Tykkäätkö sienistä? Sienestätkö itse?
Kommentit (157)
Tykkään sekä sienistä että sienestämisestä. Juuri syönkin eilistä sienirisottoa, jonka tein sienireissun jälkeen.
Lempisieniäni ovat mustavahakkaat ja -torvisienet, lampaankääpä ja rouskut.
Tykkään. Kantarelleja en vainnlöydä. En koskaan lapsena niitä oppinut keräämään kun isäni kanssa haettiin vain rouskuja. Suopilovahveroita löydän. Syksy on ihanaa!
Kyllä mä joistain sienistä tykkään, kuten herkkusienistä.
En sienestä kun en luota taitoihini tunnistaa.
Tykkään sienestämisestä mut en voi sietää sieniä missään muodossa syötävänä 😅 . Onneksi on paljon ystäviä jotka tykkää sienistä ja ilahtuu kun heille niitä kerään.
Olen käynyt sienessä pienestä asti. Suosikkeja on mustatorvisieni ja kantarelli, molempia on löytynyt tänä kesänä runsaasti. Olen käynyt vähintään pari kertaa sienessä, mikäpä mukavampaa ajanvietettä kauniilla säällä kuin kierrellä metsässä etsimässä aarteita.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään. Kantarelleja en vainnlöydä. En koskaan lapsena niitä oppinut keräämään kun isäni kanssa haettiin vain rouskuja. Suopilovahveroita löydän. Syksy on ihanaa!
Tämä vuosi on ollut ihan huikea kantarellivuosi melkein koko maassa. Missä päin asut?
Mun suosikkini ovat koivuhapero ja viinihapero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vuosi on ollut ihan huikea kantarellivuosi melkein koko maassa. Missä päin asut?
Pirkanmaalla. Ja oikeasti ahdistaa, kun olen vain muutamia löytänyt. Olen yrittänyt metsissä kierrellä. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli pitkään sama juttu, isän kanssa kerättiin tosin rouskujen lisäksi tatteja, haperoita, lampaankääpiä, kehnäsieniä jne. Itse tunnistan varmaksi vain muutamia lajeja.
Mutta kantarelleja ei kerätty ja niitä en vuosiin löytänyt itsekään. Nyt olen laajentanut etsintöjä koivikoista seka- ja kuusimetsiin ja jo on alkanut kantarellejakin löytymään! Ei kun vaan etsimään uusista paikoista, kyllä niitä on.
Rakastan sieniä mutten yhtään pidä sienestämisestä. Ostankin sieniä ämpäreittäin meidän asuinalueen fb-ryhmästä, siellä on innokkaita poimijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pirkanmaalla. Ja oikeasti ahdistaa, kun olen vain muutamia löytänyt. Olen yrittänyt metsissä kierrellä. Huoh.
Onpa sinulla käynyt huono tuuri. Minäkin olen Pirkanmaalta, Kangasalta. Olisin voinut kerätä kantarelleja ämpäritolkulla ja tuoda sinulle, sillä vatsani ei kestä niitä. :)
Vierailija kirjoitti:
Mun suosikkini ovat koivuhapero ja viinihapero.
Haperot ovat kyllä mielenkiintoisia, mutta en tunne niitä. Varsinkin kaikki punasävyiset ovat mielestäni kovin samannäköisiä kaikki. No, ei niissä kyllä myrkyllisiä taida ollakaan.
Parhaimmat ovat naitatti ja ryypätkääpä.
Anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa sinulla käynyt huono tuuri. Minäkin olen Pirkanmaalta, Kangasalta. Olisin voinut kerätä kantarelleja ämpäritolkulla ja tuoda sinulle, sillä vatsani ei kestä niitä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kettu. Oikeasti. Rakastaisi nimenomaan kantarellien makua. Anna joku salaperäinen vinkki mistä löydät niin teen retken ens vkonloppuna 😁.
Tykkään ja olemme saaneet todella paljon sieniä. Oma suosikkini on kantarelli ja niitä saatu hurjasti. Paras vuosi mitä muistan. Puoliso hamuaa enemmän tatteja ja niitä löytynyt vähemmän mutta kyllä niitäkin on löytynyt. Lampaankääpiä löytynyt vain vähän ja nekin tosi hyviä.
Joo ja joo. Kantarelli on suosikki ja niitä onkin tänä vuonna löytynyt hyvin. Just aamulla käytiin ämpärillinen poimimassa, ja samaa tahtia on mennyt jo monta viikkoa. Pakastimeen ei enää mitään muuta mahdukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa käynyt huono tuuri. Itse asun Ylöjärvellä, enkä edes jaksa kerätä kaikkia vastaantulevia kantarelleja, kun eivät lukeudu lempisieniini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin eräs n44 joka sienestää loppukesällä päivittäin mutta ei ole koskaan edes nähnyt kanttarellia luonnossa.
Haaparouskuja tykkään ppoimia koska ovat rakenteeltaan niin hyvää mutta niissä vähän harmittaa ryöppäys kun kyllähän siinä keittelyssä vitamiinit tuhoutuu.
Suolasieniä olen laittanut haparouskuista jo yli 50 litraa, jakelen purkkejani ympäriinsä!
Koiran kanssa asumme metsänlaidassa ja joka päivää kävelemme vähintään 2 tuntia metsässä niin sieniä kertyy: Luolakarhun klaanissa Ayla mietti että Iza ei lähtisi koskaan metsään ilman keräilykoriaan ja tuon opetuksen olen painanut mieleeni!
Runsaita sienilöytöjä toivottelee
Rouskunainen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa käynyt huono tuuri. Itse asun Ylöjärvellä, enkä edes jaksa kerätä kaikkia vastaantulevia kantarelleja, kun eivät lukeudu lempisieniini.
Mistä löydät? Voisin lähteä vaikka heti keräämään jos saisin vähän vinkkiä paikoista.
Kyllä. Olen varsinainen himosienestäjä. Valitettavasti en ole tänä vuonna juuri ehtinyt metsään erinäisistä syistä, mutta huomenna alkaa loma ja aion tarpoa metsissä ihan urakalla. Toivon löytäväni ainakin herkkutattia, mustavahakasta, leppärouskua ja ehkä jopa matsutakeja. Niitä on ilmeisesti hyvin tänä vuonna, enkä ole koskaan maistanut sitä. Haistanut kyllä.