Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolme vanhempaa kertoo, miten riman laskeminen näkyy arjessa - Meillä ei harrasteta pyjamia, se säästää aikaa aamuisin Voisitko sinä ja koko perhe paremmin, jos lasket rimaa hiukan?

Vierailija
24.08.2023 |

No onpa kivaa teinille, että hänen huoneensa sotku kuvataan kaiken kansan nähtäville. 🙈

https://yle.fi/aihe/a/20-10005266

Kommentit (955)

Vierailija
681/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan muu kyllästynyt tähän jatkuvaan "olen yh" jankkaamiseen? Ihan kuin yh olisi joku erikoisstatus, mikä oikeuttaa aivan kaiken ja antaa oikeuden erityiskohteluun ja -palveluihin. 

Lapsella on aina kaksi vanhempaa. Perheen perustaminen on omalla vastuulla, kuten myös parisuhdevalinnat. Se, että joku on yh, ei ole muiden veronmaksajien ongelma tai vastuu. Lapsen vanhemmat miettiköön keskenään, miten lapset hoitavat ja elättävät. 

Vierailija
682/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei syödä aamiaisia aamuisin. Tai joskus syödään, kuka syö, kuka ei. Lapsetkaan ei aina halua syödä ennen koulua. Ei maistu. Viikonloppuisin kun on rauhassa oltu hereillä tunti pari, saattaa maistua. Kaapit sotkussa välillä siivotaan välillä ei

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jatkan vielä, en todellakaan ole tajunnut että jotkut vaihtavat alushousut aamulla toisiin, miksi? Jos siis olet illalla peseytynyt ja ottanut puhtaat. En minä pissaa, kakkaa tai muuten likaa alushousujani, eivätkä lapsenikaan, ellei käy vahinko ja sitten vaihdetaan. Eivät ne nyt niin paljon haise yksien yöunien jälkeen.

Pyykit meillä osaa jo kaksivuotias laittaa pyykkikoriin ja tiskit löytävät koneeseen, mutta tää vaateasia ihmetyttää."

Minä laitan aamulla puhtaat alushousut, sillä olen nukkunut yöni yöpyjamassa. Ja teen alapesun itselleni myös aamulla, että on raikas olo, vaikka olisin illalla käynyt suihkussa.

Vierailija
684/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö isinkin illalla puku päällä nukkumaan, ettei tarvitse aamulla pukea. Ja eiku palaveriin. 🤣

Vierailija
685/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee kyllä yli ymmärryksen tuo että ei "harrasteta" pyjamia. Voisiko tämä äiti itse toimia näin, en usko. Pakkohan ne vaatteet on vaihtaa (toivottavasti) iltapesun yhteydessä (meillä lapset ainakin päikyn jälkeen niin töhnäsiä ettei tosikaan) joten eihän tässä oikeesti säästä kuin sen 2minuuttia aamulla. Ymmärrän että joskus lasten aamuvenkoilu ottaa päähän, mutta ei meillä 99% ajasta ole mitään ongelmaa kun lapsi on vaatteiden pukemisen sisäistänyt aamurutiineihin.

Ja ymmärrän sen, että lasten kanssa halutaan viettää aikaa mutta kyllä se nyt vaan on aikuisena hoidettava kodin siisteys (lapset tietty voi ottaa mukaan ikätason mukaan). Kyllä se lapsi ihan oikeasti voi leikkiä sen 10min yksin kun siivotaan aterian jälkeen jäljet. Ei ole kiva asua likaisessa kodissa kenenkään.

Sulla on varmaan helpot ja suht aamuvirkut lapset. Kokeilee samaa usean aamu-unisen rutisijan kanssa, jotka ei oikeasti jaksa tehdä mitään aamuisin ja kaikki kiukuttaa.

Itse koin helpommaksi pestä viikonloppuisin enemmän pyykkiä kuin tapella kolmen aamu-unisen päiväkotilaisen kanssa. Joka ilta lapset kävi suihkussa ja sen päivän vaatteet laitettiin kaikki pyykkiin. Suihkun jälkeen päälle uudet puhtaat seuraavan päivän vaatteet. En ymmärrä miten tämä olisi jotenkin hirveän ällöä tai epähygienistä. Lapsi on kuitenkin aina puhdas.

Tiedän perheitä, joissa ollaan paljon epähygieenisempiä lasten suhteen. Lapset kulkee monta päivää samoissa vaatteissa, pesulla käydään pari kertaa viikossa ja hiuksia ei pestä sampoolla ikinä, kun eivät muka mene likaiseksi. Mietin myös, että miten tällaiset lapset oppii ikinä mitään rutiineja hygieniasta huolehtimisen suhteen. Teineistä viimeistään huomaa missä perheissä opetetaan kunnollista hygieniakäyttätymistä ja missä ei. Omat lapset on teinejä nyt, eikä ikinä ole tarvinnut taistella mistään suihkuun menemisistä tai muista hygieniaan liittyen.

Iltasuihkun jälkeen nukkumaan seuraavan päivän puhtaat vaatteet päälle??? Voin vaan kuvitella, miten rytyssä yön jäljiltä on illalla vuoteeseen puetut seuraavan päivän vaatteet. Ja miten kukaan voi nukkua esim yönsä farkut ja esim huppari yllään. Kyllä meillä yöpuvuilla nukutaan, jollain pieni paitulin tapainen, jollain kunnon pyjama. Muuten on kyllä rimaa laskettu karsimalla hemmettiin turhat pytyt ja vaasit, vanhat romut tyystin nurkista pois. Ruokapuolellakin käytämme surutta valmistuotteita, jotka voi vain lämmittää. Jne.

No voi kamalaa jos päiväkotilapsen vaatteet on rytyssä. Ja siis, kuka laittaa päiväkoti-ikäiselle epämukavat vaatteet, kuten nyt jotkut farkut? Trikoohousuissa ja -paidoissa suurin osa on, sellaisissa joissa on mukava touhuta ja miksei myös nukkua. Samaa trikoota ne pyjamatkin on.

Vierailija
686/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee kyllä yli ymmärryksen tuo että ei "harrasteta" pyjamia. Voisiko tämä äiti itse toimia näin, en usko. Pakkohan ne vaatteet on vaihtaa (toivottavasti) iltapesun yhteydessä (meillä lapset ainakin päikyn jälkeen niin töhnäsiä ettei tosikaan) joten eihän tässä oikeesti säästä kuin sen 2minuuttia aamulla. Ymmärrän että joskus lasten aamuvenkoilu ottaa päähän, mutta ei meillä 99% ajasta ole mitään ongelmaa kun lapsi on vaatteiden pukemisen sisäistänyt aamurutiineihin.

Ja ymmärrän sen, että lasten kanssa halutaan viettää aikaa mutta kyllä se nyt vaan on aikuisena hoidettava kodin siisteys (lapset tietty voi ottaa mukaan ikätason mukaan). Kyllä se lapsi ihan oikeasti voi leikkiä sen 10min yksin kun siivotaan aterian jälkeen jäljet. Ei ole kiva asua likaisessa kodissa kenenkään.

Sulla on varmaan helpot ja suht aamuvirkut lapset. Kokeilee samaa usean aamu-unisen rutisijan kanssa, jotka ei oikeasti jaksa tehdä mitään aamuisin ja kaikki kiukuttaa.

Itse koin helpommaksi pestä viikonloppuisin enemmän pyykkiä kuin tapella kolmen aamu-unisen päiväkotilaisen kanssa. Joka ilta lapset kävi suihkussa ja sen päivän vaatteet laitettiin kaikki pyykkiin. Suihkun jälkeen päälle uudet puhtaat seuraavan päivän vaatteet. En ymmärrä miten tämä olisi jotenkin hirveän ällöä tai epähygienistä. Lapsi on kuitenkin aina puhdas.

Tiedän perheitä, joissa ollaan paljon epähygieenisempiä lasten suhteen. Lapset kulkee monta päivää samoissa vaatteissa, pesulla käydään pari kertaa viikossa ja hiuksia ei pestä sampoolla ikinä, kun eivät muka mene likaiseksi. Mietin myös, että miten tällaiset lapset oppii ikinä mitään rutiineja hygieniasta huolehtimisen suhteen. Teineistä viimeistään huomaa missä perheissä opetetaan kunnollista hygieniakäyttätymistä ja missä ei. Omat lapset on teinejä nyt, eikä ikinä ole tarvinnut taistella mistään suihkuun menemisistä tai muista hygieniaan liittyen.

Iltasuihkun jälkeen nukkumaan seuraavan päivän puhtaat vaatteet päälle??? Voin vaan kuvitella, miten rytyssä yön jäljiltä on illalla vuoteeseen puetut seuraavan päivän vaatteet. Ja miten kukaan voi nukkua esim yönsä farkut ja esim huppari yllään. Kyllä meillä yöpuvuilla nukutaan, jollain pieni paitulin tapainen, jollain kunnon pyjama. Muuten on kyllä rimaa laskettu karsimalla hemmettiin turhat pytyt ja vaasit, vanhat romut tyystin nurkista pois. Ruokapuolellakin käytämme surutta valmistuotteita, jotka voi vain lämmittää. Jne.

Tässä puhuttiin päiväkoti-ikäisistä. Toivon, ettei kukaan sen ikäisiä pidä missään farkuissa ja hupparissa koko päivää. Ne kun eivät ole mitenkään mukavia ulkovaatteiden alla. (Esim. toppapuku, jonka päällä kurikset) Sen ikäiset käyttää lähinnä trikoovaatteita, joilla ei kyllä ole mitään rypistymisen vaaraa.

Pukeutuisitko itse yöllä samoihin trikoovaatteisiin, joissa olet seuraavan päivänkin? Olisiko hyvä idea?

Vierailija
687/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamma on samoissa tunikoissa ja leggareissa yötä päivää, ei ehdi vaihtaa, koska laatuaika. LAATUAIKA!

Vierailija
688/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se varsinaisesti edes ole ajansäästö, vaan hermonsäästö ja pyykinsäästö. Ja se että tuntuu ihan tarpeettomalta pitää erikseen yöpaitaa ja t-paitaa, jos kumpikin on puhdas. Lisäksi elämme muutenkin melko hajusteetta: hiukset pestään shampoolla ja kainalot ja kädet saippualla, mutta ei yleensä deodorantteja, ei suihkugeelejä, ei hajuvesiä, ei yleensä hoitoaineita, ei meikkejä paitsi juhliin, ei huuhteluaineita, ei hiusmuotoilutuotteita, pyykinpesu- ja tiskiaineet hajusteetta, ja vaatteet usein luonnonkuitua, näin meihin ei kerry myöskään niitä pahanhajunlähteitä muita kun perusrehellinen hiki. Minusta runsaasti hajusteita käyttävät ihmiset haisevat huomattavasti pahemmalta kuin joku hajusteeton parin päivän peseytymättömän telttailureissun jälkeen, mutta en minä heitä paheksu, tehkööt tyylillään. Jos joku haluaa vaihtaa erikseen päiväksi epämukavat pikkuhousut eikä voi käyttää mukavia yöpikkuhousuja, tehköön niin, en minä niitä ole lähietäisyydeltä haistelemassa.

Te haisette, ette vaan itse sitä huomaa.

Mä säälin tämmöisen vanhemman lasta, koulussa ihan satavarmasti kiusataan puuttuvasta hygieniasta ja likaisista vaatteista. 

Ohis eihän tässä koululaisesta puhuttu. Itse melko hygieenisena ihmisenä en pidä pahana tuota, että seuraavan päivän päiväkotivaate laitetaan jo illalla päälleiltapesun jälkeen. Kunhan vaate on puhdas (yleensä pk-ikäisten vaatteet vaihdetaan joka päivä).

Meillä PUHTAISSA päivävaatteissa päiväkoti-ikäisenä nukkunut lapsi alkoi ihan itse käyttämään pyjamaa koulaisena. Päälivaatteet eivät enää likaantuneet päivässä, joten niitä ei enää tarvinnut vaihtaa päivittäin. Eikä koulussa ym. olleilla vaatteilla voinut enää nukkua. Eikä muutenkaan olisi nukkunut hupparissa ja farkuissa.

Sen verran hygieniastaan tarkka lapsi kuitenkin on, että ei käytä päälivaatteita paria päivää enempää ja sukat, pikkarit ja T-paidan/topin vaihtaa ihan oma-aloitteisesti päivittäin. Tämä siis niille, joiden mielestä ei olla opetettu lapselle mitään hygieniaa, kun vedettiin vähän mutkia suoraksi päiväkotiaikoina.

Sehän siis on nimenomaan hygieniakasvatusta, että illalla käydään pesulla ja vaihdetaan puhtaat vaatteet. Nää perustelut "päivävaatteilla" nukkumista vastaan on suorastaan koomisia, ei mitään tekemistä käytännön ja todellisuuden kanssa.

Vierailija
689/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä puhuttiin päiväkoti-ikäisistä. Toivon, ettei kukaan sen ikäisiä pidä missään farkuissa ja hupparissa koko päivää. Ne kun eivät ole mitenkään mukavia ulkovaatteiden alla. (Esim. toppapuku, jonka päällä kurikset) Sen ikäiset käyttää lähinnä trikoovaatteita, joilla ei kyllä ole mitään rypistymisen vaaraa.

Pukeutuisitko itse yöllä samoihin trikoovaatteisiin, joissa olet seuraavan päivänkin? Olisiko hyvä idea?

No miksei, jos on kotona vaan.

Vierailija
690/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mamma on samoissa tunikoissa ja leggareissa yötä päivää, ei ehdi vaihtaa, koska laatuaika. LAATUAIKA!

Kuka sanoi, että äiti on samoissa vaatteissa yötäpäivää? Älä nyt viitsi olla typerä.

Vierailija
691/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meneekö isinkin illalla puku päällä nukkumaan, ettei tarvitse aamulla pukea. Ja eiku palaveriin. 🤣

No täähän on etätyöisillä ihan normaalia, kauluspaita vaan päälle palaverin ajaksi ja kalsarisillaan muu aika 😅

Vierailija
692/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljastetaan: Meillä pojat nukkuu alkkareissa, tytöt yöpuvussa, joskus joku kesävaate esim. kesämekko, t-paita, toimittaa yöasun virkaa. Yleensä jo poistunut normi käytöstä ja mukavaa materiaalia, joten käy yöpuvusta.

Kuka hemmetti voi nukkua alasti?

Joskus olen nukahtanut normi vaatteet päällä, mutta näitä kuolemanväsymyksiä enemmän silloin kun lapset pieniä.

Aina ei pääsy vaatekomeroon (en jaksa selittää miksi) ja yöasua ei saatavilla. Olenkin ollut sormisuussa, jos asu päällä on niin epä mukava, että ei siinä voi nukkua. Jostain repinyt ison t-paidan vaikka. Alkkareissa nukkuminen Hyi ja juosta puolialasti pitkin kämppää.

Vierailija
693/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein tein tästä itse aloituksen silloin kun luin/ katsoin jutun! Itselläni vihoviimeinen rimanlaskun kohde on siisteys. Ahdistavaa jo katsoa tuollaista kaaosta, saati sitten elää sen keskellä.

Pitää muuten olla tosi mielenkiintoinen aihe, että jaksan käydä läpi noita Ylen rasittavia liikkuvalla kuvalla tehtyjä juttuja.

Vierailija
694/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käytännössä yh, lapsi tapaa kauempana asuvaa isäänsä kerran kuussa. Parhaimmillaan meillä oli kotona 4 alaikäistä lasta ja reissutyössä käyvä isä ja itse olen ollut työelämässä.

Tavarat on karsittu niin, että niitä ei loju pöydillä, tasoilla, nurkissa jne. Inhoan ylimääräistä roinaa pöydillä. Pyykkikoneen päälle laittamiseen ei mene kuin hetki, tiskikone pesee astiat. Lapset osaavat kyllä täyttää ja tyhjentää konetta jo alakouluikäisenä.

Minä treenaan itse 4-5 kertaa viikossa ja silti meillä ei eletä sotkussa. Joka päivä pientä fiksausta, jotta ei pääse kaaokseksi ja torstaina illalla sitten isompi siivous viikonlopuksi. Toki on välillä ollut leluja olkkarissa tms. mutta likaista ei saa olla. Tuntuisi todella sekavalta elää kaaoksen keskellä

Vierailija
695/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sanoi, että äiti on samoissa vaatteissa yötäpäivää? Älä nyt viitsi olla typerä.

Juurihan täällä pidetään normaalina että lapsi on koko vuorokauden, päivän ja yön, samoissa vaatteissa. Mikä estää äitiä tekemästä samaa, jos se on normaalia? Legginsit ja tunikat on niin mukavia vaatteita, että hyvin voi laittaa jo illalla päälle niin aamulla ei tartte turhaan vaihtaa.

Vierailija
696/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että mä inhoan näitä, jotka syyllistäen ulvoo että tähän menee max 30 minuuttia päivässä ja sen verran vähemmän voi roikkua netissä tai mitä nyt kukakin joutoaikana tekee.

Kun noita parin minuutin pikkuhommia on perheenäidille tarjolla 30h/vrk, jos edes riittää! Töissä voit itse viedä kahvikuppisi tiskikoneeseen ja joutessasi siinä sipaista pullanmurut pöydältä, ei oo iso juttu. Ja neuvoa harkkarille plussatuntien merkinnät, kaks minuuttia! Ja tarhasta tullessa kuule samalla käyt kaupasta maidot ja leivät, viis minuuttia menee kun kipaiset kaupan lautta nih! (Tähän vaihtoehto: käy kerräan viikossaä kaupassa rekka-autolla ostaämassa ihan kaikki mitä perhe tarvitsee, niin säästät aikaa ja rahaa, kunhan muistat tehdä etukäteen kirjallisen suunnitelman kaikkien päivien kaikista aterioista - ei mee kuin muutama minuutti ja on niiiiin näppärää!) Ja kotiin tullessa parempi kuule on aina saman tien hoitaa pihakukat, ettei sitten repsota rumasti. Ja kurahousut pitää pestä ehdottomasti. Ja kun kerran ruokaa laittaa niin samalla vaivalla pilkkoo sekaan muutamaa lajia vihannesta ja vähän raastaa porkkanaa. Ja heti vaan pyyhkii sen hellan ja astiat tiskikoneeseen ja nopsasti vaan moppaa lattian siitä niin ei pinty lika minnekään! Ja hyi että kuka muka ei pyyhi ruokapöytää heti syömisen jälkeen?

Pistäppä äijäs ja lapses hommiin myös marttyyri.

My point exactly, eli äläpäs siinä nimittele. Näitä kaikkia vaaditaan just äidiltä, ja juuri äidin aikaa ne muka ei vie juuri ollenkaan. Jos mies tai lapsi tekee jotain, se on suuri sankariteko ja oikeasti hieno ponnistus. Ja sille päivälle, ei saa vaatia että mies tekee kaiken!

No sitten oot valinnut ukkosi huonosti. Meillä on ihan itsestään selvää, että molemmat osallistuu kotitöihin ja ylipäätään yhteisen arjen pyörittämiseen.

Jaa että nyt on miehen ja yhteiskunnan asenteetkin jo äidin vastuulla? Jopas.

No ei kai se miehen valinta kenenkään muunkaan vastuulla voi olla kuin ihan itsesi.

Niin että miehet eivät ole vastuussa siivouksesta tai asenteista, vaan jos mieheni on tässä epätäydellinen, se on minun vikani. Just.

Entä eikös sitten ole miehen vika, että minä olen tämmöinen?

Vierailija
697/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä juttu vaikutti olevan enemmän kuvaus uupuneiden ihmisten mielenmaisemasta ja logiikasta. Taustalla voi olla myös kehittymättömät ja jäsentymättömät arjen rutiinit, jotka juontaa jo lapsuudesta. Omassa kodissani on ollut sotkuisempaa yksin tai poikaystävän kanssa asuessa, kuin sitten, kun tuli lapsia ja lemmikkejä ei-niin sotkuisen puolison kanssa. Jos sitä järjestystä ei pidä rutiinisti yllä, niin sitten ollaan tuollaisessa surullisessa kaaoksessa. Epäviihtyisä koti on masentava.

Missään tapauksessa ikinä, en laittaisi lasta nukkumaan päivävaatteissa ja samoissa sitten päiväkotiin ja kouluun. Olen aina ihmetellyt, miten jotkut lapset haisevat niin pahalle, vaikka vaatteet eivät ole silmin nähden likaiset. Tässä kenties yksi syy? Tuolle äidille voisi vinkata, että ne päivävaatteet kannattaa toki katsoa valmiiksi edellisenä iltana, mutta pukea vasta pestylle lapselle päälle.

En ole ikinä kuullut, että kukaan pukisi lapselleen seuraavan päivän tarhavaatteet jo yöksi päälle, eikä ole kyllä tullut minunkaan mieleeni. Jotenkin tuntuu, että sillä tavalla olisi epämukavaa jo nukkuakin. Meillä lapsi syö usein aamupalan kotona ennen tarhaan menoa ja yleensä se syödään yöpuku päällä ja puetaan vasta sitten. Kokemus on siis vaan opettanut, että jos ne vaatteet pukee ensin, niin kohta paidassa on jo jugurttia tai muuta. Ei meillä siihen pukemiseen mene nykyään kuin muutama minuutti, mutta toki kokemusta on niistäkin taannoisista uhmavuosista, kun vaatteita puettiin parhaimmillaan moneen kertaan aamulla huudon ja kiukun siivittämänä.

Niin joillain on aikainen lähtö ja lapset ei ehdi syödä rauhassa aamupalaa kotona ja heräillä siinä, vaan syö sen sitten päiväkodissa. En minäkään koskaan ole oikeasti pukenut niitä päivävaatteita jo illalla, mutta minusta se on suorastaan nerokas idea helpottamaan aamuja. Varsinkin jos lapsi on aamu-uninen eikä haluaisi herätä, ja lähtö on aikainen. Mukavat trikoovaatteethan päiväkoti-ikäisillä kuitenkin on, ja jos illalla käyttää suihkussa niin takuulla ei haise lapsi aamulla pahalle. Jos haisee, niin silloin kannattaa kyllä hakeutua lääkäriin ja tarkistuttaa kotinsa ilmanlaatu, koska ei todellakaan ole normaalia että pikkulapsi alkaa jo yhdessä yössä haisemaan.

Nukkuisitko itse päivävaatteissa, jos päivävaate on trikoota?

Mitä vaikea on vaihtaa vaatteet aamupesun yhteydessä, kun lapsi käy vessassa ja pesee hampaat? Vai onko nämä samoja perheitä, joissa lapsi menee yövaipassa päiväkotiin eikä käy aamulla pissalla eikä pestä hampaita?

No siis, kyllä se ainakin minun lapselle oli tosi vaikeaa vaihtaa vaatteet aamulla. Hampaanpesu ja pissalla käynti kyllä onnistui, mutta se että ois pitänyt riisua se ihanan lämmin ja pehmoinen yöpaita oli jotenkin äärimmäisen vastenmielistä (ja ymmärrän kyllä häntä siinä, onhan se itsekin ihana haahuilla yöpaidassa pitkään vapaa-aamuina). Ei tullut silloin mieleen tää päivävaatteissa nukkumaan-idea, mutta olisi voinut monta aamukiukkua kyllä välttää sillä.

Vierailija
698/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että mä inhoan näitä, jotka syyllistäen ulvoo että tähän menee max 30 minuuttia päivässä ja sen verran vähemmän voi roikkua netissä tai mitä nyt kukakin joutoaikana tekee.

Kun noita parin minuutin pikkuhommia on perheenäidille tarjolla 30h/vrk, jos edes riittää! Töissä voit itse viedä kahvikuppisi tiskikoneeseen ja joutessasi siinä sipaista pullanmurut pöydältä, ei oo iso juttu. Ja neuvoa harkkarille plussatuntien merkinnät, kaks minuuttia! Ja tarhasta tullessa kuule samalla käyt kaupasta maidot ja leivät, viis minuuttia menee kun kipaiset kaupan lautta nih! (Tähän vaihtoehto: käy kerräan viikossaä kaupassa rekka-autolla ostaämassa ihan kaikki mitä perhe tarvitsee, niin säästät aikaa ja rahaa, kunhan muistat tehdä etukäteen kirjallisen suunnitelman kaikkien päivien kaikista aterioista - ei mee kuin muutama minuutti ja on niiiiin näppärää!) Ja kotiin tullessa parempi kuule on aina saman tien hoitaa pihakukat, ettei sitten repsota rumasti. Ja kurahousut pitää pestä ehdottomasti. Ja kun kerran ruokaa laittaa niin samalla vaivalla pilkkoo sekaan muutamaa lajia vihannesta ja vähän raastaa porkkanaa. Ja heti vaan pyyhkii sen hellan ja astiat tiskikoneeseen ja nopsasti vaan moppaa lattian siitä niin ei pinty lika minnekään! Ja hyi että kuka muka ei pyyhi ruokapöytää heti syömisen jälkeen?

Pistäppä äijäs ja lapses hommiin myös marttyyri.

My point exactly, eli äläpäs siinä nimittele. Näitä kaikkia vaaditaan just äidiltä, ja juuri äidin aikaa ne muka ei vie juuri ollenkaan. Jos mies tai lapsi tekee jotain, se on suuri sankariteko ja oikeasti hieno ponnistus. Ja sille päivälle, ei saa vaatia että mies tekee kaiken!

No sitten oot valinnut ukkosi huonosti. Meillä on ihan itsestään selvää, että molemmat osallistuu kotitöihin ja ylipäätään yhteisen arjen pyörittämiseen.

Jaa että nyt on miehen ja yhteiskunnan asenteetkin jo äidin vastuulla? Jopas.

No ei kai se miehen valinta kenenkään muunkaan vastuulla voi olla kuin ihan itsesi.

Niin että miehet eivät ole vastuussa siivouksesta tai asenteista, vaan jos mieheni on tässä epätäydellinen, se on minun vikani. Just.

Entä eikös sitten ole miehen vika, että minä olen tämmöinen?

Ei, vaan se, että sä olet ottanut sottaisen miehen. Se on sun valinta. Mies on mikä on. Oppii tavoille tai ei. Jos ei opi, niin voi asua moskassaan yksin. Kyllä minä olen heivannut jo kättelyssä miehet, joiden kämppä on sikolätti. Miksi miehet muuttuisi, jos sitä ei vaadi. Olet martyyri, et aktiivinen toimija.

Vierailija
699/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljastetaan: Meillä pojat nukkuu alkkareissa, tytöt yöpuvussa, joskus joku kesävaate esim. kesämekko, t-paita, toimittaa yöasun virkaa. Yleensä jo poistunut normi käytöstä ja mukavaa materiaalia, joten käy yöpuvusta.

Kuka hemmetti voi nukkua alasti?

Joskus olen nukahtanut normi vaatteet päällä, mutta näitä kuolemanväsymyksiä enemmän silloin kun lapset pieniä.

Aina ei pääsy vaatekomeroon (en jaksa selittää miksi) ja yöasua ei saatavilla. Olenkin ollut sormisuussa, jos asu päällä on niin epä mukava, että ei siinä voi nukkua. Jostain repinyt ison t-paidan vaikka. Alkkareissa nukkuminen Hyi ja juosta puolialasti pitkin kämppää.

Meillä kaikki nukkuu pikkarisillaan kesäaikaan. Talvella pidetään talo sen verran viileänä, että lapset tarvitsee vaatetta yöllä, kun eivät tahdo pysyä peiton alla, aikuiset ei yleensä potki peittojaan pois eikä välttämättä tarvitse yöpukuja talvellakaan.

Vierailija
700/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käytännössä yh, lapsi tapaa kauempana asuvaa isäänsä kerran kuussa. Parhaimmillaan meillä oli kotona 4 alaikäistä lasta ja reissutyössä käyvä isä ja itse olen ollut työelämässä.

Tavarat on karsittu niin, että niitä ei loju pöydillä, tasoilla, nurkissa jne. Inhoan ylimääräistä roinaa pöydillä. Pyykkikoneen päälle laittamiseen ei mene kuin hetki, tiskikone pesee astiat. Lapset osaavat kyllä täyttää ja tyhjentää konetta jo alakouluikäisenä.

Minä treenaan itse 4-5 kertaa viikossa ja silti meillä ei eletä sotkussa. Joka päivä pientä fiksausta, jotta ei pääse kaaokseksi ja torstaina illalla sitten isompi siivous viikonlopuksi. Toki on välillä ollut leluja olkkarissa tms. mutta likaista ei saa olla. Tuntuisi todella sekavalta elää kaaoksen keskellä

Kauanko teiltä supernaisilta veisi siivota vaikkapa keittiö kolmannessa videosetissä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme