Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö joku muka oikeasti 5 kertaa päivässä? Ihan uskomaton "ravintosuositus" !

Vierailija
29.08.2023 |

Itse tulee syötyä pari kertaa päivässä, joskus 3. En mitenkään ymmärrä, miten joku voisi syödä tuosta enemmän. Pitäisi olla ruoka kokoajan mielessä. Eihän tuossa kerkeä edes töitä tehdä kun pitää kokoajan syödä tai miettiä ruokaa!

Kommentit (518)

Vierailija
221/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala.

Olennaista on annoskoko. Ei tarvi ahtaa naamaa täyteen kuin porsas.

Minun on turha syödä tuolla tavalla napostelemalla. Johtaa vain siihen, että on jatkuva nälkä eikä ikinä kylläinen.

Vierailija
222/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tarkoita viittä ateriaa vaan välipalat lasketaan. Itse syön hedelmiä työn ohessa iltapäivällä ja se on yksi ruoka näistä viidestä. Aamupala klo 8 työn ääressä, lounas klo 11, välipalaa työn ääressä iltapäivällä, ruoka klo 17 ja jotain iltapalaa ennen nukkumaanmenoa harrastusten jälkeen. En syö isoja annoksia kerralla.

Syöt 4 kertaa yhdeksän tunnin aikana. Keskimääräisesti ruokailuväli on 2h 15min. Miksi aikuisen ihmisen tarvitsee syödä noin usein etenkään kevyessä työssä jota ilmeisesti teet koska pystyt sen ohessa ruokailemaan?

Opettele laskemaan. Tuossa on ateriaväli 3h, ei 2.15. Jos ateriat aloitetaan klo 8, 11, mahdollisesti 14 ja lopuksi tuo 17, niin välit on 8-11, 11-14 ja 14-17. Joka väli 3h.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön 6 kertaa päivässä.

klo 7: puuro, reissari, juustoa, kurkkua tomaattia, hedelmä, teetä

klo 9.30: reissari, raejuustoa, tomaattia, kurkkua, tuoremehua

klo 12: lounas töissä linjastolta, salaatti seisovasta pöydästä, 2 palaa leipää, levite

klo 14.30: teetä, reissari, levite, kurkkua, tomaattia, rahkaa, hedelmiä, pähkinöitä

Klo 17: sosekeitto, 2palaan ruisleipää, raejuusto, hedelmä

Klo 20: teetä, rahkaa, mysliä, hedelmä

Olen alle 30, runsaasti ylipainoinen ja yritän laihtua syömällä terveellisesti ja säännöllisesti.

Syöt ihan hirveästi hiilareita etkä juuri yhtään rasvaa, - ei ihme, ettet laihdu. Tuollainne ruokavalio ei oikeasti ole terveellinen, vaikka sitä sellaisena pidetäänkin. Olen itsekin ollut houmattavan ylipainoinen ja laihduin ihan toisenlaisella ruokavaliolla. Tsemppiä.

Vierailija
224/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön 6 kertaa päivässä.

klo 12: lounas töissä linjastolta, salaatti seisovasta pöydästä, 2 palaa leipää, levite

klo 14.30: teetä, reissari, levite, kurkkua, tomaattia, rahkaa, hedelmiä, pähkinöitä

Olen alle 30, runsaasti ylipainoinen ja yritän laihtua syömällä terveellisesti ja säännöllisesti.

Eikö enää yhtään enempää mahdu leipää? Seitsemän viipaletta päivässä, ei jessus. Ja missä kunnon proteiini? Varmasti alkaisi paremmin laihtumaan jos osan leivästä vaihtaa johonkin oikeaan ruokaan joka pitää nälän poissa pidempään kuin 2,5 tuntia.

Vierailija
225/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ja sen ansiosta painoni on jo pari vuotta pysynyt samassa. Ja laihduin aiemmin jo 20kg. Ennen lihoin myös todella helposti, nyt pysyy paino kurissa.

Aamiainen n. Klo 5, lounas klo 10.30-11, välipala töiden jälkeen klo 14 tai 15, riippuu miten pääsen, illallinen n. klo 17-18 ja joku kevyt iltapala usein vielä illalla, hedelmä tai pieni leipä esim. Toimii!

Vierailija
226/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä, tajuan että pikkulapsilla täytyy olla välipala, tai diabeetikoilla, mutta että aikuisilla? Ei minulla edes ole noin monta kertaa nälkä, ja vaikka olisikin niin en kerkeäisi syödä noin usein. Juuri ja juuri ehtii sen kolme kertaa, sekin tekee tiukkaa. Muutenkin hampaat kärsii turhaan jos syö noin usein.

Toinen mitä en ymmärrä on lämmin ateria. Miksi sen täytyy olla lämmintä ollakseen ateria? Miksei voi vaan syödä samoja ravintoaineita eri muodossa kylmänä? Esim leivästä saa hyvin tehtyä lautasmallin mukaisen jos laittaa päälle vaikka kananmunaa ja salaattia, kurkkua, paprikaa sipulia jne..

Ilmeisesti et ymmärrä, että on erilaisia ihmisia joiden kroppa toimii eri tavalla? Maailma on siinä mielessä ihmeellinen paikka että naapurin Sepon ruokailuvälit eivät vaikuta millään tavalla sinun elämääsi joten voit ihan rauhassa syödä oman rytmisi mukaan. Jollekin toiselle sopii taas toisenlainen rytmi.

Tässä puhuttiin nimenomaan siitä suosituksesta että pitäisi syödä 5-6 kertaa päivässä mutta ilmeisesti se yksilöllisyys ei toimi näin päin?

Tottakai toimii. Suositukset tehdään yleensä massoille, eli suurimmalle osalle tuo rytmi sopii.

Jethro sanoi, että jos ylipainonen laitetaan syömään 3 tunnin välein, hän ajattelee silloin jatkuvasti ruokaa tulee lopulta syöneeksi valtavia määriä ruokaa.

Vierailija
227/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan syö, yleensä lounaalla jotain pientä, päivällinen ja iltapala. Pienen lapsen äitinä pitää kytätä kokoajan kelloa että millon pitää olla muksua ruokkimassa kun omasta nälästä en osaa indikoida ruoka-aikoja lainkaan

Vierailija
228/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön 6 kertaa päivässä.

Milloin ajattelit aloittaa sen terveellisesti syömisen?

Vierailija
229/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tällä metodilla lähti 20kg ja eivät ole tulleet takaisin. Nyt 59/170, N46

Vierailija
230/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin laihtumaan kun aloin syödä viisi kertaa päivässä! Useita kiloja lähti. Olen nyt 53kg ja pituutta 165cm. Että kyllä se vaan kannattaa syödä useammin. Ei tule sitten ahmittua eikä kalorit rysähdä kerralla kroppaan vaan kulutus ja syöminen on tasaista pitkin päivää. Samoja ruokia syön kuin ennenkin. Ja saman määrän vuorokaudessa.

Vierailija
231/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olen esimerkiksi työpaikan ruokatauolla seuraillut niin ne lihavat naiset syö liian isoja annoskokoja, olen meinannut asiasta huomauttaa heille mutta en tiedä kuin tekisin sen kohteliaasti. 

Heidän annoskoot on samaa luokkaa kuin sillä normaalikokoisella miehellä ja se on se syy miksi ne naiset ovat ylipainoisia. 

Kaupoissa olen myös seuraillut naisten ostoksia niin usein ne siellä karkkihyllyillä on ja ruuat mitä ne ostaa on valmisruokia,lihapullia yms... Missä on vihannekset ja hedelmät? 

Minusta taas ylipainoiset syövät useammin pelkän salaatti- tai keittolounaan. Normaalipainoiset syövät useimmiten lämpimän ruuan joka on yleensä aika lähelle lautasmallia. Eli hiilareitakin löytyy.

Ei voi pitää paikkaansa tai sitten ne ylipainoiset syö salaa ne kalorit. Jos syöt kevyesti niin olet laiha ja jos syöt liikaa niin olet lihava. 

No ne hampparit, sipsit, limut, mehut, karkit, jäätelöt ym. herkut. Eihän niitä töihin kanneta. Se on vähän sama asia ku kaappi juoppo.

Kaikki selvittävät mitä syövät, mutta mitä he mahtavat kaiken päivää JUODA? Maitoa, mehuja ja muita sokerijuomia ja aina menee joku jugurtti.... keksejä, suklaata ym. 

Päivällä vain vettä. En voisi kuvitellakaan juovani ruokajuomana tai janoon muuta kuin vettä. Iltaisin kuluu kyllä sitten vaihdellen olutta, viiniä ja väkeviä. En kuitenkaan laske niitä ruoaksi tai välipaloiksi, joista tässä keskustelussa oli kyse. (En myöskään syö sokeria enkä suolaisia herkkuja kuten sipsejä yms)

Vierailija
232/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välipala ja iltapala voi olla hedelmä. Onpa lihottavaa.

Vierailija
233/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tarkoita viittä ateriaa vaan välipalat lasketaan. Itse syön hedelmiä työn ohessa iltapäivällä ja se on yksi ruoka näistä viidestä. Aamupala klo 8 työn ääressä, lounas klo 11, välipalaa työn ääressä iltapäivällä, ruoka klo 17 ja jotain iltapalaa ennen nukkumaanmenoa harrastusten jälkeen. En syö isoja annoksia kerralla.

Syöt 4 kertaa yhdeksän tunnin aikana. Keskimääräisesti ruokailuväli on 2h 15min. Miksi aikuisen ihmisen tarvitsee syödä noin usein etenkään kevyessä työssä jota ilmeisesti teet koska pystyt sen ohessa ruokailemaan?

Koska isommista annoksista tulee ähky, huono olo ja väsy.

-eri

Vierailija
234/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön 6 kertaa päivässä.

Syöt tosi paljon maitotuotteita. Minua ne ainakin lihottaa, jos noin paljon söisin päivittäin. 

Vierailija
235/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tieteellisesti todistetusti ainut pysyvä painonhallinnan tapa on säännölliset ruoka-ajat. Jos väli syömisissä venyy yli 3 tunnin, tulee mahdottomaksi hillitä syömisimpulsseja, mikä johtaa epäterveeseen ruokasuhteeseen ja usein myös syömishäiriöihin.

Tätä tosiasiaa vastasn voi kiukutella ja polkea jalalla lattiaa mutta oloasi se ei pitkä päälle paranna.

-laillistettu ravitsemusterapeutti

Kuka pystyy syömään 3 tunnin välein? Työelämässä olevat ihmiset syö päivän ekan ruokailun 11 aikoihin ja seuraavaksi 16 aikoihin ja sitten illalla jotain pientä. Monet ei syö aamulla mitään edes.

Työelämässä jos olet niin työpäivinä syöt 2 isoa annosta ja illalla kevyesti, siis 7-16 jos teet.

Mä teen pitkän matkan työtä, eli olen 11h poissa kotoa.

Aamupala töissä klo 8:15

Lounas klo 11:30

Välipala klo 15

Kotona 17:30 päivällinen

Klo 21-22 iltapala

Normaalipaino

Vierailija
236/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä, tajuan että pikkulapsilla täytyy olla välipala, tai diabeetikoilla, mutta että aikuisilla? Ei minulla edes ole noin monta kertaa nälkä, ja vaikka olisikin niin en kerkeäisi syödä noin usein. Juuri ja juuri ehtii sen kolme kertaa, sekin tekee tiukkaa. Muutenkin hampaat kärsii turhaan jos syö noin usein.

Toinen mitä en ymmärrä on lämmin ateria. Miksi sen täytyy olla lämmintä ollakseen ateria? Miksei voi vaan syödä samoja ravintoaineita eri muodossa kylmänä? Esim leivästä saa hyvin tehtyä lautasmallin mukaisen jos laittaa päälle vaikka kananmunaa ja salaattia, kurkkua, paprikaa sipulia jne..

Ilmeisesti et ymmärrä, että on erilaisia ihmisia joiden kroppa toimii eri tavalla? Maailma on siinä mielessä ihmeellinen paikka että naapurin Sepon ruokailuvälit eivät vaikuta millään tavalla sinun elämääsi joten voit ihan rauhassa syödä oman rytmisi mukaan. Jollekin toiselle sopii taas toisenlainen rytmi.

Tässä puhuttiin nimenomaan siitä suosituksesta että pitäisi syödä 5-6 kertaa päivässä mutta ilmeisesti se yksilöllisyys ei toimi näin päin?

Tottakai toimii. Suositukset tehdään yleensä massoille, eli suurimmalle osalle tuo rytmi sopii.

Jethro sanoi, että jos ylipainonen laitetaan syömään 3 tunnin välein, hän ajattelee silloin jatkuvasti ruokaa tulee lopulta syöneeksi valtavia määriä ruokaa.

No siis Jethrolle varmaan näin kävikin. Mulle taas ei. Syön ruokaa paljon pienempiä määriä, kuin silloin, kun söin vain pari kertaa päivässä. Ja paljon laadukkaampaa ruokaakin.

Vierailija
237/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön 6 kertaa päivässä.

Syöt tosi paljon maitotuotteita. Minua ne ainakin lihottaa, jos noin paljon söisin päivittäin. 

Hirveesti leipää! Vaihda näkkäriin tai karsi vähän.

Vierailija
238/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Treenaan salilla 4-5 kertaa viikossa, päälle kävelyä, golfia ym.

Paino tippui 15kg 9kk aikana kun rupesin syömään useammin, tokikaan en mätä mitään purilaisia.

Tämä päivä meni:

-Munakas, ruisleipäsiivu, salaattia, kurkkua, tomaattia, kslkkunaleikettä, raejuustoa, 2 kuppia maitokahvia.

-Lounaaksi oli tonnikalasalaatti, loraus oliiviöljyä, vettä

-Välipalaksi omena ja raejuustoa

-salin päälle palautusjuoma

-Päivälliseksi riisiä, kanakastike ja paistettuja vihanneksia

-Iltapalaksi kuppi teetä, kananmuna, pari siivua ruosleipää, kasviksia, kalkkunaleikettä

Vierailija
239/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön. Tosin annoskoko on hyvin pieni, kananmunan tai max pesäpallon tilavuuden verran. En voi käsittää ihmisiä, jotka lapioivat kerran kaksi päivässä kattilallisen sapuskaa sisuksiinsa.

Vierailija
240/518 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön. Tosin annoskoko on hyvin pieni, kananmunan tai max pesäpallon tilavuuden verran. En voi käsittää ihmisiä, jotka lapioivat kerran kaksi päivässä kattilallisen sapuskaa sisuksiinsa.

:D Minä olen juuri tuollainen, mutta toisaalta en pidä tätä ehkä normaalina ateriarytminä. Arkipäivän ruuat:

aamulla kahvia

klo 11: työpaikkalounas linjastolta, iso lautanen täyteen mutta pääosin salaattibuffetista

klo 17: päivällinen, tortilloja, spaghettia tai jotain muuta perusruokaa "miehen annos"

klo 20: ehkä pari palaa suklaata tai lasi mehua

BMI vähän vajaa 21. Mulla on ärtynyt suoli ja jotain ihme vatsavaivoja, niin käytännössä mitä harvemmin syön eli suolessa on mahdollisimman vähän tapahtumia, sen vähemmän ja harvemmin oireista tarvitsee kärsiä. Illalla uskaltaa kevyesti napostella, kun vatsa ehtii tasoittua aamuksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi