Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tykkäätkö sienistä? Sienestätkö itse?

Vierailija
27.08.2023 |

Mitkä ovat lempisieniäsi?

Kommentit (157)

Vierailija
41/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään. Kantarelleja en vainnlöydä. En koskaan lapsena niitä oppinut keräämään kun isäni kanssa haettiin vain rouskuja. Suopilovahveroita löydän. Syksy on ihanaa!

Tämä vuosi on ollut ihan huikea kantarellivuosi melkein koko maassa. Missä päin asut? 

Pirkanmaalla. Ja oikeasti ahdistaa, kun olen vain muutamia löytänyt. Olen yrittänyt metsissä kierrellä. Huoh.

Onpa käynyt huono tuuri. Itse asun Ylöjärvellä, enkä edes jaksa kerätä kaikkia vastaantulevia kantarelleja, kun eivät lukeudu lempisieniini.

Mistä löydät? Voisin lähteä vaikka heti keräämään jos saisin vähän vinkkiä paikoista.

Eilen pyörin Julkujärven ja Pikku-Ahveniston maastoissa ja kanttarelleja oli todellakin paljon. Niitä löytää nyt miltei minkälaisesta maastosta tahansa. Koukkujärvelle päin lähdettäessä ja sillä alueella oli myös paljon. Yksi pomminvarma paikka on ollut Viljakkalan Majamaan alue, mutta siellä en ole tänä vuonna käynyt.

Kiitos! Asun lähellä Viljakkalaa. Lähden heti.

Tosin en nyt heti hokaa missä tuo alue on vaikka yritin googlettaakin :(

No niin, mulla menee Viljakkala ja Komi iloisesti sekaisin. Eli siitä Ylöjärventieltä kääntyy sekä Hanhijärventie että Kirmontie lähellä toisiaan. Niitä pitkin olen ajanut ja pysäytellyt autoa sopivissa paikoissa ja jalkaantunut maastoon. Kanttarelleja on ollut aina paljon ja myöhemmin syksyllä suppilovahveroita löytyy ämpäritolkulla.

Ihanaa nähdä ystävällistä neuvontaa tällä palstalla! Voisin itsekin antaa vinkkejä, mutta Viljakkalasta taitaa olla liian pitkä matka tänne Kangasalle ja Oriveden tai Teiskon suuntaan. Toivotan kantarellionnea!

T. kangasalalainen

Kiitos! Näinhän tätä nettiä pitäisi käyttää, jeesata muita eikä haastaa riitaa :D

Joskus muuten olen Teiskon suunnalla ollut sienestämässä ja siellä vasta maastot ovatkin.

Vierailija
42/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkatkaa sinne nettikarttaan jos raskitte paljastaa.

Täälläpäin ei kantarelleja taida vielä oikein olla, mutta onkohan leviämässä hiljalleen pohjoisemmas. No aina kun mä olen yrittänyt katsella niin eipä ole oikein mitään siellä missä minä satun olemaan.

Mutta tosiaan kun en oikein itseeni luota...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantarelleja kerään, aika monta kertaa jo syöty. Viime kesänä vasta kekkasin hyvät varmat paikat täältä uudehkolta asuinpaikkakunnalta.

Vierailija
44/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään. Kantarelleja en vainnlöydä. En koskaan lapsena niitä oppinut keräämään kun isäni kanssa haettiin vain rouskuja. Suopilovahveroita löydän. Syksy on ihanaa!

Tämä vuosi on ollut ihan huikea kantarellivuosi melkein koko maassa. Missä päin asut? 

Pirkanmaalla. Ja oikeasti ahdistaa, kun olen vain muutamia löytänyt. Olen yrittänyt metsissä kierrellä. Huoh.

Onpa käynyt huono tuuri. Itse asun Ylöjärvellä, enkä edes jaksa kerätä kaikkia vastaantulevia kantarelleja, kun eivät lukeudu lempisieniini.

Mistä löydät? Voisin lähteä vaikka heti keräämään jos saisin vähän vinkkiä paikoista.

Eilen pyörin Julkujärven ja Pikku-Ahveniston maastoissa ja kanttarelleja oli todellakin paljon. Niitä löytää nyt miltei minkälaisesta maastosta tahansa. Koukkujärvelle päin lähdettäessä ja sillä alueella oli myös paljon. Yksi pomminvarma paikka on ollut Viljakkalan Majamaan alue, mutta siellä en ole tänä vuonna käynyt.

Kiitos! Asun lähellä Viljakkalaa. Lähden heti.

Tosin en nyt heti hokaa missä tuo alue on vaikka yritin googlettaakin :(

No niin, mulla menee Viljakkala ja Komi iloisesti sekaisin. Eli siitä Ylöjärventieltä kääntyy sekä Hanhijärventie että Kirmontie lähellä toisiaan. Niitä pitkin olen ajanut ja pysäytellyt autoa sopivissa paikoissa ja jalkaantunut maastoon. Kanttarelleja on ollut aina paljon ja myöhemmin syksyllä suppilovahveroita löytyy ämpäritolkulla.

Ihanaa nähdä ystävällistä neuvontaa tällä palstalla! Voisin itsekin antaa vinkkejä, mutta Viljakkalasta taitaa olla liian pitkä matka tänne Kangasalle ja Oriveden tai Teiskon suuntaan. Toivotan kantarellionnea!

T. kangasalalainen

Kiitos! Näinhän tätä nettiä pitäisi käyttää, jeesata muita eikä haastaa riitaa :D

Joskus muuten olen Teiskon suunnalla ollut sienestämässä ja siellä vasta maastot ovatkin.

Olet aivan oikeassa. Hyvä mieli tuli tästä ketjusta, ja se on nykyisin valitettavan harvinaista. Kiitos ap:llekin kivasta ketjusta!

Vierailija
45/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kantarelleja kerään, aika monta kertaa jo syöty. Viime kesänä vasta kekkasin hyvät varmat paikat täältä uudehkolta asuinpaikkakunnalta.

Tuo on muuten aina yhtä vaikeaa uudella asuinpaikkakunnalla, parhaiden apajien löytäminen. Ja valitettavasti käy usein vielä niin, että kun löytää aivan mahtavan sienimetsän, jossa on tarjolla kymmenittäin eri lajeja, se onkin seuraavana syksynä hakattu maan tasalle. :(

Vierailija
46/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosiaan vaikeaa löytää uusia sienipaikkoija. Onneksi niiden etsiminen on kuitenkin mukavaa ja sitten kun vihdoin jotain löytää, niin onhan se ilon paikka.

Minultakin on jäänyt huikeat kantarellisaaliit saamatta, mutta aina on sienireissuilta sen verran jotain löytynyt, että ainakin yhden ruuan saa niistä tehtyä. Ja sehän riittää.

Vierailija
47/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantarelleja on Pohjois-Karjalassa niin paljon kuin jaksaa kerätä. Myös mustia torvisieniä on paljon.

Herkkutatteja jonkun verran, rouskuja vähänlaisesti.

Suppikset vielä arvoitus.

Vierailija
48/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun noita kantarellejä on tosiaan saatu vallan ämpäreittäin niin on ollut mukava jo antaa niistä muillekin. Eihän me kahdestaan enää sellaista määrää syödä kun muutakin sientä löytyy lisäksi. Naapureille ja muillekin. Joiltakin tullut sitten vaihtarina jotain takaisin mutta eihän se siinä tärkeintä. Eräs iäkkäämpi naapuri kertoi että torilla 7 - 10 euroa litra riippuen myyjästä. Lupasimme että viemme vielä toistekin saalista hänellekin ettei ostaa tarvitse ja vielä moisilla hinnoilla. 

Vierailija
49/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on muuten aina yhtä vaikeaa uudella asuinpaikkakunnalla, parhaiden apajien löytäminen. Ja valitettavasti käy usein vielä niin, että kun löytää aivan mahtavan sienimetsän, jossa on tarjolla kymmenittäin eri lajeja, se onkin seuraavana syksynä hakattu maan tasalle. :(

Joka kerta ottaa sydämestä yhtä kovin. Lisäksi linnut ja muut eläimet ovat menettäneet kotimetsänsä.

Vierailija
50/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vinkkejä, miten uskaltaa kokeilla itselle uusia sienilajeja? Tunnistan monet käytännössä 100 % varmaksi, kun olen vanhempieni kanssa sienessä käynyt nuorempana paljonkin. Nyt ei vanhemmista enää ole sieneen lähtijöiksi eikä tuttavapiirissä ole muita, joita sienestys kiinnostaisi.

Käyn siis sienessä yksin, mutta on jotenkin hirveän korkea kynnys poimia itsekseen lajeja, joita ei ole aikaisemmin yksin poiminut. Ääh. Sinne jää lampaankäävät ja haperotkin..

Vierailija
51/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vinkkejä, miten uskaltaa kokeilla itselle uusia sienilajeja? Tunnistan monet käytännössä 100 % varmaksi, kun olen vanhempieni kanssa sienessä käynyt nuorempana paljonkin. Nyt ei vanhemmista enää ole sieneen lähtijöiksi eikä tuttavapiirissä ole muita, joita sienestys kiinnostaisi.

Käyn siis sienessä yksin, mutta on jotenkin hirveän korkea kynnys poimia itsekseen lajeja, joita ei ole aikaisemmin yksin poiminut. Ääh. Sinne jää lampaankäävät ja haperotkin..

Typerää. Kummatkin on todella helppoja tunnistaa varmasti.

Vierailija
52/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytä googlen kuvahakua (siis valokuva syötetään hauksi) ja sitten vielä jotain lajitunnistussovellusta. Kun saat molemmista saman osuman sille lajille mitä itsekin epäilit, on tunnistus jo melko varma. 

Vierailija
53/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanta-Hämeessä on runsas sienivuosi. Kantarelleja on enemmän kuin ehtii kerätä, herkkutatteja oli jonkin verran. Sentään enemmän kuin viime vuonna. Orakkaita, lampaankääpiä on tullut kerättyä myös, meillä teini tykkää niistä erityisesti.

Oma lempisieneni on suppilovahvero, joka sopii myös aasialaisvaikutteisiin ruokiin (wokit) niitä näyttää jo olevan. Olen löytänyt yhden herkkusienenkin, täällä keskellä metsää kun ei mitään varsinaisia puistonurtseja löydy, niin noita on vähän vähemmän. Mustatorvisieniä on jonkin verran, mutta se ei ole suosikkini.

Roiskuja on tänä vuonna paljon, suolasieniksi niitä kerään. Me jo syötiin kuukausi joka päivä sieniä, nyt tällä viikolla on ollut pari päivää ilman!!! Juuri nyt on kiirettä kasvimaalla sadonkorjuun kanssa.

Olen käynyt yksin sienessä kuusivuotiaasta alkaen, ja omat lapset ovat joutuneet kulkemaan mukanani heti ekana kesänään. Löytävät sieniä itsenäisesti, nyt teineinä tietenkin pistävät hanttiin mettään menoa, mutta ku heidät saa lähtemään, niin sieniä kyllä löytyy.

Kantarellit tykkäävät samantyyppisistä paikoista kuin suppilovahverot, enkä jaksa miettiä sienikirjojen etsimisohjeita. Ennen mulla oli sienikoira, nykyinen mieluummin juoksee sienipaikkoja karkuun, koska sen mielestä sienestäminen on mustikoiden keräämisen jälkeen maailman toiseksi tylsintä hommaa.

Vierailija
54/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah, sitten vuoden, parin päästä ne ovat keväisin korvasieniapajia.

Vierailija
55/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pirkanmaalla ainakin tänä vuonna kantarelleja löytää ihan hakematta. Niitä on tosi paljon. Sellaiseen metsään vain, missä näkyy mustikanvarpuja, niin siellä näkyy varmasti myös kantarelleja.

Niin, ja mun lempisienet on tylsästi vaan kantarelli ja herkkutatti, sekä rouskut suolasieninä. Suppilovahveroita kerään, koska metsässä viihdyn, mutta lahjoitan ne tutuille ja naapureille, koska itse en niiden mausta niin piittaa.

Vierailija
56/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienet ja tatit, ah niin hyviä.

Mutta joko suppilovahveroa on löytynyt?

Vierailija
57/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sienet ja tatit, ah niin hyviä.

Mutta joko suppilovahveroa on löytynyt?

On löytynyt jo Pohjois-Savosta. Hyvin näyttää olevan niitäkin tänä vuonna, samoin mustatorvisieniä, kantarelleja ja lampaankääpiä on hurjat määrät.

Vierailija
58/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää mutta kerään paljon ja annan eteenpäin.

Vierailija
59/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuollainen sieniatlas on siis olemassa myös, mutta en oikein kännykällä saanut tolkkua. Siis johon havaintoja voisi ilmoittaa ja etsivä löytää.

Vierailija
60/157 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sienet terveellisiä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän