Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsen kastaminen väärin?

Vierailija
25.08.2023 |

Vauva ei pysty sanomaan, tahtooko kirkkoon vai ei. Eikö niin, että silloin olisi parempi olla liittämättä kirkkoon?

Kommentit (182)

Vierailija
141/182 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maskottikeisari kirjoitti:

Lapsi syntyy aina tietynlaiseen perheeseen, jossa on tietyt tavat, käytännöt, arvot ja uskomukset. Se on yhdenlainen malli siitä, miten voi elää. Kun lapsi aikuistuu ja itsenäistyy, hän voi sitten itse päättää, haluaako jatkaa vanhempiensa elämäntavan mukaista elämää vai haluaako jotain muuta. Jos vanhemmat käyvät kirkossa, silloin on aivan luonnollista, että lapsi kastetaan, otetaan mukaan ja perehdytetään kristilliseen elämäntapaan, kulttuuriin ja arvoihin. Aikuisena lapsi voi sitten itse valita, missä määrin haluaa jatkaa vanhempiensa linjalla.

Ei lapselta kysytä, haluaako hän tulla kastetuksi. Mutta ei häneltä kysytä monia muitakaan asioita niin kauan kun hän on lapsi ja vanhemmistaan riippuvainen. Ei koulussakaan kysytä, haluaako lapsi opetella matematiikkaa tai nokkahuilunsoittoa. Elämässä joutuu tekemään monia asioita, joista ei itse tykkää. Ei se ole haitallista tai vaarallista; se vain antaa näkemystä ja kokemusta asioista laajemmin kuin mitä lapsi itse haluaisi tai pitäisi tärkeänä.

Jos lapsen mielipidettä kysyttäisiin, niin voi olla, että lapsi ei muuta tekisi kuin pelaisi pleikkaa ja söisi karkkia. Uskonnolliset yhteisöt tarjoavat yleensä turvallista yhteisöllisyyttä - missä muualla kuin seurakunnan tilaisuuksissa kaikenikäiset ihmiset syövät ja laulavat yhdessä ilman alkoholia tai muita päihteitä?

Minusta lapsella on oikeus päästä osalliseksi myös hengellisestä yhteisöllisyydestä; siitä tunteesta, joka esim. pääsiäisenä kirkossa vallitsee. Sitä ei voi kokea missään muualla. Seurakunnilla on myös paljon lasten ja nuorten leirejä, jotka ovat hyvin edullisia. On myös muskareita ja kerhoja, joissa uskonnollisuus näkyy hyvin vähän tai ei ollenkaan - ehkä vain siinä, että ennen ruokailua luetaan ruokarukous tai lauletaan jokin hengellinen laulu. Sellainen ei ole kenellekään vahingoksi, pikemminkin päinvastoin.

Lapsikaste on silti Raamatun vastainen, väärä opetus. Monet uskonnolliset ihmiset Suomessakin tietenkin ottavat lapsensa mukaan hengellisiin tilaisuuksiin ja opettavat uskoaa lapsilleen, mutta itse kaste tehdään kun ymmärretään mihin liitytään ja halutaan itse maksaakin siitä vapaaehtoisilla lahjoituksilla . Kirkko vie rahat väkisin kirkkoverojen muodossa. Sekin on väärin.

15v. voit erota itse kirkosta.

Paitsi jos vanhemmat eivät anna lupaa. Siis et voikaan.

No sehän on hyvä. Aivot on kehittyneet vasta 25v.

Ja sinä käytät sen ajan muovataksesi niitä uskonnollisuuteen. Ei kuulosta reilulta peliltä.

Eikö? Onko reilua peliä laittaa rattaissa istuvalle lapselle hijab tiukasti päähän. 

Ei tietenkään. Mitä höpiset?

Vierailija
142/182 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärin, niin kauan kun siitä on juridisia seuraamuksia lapselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/182 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi syntyy aina tietynlaiseen perheeseen, jossa on tietyt tavat, käytännöt, arvot ja uskomukset. Se on yhdenlainen malli siitä, miten voi elää. Kun lapsi aikuistuu ja itsenäistyy, hän voi sitten itse päättää, haluaako jatkaa vanhempiensa elämäntavan mukaista elämää vai haluaako jotain muuta. Jos vanhemmat käyvät kirkossa, silloin on aivan luonnollista, että lapsi kastetaan, otetaan mukaan ja perehdytetään kristilliseen elämäntapaan, kulttuuriin ja arvoihin. Aikuisena lapsi voi sitten itse valita, missä määrin haluaa jatkaa vanhempiensa linjalla.

Ei lapselta kysytä, haluaako hän tulla kastetuksi. Mutta ei häneltä kysytä monia muitakaan asioita niin kauan kun hän on lapsi ja vanhemmistaan riippuvainen. Ei koulussakaan kysytä, haluaako lapsi opetella matematiikkaa tai nokkahuilunsoittoa. Elämässä joutuu tekemään monia asioita, joista ei itse tykkää. Ei se ole haitallista tai vaarallista; se vain antaa näkemystä ja kokemusta asioista laajemmin kuin mitä lapsi itse haluaisi tai pitäisi tärkeänä.

Jos lapsen mielipidettä kysyttäisiin, niin voi olla, että lapsi ei muuta tekisi kuin pelaisi pleikkaa ja söisi karkkia. Uskonnolliset yhteisöt tarjoavat yleensä turvallista yhteisöllisyyttä - missä muualla kuin seurakunnan tilaisuuksissa kaikenikäiset ihmiset syövät ja laulavat yhdessä ilman alkoholia tai muita päihteitä?

Minusta lapsella on oikeus päästä osalliseksi myös hengellisestä yhteisöllisyydestä; siitä tunteesta, joka esim. pääsiäisenä kirkossa vallitsee. Sitä ei voi kokea missään muualla. Seurakunnilla on myös paljon lasten ja nuorten leirejä, jotka ovat hyvin edullisia. On myös muskareita ja kerhoja, joissa uskonnollisuus näkyy hyvin vähän tai ei ollenkaan - ehkä vain siinä, että ennen ruokailua luetaan ruokarukous tai lauletaan jokin hengellinen laulu. Sellainen ei ole kenellekään vahingoksi, pikemminkin päinvastoin.

Lapsikaste on silti Raamatun vastainen, väärä opetus. Monet uskonnolliset ihmiset Suomessakin tietenkin ottavat lapsensa mukaan hengellisiin tilaisuuksiin ja opettavat uskoaa lapsilleen, mutta itse kaste tehdään kun ymmärretään mihin liitytään ja halutaan itse maksaakin siitä vapaaehtoisilla lahjoituksilla . Kirkko vie rahat väkisin kirkkoverojen muodossa. Sekin on väärin.

Ja sinä käytät sen ajan muovataksesi niitä uskonnollisuuteen. Ei kuulosta reilulta peliltä.

Eikö? Onko reilua peliä laittaa rattaissa istuvalle lapselle hijab tiukasti päähän. 

Eri:

No ei tietenkään. Reilua olisi kasvattaa kaikki lapset uskonnollisesti neutraalisti, tietysti.

Mitä ihmettä haet?

Vierailija
144/182 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri:

No ei tietenkään. Reilua olisi kasvattaa kaikki lapset uskonnollisesti neutraalisti, tietysti.

Mitä ihmettä haet?

Kastaminen tähtää siunauksen osallisuuteen.

Vierailija
145/182 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasta hoidetaan ja opetetaan muutenkin perheen parhaaksi katsomalla tavalla. Kirkon jäseneksi liittäminen ja kastaminen ovat tällainen valinta.

Näin olisi oikein, ellei olisi vaikutusta muuhun elämään. Nyt on seurauksena pakollinen uskonnon opetus. Samoin kirkosta eroaminen on mahdotonta alaikäisenä, jos vanhemmat eivät anna lupaa. Jos täysi-ikäiseksi saavuttuaan eroaa heti kirkosta, joutuu kuitenkin maksamaan ansioistaan kirkollisveroa vuoden loppuun. Onko reilua se?

Se pakollinen uskonnon opetus on nykyään lähinnä kirkkohistoriaa eli alan yleistietoa.   Ja sitäkin on äärettömän vähän, joten eipä siitä kukaan oppilas vammoja pysty saamaan. 

Nuo voisi kertoa historian tunnilla sitten. Aivan turhaa on siis uskonnon opiskelu. Pakkoruotsin ohella mainio säästökohde.

Vierailija
146/182 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoliittäminen on aina väärin.

Vierailija
147/182 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. "Kastaa" voi lahkojen ulkopuolellakin. Tehdä rukous, puhdistus tilaan ja nimenanto. Ei ole pakko vihkiä mihinkään. Jos haluaa auttaa köyhiä niin sitten kannattaa erikseen kunnollisia tukia, ei almuja.

Vierailija
148/182 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kastaminen sinällään ole ongelma vaan se että samalla liitetään kirkkoon vasten tahtoaan. Rituaalina ja tapahtumana saavat puolestani tehdä, mutta kirkkoon sillä tavalla ei saisi joutua. Jokaisen pitäisi tehdä aktiivinen valinta 18 vuotta täytettyään tai ei ole kirkon jäsen.

Taitaisi kuolla koko kirkkoinstituutio, jos tuollainen laki tulisi voimaan. Mutta sitähän te ateistit tietysti toivottekin. Samalla loppuisi kirkkohäiden vietto sekä kirkollisten juhlapäivien asema vapaapäivinä, eli olisitte töissä niin jouluna kuin juhannuksenakin. Toki olette muutenkin, koska kaikkihan nyt vuorotyötä tekevät.

Ei joulu eikä juhannus ole mitenkään kirkkoon liittyviä asioita. Joulu, tai Yule, on vanha pakanallinen keskitalven juhla ja kesäpäivän seisausta on juhlittu niin kauan kun ihminen on osannut taivaankappaleita seurata.

No millon se Jeesus syntyi 😳

Vierailija
149/182 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasta hoidetaan ja opetetaan muutenkin perheen parhaaksi katsomalla tavalla. Kirkon jäseneksi liittäminen ja kastaminen ovat tällainen valinta.

Höpö höpö. Et voi liittää lasta vaikkapa puolueen jäseneksi. Miksi sitten uskonnollisen yhdistyksen?

Kaste ja "kirkkoon" liittyminen ovat kaksi eri asiaa, vaikka ne onkin liitetty toisiinsa. Ne tulisikin erottaa toisistaan. Kastaminen ei ole sinänsä väärin, mutta "kirkkoon" liittäminen on.

Ev.lut. seurakuntaan eli kirkkoon ei voi liittyä muuten kuin kasteessa.

Vierailija
150/182 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaikki lapset kastettu, yksi ei halunnut rippikouluun, ei pakotettu. Aikuisena päättävät mitä tekevät kirkon suhteen. Kyllä meillä pää leviäis tai ois levenny, jos kaiken maailman hömpötyksiä alettu miettimään.

Tämähän kertoo siitä, että lapsella on oikeus valita ja vaikuttaa. Se, että vanhemmat ovat kasteessa antaneet nimen ei velvoita lasta käymään rippikoulua. Fiksuja vanhempia!

Vierailija
151/182 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaikki lapset kastettu, yksi ei halunnut rippikouluun, ei pakotettu. Aikuisena päättävät mitä tekevät kirkon suhteen. Kyllä meillä pää leviäis tai ois levenny, jos kaiken maailman hömpötyksiä alettu miettimään.

Tämähän kertoo siitä, että lapsella on oikeus valita ja vaikuttaa. Se, että vanhemmat ovat kasteessa antaneet nimen ei velvoita lasta käymään rippikoulua. Fiksuja vanhempia!

Kasteessa ei anneta nimeä.

Vierailija
152/182 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaakko Seppo Topias minä kastan sinut isän pojan ja pyhän hengen nimeen. Kasteessa otetaan seurakunnan jäseneksi, ev.lut.

Vierailija
153/182 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaakko Seppo Topias minä kastan sinut isän pojan ja pyhän hengen nimeen. Kasteessa otetaan seurakunnan jäseneksi, ev.lut.

Aivan ja Jaakko Seppo Topiaksella on jo nimi. Vasta sitten hänet voi kastaa. Kasteessa ei anneta nimiä.

Vierailija
154/182 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan ja Jaakko Seppo Topiaksella on jo nimi. Vasta sitten hänet voi kastaa. Kasteessa ei anneta nimiä.

Millainen älykääpiö olet. Sitä nimeä ei ole missään kirjoissa ja kansissa ennenkuin PAPPI kastaa! Kuulu ev.lut kirkkoon tämä toiminto. Meidän perheessä on ev.lut. Kuulumme kirkkoon. Kyllä minä sen tiedän, että kasteessa otetaan seurakunnan jäseneksi, mutta siihen kasteeseen kuuluu lapsen nimeäminen. Ristiäiset!

Vierailija
155/182 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen älykääpiö olet. Sitä nimeä ei ole missään kirjoissa ja kansissa ennenkuin PAPPI kastaa! Kuulu ev.lut kirkkoon tämä toiminto. Meidän perheessä on ev.lut. Kuulumme kirkkoon. Kyllä minä sen tiedän, että kasteessa otetaan seurakunnan jäseneksi, mutta siihen kasteeseen kuuluu lapsen nimeäminen. Ristiäiset!

Nimetöntä ei kasteta. Nimi täytyy olla ensin siellä virallisessa paperissa. Silloin se on jo olemassa. Suomessa on outo systeemi, että pappi toimittaa paperin rekisteriin. Siellä rekisterissä nimenantopäivä on se, joka siinä papin toimittamassa virallisessa kupongissa on. Oletko itse noin tollo, että et tuota tiedä. Lapsi ei saa kasteessa nimeä. Pappi sanoo: Te vanhemmat OLETTE antaneet lapsellenne nimen Puolukka. Kastan sinut Puolukka... Pappi ei sano, että kastan sinut Puolukaksi.

Vierailija
156/182 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kastaminen ole kenenkään parhaaksi. Nimen lapsi toki tarvitsee, mutta se veden lappaminen ja papin höpinä on turhaa.

Vierailija
157/182 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko väärin opettaa lapselle suomenkieltä, jos lapsi haluaisikin olla ruotsinkielinen?

Taikausko ja kielitaito ovat eri asioita.

Vierailija
158/182 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsikaste on henkistä ja taloudellista väkivaltaa! Alaikäisten pakkoliittäminen aatteellisiin yhdistyksiin on kiellettävä, samoin tietysti ympärileikkaukset ja muu mutilointi.

Ympärileikkaus on pysyvä toimenpide. Lapsikasteesta on harvemmin lapselle mitään suoranaista haittaa, kirkosta voi erota myöhemmin. Sen sijaan esinahkaa ei pysty kasvattamaan takaisin, puhumattakaan tyttöjen silvotuista vaginoista.

Lapsien pelottelu helvetillä ja ankara uskonnollinen kasvatus on voimakasta henkistä väkivaltaa, joka johtaa mielenterveysongelmiin. 

Miksi mennä äärimmäisyyksiin? Ei lapsia tarvitse pelotella helvetillä ja antaa ankaraa uskonnollista kasvatusta. Voi myös kasvattaa rakkaudella. Mainitsemasi ääripäät eivät kuulu kuin ääriliikkeisiin.

Vierailija
159/182 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso ikäluokkalainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsikaste on henkistä ja taloudellista väkivaltaa! Alaikäisten pakkoliittäminen aatteellisiin yhdistyksiin on kiellettävä, samoin tietysti ympärileikkaukset ja muu mutilointi.

Ympärileikkaus on pysyvä toimenpide. Lapsikasteesta on harvemmin lapselle mitään suoranaista haittaa, kirkosta voi erota myöhemmin. Sen sijaan esinahkaa ei pysty kasvattamaan takaisin, puhumattakaan tyttöjen silvotuista vaginoista.

Lapsien pelottelu helvetillä ja ankara uskonnollinen kasvatus on voimakasta henkistä väkivaltaa, joka johtaa mielenterveysongelmiin. 

Miksi mennä äärimmäisyyksiin? Ei lapsia tarvitse pelotella helvetillä ja antaa ankaraa uskonnollista kasvatusta. Voi myös kasvattaa rakkaudella. Mainitsemasi ääripäät eivät kuulu kuin ääriliikkeisiin.

Se helvetillä pelottelu on sisäänrakennettu kristinuskoon. Emmehän me tarvitsisi pelatustakaan, jos ei olisi MILTÄ pitää pelastaa. Kadotus (tai helvetti) on synnin palkka kristittyjen mukaan.

Eli ei sillä helvetillä tarvitse erikseen pelotella, se pelko tulee kasteen kylkiäisenä, ellei sitten myöhemmin järkiinny.

Vierailija
160/182 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kastanut lapsenlapseni, mutta eivät kuulu kirkkoon.

Haluan, että ovat Jumalan suojeluksessa.

Ammatin puokesta saan tehdä kasteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän