Syökö joku muka oikeasti 5 kertaa päivässä? Ihan uskomaton "ravintosuositus" !
Itse tulee syötyä pari kertaa päivässä, joskus 3. En mitenkään ymmärrä, miten joku voisi syödä tuosta enemmän. Pitäisi olla ruoka kokoajan mielessä. Eihän tuossa kerkeä edes töitä tehdä kun pitää kokoajan syödä tai miettiä ruokaa!
Kommentit (518)
kyöpeli kirjoitti:
Mää lounastan koko päivän. Nälkä pakottaa syömään.
Oikeassa olet. Suomalaisilla on ikinälkä. Aina menee jotain jos vaan on tarjolla. Ei tarvitse olla nälkä mutta on ruokahalua aina kun näkee syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ymmärrä, tajuan että pikkulapsilla täytyy olla välipala, tai diabeetikoilla, mutta että aikuisilla? Ei minulla edes ole noin monta kertaa nälkä, ja vaikka olisikin niin en kerkeäisi syödä noin usein. Juuri ja juuri ehtii sen kolme kertaa, sekin tekee tiukkaa. Muutenkin hampaat kärsii turhaan jos syö noin usein.
Toinen mitä en ymmärrä on lämmin ateria. Miksi sen täytyy olla lämmintä ollakseen ateria? Miksei voi vaan syödä samoja ravintoaineita eri muodossa kylmänä? Esim leivästä saa hyvin tehtyä lautasmallin mukaisen jos laittaa päälle vaikka kananmunaa ja salaattia, kurkkua, paprikaa sipulia jne..
Ihmiskunnan kehityksessä ruuan kypsentämisellä = lämpimällä aterialla on ollut olennainen osa siitä alkaen kun joku keksi tulen.
Ei vaikuta ravintoarvoon mitenkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavat ihmiset syö liikaa joten ne syö myös liian usein. Itse olen normaalipainoinen, teen fyysistä työtä ja urheilen. Syön aamulla,päivällä ja illalla. En syö paljoa kerralla ja vettä juon ruokailuiden välissä.
Uskon kyllä että suomessa ylipaino on ongelma koska liikaa ihmiset syö.
Jos syö esim 1800 kaloria päivässä niin mitä väliä sillä on, että syökö kolme kertaa 600 kaloria, vai 5 kertaa 360 kaloria.
Aika paljon on tuo 1800kcal. Toki jos liikkuu ja kuluttaa. Itse lihoisin tuolla määrällä.
No 1800kcal ei ole paljon jos tosiaan liikkuu ja on esim. pitkä ihminen. Itse olen 172xm ja 62-64kg kierron vaiheesta riippuen ja syön päivittäin n. 2500kcal. Mutta harrastan joka päivä kuormittavaa liikuntaa ja mm. tallihommia, joten 1800kcal ei riittäisi mihinkään. Sitten taas toimistotyötä tekevälle, ei liikkuvalle 160cm naiselle tuo voi ollakin melko paljon.
Minä liikun paljon päivän aikana yli 10 000 askelta tulee päivittäin. Työ ja työmatkat nostattaa sykettä. Lihoisin jos söisin 1800kcal, myös ikä vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän kerralla, ystävät hyvät!
1. aamupala, vaikka lautasellinen puuroa
2. lounaaksi kunnon lämmin ruoka
3. päivällinen myös lämmin ruoka
4. iltapala jotain pientä.
Jaa että yksi ateria viidestä puuttuu? Se voi olla aamupäivän tai iltapäivän päiväkahvi tai välipala, mutta en minä sitä varsinaiseksi ateriaksi sanoisi.
Kun tottuu syömään harvemmin, ei tule mitään hillittömiä syömisimpulsseja, vaikka mitä ravitsemusterapeutit sanoisivat. Tosin lihavimmat tapaamani ihmiset ovat olleet sellaisia, jotka ovat syöneet päivän runsaimman aterian illalla.
Mä olen laiha ja syön nyt vasta ekaa kunnon ateriaa tänään. Menestys taitaa piillä siinä etten tosiaan syö aamulla ja päivällä oikeastaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksun oloinen suositus, kun kansa vaan lihoo. Maitotuotteet tietenkin myös mukana ravintoympyrässä, vaikka ihmiskunta ei ole niitä edes käyttänyt montaa tuhatta vuotta, ja valtaosan kehityshistoriasta ei lainkaan rintamaitoa lukuun ottamatta. Samaan aikaan osteoporoosi vaan lisääntyy.
Kauemmin maitotuotteita on syöty kuin nettiä käytetty.
Joo mutta ihmisiä on siis ollut olemassa ilmeisesti 300 000 vuotta ja maitotuotteita käytetty vaan muutamia tuhansia vuosia. Kyllä se evoluution näkökulmasta on aika selvä, että ei ne ole mikään olennainen osa ruokavalioa.
Käsittääkseni nykyihmisiä on ollut Euroopan alueella vasta muutamia kymmeniä tuhansia vuosia. Evoluution näkökulmasta voisi katsoa, että nimenomana pohjoisessa, jossa viljely on sään vuoksi epävarmaa, ovat maito, liha ja kala tärkeimpiä ravintoaineita.
Joo mutta jotenkin molempien Amerikkojen intiaanit on myös pärjännyt tuolla kylmilläkin alueilla ilman maitoa. Onhan se nyt vaan yksinkertaisesti aika selvä asia, että ei se ole mikään välttämätön osa ihmisen ruokavalioa.
Entä sitten? Mikään yksittäinen ruoka-aine ei ole välttämätön, aika monesti löytyy vaihtoehto. Suurin osa vaan pitää siitä, että voi valita eri päiville eri ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ymmärrä, tajuan että pikkulapsilla täytyy olla välipala, tai diabeetikoilla, mutta että aikuisilla? Ei minulla edes ole noin monta kertaa nälkä, ja vaikka olisikin niin en kerkeäisi syödä noin usein. Juuri ja juuri ehtii sen kolme kertaa, sekin tekee tiukkaa. Muutenkin hampaat kärsii turhaan jos syö noin usein.
Toinen mitä en ymmärrä on lämmin ateria. Miksi sen täytyy olla lämmintä ollakseen ateria? Miksei voi vaan syödä samoja ravintoaineita eri muodossa kylmänä? Esim leivästä saa hyvin tehtyä lautasmallin mukaisen jos laittaa päälle vaikka kananmunaa ja salaattia, kurkkua, paprikaa sipulia jne..
Ilmeisesti et ymmärrä, että on erilaisia ihmisia joiden kroppa toimii eri tavalla? Maailma on siinä mielessä ihmeellinen paikka että naapurin Sepon ruokailuvälit eivät vaikuta millään tavalla sinun elämääsi joten voit ihan rauhassa syödä oman rytmisi mukaan. Jollekin toiselle sopii taas toisenlainen rytmi.
Tässä puhuttiin nimenomaan siitä suosituksesta että pitäisi syödä 5-6 kertaa päivässä mutta ilmeisesti se yksilöllisyys ei toimi näin päin?
Tottakai toimii. Suositukset tehdään yleensä massoille, eli suurimmalle osalle tuo rytmi sopii.
Selvästi ei, kun meillä on niin paljon ylipainoisia ja lihavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavat ihmiset syö liikaa joten ne syö myös liian usein. Itse olen normaalipainoinen, teen fyysistä työtä ja urheilen. Syön aamulla,päivällä ja illalla. En syö paljoa kerralla ja vettä juon ruokailuiden välissä.
Uskon kyllä että suomessa ylipaino on ongelma koska liikaa ihmiset syö.
Aika moni lihava kyllä syö harvoin, mutta paljon kerralla.
Niin ja aterioiden välissä ne herkut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti et ymmärrä, että on erilaisia ihmisia joiden kroppa toimii eri tavalla? Maailma on siinä mielessä ihmeellinen paikka että naapurin Sepon ruokailuvälit eivät vaikuta millään tavalla sinun elämääsi joten voit ihan rauhassa syödä oman rytmisi mukaan. Jollekin toiselle sopii taas toisenlainen rytmi.
Tässä puhuttiin nimenomaan siitä suosituksesta että pitäisi syödä 5-6 kertaa päivässä mutta ilmeisesti se yksilöllisyys ei toimi näin päin?
Tottakai toimii. Suositukset tehdään yleensä massoille, eli suurimmalle osalle tuo rytmi sopii.
Joo, tottakai ruokailukertojen määrä on se olennainen osa lihomisessa. Sillä, että paljonko syö kerralla ja mitä syö ei ole mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä mielessä olet oikeassa että minusta jokaisen tulisi löytää itselle sopiva rytmi. Suomessa nyt vaan on ylipainoisia iso määrä, joten painon hallinnassa saattaisi kyllä helpottaa syömällä usein mutta pieniä annoksia. Ja siten vähentää mielitekoja naposteluun. Mutta niin kuin tuohon kirjoitin, jokainen toki syö parhaaksi katsomalla tavalla. Ylipainon vähentäminen olisi kyllä hyvä tavoite ihan kansantalouden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että yksi ateria viidestä puuttuu? Se voi olla aamupäivän tai iltapäivän päiväkahvi tai välipala, mutta en minä sitä varsinaiseksi ateriaksi sanoisi.
Kun tottuu syömään harvemmin, ei tule mitään hillittömiä syömisimpulsseja, vaikka mitä ravitsemusterapeutit sanoisivat. Tosin lihavimmat tapaamani ihmiset ovat olleet sellaisia, jotka ovat syöneet päivän runsaimman aterian illalla.
Mä olen laiha ja syön nyt vasta ekaa kunnon ateriaa tänään. Menestys taitaa piillä siinä etten tosiaan syö aamulla ja päivällä oikeastaan mitään.
Ja ruokana pekonipastaa, punaviiniä ja jälkkäriksi suklaata. Illalla teen varmaan vielä leipiä. Ai niin, join mä aamupäivästä kokonaisen tölkin appelsiinitäysmehua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tottakai ruokailukertojen määrä on se olennainen osa lihomisessa. Sillä, että paljonko syö kerralla ja mitä syö ei ole mitään merkitystä.
Itse asiassa paastoamisella on suuri merkitys painonhallinnassa.
Itse syön jatkuvasti aamusta iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieteellisesti todistetusti ainut pysyvä painonhallinnan tapa on säännölliset ruoka-ajat. Jos väli syömisissä venyy yli 3 tunnin, tulee mahdottomaksi hillitä syömisimpulsseja, mikä johtaa epäterveeseen ruokasuhteeseen ja usein myös syömishäiriöihin.
Tätä tosiasiaa vastasn voi kiukutella ja polkea jalalla lattiaa mutta oloasi se ei pitkä päälle paranna.
-laillistettu ravitsemusterapeutti
Kuka pystyy syömään 3 tunnin välein? Työelämässä olevat ihmiset syö päivän ekan ruokailun 11 aikoihin ja seuraavaksi 16 aikoihin ja sitten illalla jotain pientä. Monet ei syö aamulla mitään edes.
Työelämässä jos olet niin työpäivinä syöt 2 isoa annosta ja illalla kevyesti, siis 7-16 jos teet.
Miten niin? Meillä ainakin on töissä lounastauon lisäksi kaksi kahvitaukoa.
Kaikenmaailman suosituksilla voi pyyhkiä perceensä. Ihmiset ovat erilaisia. Jollekin sopii syödä useita kertoja päivässä, toiselle taas ei todellakaan. Ihmisillä on erilaiset aineenvaihdunnat, liikuntatottumukset, vuorokausirytmit jne. Jokainen tuntee kyllä omassa olossaan, että miten monesti hänen on parasta ruokailla päivän aikana. Siihen ei mitään teehooälliä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä mielessä olet oikeassa että minusta jokaisen tulisi löytää itselle sopiva rytmi. Suomessa nyt vaan on ylipainoisia iso määrä, joten painon hallinnassa saattaisi kyllä helpottaa syömällä usein mutta pieniä annoksia. Ja siten vähentää mielitekoja naposteluun. Mutta niin kuin tuohon kirjoitin, jokainen toki syö parhaaksi katsomalla tavalla. Ylipainon vähentäminen olisi kyllä hyvä tavoite ihan kansantalouden kannalta.
Aika usein sen lihomisen taustalla ei edes ole se mitä syödään, vaan se mitä juodaan. Mehuissa, juomissa on paljon kaloreita, oluesta nyt puhumattakaan. Jos juo paljon kahvia ja lusikoi sinne sokeria, niin kyllä sekin jo pidemmällä tähtäimellä alkaa näkyä.
Ei pointtina ole syödä isoja annoksia noin monta päivässä, vaan jakaa sama määrä ruokaa pienempiin annoksiin. Toimii monille, mutta ei kaikille. Ajatuksena on, että keho pystyy nopeammin sulattamaan ja hyödyntämään ruoat ja ravintoaineet, ja verensokerit pysyy tasaisempina jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ruokana pekonipastaa, punaviiniä ja jälkkäriksi suklaata. Illalla teen varmaan vielä leipiä. Ai niin, join mä aamupäivästä kokonaisen tölkin appelsiinitäysmehua.
Ja kahvia on mennyt varmaan puoli pannua. Punaviini, kahvi ja suklaa, ah!
Vierailija kirjoitti:
Ei pointtina ole syödä isoja annoksia noin monta päivässä, vaan jakaa sama määrä ruokaa pienempiin annoksiin. Toimii monille, mutta ei kaikille. Ajatuksena on, että keho pystyy nopeammin sulattamaan ja hyödyntämään ruoat ja ravintoaineet, ja verensokerit pysyy tasaisempina jne.
Sanoisin intuitiivisesti, että fyysistä työtä tekeville on hyvä syödä usein ja vähän kerralla. Istumatyöläisillä sama ruokarytmi saattaa aiheuttaa lihomista. Kun ei ole sitä kulutusta niin paljon päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta sanotaan että pitäisi liikkua ja olla hoikka ja toisaalla sanotaan että pitäisi syödä kuin porsas.
THL suosittelee 5-6 kertaa päivässä. Miettikää, KUUSI!
Vaimo halusi pudottaa muutaman kilon ja hurahti tuollaisiin ohjeisiin: pitää syödä usein että verensokeri pysyy tasaisena eikä tule herkkuhimoa.
Temppu onnistui osittain. Herkut ovat jääneet, mutta reiluun aamupalaan, aamuvälipalaan, lounaaseen, välipalaan, päivälliseen ja iltapalaan panostaminen näkyy puntarissa lisääntyneenä painona.
Kumma kun ei paino putoa vaikka vetää rahkaa ja salaattia 6 kertaa päivässä?
Joo mutta jotenkin molempien Amerikkojen intiaanit on myös pärjännyt tuolla kylmilläkin alueilla ilman maitoa. Onhan se nyt vaan yksinkertaisesti aika selvä asia, että ei se ole mikään välttämätön osa ihmisen ruokavalioa.