Syökö joku muka oikeasti 5 kertaa päivässä? Ihan uskomaton "ravintosuositus" !
Itse tulee syötyä pari kertaa päivässä, joskus 3. En mitenkään ymmärrä, miten joku voisi syödä tuosta enemmän. Pitäisi olla ruoka kokoajan mielessä. Eihän tuossa kerkeä edes töitä tehdä kun pitää kokoajan syödä tai miettiä ruokaa!
Kommentit (518)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun syön 2h välein, ei ehdi tulemaan niin kova nälkä verensokerin laskusta, että ahmisin herkkuja väleissä. Kunnon ruoka estää makean- ja suolaisennälän. En pystyisi kerralla syömään niin paljon, ettei verensokeri laskisi aterioiden välillä, jos söisin 2-3 kertaa päivässä. N163/54
Minulle tulisi stressiä, jos 2h välein pitäisi syödä. Ei voisi oikein tehdä mitään kun jatkuvasti pitäisi olla syömässä.
No yleensä nämä tyypit juuri stressaavatkin siitä syömisestä. Koko päivää rytmittää se jatkuva syöminen ja panikointi, että mitä syödään seuraavaksi ja milloin. Ihan kuin kukaan kuolisi, jos jättäisi syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi-kaksi aterooista voi olla välipala; vaikka hedelmä tai vihannes. Tavoite on auttaa pitämään verensokeri tasaisena, joka osaltaan auttaa myös verenpaineeseen.
Nämä verensokeri höpinät on ihan höpöä.
Niin juurikin siinä mielessä, että pitäisi syödä useasti pitääkseen verensokerin tasaisena. Verensokeriin vaikuttaa ruuan sisältö.
Usein syöminen jopa on haitallista, koska verensokeri menee vuoristorataa, varsinkin jos ruoka on hyvin hiilaripitoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kertokaa te kerran-kaksi päivässä syövät, millaisia määriä ruokaa oikein vedätte kerralla? Onko vatsalaukkunne kuin jalkapallo, vai vieläkin isompi?
Päinvastoin. Ei tarvitse syödä suuria määriä, koska vatsalaukku on pieni ja tulee kylläisyyden tunne nopeasti. Jos syön ison annoksen tulee heti huono olo ja vatsa kipeäksi. Syön siis kaksi kertaa päivässä (aamupala ja illallinen).
Vatsalaukun koko ei vaikuta kylläisyyteen mitenkään. Vain ruoka vaikuttaa.
Maalaisjärki on tässäkin sallittua, VÄLIPALAT ovat avainsana, esim omena, banaani, jugurtti, kahvin kanssa leipä ym. Pitävät sokerit tasaisena kun syö usein pieniä annoksia, silloin ei syö jätyisatkia illalla eikä tankkaa itseään ähkyyn eikä vatsalaukku veny.
Mulle ei ainakaan sopinut tuo 5krt päivässä syöminen. Lihoin kunnolla, vaikka oli katsottu ruokalistat valmiiksi ravintoterapeutin kanssa. Ja siis liikun paljon, mutta olisi pitänyt liikkua koko ajan enemmän jotta sen kalorimäärän saa kulutettua. Mun aineenvaihdunta ei todellakaan ole mikään ferrari, joten ei puhettakaan että ikinä enää lähtisin kokeilemaan tota. Kaikki ollaan erilaisia ja kaikille sopii oma rytminsä - ei voi olettaa, että samat ohjeistukset sopii kaikille. Inhotti ruveta syömään jo heti aamulla (en oo ikinä syönyt aamupalaa, oksennan jos syön aamulla) ja silloinkin, kun ei ollut edes nälkä. :( Mulla ei ainakaan painonhallintaan auttanut tuo tippaakaan. Palasin omaan normaaliin ruokarytmiin ja kappas, painokin tippui saman tien.
DM2 53kg kirjoitti:
Maalaisjärki on tässäkin sallittua, VÄLIPALAT ovat avainsana, esim omena, banaani, jugurtti, kahvin kanssa leipä ym. Pitävät sokerit tasaisena kun syö usein pieniä annoksia, silloin ei syö jätyisatkia illalla eikä tankkaa itseään ähkyyn eikä vatsalaukku veny.
Siis oletko DM2? Vähän epäilen. Syöt sokeria pitääksesi sairautesi kunnossa.
Minä syön 8 kertaa päivässä ja paino tippuu kilon viikossa tällä hetkellä.
Lihavuusleikattu
Vierailija kirjoitti:
Katso kadulla ihmisiä niin huomaat että kyllä syö kun ihmiset on niin lihavia.
Ihmiset on yksilöitä. Olen läski. Kun aloin syömään 5 kertaa päivässä, alkoi paino tippumaan ja mättäminen loppui. Ennen söin sen 3 kertaa päivässä julmettuja annoksia ja kaikkea pjaskaa. Nyt on jäänyt esimerkiksi karkit, pullat yms kokonaan pois.Annoskoot on maltillisia ja oikeaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten diabetikon (siis tyypin 1. diabetes, ei tämä 2. tyypin, mikä pitkälti johtuu elintavoista) ohjeen mukainen ruokavalio, aamupala, välipala, lounas,välipala, päivällinen, iltapala? ruokavaliossa rasvaa niukasti, kuitua aika paljonkin. Olen syönyt noin sairastuisesta (8v.) asti enkä ole ollut ylipainoinen ikinä. Raskauden aikana paino nousi , mutta palautui nopeasti normaaliksi. Tällä koitan sanoa sitä, että vaikka syöntikertoja päivässä tulee yhteensä kuusi, ei sillä ole mitään tekemistä suoraan painonnousun kanssa. Välipala on aika usein leipää, tai vaikka vährasvainen sokeriton jugurtti, lisänä usein jotain marjoja ja hedelmä vaikka. Maitotuotteina vähärasvaiset versiot.
Vain Suomessa diabeetikoita ohjeistetaan syömään noin. Ei tuollaisella syömisellä sitä sairautta hoideta.
Ja sinäkö tiedät tämän asian paremmin, kuin Endokrinologi?
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ainakaan sopinut tuo 5krt päivässä syöminen. Lihoin kunnolla
Annoskoon arviointi on toisille vaikeaa. Siinä on helppo huijata itseään.
Ihan normaali määrä syödä 5 kertaa päivässä, ne ihan perinteiset päivän 5 ateriaa. Kyllä saa todella kiireinen olla jos ei ehdi syömään. Ehkä silloin kannattaa miettiä saisiko elämästään vähemmän hektistä.
Mun IBS rauhoittui huomattavasti, kun aloin syömään kolmesti päivässä.
Päivällinen on vika ateria, ennen tarvitsin iltapalan mutta huomasin että se on lähinnä tapa: pienen nälän kestää kyllä. Lisäksi yöllä keho menee jotenkin lepomoodiin, eikä edes tee mieli syödä.
Tämän yhden muutoksen myötä mm. makeanhimo katosi, vaikka olenkin joutunut valvomaan ja nukkumaan epäsäännöllisesti (syyt eivät liity itseeni)! Ei tee enää mieli napostella, eikä Fazer huutele kaupassa.
Suomalaiset söivät kolmesti päivässä vielä kasarilla (lapset ja nuoret toki myös välipaloja silloinkin). Hoikkia oltiin ja liikkua jaksettiin. Nyt sisätyötä tekemättömät, liikuntaa harrastamattomat aikuiset mättävät viidesti päivässä kaikenmaailman "paloja".
Aasiassa syödään edelleen vain kolmesti päivässä, ja hoikkaa porukkaa ovat, vaikka syövät esim. kanat nahkoineen ja lihat läskeineen.
Vierailija kirjoitti:
Yksi-kaksi aterooista voi olla välipala; vaikka hedelmä tai vihannes. Tavoite on auttaa pitämään verensokeri tasaisena, joka osaltaan auttaa myös verenpaineeseen.
Terveen ihmisen verensokeri pysyy viitearvoissa, vaikka ei söisi pariin päivään yhtään mitään.
Ihan tälleen ku herää viideltä ni syön
5.30,9.00,12,00,16,00,19,00😂
Plus askeleita tulee töissä noin 15000 ja käyn salilla ja lenkillä 3-4krt viikossa. Ei pystyisi jos söisi 2-3krt päivässä😅
Vierailija kirjoitti:
Aamupala klo 7
Lounas klo 11
Välipala 13-14
Iltaruoka 17
Iltapala 21Helposti menee.
Sama juttu! Määrä on normaali ei mikään rekkahoro annos!
Itselläni on ollut diabetes lapsesta asti ja syön viisi kertaa päivässä. Vaimoni syö vapaapäivinä korkeintaan kolme kertaa eli aamiaisen ja päivällisen ja illalla jotain. Joskus jopa vain aamiaisen ja illalla jotain seuraavaksi. Aamiaisen hän syö vapaalla esimerkiksi klo 10.30. Joskus mietin että vaikka olen elämääni tottunut niin olisihan se helppoa jos voisi ruokailla vain silloin kun haluaa. Ei silloin kun pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kertokaa te kerran-kaksi päivässä syövät, millaisia määriä ruokaa oikein vedätte kerralla? Onko vatsalaukkunne kuin jalkapallo, vai vieläkin isompi?
Olen hoikka, vatsalaukku normaali. En syö itseäni koskaan ähkyyn vaan kylläiseksi. Normi päivän ruoat: kasvissienimunakas pekonilla, puurolautanen marjoilla, turkkilaista jugurttia marjoilla ja leseillä, vihreitä kasviksia (salaatti, kaali, broccoli), pari leipää, n. 2000 kcal vuorokaudessa. Kaikki ruoat tietysti täysrasvaisina versioina. Kun syö puhdasta kunnon ruokaa niin ei tarvitse puputtaa jatkuvasti eikä myöskään venytellä vatsalaukkua.
Mä veikkaan että sä olet melko nuori? Kun keski-ikä saavuttaa niin tuo ruokamäärä jysähtää vyötärölle.
Aivan varmasti jos ei liiku tarpeeksi. Keski-ikäinen kun useimmiten vähentää vähitellen liikuntaa kun paikkoja alkaa kolottaa eikä jaksa kotoa työpäivän jälkeen lähteä mihinkään ja samalla ruokailu pysyy ainakin entisellään. Yleensä jopa lisääntyy kun huomaamatta joku herkku menee suuhun siinä oleilun ohessa. Sitten ihmettelyä miten kiloja kertyy vaikka mikään ei ole muka muuttunut vaikka paljon on muuttunut elintavoissakin sen ikääntymisen aiheuttaman rasitteen lisäksi.
Päinvastoin. Ei tarvitse syödä suuria määriä, koska vatsalaukku on pieni ja tulee kylläisyyden tunne nopeasti. Jos syön ison annoksen tulee heti huono olo ja vatsa kipeäksi. Syön siis kaksi kertaa päivässä (aamupala ja illallinen).