Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö joku muka oikeasti 5 kertaa päivässä? Ihan uskomaton "ravintosuositus" !

Vierailija
29.08.2023 |

Itse tulee syötyä pari kertaa päivässä, joskus 3. En mitenkään ymmärrä, miten joku voisi syödä tuosta enemmän. Pitäisi olla ruoka kokoajan mielessä. Eihän tuossa kerkeä edes töitä tehdä kun pitää kokoajan syödä tai miettiä ruokaa!

Kommentit (518)

Vierailija
461/518 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamupala, joku pala noin 11-12 ja päivällisen tapainen n 14-16 välillä, iltapala

Vierailija
462/518 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tieteellisesti todistetusti ainut pysyvä painonhallinnan tapa on säännölliset ruoka-ajat. Jos väli syömisissä venyy yli 3 tunnin, tulee mahdottomaksi hillitä syömisimpulsseja, mikä johtaa epäterveeseen ruokasuhteeseen ja usein myös syömishäiriöihin.

Tätä tosiasiaa vastasn voi kiukutella ja polkea jalalla lattiaa mutta oloasi se ei pitkä päälle paranna.

-laillistettu ravitsemusterapeutti

En tunnista mitään syömisimpulssia, jotka johtaa porsasteluun. Vai onko se nälän tunne se syömisimpulssi? Jos syön runsaan aamupalan klo 7 ja seuraavan kerran lounaan klo 13, niin syön silloin aivan normaalin lounaan, en ahmi kaksin käsin nälkääni. Aamupalan ja lounaan välillä juon vettä. Klo 10 (tai klo 11) minulla ei ole vielä nälkä, joten miksi söisin lounaan jo niin aikaisin? Todennäköisesti aikaisen lounaan jälkeen nälkä tulisi jo iltapäivästä klo 16, jolloin olen vielä töissä ja kotimatka sen jälkeen pitäisi polkea nälkäisenä. Eikös tämä pikemminkin johda ylimääräisiin ja turhiin välipaloihin? Laitan kotona lämpimän ruoan joskus klo 19, jolloin syön päivän kolmannen ateria. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/518 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön viisi kertaa päivässä. Pari noista jotain aivan pientä. Esim. desi jugurttia plus marjoja. Loputkin kolme ateriaa ovat pienehköjä. En halua venyttää vatsalaukkua ja vaikea refluksini hävisi ilman lääkkkkeitä kun pienensin annoskokoja. Vaikka en mitään jättiannoksia syönyt aikaisemminkaan. 

Vierailija
464/518 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanpa: 1) lounas, 2) päivällinen 3) iltapala 4) hiukopala.

Eli neljä kertaa syön.

Vierailija
465/518 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaishoitajana hitaasti syöville vanhuksille tuo on rasittavaa. Saavat ruokaa 4 kertaa päivässä ja se on oikeasti liian vähän.

Ovat laihoja. Joudun vieressä vahtimaan, että syövät, kun ei aina viitsisi, vaikka ruoka on tehty nenän alle.

Omat syömiset onkin sitten surkeita, kun en vaan ehdi. 1 kunnon ateria päivässä ja muuten jotain sissiä tai suklaata.

Meidän keittiö on niin pieni, ettei sinne mahdu meikäläinen heidän kanssaan syömään enkä haluakaan, kun passaan.

Lähihoitajakoulussa ihmettelin kun neuvottiin vanhuksille rasvattomia ruokia ja puolet lautasesta jotain vihersalaattia. Terveelle aikuiselle salaatti on hyvä kun hillitsee muun ruuan määrää, mutta muutenkin kuihtuvalle ja huonosti syövälle vanhukselle aika järjetön ajatus. Jos saisin päättää antaisin aina täysrasvaisia maitotuotteita, ruuaksi tyyliin kunnon voista tehtyä muusia ja jotain energiatiheää kastiketta. Jäkiruuaksi suklaata tai mitä vaan haluaa. Ei ihme että vanhukset laihtuu kun ruoka on rasvatonta ja mautonta. 

Vierailija
466/518 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse joudun syömään 9-10 kertaa päivässä. Nykyään sentään normaalipaino, aiemmin olin alipainoinen, kun oli vaikea saada tarpeeksi ravintoa.

Vierailija
467/518 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko syödä 5krt päivässä sillä en halua mättää mitään jättiannoksia ja olla ähkyssä keskellä päivää. Enkä toisaalta saisi varmaan 800g kasvissuositustakaan täyteen kolmella ruokailulla. 5krt päivässä näyttää vaikka tältä:

Klo 7 Jogurtti ja Banaani

Klo 12 lounas. Esim kasvissosekeittoa tai voileipä.

Klo 14 pari omenaa

Klo 18 illallinen. Perus kotiruokaa. 

Klo 21 teen kanssa vaikka pähkinöitä naposteltavaksi. 

Vierailija
468/518 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä "syön" 5 kertaa päivässä, mutta vain yksi ateria on oikea ateria. Muina kertoina syön vaikka puolikkaan sämpylän tai muuta varsin pientä välipalaa.

Vierailija
469/518 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelma on että aamupala, lounas ja iltapala mutta ateriat tuppaa jäämään välistä. Syön sitten vaan illalla tuplana.

Vierailija
470/518 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin 30kg syömällä 6 kertaa päivässä. "Painonnousukaudella" söin vain 2-3 krt/päivä.

Vierailija
471/518 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön 6 kertaa päivässä ja painoindeksi on 20.5.

Vierailija
472/518 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä "syön kerran päivässä" tyypit ovat mahdottoman ilkeitä? 

Vierailija
473/518 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en syö aamulla mitään. ei ole nälkä. päivällä klo 11-12 maissa lounas ja illalla ehkä klo 18-19 toinen lounas. oikeastaan ihan hyvin pärjäisi yhdellä lounaalla päivässä ja illalla söisi vaikka palan leipää 

Vierailija
474/518 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran päivässä riittää

Vierailija
475/518 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei kertokaa te kerran-kaksi päivässä syövät, millaisia määriä ruokaa oikein vedätte kerralla? Onko vatsalaukkunne kuin jalkapallo, vai vieläkin isompi?

Olen hoikka, vatsalaukku normaali. En syö itseäni koskaan ähkyyn vaan kylläiseksi. Normi päivän ruoat: kasvissienimunakas pekonilla, puurolautanen marjoilla, turkkilaista jugurttia marjoilla ja leseillä, vihreitä kasviksia (salaatti, kaali, broccoli), pari leipää, n. 2000 kcal vuorokaudessa. Kaikki ruoat tietysti täysrasvaisina versioina. Kun syö puhdasta kunnon ruokaa niin ei tarvitse puputtaa jatkuvasti eikä myöskään venytellä vatsalaukkua.

Miten sä jaksat syödä noi kerralla t

Tai viidessä.

Vierailija
476/518 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen pitää syödä usein. Muuten menee säästöliekille ja todellisuuden rakenne rikkoutuu (ihminen taikoo tyhjästä energiaa fysiikan lakien vastaisesti). Kauan eläköön välipalapatukka, tuo ihmiskunnan keksinnöistä vanhin.

Pitkän sairauden ja unettomuuden jäljiltä olin todella ylipainoinen. Söin aamupalan ja ruuan. En ole koskaan syöpötellyt öisin, vaikka en nukkunutkaan.

Kun tuli aika alkaa kuntoutua, lisäsin ruokailukertoja ja ruokaa päiviini. Erään ohjelman mukaan söin liian vähän. Pyrin lisäämään 400-500kcal/päivä. Ja kappas, jonkin ajan kuluttua lauhtuminen alkoi! 

Vierailija
477/518 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ainakaan sopinut tuo 5krt päivässä syöminen. Lihoin kunnolla, vaikka oli katsottu ruokalistat valmiiksi ravintoterapeutin kanssa. Ja siis liikun paljon, mutta olisi pitänyt liikkua koko ajan enemmän jotta sen kalorimäärän saa kulutettua. Mun aineenvaihdunta ei todellakaan ole mikään ferrari, joten ei puhettakaan että ikinä enää lähtisin kokeilemaan tota. Kaikki ollaan erilaisia ja kaikille sopii oma rytminsä - ei voi olettaa, että samat ohjeistukset sopii kaikille. Inhotti ruveta syömään jo heti aamulla (en oo ikinä syönyt aamupalaa, oksennan jos syön aamulla) ja silloinkin, kun ei ollut edes nälkä. :( Mulla ei ainakaan painonhallintaan auttanut tuo tippaakaan. Palasin omaan normaaliin ruokarytmiin ja kappas, painokin tippui saman tien.

Kuinka pitkään sitä kokeilit?

Jos aiemmalla systeemillä ei ollut mitään ongelmaa, miksi olit ravintotetapeutin vastaanotolla?

Vierailija
478/518 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan jaksa ja ehdi koko päivän ajatella pelkkää ruokaa kun ei ole edes nälkä. Syön silloin kun on nälkä eli maha murisee tai on heikko olo. Näin käy 2-3 kertaa päivässä. Johan kuudesta kerrasta tulee tiskiäkin vuori, ei ole konetta, tiskaan käsin. Suolistokaan ei toimi vaan jumittaa jos koko päivän napostelee. Kerralla reilu annos, maha täyteen niin suolistokin toimii hyvin.

Vierailija
479/518 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten 4, joskus 5. Aamupala (leipä/jugurtti/puuro) on pakko saada, pelkkä kahvi saa närästystä aikaan. Lounaaksi syön etätyölaisenä salaatia tai muuta kevyttä kaapista. Joskus syön hedelmän tms. välipalaksi. Päivällinen syödään perheen kesken n. puoli viideltä. Illalla tv:n ääressä iltapalaksi taas salaattia tai leipää. Salilla pari kertaa viikossa, muuten ulkoilua kävellen. Vähemmällä syömisellä tulisi kova nälkä.

Vierailija
480/518 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti kerran päivässä syövät ovat sinkkuja tai ainakin lapsettomia. Viimeistään lasten myötä käsite lounas tulee hyvinkin tutuksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän