Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolme vanhempaa kertoo, miten riman laskeminen näkyy arjessa - Meillä ei harrasteta pyjamia, se säästää aikaa aamuisin Voisitko sinä ja koko perhe paremmin, jos lasket rimaa hiukan?

Vierailija
24.08.2023 |

No onpa kivaa teinille, että hänen huoneensa sotku kuvataan kaiken kansan nähtäville. 🙈

https://yle.fi/aihe/a/20-10005266

Kommentit (955)

Vierailija
701/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä saa naiset ryhtymään aikuisen miehen äidiksi? Miellyttämisenhalu? Kasvatus? Pelko?

Sottaiset ihmiset on sottaisia, kunnes joku vaatii jotain. Äiti voi vaatia isää hoitamaan puolet kotitöistä. Ja mielellään ennen kuin kumpikaan on äiti tai isä. Ja perhevapaat jaetaan tasa-arvoisesti. Molempien ura on tärkeä.

Vierailija
702/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljastetaan: Meillä pojat nukkuu alkkareissa, tytöt yöpuvussa, joskus joku kesävaate esim. kesämekko, t-paita, toimittaa yöasun virkaa. Yleensä jo poistunut normi käytöstä ja mukavaa materiaalia, joten käy yöpuvusta.

Kuka hemmetti voi nukkua alasti?

Joskus olen nukahtanut normi vaatteet päällä, mutta näitä kuolemanväsymyksiä enemmän silloin kun lapset pieniä.

Aina ei pääsy vaatekomeroon (en jaksa selittää miksi) ja yöasua ei saatavilla. Olenkin ollut sormisuussa, jos asu päällä on niin epä mukava, että ei siinä voi nukkua. Jostain repinyt ison t-paidan vaikka. Alkkareissa nukkuminen Hyi ja juosta puolialasti pitkin kämppää.

Meillä kaikki nukkuu pikkarisillaan kesäaikaan. Talvella pidetään talo sen verran viileänä, että lapset tarvitsee vaatetta yöllä, kun eivät tahdo pysyä peiton alla, aikuiset ei yleensä potki peittojaan pois eikä välttämättä tarvitse yöpukuja talvellakaan.

Meillä ympäri vuoden, minä usein jopa alasti. Viileessä nukkuu paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alastinukkujat lähtee varmaan alasti töihin, kun ei ehdi pukea.

Vierailija
704/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun siivoaa joka päivä vähän, se ei vaadi mitään ehtimistä.

Tämä. Mulla esim. normaalina päivänä näin:

- aamulla tyhjennän tiskikoneen, menee 3-5 min

- aamupalan jälkeen siivoan astiat tiskialtaaseen ja pyyhkäisen pöytätasot, 1 min

- iltapäivällä töiden jälkeen täytän tiskikoneen, menee taas 3-5 min

- keittiön tasojen pyyhintää illan aikana 1-2 kertaa, aikaa menee 1-2 min per kerta

- eteisen ja olohuoneen siistiminen eli sekalaiset tavarat paikalleen, 5-10 min

Imurointi pari kertaa viikossa, aikaa menee 10-45 minuuttia riippuen innostuksen määrästä.

Vierailija
705/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä paljon puhuttu laatuaika on? Eikö sitä laatuaikaa olisi kivempi viettää, kun ympärillä ei ole kaaosta eikä tarvitse haistella bioroskiksesta kantautuvaa katkua?

Tuossa elämänvaiheessa laatuaikaa on esimerkiksi kuuden tunnin katkeamaton yöuni. Ja juttu on niin, että latuaikaa hyvin siivotussa kodissa ei ole, koska jos käyttää aikansa siivoamiseen, sitä ei vaan jää enää mihinkään laatuaikaan.

Ihmeellistä siivoamisen palvontaa täällä.

Tietenkin jää. Tänään teen töiden jälkeen viikkosiivouksen ja aikaa menee tunti. (Meillä on perussiistiä, joten pääsen heti siivoamaan, ei tarvi raivata). Ruuaksi lämmitetään eilistä ja ruuan jälkeen on lasten kanssa leffailta. (Keittiö toki myös siivotaan ruuan jälkeen). Kun lapset menee nukkumaan, otan lasin valkkaria ja luen kirjaa (mieli lepää, kun ympärillä on siistiä). Tänäänkin edessä on siis enemmän sitä laatuaikaa kuin siivoamista.

Joo siivoaminen voi olla nopeaakin mutta se ei pysy siistinä ilman lähes jatkuvaa ylläpitoa ja kärppänä hääräämistä, jos pitää pysyä tiptop-tasolla siistinä.

Ei ainakaan pikkulapsi - lemmikki - taloudessa. 

Vierailija
706/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että mä inhoan näitä, jotka syyllistäen ulvoo että tähän menee max 30 minuuttia päivässä ja sen verran vähemmän voi roikkua netissä tai mitä nyt kukakin joutoaikana tekee.

Kun noita parin minuutin pikkuhommia on perheenäidille tarjolla 30h/vrk, jos edes riittää! Töissä voit itse viedä kahvikuppisi tiskikoneeseen ja joutessasi siinä sipaista pullanmurut pöydältä, ei oo iso juttu. Ja neuvoa harkkarille plussatuntien merkinnät, kaks minuuttia! Ja tarhasta tullessa kuule samalla käyt kaupasta maidot ja leivät, viis minuuttia menee kun kipaiset kaupan lautta nih! (Tähän vaihtoehto: käy kerräan viikossaä kaupassa rekka-autolla ostaämassa ihan kaikki mitä perhe tarvitsee, niin säästät aikaa ja rahaa, kunhan muistat tehdä etukäteen kirjallisen suunnitelman kaikkien päivien kaikista aterioista - ei mee kuin muutama minuutti ja on niiiiin näppärää!) Ja kotiin tullessa parempi kuule on aina saman tien hoitaa pihakukat, ettei sitten repsota rumasti. Ja kurahousut pitää pestä ehdottomasti. Ja kun kerran ruokaa laittaa niin samalla vaivalla pilkkoo sekaan muutamaa lajia vihannesta ja vähän raastaa porkkanaa. Ja heti vaan pyyhkii sen hellan ja astiat tiskikoneeseen ja nopsasti vaan moppaa lattian siitä niin ei pinty lika minnekään! Ja hyi että kuka muka ei pyyhi ruokapöytää heti syömisen jälkeen?

Pistäppä äijäs ja lapses hommiin myös marttyyri.

My point exactly, eli äläpäs siinä nimittele. Näitä kaikkia vaaditaan just äidiltä, ja juuri äidin aikaa ne muka ei vie juuri ollenkaan. Jos mies tai lapsi tekee jotain, se on suuri sankariteko ja oikeasti hieno ponnistus. Ja sille päivälle, ei saa vaatia että mies tekee kaiken!

No sitten oot valinnut ukkosi huonosti. Meillä on ihan itsestään selvää, että molemmat osallistuu kotitöihin ja ylipäätään yhteisen arjen pyörittämiseen.

Jaa että nyt on miehen ja yhteiskunnan asenteetkin jo äidin vastuulla? Jopas.

No ei kai se miehen valinta kenenkään muunkaan vastuulla voi olla kuin ihan itsesi.

Niin että miehet eivät ole vastuussa siivouksesta tai asenteista, vaan jos mieheni on tässä epätäydellinen, se on minun vikani. Just.

Entä eikös sitten ole miehen vika, että minä olen tämmöinen?

En nyt tosiaan jaksa tämän enempää jankata tästä kanssasi. Miehet ovat mielestäni ihan yhtä vastuussa kotitöistä kuin naisetkin. Omalla vastuullasi on kuitenkin ollut valita sellainen mies, jota kotihommat ei kiinnosta. En tiedä, kenen vika on että sinä olet tuollainen. Ehkä luonnon. Kaikille ei selvästi ole ammennettu samalla kauhalla.

Vierailija
707/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta vaadittiin lapsena koko kodin siisteyden ylläpitoa. Siskoltani ei vaadittu mitään, koska hän oli aina minua kolme vuotta nuorempi. Siis hän ei siksi vielä kymmenvuotiaana tai 14-vuotiaana ollut riittävän vaha samaan vastuuseen, mitä vaadittiin minulta kuusivuotiaana.

No nyt aikuisena minä en siivoa koskaan, siskoni taas pitää kotinsa oikein siistinä ja avoimesti halveksii (yhdessä äitini kanssa) meillä vallitsevaa kaaosta.

Kaikki ei pysty oppimaan. Mutta kaikille lapsille pitäisi antaa edes mahdollisuus, sillä omalla esimerkillä.

Mun äiti oli tuollainen kuin haastateltu, ja voi sitä onnea ja autuutta kun pääsin muuttamaan omilleni. Meillä on aina järjestys (vaikka on sotkevia lemmikkejä). 

Ja kyllä koulukaverit kiusasi, kun tiesi miellainen huusholli lapsuudenkodissa oli. 

Outo kommentti. Osasinhan minä siellä lapsuuden kodissa raataa orjan lailla. Ihan oma valinta, ettei sittemmin ole kiinnostanut. Osaisin kyllä, mutta en koe tarpeelliseksi tai mielekkääksi. Ymmärsitkö nyt?

Ethän osaa, et tajunnut mistä on kyse. Taidat olla äitihullu, joka itkee yhä että kerran käskettiin oma huone siivota :D

Älä tee itsestäsi tyhmää. On ihan selvää kuka nyt ei tajunnut. 

-eri 

Vierailija
708/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljastetaan: Meillä pojat nukkuu alkkareissa, tytöt yöpuvussa, joskus joku kesävaate esim. kesämekko, t-paita, toimittaa yöasun virkaa. Yleensä jo poistunut normi käytöstä ja mukavaa materiaalia, joten käy yöpuvusta.

Kuka hemmetti voi nukkua alasti?

Joskus olen nukahtanut normi vaatteet päällä, mutta näitä kuolemanväsymyksiä enemmän silloin kun lapset pieniä.

Aina ei pääsy vaatekomeroon (en jaksa selittää miksi) ja yöasua ei saatavilla. Olenkin ollut sormisuussa, jos asu päällä on niin epä mukava, että ei siinä voi nukkua. Jostain repinyt ison t-paidan vaikka. Alkkareissa nukkuminen Hyi ja juosta puolialasti pitkin kämppää.

Meillä kaikki nukkuu pikkarisillaan kesäaikaan. Talvella pidetään talo sen verran viileänä, että lapset tarvitsee vaatetta yöllä, kun eivät tahdo pysyä peiton alla, aikuiset ei yleensä potki peittojaan pois eikä välttämättä tarvitse yöpukuja talvellakaan.

Meillä ympäri vuoden, minä usein jopa alasti. Viileessä nukkuu paremmin.

No ei kyllä nuku jos palelee. Lapset heräilee yöllä talvisin jos ei ole yökkäriä, samoin minä jos ei ole tarpeeksi paksu peitto.

Vierailija
709/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käytännössä yh, lapsi tapaa kauempana asuvaa isäänsä kerran kuussa. Parhaimmillaan meillä oli kotona 4 alaikäistä lasta ja reissutyössä käyvä isä ja itse olen ollut työelämässä.

Tavarat on karsittu niin, että niitä ei loju pöydillä, tasoilla, nurkissa jne. Inhoan ylimääräistä roinaa pöydillä. Pyykkikoneen päälle laittamiseen ei mene kuin hetki, tiskikone pesee astiat. Lapset osaavat kyllä täyttää ja tyhjentää konetta jo alakouluikäisenä.

Minä treenaan itse 4-5 kertaa viikossa ja silti meillä ei eletä sotkussa. Joka päivä pientä fiksausta, jotta ei pääse kaaokseksi ja torstaina illalla sitten isompi siivous viikonlopuksi. Toki on välillä ollut leluja olkkarissa tms. mutta likaista ei saa olla. Tuntuisi todella sekavalta elää kaaoksen keskellä

Kauanko teiltä supernaisilta veisi siivota vaikkapa keittiö kolmannessa videosetissä?

Vaikea sanoa, mutta ei se minusta supernaista vaadi (kuten pilkallisesti annat ymmärtää), että laittaa edes likaiset astiat astianpesukoneeseen. Nuo keittiöt ei ole osoitus pienestä downshiftaamisesta, vaan täydellisestä piittaamattomuudesta kodin viihtyvyyteen ja puhtauteen.

Vierailija
710/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko hetkeäkään tuohon, että ollaan mieluummin läsnä kuin tehdään kotitöitä. Ihan kuin kukaan olisi joka minuutti lapsen kanssa yhdessä ja täysin läsnä, tehden asioita vain lapsen ehdoilla. Ei kukaan jaksa sellaista eikä tarvitsekaan. Voisiko sen kotityöajan napsaista vaikka somettamisesta tai telkkarin katselusta? Miksi se on automaattisesti lapsilta pois? Ei kenenkään lapsi kärsi siitä, että äiti siivoaa illalla 30 minuuttia ja on sitten 100% läsnä vain jäljelle jäävät 4 tuntia. Eiköhän ihan jokaisella ole ns. omaa aikaa ihan kotioloissakin ja lapset puuhailee omiaan. Ja jos näin ei ole niin voisi olla hyvä opettaa lapselle, ettei äiti ole 24/7 leikkiseurana.

Kyllä meillä lapset ovat osallistuneet siivoukseen jo pienenä. Kun olen pyyhkinyt pölyjä, niin lapsille myös rätti käteen. Ovat saaneet imuroida, pestä lattiaa ja järjestellä. Miksi se ei olisi laatuaikaa?

No, vastaan nyt ihan vaan koska teki mieli saivarrella. Yhden amerikkalaisen "kasvatusoppaan" (Positive parenting solutions) mukaan lapselle se laatuaika on sellaista tekemistä, jonka lapsi itse valitsee, ja jossa lapsi saa myös pärjätä. 

Siivous on laatuaikaa, jos lapsi tosiaan valitsee siivota äidin kanssa ja jos lapsen annetaan siinä pärjätä (lapsen tasoinen siivous riittää eikä äiti koko ajan mallinna, opasta, tai korjaa jälkiä). 

Välttämättä leikkiminenkään ei ole lapsen näkökulmasta laatuaikaa, jos se menee niin että äiti rakentaa aina paremman lego-väkkyrän kuin lapsi. Tai kahvikutsut, jos äiti on päsmärinä opastamassa "miten tämä pitää mennä". 

Vierailija
711/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä paljon puhuttu laatuaika on? Eikö sitä laatuaikaa olisi kivempi viettää, kun ympärillä ei ole kaaosta eikä tarvitse haistella bioroskiksesta kantautuvaa katkua?

Tuossa elämänvaiheessa laatuaikaa on esimerkiksi kuuden tunnin katkeamaton yöuni. Ja juttu on niin, että latuaikaa hyvin siivotussa kodissa ei ole, koska jos käyttää aikansa siivoamiseen, sitä ei vaan jää enää mihinkään laatuaikaan.

Tietenkin jää. Tänään teen töiden jälkeen viikkosiivouksen ja aikaa menee tunti. (Meillä on perussiistiä, joten pääsen heti siivoamaan, ei tarvi raivata). Ruuaksi lämmitetään eilistä ja ruuan jälkeen on lasten kanssa leffailta. (Keittiö toki myös siivotaan ruuan jälkeen). Kun lapset menee nukkumaan, otan lasin valkkaria ja luen kirjaa (mieli lepää, kun ympärillä on siistiä). Tänäänkin edessä on siis enemmän sitä laatuaikaa kuin siivoamista.

Joo siivoaminen voi olla nopeaakin mutta se ei pysy siistinä ilman lähes jatkuvaa ylläpitoa ja kärppänä hääräämistä, jos pitää pysyä tiptop-tasolla siistinä.

Ei varmaan tarvitsekaan olla tiptop vaan ihan perus.Ja siihen riittää se 10min päivässä...Ja normaali tavat,että laittaa pyykit pyykkikoriin tms

Vierailija
712/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirveen sotkuisia asuntoja... huh! en koe, että saa vertaistukea tällaisesta... 

Vierailija
713/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka vaati tiptopia? Normisiisteys tässä ketjussa onkin jo määritelty.

Vierailija
714/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa vahvistettiin käsitystä, että koti ja siivous on yksin naisen vastuulla. Ei hyvä. Ei yksi ihminen ehdi kaikkea, jos huolehtii kolmesta pikkulapsesta, niin jonkun muun pitää siivota.

Tuo sotkuisuus ei välttämättä johdu siitä, että tavaraa on liikaa. Voi myös olla, että säilytystilaa on liian vähän tai koti on yksinkertaisesti liian pieni isolle perheelle.

Minulla on aina sotkuista, mutta pahin tilanne oli 26 neliön yksiössä, missä oli yksi kaappi. Hyvänä kakkosena tulee kyllä neljä täysi-ikäistä 110 neliön kämpässä. Kunhan nuo lapsukaiset tuosta muuttavat pois, siisteys paranee heti aivan itsestään.

Joo, olisi voinut kuitenkin vuonna 2023 olla edes yksi iskä selittelemässä miksi on niin sotkuista.

Luulenpa, että sen miehen rima on vielä matalammalla. Mutta sehän on ok, koska mies...

Asenteet muuttuu hirveän hitaasti. Omassa nuoruudessa noin vuonna 2000 oli vielä käsite "poikamieskämppä". Mun opiskelijakämpän siisteyspuutoksille naureskeli tuttavaporukan miesosapuolet, että tää on tällainen poikamieskämppä (kirjoja, lehtiä ja ja kahvimuki sohvapöydällä, tiskejä keittokomeron tiskialtaassa, eli perussotkua mutta ei sentään törkyä).

Nämä miehet on nyt itse kouluikäisten lasten isiä, tai ainakin ovat sen ikäisiä. Onkohan heidän perheissään samat asenteet edelleen? Tuskinpa käsitykset miesten ja naisten erilaisista siisteysvaatimuksista ihan heti katoaa minnekään. 

Vierailija
715/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka vaati tiptopia? Normisiisteys tässä ketjussa onkin jo määritelty.

Ei kukaan, mutta ilmeisesti se on hyvä tekosyy jatkaa porsastelua. Kun ei pysty pitämään kotia 24/7 tiptop-kunnossa -> jätetään vaatteet lattioille ja tiskit pitkin poikin. Eihän siinä mitään järkeä ole, mutta jollain kai sitä täytyy itselleen selittää oma saamattomuutensa.

Vierailija
716/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan muu kyllästynyt tähän jatkuvaan "olen yh" jankkaamiseen? Ihan kuin yh olisi joku erikoisstatus, mikä oikeuttaa aivan kaiken ja antaa oikeuden erityiskohteluun ja -palveluihin. 

Lapsella on aina kaksi vanhempaa. Perheen perustaminen on omalla vastuulla, kuten myös parisuhdevalinnat. Se, että joku on yh, ei ole muiden veronmaksajien ongelma tai vastuu. Lapsen vanhemmat miettiköön keskenään, miten lapset hoitavat ja elättävät. 

Juu kyllä. Näilläkin oli viikko-viikko että ei voi puhua yh:sta edes. Itse olen ollut 10 vuotta yh, lapsi käy isällään joskus ja jouluna pari tuntia. Kotimme on siisti. Monestihan naiset valittavat että mies sotkee, joten luulisi eron helpottavan siisteyden ylläpitämistä. Saa itse päättää siisteysstandardin ja hoitaa sen miten mieleisekseen näkee. Ei tarvitse siivota toisen jälkiä tai muistutella toista siivoamisesta. Rentoa ja helppoa.

Vierailija
717/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee kyllä yli ymmärryksen tuo että ei "harrasteta" pyjamia. Voisiko tämä äiti itse toimia näin, en usko. Pakkohan ne vaatteet on vaihtaa (toivottavasti) iltapesun yhteydessä (meillä lapset ainakin päikyn jälkeen niin töhnäsiä ettei tosikaan) joten eihän tässä oikeesti säästä kuin sen 2minuuttia aamulla. Ymmärrän että joskus lasten aamuvenkoilu ottaa päähän, mutta ei meillä 99% ajasta ole mitään ongelmaa kun lapsi on vaatteiden pukemisen sisäistänyt aamurutiineihin.

Ja ymmärrän sen, että lasten kanssa halutaan viettää aikaa mutta kyllä se nyt vaan on aikuisena hoidettava kodin siisteys (lapset tietty voi ottaa mukaan ikätason mukaan). Kyllä se lapsi ihan oikeasti voi leikkiä sen 10min yksin kun siivotaan aterian jälkeen jäljet. Ei ole kiva asua likaisessa kodissa kenenkään.

Sulla on varmaan helpot ja suht aamuvirkut lapset. Kokeilee samaa usean aamu-unisen rutisijan kanssa, jotka ei oikeasti jaksa tehdä mitään aamuisin ja kaikki kiukuttaa.

Itse koin helpommaksi pestä viikonloppuisin enemmän pyykkiä kuin tapella kolmen aamu-unisen päiväkotilaisen kanssa. Joka ilta lapset kävi suihkussa ja sen päivän vaatteet laitettiin kaikki pyykkiin. Suihkun jälkeen päälle uudet puhtaat seuraavan päivän vaatteet. En ymmärrä miten tämä olisi jotenkin hirveän ällöä tai epähygienistä. Lapsi on kuitenkin aina puhdas.

Tiedän perheitä, joissa ollaan paljon epähygieenisempiä lasten suhteen. Lapset kulkee monta päivää samoissa vaatteissa, pesulla käydään pari kertaa viikossa ja hiuksia ei pestä sampoolla ikinä, kun eivät muka mene likaiseksi. Mietin myös, että miten tällaiset lapset oppii ikinä mitään rutiineja hygieniasta huolehtimisen suhteen. Teineistä viimeistään huomaa missä perheissä opetetaan kunnollista hygieniakäyttätymistä ja missä ei. Omat lapset on teinejä nyt, eikä ikinä ole tarvinnut taistella mistään suihkuun menemisistä tai muista hygieniaan liittyen.

Iltasuihkun jälkeen nukkumaan seuraavan päivän puhtaat vaatteet päälle??? Voin vaan kuvitella, miten rytyssä yön jäljiltä on illalla vuoteeseen puetut seuraavan päivän vaatteet. Ja miten kukaan voi nukkua esim yönsä farkut ja esim huppari yllään. Kyllä meillä yöpuvuilla nukutaan, jollain pieni paitulin tapainen, jollain kunnon pyjama. Muuten on kyllä rimaa laskettu karsimalla hemmettiin turhat pytyt ja vaasit, vanhat romut tyystin nurkista pois. Ruokapuolellakin käytämme surutta valmistuotteita, jotka voi vain lämmittää. Jne.

Tässä puhuttiin päiväkoti-ikäisistä. Toivon, ettei kukaan sen ikäisiä pidä missään farkuissa ja hupparissa koko päivää. Ne kun eivät ole mitenkään mukavia ulkovaatteiden alla. (Esim. toppapuku, jonka päällä kurikset) Sen ikäiset käyttää lähinnä trikoovaatteita, joilla ei kyllä ole mitään rypistymisen vaaraa.

En kyllä laittaisi päiväkoti-ikäisen päälle illalla suihkun jälkeen seuraavan päivän käyttövaatteita. Vaikka olisivat trikoota. Silloinhan voisi pikkuisen viedä puhtaassa yöasussaankin päiväkotiin. Ja kyllä meidän eskarilaisella on käytössä esim alkusyksystä pikkulasten farkut ja huppari.

Vierailija
718/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa kyllä, kun jonkun sottapyttyperheen vesa tulee työpaikalle. Ei tahdo onnistua edes omien astioiden laittaminen tiskikoneeseen, saati sitten oman työpisteen siivous. Työpaikalla ahistaa, kun pitäisi tehdä työtehtäviä ja noudattaa järjestystä ja saada aikaan. Mutta hei, ainahan voi laskea rimaa, eiks nii? Jossei aamulla huvita tulla ajoissa, ni voihan sitä kato ottaa vähän tirsaa pidemmälleki niinku. Ja jossei jaksanu pestä niitä vaatteita, niin eihän se haittaa jos vähän vanha perse lemuaa.  Se on kuulkaas sitä elämää, johon mahtuu moninaiset hajut ja elämäntyylit.

Vierailija
719/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lemmikeistä en tiedä, riippuu eläimestä. Mutta pikku lapset sotkevat minusta vähemmän kuin aikuiset. Leluja tulee tietenkin lattialle, mutta ne on nopea kasata koppaan yhdessä iltaisin. Vähän myöhemmin saattaa olla joku elämää tärkeämpi Lego-rakennelma kesken ja niille pitää löytää sopiva paikka.

Ylläpito on helppoa, pari kertaa rutiinilla päivässä. Viikko- ja suursiivoukset on työsempiä, mutta suosittelen avuksi robotti- tai varsi-imuria. En jaksaisi repiä enää kaapista johdollista.

Vierailija
720/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös noi kaikki naiset olleet luovalla alalla töissä? Luovia ihmisiä tutkitusti ei haittaa sotkuisuus. Eikä ehkä ole syytäkään:

https://tieku.fi/ihminen/aivot/alykkyys/taman-vuoksi-sekasotku-lisaa-lu…

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/onko-kotisi-kaaoksessa-ala-huoli-si…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi