Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsen kastaminen väärin?

Vierailija
25.08.2023 |

Vauva ei pysty sanomaan, tahtooko kirkkoon vai ei. Eikö niin, että silloin olisi parempi olla liittämättä kirkkoon?

Kommentit (182)

Vierailija
121/182 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me teimme sen valinnan, että emme ottaneet lapselle kastetta, emmekä liittäneet häntä kirkkoon. Sai itse valita 14-vuotiaana, haluaako, että liitetään kirkkoon, jolloin voi mennä vaikka rippileirillekin ym. Ei liittynyt. Uskonnon opetuksessa on kyllä.

Vierailija
122/182 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikein laittaa lapselle vaippa jos hän itkee ja kiemurtelee?

Onko oikein antaa lapselle ruokaa jos hän sylkee osan ruasta, pitääkö unohtaa syöttäminen kokonaan?

Johan nyt elukkka ja taivaan linnut vaistollaan hoitavat jalkeläisiään. 

Lapsen voi kastaa, ei kirkko häntä kitusiinsa niele. Hän voi myöhemmin sata kertaa erota kirkosta,  niin tahtoessaan.

Ai niin vauvoja ei enää pueta punaiseen tai siniseen, koska vauva ei osaa sanoa haluuko olla tyttö vai poika.

Synnytyslaitoksella lastenhoitajien tulee olla mykkiä, kun suku tulee ja kysyy tuliko tyttä vain poika, vai joku muu niistä kymmenestä muutoksesta😁

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/182 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vauva nyt ei pysty sanomaan mitään joten vaaditaan tässäkin tapauksessa että sillä vanhemmalla on aivot???? Vai odotatko kaikessa niin kauan että lapsi osaa itse sanoa mitä haluaa?? Hemmetin idi...t

Ei tietenkään kaikessa, mutta uskonasioissa syytä olisi.

Vierailija
124/182 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vauva nyt ei pysty sanomaan mitään joten vaaditaan tässäkin tapauksessa että sillä vanhemmalla on aivot???? Vai odotatko kaikessa niin kauan että lapsi osaa itse sanoa mitä haluaa?? Hemmetin idi...t

Siis mitä, kysyä naapureilta kastanko lapseni. Ehei,  jos minä koen kasteen turvaksi lapseni elämän tielle, vien hänet kasteelle.

Vierailija
125/182 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin alkuvuodesta syntyneenä, ei ollut kyllä kiva joutua vielä 18 vuotiaana maksamaan vanhempien valinnoista.

Vaikka kirkollisvero olisikin pieni summa, ei ole reilua, että joutuu ilman omaa tahtoa maksamaan rahaa taholle jonka vanhemmat ovat valinneet, ja johon ei itse usko tippaakaan.

Lasten pitäisi saada omasta tahdostaan ilman vanhempien suostumusta erota kirkosta 13 vuotiaana, niin kirkollisveroa ei tarvitse maksaa siitä vuodesta alkaen, kun täyttää 14, ja voisi ikänsä puolesta aloittaa tekemään (kesä)töitä.

Kirkollisvero on maksimissaan 2%, eli eipä siinä nyt rikastumaan pääse vaikka sen jättäisi maksamatta.

Laitanpa sulle tilinumeroni, niin voit maksaa sinne 2% ansioistasi. Ethän sinä rikastumaan pääse vaikka sen jättäisit maksamatta.

Vierailija
126/182 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maskottikeisari kirjoitti:

Lapsi syntyy aina tietynlaiseen perheeseen, jossa on tietyt tavat, käytännöt, arvot ja uskomukset. Se on yhdenlainen malli siitä, miten voi elää. Kun lapsi aikuistuu ja itsenäistyy, hän voi sitten itse päättää, haluaako jatkaa vanhempiensa elämäntavan mukaista elämää vai haluaako jotain muuta. Jos vanhemmat käyvät kirkossa, silloin on aivan luonnollista, että lapsi kastetaan, otetaan mukaan ja perehdytetään kristilliseen elämäntapaan, kulttuuriin ja arvoihin. Aikuisena lapsi voi sitten itse valita, missä määrin haluaa jatkaa vanhempiensa linjalla.

Ei lapselta kysytä, haluaako hän tulla kastetuksi. Mutta ei häneltä kysytä monia muitakaan asioita niin kauan kun hän on lapsi ja vanhemmistaan riippuvainen. Ei koulussakaan kysytä, haluaako lapsi opetella matematiikkaa tai nokkahuilunsoittoa. Elämässä joutuu tekemään monia asioita, joista ei itse tykkää. Ei se ole haitallista tai vaarallista; se vain antaa näkemystä ja kokemusta asioista laajemmin kuin mitä lapsi itse haluaisi tai pitäisi tärkeänä.

Jos lapsen mielipidettä kysyttäisiin, niin voi olla, että lapsi ei muuta tekisi kuin pelaisi pleikkaa ja söisi karkkia. Uskonnolliset yhteisöt tarjoavat yleensä turvallista yhteisöllisyyttä - missä muualla kuin seurakunnan tilaisuuksissa kaikenikäiset ihmiset syövät ja laulavat yhdessä ilman alkoholia tai muita päihteitä?

Minusta lapsella on oikeus päästä osalliseksi myös hengellisestä yhteisöllisyydestä; siitä tunteesta, joka esim. pääsiäisenä kirkossa vallitsee. Sitä ei voi kokea missään muualla. Seurakunnilla on myös paljon lasten ja nuorten leirejä, jotka ovat hyvin edullisia. On myös muskareita ja kerhoja, joissa uskonnollisuus näkyy hyvin vähän tai ei ollenkaan - ehkä vain siinä, että ennen ruokailua luetaan ruokarukous tai lauletaan jokin hengellinen laulu. Sellainen ei ole kenellekään vahingoksi, pikemminkin päinvastoin.

Lapsikaste on silti Raamatun vastainen, väärä opetus. Monet uskonnolliset ihmiset Suomessakin tietenkin ottavat lapsensa mukaan hengellisiin tilaisuuksiin ja opettavat uskoaa lapsilleen, mutta itse kaste tehdään kun ymmärretään mihin liitytään ja halutaan itse maksaakin siitä vapaaehtoisilla lahjoituksilla . Kirkko vie rahat väkisin kirkkoverojen muodossa. Sekin on väärin.

15v. voit erota itse kirkosta.

Paitsi jos vanhemmat eivät anna lupaa. Siis et voikaan.

127/182 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä, kysyä naapureilta kastanko lapseni. Ehei,  jos minä koen kasteen turvaksi lapseni elämän tielle, vien hänet kasteelle.

Kerropa miten se turvaa elämän noin kongreetttisesti ?

Vierailija
128/182 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa miten se turvaa elämän noin kongreetttisesti ?

Jokainen tulee uskollaan autuaaksi.

Vierailija
129/182 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nötkötti kirjoitti:

Voiko lapsen liittää kasteessa johonkin poliittiseen puolueeseen tai järjestöön ja niistähän voi sitten myöhemmin erota, jos ei koe sitä puoluetta / järjestöä omakseen. Eihän siitä jäsenyydestä mitään haittaa lapselle ole?

Liitetäänhän se lapsi aika moneenkin juttuun heti synnyttyään. Hänestä tehdään tietyn kunnan asukas ja tietyn valtion kansalainen.

Hänelle määräytyy samantien myös kansallisuus.

Hän ei saa itse päättää, onko hän maalainen vai kaupunkilainen.

Vanhempien edustamat arvot siirtyvät hänelle niin hyvässä kuin pahassakin.

Valitettavasti tällainen arvojen puute näkyy jo maailmassa. Sivistynyttä käytöstäkään ei lapsille enää kaikki opeta.

Jopa tällä palstalla se näkyy.

Eli olet sitä mieltä, lapsi voidaan liittää heti synnyttyään vasemmistoliittoon, kun liitetäänhän hänet aika moneenkin juttuun heti synnyttyään?

-sivusta[/quote

Vanhempien asia ,jos mihin liittää.

Mihinkään puolueeseen lapsi ei liity automaattisesti, mutta näkeehän noissa puolueitten tilaisuuksissa lapsiakin ihmisten mukana.  Ja puolueilla on lapsille ja nuorille omaa ohjelmaa jne.  Eli vanhemmat vie lapsiaan sinne, mitä itse kannattavat.  Tietenkin lapsella on aikuiseksi tultuaan mahdollisuus joko liittyä jäseneksi tai ei liittyä tai liittyä vaikka muuhun puolueeseen.  Se on sitten jo aikuisen ihmisen valinta.

Mutta aika paljon se lapsuusaika vaikuttaa, ne vanhempien arvot ja valinnat.  Ei vanhemmat itse asiassa kovinkaan usen niitä vaihtoehtoja tarjoile.   Jos ateistiperheen lapsi alkaakin kysellä äidiltään kristinuskosta, niin ihanko todella se äiti alkaa kertoa siitä puolueettomasti, ilman että tuo esiin sen oman näkemyksensä ja mielipiteensä?  Ohjaako lapsensa johonkin hengelliseen lasten tilaisuuteen, että lapsi saisi opastusta ja näkemystä myös tähän puoleen?  Tuskinpa vain.  Vaikka kuinka yrittäisi olla ilman sitä omaa asennetta, niin kyllä se esiin tuodaan kuitenkin.  Eli ei lapsi saa niitä vaihtoehtoja, että voisi tehdä valintoja. 

Vielä ymmärrän sen, että kotona ei olla uskonnon ja kirkon kanssa missään tekemisissä, mutta sitä en käsitä, miksi sitä kristillisyyttä pitää ääneen ja avoimesti vielä pilkata ja naureskella.  Omat asenteet vain siirretään siihen lapseen ja sitten ollaan kuitenkin olevinaan hirveän suvaitsevaisia ja annetaan muka mahdollisuuksia. 

Vierailija
130/182 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasta hoidetaan ja opetetaan muutenkin perheen parhaaksi katsomalla tavalla. Kirkon jäseneksi liittäminen ja kastaminen ovat tällainen valinta.

Näin olisi oikein, ellei olisi vaikutusta muuhun elämään. Nyt on seurauksena pakollinen uskonnon opetus. Samoin kirkosta eroaminen on mahdotonta alaikäisenä, jos vanhemmat eivät anna lupaa. Jos täysi-ikäiseksi saavuttuaan eroaa heti kirkosta, joutuu kuitenkin maksamaan ansioistaan kirkollisveroa vuoden loppuun. Onko reilua se?

Se pakollinen uskonnon opetus on nykyään lähinnä kirkkohistoriaa eli alan yleistietoa.   Ja sitäkin on äärettömän vähän, joten eipä siitä kukaan oppilas vammoja pysty saamaan. 

Vierailija
131/182 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki lapset kastettu, yksi ei halunnut rippikouluun, ei pakotettu. Aikuisena päättävät mitä tekevät kirkon suhteen. Kyllä meillä pää leviäis tai ois levenny, jos kaiken maailman hömpötyksiä alettu miettimään.

Vierailija
132/182 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole ajatellut asiaa. Meillä lapsi kastettiin, kun isä niin halusi. Itse en kuulu kirkkoon, mutta en ole kirkkovastainenkaan. Voihan sieltä vanhempana myös halutessaan erota.

Vierailija
133/182 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi syntyy aina tietynlaiseen perheeseen, jossa on tietyt tavat, käytännöt, arvot ja uskomukset. Se on yhdenlainen malli siitä, miten voi elää. Kun lapsi aikuistuu ja itsenäistyy, hän voi sitten itse päättää, haluaako jatkaa vanhempiensa elämäntavan mukaista elämää vai haluaako jotain muuta. Jos vanhemmat käyvät kirkossa, silloin on aivan luonnollista, että lapsi kastetaan, otetaan mukaan ja perehdytetään kristilliseen elämäntapaan, kulttuuriin ja arvoihin. Aikuisena lapsi voi sitten itse valita, missä määrin haluaa jatkaa vanhempiensa linjalla.

Ei lapselta kysytä, haluaako hän tulla kastetuksi. Mutta ei häneltä kysytä monia muitakaan asioita niin kauan kun hän on lapsi ja vanhemmistaan riippuvainen. Ei koulussakaan kysytä, haluaako lapsi opetella matematiikkaa tai nokkahuilunsoittoa. Elämässä joutuu tekemään monia asioita, joista ei itse tykkää. Ei se ole haitallista tai vaarallista; se vain antaa näkemystä ja kokemusta asioista laajemmin kuin mitä lapsi itse haluaisi tai pitäisi tärkeänä.

Jos lapsen mielipidettä kysyttäisiin, niin voi olla, että lapsi ei muuta tekisi kuin pelaisi pleikkaa ja söisi karkkia. Uskonnolliset yhteisöt tarjoavat yleensä turvallista yhteisöllisyyttä - missä muualla kuin seurakunnan tilaisuuksissa kaikenikäiset ihmiset syövät ja laulavat yhdessä ilman alkoholia tai muita päihteitä?

Minusta lapsella on oikeus päästä osalliseksi myös hengellisestä yhteisöllisyydestä; siitä tunteesta, joka esim. pääsiäisenä kirkossa vallitsee. Sitä ei voi kokea missään muualla. Seurakunnilla on myös paljon lasten ja nuorten leirejä, jotka ovat hyvin edullisia. On myös muskareita ja kerhoja, joissa uskonnollisuus näkyy hyvin vähän tai ei ollenkaan - ehkä vain siinä, että ennen ruokailua luetaan ruokarukous tai lauletaan jokin hengellinen laulu. Sellainen ei ole kenellekään vahingoksi, pikemminkin päinvastoin.

Lapsikaste on silti Raamatun vastainen, väärä opetus. Monet uskonnolliset ihmiset Suomessakin tietenkin ottavat lapsensa mukaan hengellisiin tilaisuuksiin ja opettavat uskoaa lapsilleen, mutta itse kaste tehdään kun ymmärretään mihin liitytään ja halutaan itse maksaakin siitä vapaaehtoisilla lahjoituksilla . Kirkko vie rahat väkisin kirkkoverojen muodossa. Sekin on väärin.

No sehän on hyvä. Aivot on kehittyneet vasta 25v.

Vierailija
134/182 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se osaa sanoa haluaisiko olla ateistikaan.  Ateistit haluaisi saada etulyöntiaseman, teini ei juuri kontrolloivaa uskontoa kaipaile.  

Vierailija
135/182 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko oikein laittaa lapselle vaippa jos hän itkee ja kiemurtelee?

Onko oikein antaa lapselle ruokaa jos hän sylkee osan ruasta, pitääkö unohtaa syöttäminen kokonaan?

Johan nyt elukkka ja taivaan linnut vaistollaan hoitavat jalkeläisiään. 

Lapsen voi kastaa, ei kirkko häntä kitusiinsa niele. Hän voi myöhemmin sata kertaa erota kirkosta,  niin tahtoessaan.

Ai niin vauvoja ei enää pueta punaiseen tai siniseen, koska vauva ei osaa sanoa haluuko olla tyttö vai poika.

Synnytyslaitoksella lastenhoitajien tulee olla mykkiä, kun suku tulee ja kysyy tuliko tyttä vain poika, vai joku muu niistä kymmenestä muutoksesta😁

Nyt on ohi, virallinen taho ilmoittaa  että sukupuoli määritellään.

Ei ne ymmärrä että se   t o d e t a a n  .Johdatetaan tästä että tällaiset ideologiat vie kastevedet lasten mukana.

Vierailija
136/182 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitään kun mut lapsena kastettiin, mutta kun aikuisena mua yritettiin painostaa olemaan eroamatta kirkosta, se oli ikävää. Kun sitten erosin, välit vanhempiin eivät koskaan palanneet.

Vierailija
137/182 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se osaa sanoa haluaisiko olla ateistikaan.  Ateistit haluaisi saada etulyöntiaseman, teini ei juuri kontrolloivaa uskontoa kaipaile.  

Ateismihan ei ole uskonnollinen kanta. Se on kannan puuttumista. Tavallaan neutraali tila.

Vierailija
138/182 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nötkötti kirjoitti:

Voiko lapsen liittää kasteessa johonkin poliittiseen puolueeseen tai järjestöön ja niistähän voi sitten myöhemmin erota, jos ei koe sitä puoluetta / järjestöä omakseen. Eihän siitä jäsenyydestä mitään haittaa lapselle ole?

Liitetäänhän se lapsi aika moneenkin juttuun heti synnyttyään. Hänestä tehdään tietyn kunnan asukas ja tietyn valtion kansalainen.

Hänelle määräytyy samantien myös kansallisuus.

Hän ei saa itse päättää, onko hän maalainen vai kaupunkilainen.

Vanhempien edustamat arvot siirtyvät hänelle niin hyvässä kuin pahassakin.

Valitettavasti tällainen arvojen puute näkyy jo maailmassa. Sivistynyttä käytöstäkään ei lapsille enää kaikki opeta.

Jopa tällä palstalla se näkyy.

Eli olet sitä mieltä, lapsi voidaan liittää heti synnyttyään vasemmistoliittoon, kun liitetäänhän hänet aika moneenkin juttuun heti synnyttyään?

-sivusta[/quote

Vanhempien asia ,jos mihin liittää.

Mihinkään puolueeseen lapsi ei liity automaattisesti, mutta näkeehän noissa puolueitten tilaisuuksissa lapsiakin ihmisten mukana.  Ja puolueilla on lapsille ja nuorille omaa ohjelmaa jne.  Eli vanhemmat vie lapsiaan sinne, mitä itse kannattavat.  Tietenkin lapsella on aikuiseksi tultuaan mahdollisuus joko liittyä jäseneksi tai ei liittyä tai liittyä vaikka muuhun puolueeseen.  Se on sitten jo aikuisen ihmisen valinta.

Mutta aika paljon se lapsuusaika vaikuttaa, ne vanhempien arvot ja valinnat.  Ei vanhemmat itse asiassa kovinkaan usen niitä vaihtoehtoja tarjoile.   Jos ateistiperheen lapsi alkaakin kysellä äidiltään kristinuskosta, niin ihanko todella se äiti alkaa kertoa siitä puolueettomasti, ilman että tuo esiin sen oman näkemyksensä ja mielipiteensä?  Ohjaako lapsensa johonkin hengelliseen lasten tilaisuuteen, että lapsi saisi opastusta ja näkemystä myös tähän puoleen?  Tuskinpa vain.  Vaikka kuinka yrittäisi olla ilman sitä omaa asennetta, niin kyllä se esiin tuodaan kuitenkin.  Eli ei lapsi saa niitä vaihtoehtoja, että voisi tehdä valintoja. 

Vielä ymmärrän sen, että kotona ei olla uskonnon ja kirkon kanssa missään tekemisissä, mutta sitä en käsitä, miksi sitä kristillisyyttä pitää ääneen ja avoimesti vielä pilkata ja naureskella.  Omat asenteet vain siirretään siihen lapseen ja sitten ollaan kuitenkin olevinaan hirveän suvaitsevaisia ja annetaan muka mahdollisuuksia. 

Onko joku sitten sanonut, että lapsien vieminen uskonnollisiin tilaisuuksiin pitäisi kieltää? Sellaisen kieltäminen ei ole yhteiskunnan tehtävä, ei vaikka asiaa olisi mahdollista valvoa. Vika on edelleen siinä, että lapsi liitetään juridisesti sitovasti seurakunnan jäsenmaksuvelvolliseksi jäseneksi ilman tämän suostumusta. Jos kirkon toiminnan kannalta on oleellista, että lapsienkin nimet näkyvät jäsenrekisterissä niin jäsenyys jatkukoon sen vuoden alkuun, jolloin täyttää 18 ja mikäli muuta ei erikseen sovita niin jäsenyys päättyköön siihen.

Minä pyrin kertomaan lapselleni uskonnosta objektiivisesti. Eli lyhyesti:

-jotkut uskovat, jotkut eivät, sikäli kun itse tiedän niin todisteita puolesta ei ole, joku voi olla eri mieltä

-pyhässä kirjassa on hyviä asioita, omituisia asioita ja hirveitä asioita

Pätee sujuvasti kaikkiin uskontoihin. Yleisesti ottaen painotan sitä, että pitää seurata todisteita. Jos on todisteita, pitää uskoa vaikka ei haluaisi ja jos ei ole todisteita, ei pidä uskoa vaikka haluaisi. Tätä keskustelua on käyty mm. kummitusten ja ufojen tiimoilta uskontojen lisäksi.

Uskontoja ja uskovia en pilkkaa, mutta en myöskään esim. kaunistele Raamatun sisältöä, vaikka pahimmilta hirveyksiltä joutuu tietenkin alakoululaista vielä suojelemaan.

Vierailija
139/182 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä käytät sen ajan muovataksesi niitä uskonnollisuuteen. Ei kuulosta reilulta peliltä.

Vierailija
140/182 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä käytät sen ajan muovataksesi niitä uskonnollisuuteen. Ei kuulosta reilulta peliltä.

Eikö? Onko reilua peliä laittaa rattaissa istuvalle lapselle hijab tiukasti päähän. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä