Syökö joku muka oikeasti 5 kertaa päivässä? Ihan uskomaton "ravintosuositus" !
Itse tulee syötyä pari kertaa päivässä, joskus 3. En mitenkään ymmärrä, miten joku voisi syödä tuosta enemmän. Pitäisi olla ruoka kokoajan mielessä. Eihän tuossa kerkeä edes töitä tehdä kun pitää kokoajan syödä tai miettiä ruokaa!
Kommentit (518)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) Aamiainen
2) Lounas
3) Päiväkahvi
4) Illallinen
5) IltapalaJuuri näin. Lienee yleisin tapa nauttia ravintoa.
Tälläinen tapa on ollut minullakin. Ja hyvin ehdin vaikka työskentelin sairaanhoitajana kiireisillä osastoilla. Ylipainoa ei ole, ikä lähes 70 vuotta, terveys hyvä. Ei mitään lääkkeitä, hampaat (yksi poistettu takaa) tallella, veriarvot moitteettomat.
Minä syön n. 10 tunnin aikana vuorokauden sapuskat ja 14 tuntiin en syö. Tukeva aamupala, tukeva lounas, pieni välipala (hedelmä tai pähkinöitä) ja kevyt iltapala (pari leipää ja hedelmiä). Tällä ateriarytmillä tulen hyvin toimeen ja kroppa pysyy hoikkana vaikka en himoliiku.
N57, 170/57
mulla 40 kg ylipainoa ja syön 3 x päivässä, harvoin 4, en ikinä 5 tai enemmän. syön mielestäni vähän mutta vääriä asioita niin paino vain nousee.
Jos syön omenan, lasketaanko se ruokailuksi?
Minä syön, ennen söin vain kahdesti tai kolmesti päivässä ja jätin aamiaisen väliin ja olin ylipainoinen. Laitoin ruokarytmin kuntoon ja laihduin normaalipainoiseksi.
Aamiainen on runsas, samoin lounas, sitten tulee välipala (esim. hedelmä ja kourallinen pähkinöitä), illalla syön usein keiton ja leivän ja jos on nälkä, otan vielä iltapalaksi vaikka raejuustoa ja omenan. Aina en syö iltapalaa, jos ei ole nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala klo 7
Lounas klo 11
Välipala 13-14
Iltaruoka 17
Iltapala 21Helposti menee.
Välipaloja syö 4-vuotiaat.
Vierailija kirjoitti:
Katso kadulla ihmisiä niin huomaat että kyllä syö kun ihmiset on niin lihavia.
Minä syön kerran päivässä, mutta myönnän syöväni koko päivän edestä. Vaikka olen 100kg painoinen, niin en ole ikinä pystynyt syömään aamuisin enkä iltaisin. Ei johdu siitä ettäkö peittelisin syömisiäni tms., mutta mulle tulee fyysisesti oksettava olo jos syön ennen klo 15, viakka heräisin jo klo 4. Ei edes nälkä kurni. Mutta iltapäivä töiden jälkeen onkin sitten yhtä syömistä, kunnes taas lopetan klo 19 mennessä.
Tänäänkin syön aamusta iltaa ja ryyppään 24 tölkkiä olutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupala klo 7
Lounas klo 11
Välipala 13-14
Iltaruoka 17
Juu syö varmasti hekin. Toivottavasti. Kaiken ikäiset.
Syön mutta en suositusten takia. Olen aina syönyt niin. 🤷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavat ihmiset syö liikaa joten ne syö myös liian usein. Itse olen normaalipainoinen, teen fyysistä työtä ja urheilen. Syön aamulla,päivällä ja illalla. En syö paljoa kerralla ja vettä juon ruokailuiden välissä.
Uskon kyllä että suomessa ylipaino on ongelma koska liikaa ihmiset syö.
Johtopäätöksesi liian usein on väärä.
Lihomiseen riittää, että syö liikaa. Yhdellä tai kahdella aterialla per päivä voi lihoa,
Ei voi lihota, aika harva ihminen pystyy syömään sellaisia määriä kerralla että lihoaa.
Eihän se ruuan määrästä ole kiinni, vaan energiatiheydestä. Helposti pystyy syömään yli päivän kaloritarpeen yhdellä kertaa, jos ruoka on hyvin energiapitoista. Silti jää harha, ettei mitenkään voi syödä liikaa, kun syö vain kerran päivässä.
Mä sain kakkosdiabetekseni kuurin viiden "aterian" ruokarytmillä.
Olen aina ollut normaalipainoinen, mutta niin vaan sairastuin.
Ateriat koostuu pienistä annoksista, runsaasti tuoretta ja välipalat on hedelmä ja/tai pikku protsku.
Tässäkin jelppaa suunnittelu ja preppaus, niin ei tarvii miettiä ruokaa koko ajan. Viikonloppuisin kestää hullutellakin.
Alkuun vielä laitoin kellon soimaan, että nyt opetellaan 3,5 tunnin ruokarytmi. Ei se helppoa ollut, mutta syö ihmiset lääkkeitäkin, ei sekään kivaa ole.. Terveenä olo on kivempaa kuitenkin.
N52, 162cm ja 60 kg.
Vierailija kirjoitti:
Tieteellisesti todistetusti ainut pysyvä painonhallinnan tapa on säännölliset ruoka-ajat. Jos väli syömisissä venyy yli 3 tunnin, tulee mahdottomaksi hillitä syömisimpulsseja, mikä johtaa epäterveeseen ruokasuhteeseen ja usein myös syömishäiriöihin.
Tätä tosiasiaa vastasn voi kiukutella ja polkea jalalla lattiaa mutta oloasi se ei pitkä päälle paranna.
-laillistettu ravitsemusterapeutti
Välipalapatukat ja protskujuomat on hyviä välipaloja, ettei verensokeri tipu liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika vaillinainen on ap'n ymmärrystaso, jos tuollaista asiaa ei voi 'mitenkään ymmärtää'. Vähän asioiden tietämystä soisi myös hänelle. Kannattaisi hänenkin mennä katselemaan työpaikoille ja haastatella ihmisiä, jos he töiltään ehtivät.
Eikun kaikelta ruuan ja syömisen ajattelultaan. ;)
Vierailija kirjoitti:
Katso kadulla ihmisiä niin huomaat että kyllä syö kun ihmiset on niin lihavia.
Mä syön 5x päivässä ja olen aina ollut normaalipainoinen tai hoikka. Ei lihavuus liity tähän vaan siihen mitä syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupala klo 7
Lounas klo 11
Välipala 13-14
Iltaruoka 17
En ole ennen tämmöiseen ajatukseen törmännyt. Mistä moinen ajatus? Jos tämmöisiä ajatuksia on enemmäkin, niin ei tarvitse ihmetellä katukuvaa.
Välipaloja tarvitsevat kaikki.
Kyllä on ihmeellinen työ ap: lla, kun ei luonas- ja kahvitaukoa ole!
Mä syön 4-6 kertaa päivässä.
Aamupala (ennen töihin lähtöä) 6.00 esim. Puuro raejuustolla ja banaanilla
Välipala tarvittaessa 9.30 esim. pieni mandariini
Lounas 11:30 lautasmallin mukaan
Välipala 2 tarvittaessa 14.00 esim. pieni mandariini
Päivällinen 17.00 esim. Kalaa ja kasviksia
Iltapala 22.00 esim pari ruisleipää juustolla ja kasviksilla
En koe ajattelevani ruokaa koko ajan. Syön aamulla, lounastauolla, kotiin päästyä ja ennen nukkumaan menoa. Lisäksi pieni välipala jos nälkä tulee ennen ruoka-aikoja. En napostele ikinä näiden aikojen välillä mitään, enkä ikinä ahda itseni täyteen, vaan syön kohtuulliset annokset
Kukin toimikoon kuten itselle parhaaksi kokee.
Aika vaillinainen on ap'n ymmärrystaso, jos tuollaista asiaa ei voi 'mitenkään ymmärtää'. Vähän asioiden tietämystä soisi myös hänelle. Kannattaisi hänenkin mennä katselemaan työpaikoille ja haastatella ihmisiä, jos he töiltään ehtivät.