Vierailija
157/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olen esimerkiksi työpaikan ruokatauolla seuraillut niin ne lihavat naiset syö liian isoja annoskokoja, olen meinannut asiasta huomauttaa heille mutta en tiedä kuin tekisin sen kohteliaasti. 

Heidän annoskoot on samaa luokkaa kuin sillä normaalikokoisella miehellä ja se on se syy miksi ne naiset ovat ylipainoisia. 

Kaupoissa olen myös seuraillut naisten ostoksia niin usein ne siellä karkkihyllyillä on ja ruuat mitä ne ostaa on valmisruokia,lihapullia yms... Missä on vihannekset ja hedelmät? 

Minusta taas ylipainoiset syövät useammin pelkän salaatti- tai keittolounaan. Normaalipainoiset syövät useimmiten lämpimän ruuan joka on yleensä aika lähelle lautasmallia. Eli hiilareitakin löytyy.

Ei voi pitää paikkaansa tai sitten ne ylipainoiset syö salaa ne kalorit. Jos syöt kevyesti niin olet laiha ja jos syöt liikaa niin olet lihava. 

No ne hampparit, sipsit, limut, mehut, karkit, jäätelöt ym. herkut. Eihän niitä töihin kanneta. Se on vähän sama asia ku kaappi juoppo.

Kaikki selvittävät mitä syövät, mutta mitä he mahtavat kaiken päivää JUODA? Maitoa, mehuja ja muita sokerijuomia ja aina menee joku jugurtti.... keksejä, suklaata ym. 

Vierailija
158/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, aamukahvi tai tee aamulla ja ehkä juustonäkkäri. Kahvitauolla teetä ja joku hapankorppu tai pari, juustoa ja viipalekurkkua tai tomaattia päällä. Lounaalla eväslounas, teen lounaan aina valmiiksi ennen työpäivän alkua. Ravintoympyrän mukainen annos aika tarkasti. Iltapäiväkahvilla kahvi ja karjalanpiirakka, näkkäri tai hapankorppu. Illalla  puuro tai keitto ja myöhäisillalla vielä iltatee. Lasken kalorit tarkkaan, noin 1200 - 1500 tulee päivän aikana.

Aikuisiän diabetes niin ei voi olla kovin kauaa syömättä muuttumatta raivohulluksi

Vierailija
159/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavat ihmiset syö liikaa joten ne syö myös liian usein. Itse olen normaalipainoinen, teen fyysistä työtä ja urheilen. Syön aamulla,päivällä ja illalla. En syö paljoa kerralla ja vettä juon ruokailuiden välissä. 

Uskon kyllä että suomessa ylipaino on ongelma koska liikaa ihmiset syö.

Jos syö esim 1800 kaloria  päivässä niin mitä väliä sillä on, että syökö kolme kertaa 600 kaloria, vai 5 kertaa 360 kaloria.

Aika paljon on tuo 1800kcal. Toki jos liikkuu ja kuluttaa. Itse lihoisin tuolla määrällä.

No 1800kcal ei ole paljon jos tosiaan liikkuu ja on esim. pitkä ihminen. Itse olen 172xm ja 62-64kg kierron vaiheesta riippuen ja syön päivittäin n. 2500kcal. Mutta harrastan joka päivä kuormittavaa liikuntaa ja mm. tallihommia, joten 1800kcal ei riittäisi mihinkään. Sitten taas toimistotyötä tekevälle, ei liikkuvalle 160cm naiselle tuo voi ollakin melko paljon.

Niin siinä luki.

Vierailija
160/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä puhuttiin nimenomaan siitä suosituksesta että pitäisi syödä 5-6 kertaa päivässä mutta ilmeisesti se yksilöllisyys ei toimi näin päin?

Tottakai toimii. Suositukset tehdään yleensä massoille, eli suurimmalle osalle tuo rytmi sopii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän